چگونه روی یک زبان برنامه نویسی تسلط پیدا کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه روی یک زبان برنامه نویسی تسلط پیدا کنیم؟

برنامه نویسی در کنار بسیاری دیگر از توانایی‌ها در حال تبدیل شدن به یک دانش عمومی بوده و به همین دلیل نیز بسیار لازم است که کسانی که وارد این دنیا شده‌اند عمیق تر و بهتر با آن سر و کار داشته باشند. هدفی که ما در این مقاله دنبال می‌کنیم این است که به شما روش بهتر و عمیق‌تر یادگیری یک زبان برنامه نویسی را آموزش دهیم.

استیو جابز گفته است: «همه باید برنامه نوشتن را یاد بگیرند زیرا این کار نحوه فکر کردن را به شما می‌آموزد». قطعاً کد نویسی یکی از مهارت‌های ضروری است که در آینده بسیار مفید خواهد بود. در این مقاله 5 مرحله را توضیح می‌دهم که به کمک آن‌ها می‌توانید به هر زبانی تسلط پیدا کنید. وقتی بتوانید یک زبان را به خوبی یاد بگیرید، درک کردن سایر زبان‌ها آسان‌تر خواهد شد.

مستندات را مطالعه کنید

ابتدا باید اصول مربوط به آن زبان را بخوانید تا با نحوه‌ی کارکرد آن آشنا شوید. اگر قبلاً یک زبان برنامه نویسی را یاد گرفته‌اید، می‌توانید از این بخش عبور کنید. مطمئناً کسی که یک زبان بلد است، می‌تواند مستندات را خیلی سریع‌تر از یک فرد مبتدی بررسی کند. به دنبال یاد گرفتن متغیرها، توابع، حلقه‌ها و کلاس‌ها باشید. وبسایت W3schools دارای مستندات بسیار خوبی از زبان‌های زبان‌های برنامه نویسی مختلف است، بنابراین نگاهی به آن بیاندازید.

در واقع درک مستندات در وهله اول مهمترین موضوعی‌ست که شما را با استانداردهای کلی یک‌ زبان برنامه نویسی آشنا می‌کند، درست است که در اوایل یادگیری یک زبان برنامه نویسی با مستندات سخت و زمان بر است اما در عوض شما به درک بسیار عمیقی از همان زبان برنامه نویسی دست پیدا می‌کنید.

مطالب آموزشی خوب

وقتی اصول پایه‌ای مربوط به یک زبان را پشت سر گذاشتید، باید یک دوره‌ی آموزشی مناسب را تماشا کنید. این دوره باید زبان مورد نظر را به طور عمیق تحت پوشش قرار دهد. دوره‌های آموزشی باید شامل تمام اصول پایه‌ای بوده و موضوعات پیشرفته را نیز مورد بررسی قرار دهند. اگر آن دوره بتواند نحوه ساخت یک پروژه را نشان دهد، واقعاً به نفع شما خواهد شد. پی بردن به نحوه کارکرد این زبان در یک اپلیکیشن می‌تواند درک بهتری از آن زبان را در اختیار شما قرار دهد. می‌توانید برای یادگیری زبان‌های محبوبی مثل جاوا اسکریپت و پایتون به دوره‌های آموزشی راکت مراجعه کنید.

استفاده کردن از منابع معتبر این امکان را به شما می‌دهد تا در کنار مستندات یک زبان، نکات و گوشه‌های مختلف و بسیار مهم دیگر را مشاهده کرده و آن‌ها را نیز یاد بگیرید.

ساخت پروژه

برای ساختن پروژه به استاد شدن در یک زبان برنامه نویسی احتیاج ندارید. با فهمیدن اصول اولیه هم می‌توانید ساختن یک سری چیزها را شروع کنید. ساختن بازی پاسور یا ماشین حساب می‌تواند با توجه به سطح مهارت‌های شما در این بازه زمانی ایده خوبی باشد. هر چه مهارت شما در یک زبان بیشتر شود، می‌توانید پروژه‌های پیشرفته‌تری را آغاز کنید. بهترین راه یادگیری، ساختن پروژه است. در این مسیر با موانع بسیاری مواجه می‌شوید و اشتباهات زیادی می‌کنید اما به تدریج راهکارهای غلبه بر آن‌ها را پیدا خواهید کرد. کارهای شما با این روش بهتر مدیریت می‌شوند و انجام دادن آن‌ها در آینده آسان‌تر خواهد شد.

با ایجاد پروژه شما می‌توانید طعم پروژه در دنیای واقعی را بچشید و بدانید که یک اپلیکیشن به صورت کلی چگونه ایجاد شده و چه فرایندی برای ساخت آن نیز طی شده است.

ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها

درک کردن ساختار داده‌ها و الگوریتم‌های مربوط به هر زبان بسیار اهمیت دارد. تمام مصاحبه‌های شغلی شما به این موضوعات مربوط می‌شود. باید بهترین زمان استفاده و نحوه بکارگیری ساختارهای داده را به خوبی بلد باشید. باید با برخی از الگوریتم‌های محبوب مانند جستجوی دودویی، DFS و BFS آشنا باشید. اگر به تازگی وارد صنعت علوم کامپیوتر شده باشید، فهمیدن این موضوعات می‌تواند کمی دشوار باشد. با این حال منابع آنلاین بسیاری در اینترنت وجود دارد که می‌توانید برای یادگیری از آن‌ها کمک بگیرید.

بسیاری از افراد این مرحله را بدون توجه کامل رد کرده و به آن نگاهی درست پیدا نمی‌کنند، این موضوع باعث می‌شود تا بخش مهمی از یادگیری یک زبان برنامه نویسی را فراموش کرده و چندان عمیق با مفاهیم‌ آن آشنایی پیدا نکنید.

چالش‌های کد نویسی

این بخش با مورد قبلی در ارتباط است زیرا اکثر چالش‌های کد نویسی به ساختار داده و الگوریتم‌ها مربوط می‌شود. با یاد گرفتن اصول مربوط به ساختارهای داده و الگوریتم‌ها، چالش‌های کدنویسی را شروع کنید. این چالش‌ها در ابتدا بسیار سخت خواهند بود اما با انجام پرسش‌های روزمره بهتر می‌شوید. سوالات کدنویسی می‌تواند برای شما عالی باشد زیرا در مصاحبه‌ها نیز سوالات مشابهی از شما پرسیده می‌شود. آن‌ها تقریباً از یک الگو پیروی می‌کنند. بنابراین با پی بردن به این الگوها می‌توانید مصاحبه‌های خود را آسان‌تر پشت سر بگذارید. منابع مورد علاقه من برای انجام دادن چالش‌های کد نویسی LeetCode و AlgoExpert است. LeetCode رایگان بوده اما یک ورژن پولی با امکانات بیشتر نیز دارد. برای AlgoExpert به خرید اشتراک نیاز دارید اما مطمئناً ارزش هزینه کردن را خواهد داشت.

با دنبال کردن این 5 مرحله می‌توانید به هر زبان برنامه نویسی مسلط شوید. قطعاً برای یاد گرفتن اولین زبان برنامه نویسی خود به زمان بیشتری نیاز دارید بنابراین عجله نکنید. مطمئن باشید پروسه یادگیری زبان‌ها به تدریج آسان‌تر خواهد شد.

در پایان

اگر فکر می‌کنید که این مراحل تکمیل کننده مسیر شما هستند باید بگویم که اشتباه می‌کنید، برای تسلط پیدا کردن در دنیای کامپیوتر نیاز دارید که در امر یادگیری تداوم داشته باشید و فعال‌ترین حضور را در دنیای این مسئله ایجاد کنید. به این فکر کنید که در دنیای برنامه نویسی سهیم هستید و از این به بعد نیاز است که به صورت روزانه روی موضوعات مختلف تمرکز داشته باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا