بهترین روش برای یادگیری توسعه‌ی فرانت اند وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بهترین روش برای یادگیری توسعه‌ی فرانت اند وب

در این مقاله از راکت به بررسی بهترین روش برای یادگیری توسعه‌ی فرانت اند وب می‌پردازیم.

توسعه‌ی وب مبحثی  است که به این زودی‌ها از رده خارج نخواهد شد و وب در حال رشد است و هر روز شاهد بهبودهای جدیدی در تکنولوژی‌های مربوط به آن هستیم که باعث رضایت هر چه بیش‌تر کاربران می‌شود.

اپلیکییشن‌های مبتنی بر سیستم ابری (cloud-base) به ما اجازه‌ی انجام عملیات‌های سنگین و همچنین استفاده از مرورگرها را به عنوان پلی برای اتصال سرورهای بک‌ اند به فرانت ‌های قدرتمندمان، در این بستر، داده‌اند.

پس می‌توان گفت که در زمانی قرار داریم که یکی بهترین کارهای ممکن یادگیری توسعه‌ی وب با همان web development است.

نه تنها توسعه‌ی وب امکان دستیابی به فرصت‌های طلایی زیادی را برای شما فراهم خواهد کرد بلکه شما را قادر به ساخت و پیاده‌سازی پروژه‌هایی می‌کند که می‌توانند توسط مردم نقاط مختلف کره‌ی زمین مورد استفاده قرار گیرد.

از آن‌جایی که اکثر افراد امکان دسترسی به مرورگرها را دارند، فاصله‌ی هر فرد با وب اپلیکیشن ساخته شده توسط شما، تنها به اندازه‌ی تایپ کردن آدرس سایت شما در مرورگرش است. این قابلیت در مقایسه با اپلیکیشن‌های دسکتاپ یا مبتنی بر سخت‌افزارها، مزیت بسیار بزرگی است.

حال که کمی بهتر متوجه پتانسیل بالای موجود در توسعه‌ی وب برای خود شدید، بیایید به سراغ اصل مطلب برویم؛ بهترین روش برای ورود به دنیای توسعه‌ی وب چیست؟

وب بسیار گسترده است؛ پس بخش کوچکی از آن‌ را انتخاب کنید!

شما احتمالا با نام‌ کتاب‌خانه‌ها و فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپتی زیادی مثل React, Angular, Vue, Ember و jQuery روبرو شده است.

سوالی که ممکن است در ذهن بسیاری از شما نقش بسته باشد این است که آیا نیاز است تمامی این تکنولوژی ها را یاد بگیریم؟ آیا x از y بهتر است؟ و غیره

پیشنهاد من به شما در این زمینه این است که همیشه دو نکته را راجع به تکنولوژی‌ها مد نظر قرار دهید؛ مخصوصا تکنولوژی‌های مربوط به وب:

  1. تکنولوژی‌های مورد استفاده‌ی شما هیچ اهمیتی ندارند؛ البته تا زمانی که در تکنولوژی مورد استفاده‌تان متخصص و مسلط باشید.
  2. شما هیچ‌گاه نیاز به یاد گرفتن همه چیز ندارید. سعی کنید در یک تکنولوژی استاد باشید.

اگر بخواهیم نکات این بخش را خلاصه کنیم، باید بگوییم که نیاز است در ابتدای راه‌تان محدوده‌ی فکری‌تان را کوچک نگه دارید و خود را درگیر محدوده‌ی بزرگی از تکنولوژی‌ها نکنید. پیش از این‌ که شروع به یادگیری تکنولوژی جدیدی که تازه به بازار آمده است بکنید و تکنولوژی قدیمی خود را کنار بگذارید، کمی تحقیق کنید و از کار خود مطمئن شوید.

با HTML و CSS شروع کنید

این بخش بسیار مهم‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ مخصوصا وقتی با شخصی روبرو شوید که در پروژه‌ی React ای خود دچار مشکلی شده باشد که بدانید آن مشکل هیچ ربطی به دانش React آن شخص ندارد و به دلیل فقر دانش او در HTML و CSS دچار این مشکل شده است.

در ابتدا جاوا اسکریپت تنها یک زبان اسکریپتی برای مرورگرها بود. اگر چه امروزه تبدیل به چیزی فراتر از آن شده، اما باز هم نمی‌توان گفت که این زبان چیزی فراتر از یک مکمل برای HTML و CSS است.

با پیشرفت استاندارهای توسعه‌ی وب، چیزهای فراوانی وجود دارند که می‌توانند بدون استفاده از جاوا اسکریپت و تنها با استفاده از CSS به‌دست آیند.

انیمیشن‌ها، drag and drop و layout های مدرن در همین دسته جای می‌گیرند.

چیزهای بسیار زیادی در زمینه‌ی HTML و CSS وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را بیاموزید. برای شروع جاوا اسکریپت عجله نداشته باشید. فریم‌ورک‌ها و کتاب‌خانه‌هایی که برای یادگیری‌‌ آن‌ها هیجان‌زده هستید و لحظه شماری می‌کنید تا کورس‌هایشان را آغاز کنید، فرار نخواهند کرد؛ چه بسا تا چند ماه دیگر از رده خارج شوند و شما خوش‌حال باشید که وقتتان را با یادگیری یکی از آن‌ها تلف نکرده‌اید!

عمیق و محدود یا سطحی و گسترده؟

برای یادگیری توسعه‌ی وب دو رویکردم مختلف وجود دارد: یکی اینکه در مسائل کمی عمیق و خبره شوید و دیگری این‌که در مسائل زیادی دانش کمی و سطحی داشته باشید.

در روش سطحی و گسترده شما شروع به یادگیری مسائل زیادی می‌کنید و از همین رو به نظر روش مناسبی برای برخی افراد است و نه همه. احتمالا شما در این مسیر خود را مشغول آموزش‌های، ویدئوها و مقالات مختلف و زیادی می‌کنید و در نهایت خسته می‌شوید و دست از کار می‌کشید.

در روش عمیق و محدود شما شروع به یادگیری تنها یک مبحث محدود اما به شکلی عمیق و با جزئیات فراوان می‌کنید. این روش نیز مانند روش قبل نقاط مثبت و منفی مختص به خود را دارد؛ ممکن است در این مسیر نیز شما حوصله‌تان سر برود و چون سریع نتایچ کارتان را نمی‌بینید، دست از کار بکشید.

پس کدام راه را انتخاب کنیم؟ جواب به طرز غافلگیرانه‌ای گزینه‌ی سوم است! هیچ کدام.

یک استک کوچک مانند HTML، CSS و JS را انتخاب کنید و به شکل مدیریت شده‌ای به شکل همزمان در هر سه‌ی آن‌ها عمیق شوید. این روش مزایای زیر را برای شما به ارمغان خواهد آورد:

  1. شما را خسته نمی‌کند؛ چرا که هر سه‌ی این زبان‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و برای شما تنوع می‌شود.
  2. شما می‌توانید با مخلوط کردن این سه با یکدیگر، سریعا بدون گذشت چندین ماه از شروع یادگیری‌تان به نتایجی معنا دار و قابل افتخار دست پیدا کنید. این گزینه باعث می‌شود که انگیزه‌ی شما در طول مسیر یادگیری‌تان حفظ شود.

از بین Angular، React و Vue انتخاب نکنید!

افراد وقتی شروع به کار با جاوا اسکریپت می‌کنند حس اضطرار برای روی‌آوردن به یک کتاب‌خانه مانند ری‌ اکت و یک سیستم UI مانند Material UI دارند تا بتوانند چیزهای جذابی بسازند.

متاسفانه این رویکرد هیچ سودی برای ما نخواهد داشت و حتی به ضررتان تمام خواهد شد. شما با انتخاب این مسیر، توانایی ساخت پروژه‌‌های پیشرفته و سطح بالا را با استفاده از این فریم‌ورک‌ها از خود خواهید گرفت؛ چون پایه‌ی جاواسکریپتی خوبی ندارید.

یک پروژه‌ی کوچک اما با کارکردی صحیح با استفاده از html, css و جاوا اسکریپت بسازید. سپس یکی دیگر و با اتمام آن نیز پروژه‌ی بعدی ‌تان را شروع کنید.

با گذر از هر مرحله‌ به پیچیدگی پروژه‌تان بیفزایید و سطح انتظاراتتان را نیز بالاتر ببرید تا در نهایت به جایی برسید که مدیریت‌های کدهای پروژه‌هایتان برایتان دشوار شود. این نقطه دقیقا جایی است که شما به مرز متعالی‌ترین سطح یادگیری خود رسیده‌اید.

در این نقطه است که شما نیاز به استفاده از فریم‌ورک‌های مشهور که از ابتدا سودای یادگیری‌ آن‌ها را در سر می‌پروراندید را حس و درک خواهید کرد؛ زیرا می‌دانید که به چه علت به سمت آن‌ها رفته‌اید و قرار است چه کاری که در گذشته با استفاده از جاوا اسکریپت انجام می‌داده‌اید را ساده‌تر و بهینه‌تر کنند. در واقع باید بدانید که این فریم‌ورک‌ها برای این نیامده‌اند که شما را از دانستن مفاهیم پایه‌ای که بر روی ‌آن‌ها بنا شده اند بی‌نیاز کنند بلکه مهم‌ترین وظیفه‌ی آن‌ها جلوگیری از انجام کارهای تکراری متداول توسط شماست.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.5 از 2 رای

/@BAbolfazl

Front-End

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید