تکنولوژی‌های برنامه نویسی در حال تغییر دادن جهان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

تکنولوژی‌های برنامه نویسی در حال تغییر دادن جهان

برنامه‌نویسی از لحظه‌ی اختراع اولین نرم‌افزار تا به الان، انقلاب بزرگی را در جهان ایجاد کرده است. برنامه‌نویسی یا کدنویسی دروازه‌های زیادی را به روی مردم باز کرده و مسیر نوآوری را تقریباً در هر صنعتی هموار می‌کند. با وجود زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و ابزارهای مدرن، همیشه چیزهای جدید و نوآورانه‌ای در حال ظهور است.

برنامه‌نویسی در دنیای امروز یک مهارت بسیار مهم به شمار می‌آید. برنامه‌نویسی یکی از موارد لازم برای استخدام شدن در شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزار است. حتی شرکت‌هایی که در این زمینه هم فعالیت ندارند به دنبال کسانی هستند که برنامه‌نویسی را بلد باشند. تقریبا هر چیزی که در موبایل و لپتاپ شما اجرا می‌شود، با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی ساخته شده است. برنامه‌نویسی حتی در دنیای واقعی نیز انقلاب بزرگی را بپا کرده و نحوه‌ی زندگی و انجام وظایف مردم را تغییر داده است.

به همین خاطر است که علوم رایانه در غرب بسیار جدی گرفته شده و آن‌ها سعی دارند برنامه‌نویسی و کدنویسی را از همان دوران ابتدایی به برنامه‌ی درسی دانش‌آموزان اضافه کنند. بیایید در کنار هم اهمیت زبان‌های برنامه‌نویسی را درک کنیم و ببینیم که چگونه این زبان‌ها دنیای ما را تغییر می‌دهند.

1. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل

در دنیای امروز تقریباً همه به اینترنت و موبایل دسترسی دارند. شما با استفاده از اینترنت در کنار وب‌گردی می‌توانید از برنامه‌های خاصی هم استفاده کنید. کدنویسی تقریباً پایه و اساس هر چیز دیجیتالی است. در برنامه‌هایی (واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک) که به طور روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم هم کدنویسی بکار رفته است. امروزه بیش از ۷.۱ میلیارد وبسایت در اینترنت وجود دارد که هرکدام از آن‌ها به یک زبان برنامه‌نویسی طراحی شده‌اند. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل هرگونه فعالیت و خواسته‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. شما می‌توانید کارهایی مثل رزرو هتل، سفارش غذا، گفتگو با دوستان، پیدا کردن شغل، رزرو تاکسی و تماشای فیلم‌های محبوب خود را با کمک این اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها انجام دهید. کدنویسی تمام این قابلیت‌ها را برای شما فراهم خواهد آورد.

2. ویندوز مایکروسافت

همه‌ ما از پتانسیل ویندوزهای مایکروسافت آگاه هستیم. امروزه این ویندوزها تمام دستگاه‌ها و لپتاپ‌ها را پشتیبانی می‌کنند. پایه‌ی اصلی ویندوز فقط از زبان‌های برنامه‌نویسی تشکیل شده است. آقای بیل گیتس شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد و از همان دوران نوجوانی به کامپیوتر و برنامه‌ها علاقه داشت. او حتی یک دفعه از مهارت‌های برنامه‌نویسی برای دسترسی پیدا کردن به کامپیوترهای مدرسه‌ی خود استفاده کرد. وقتی از مهارت‌های خود به وجد آمد، بیشتر به دنبال این حرفه رفت و برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی مرتبط را توسعه داد. در آن زمان پیشرفت کامپیوترها رشد بسیار بالایی داشت، پس او از مهارت‌های برنامه‌نویسی خود برای ساخت نرم‌افزارهایی در این زمینه استفاده کرد. او به دنبال خلق ماشین‌ها نبود، بلکه به دنبال خلق نرم‌افزاری بود که بتواند این ماشین‌ها را اجرا کند. همین ایده بود که او را بالاخره به تاسیس شرکت مایکروسافت رساند.

3. دستیاران دیجیتال

زندگی مردم به کمک دستیاران دیجیتال آسان‌تر شده است. آن‌ها خدمات زیادی را با گرفتن دستورات صوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از بهترین دستیاران دیجیتال می‌توان به Siri، Google Assistant و Alexa اشاره کرد. این دستیاران دیجیتال جزو موارد محبوبی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها از جدیدترین تکنولوژی‌ها مثل هوش مصنوعی (AIیادگیری ماشین، اینترنت اشیا (IoT) و محاسبات ابری برخوردار هستند. این دستگاه‌ها متشکل از برنامه‌هایی با زبان‌های کدنویسی مختلف هستند. شما می‌توانید از این دستگاه‌های هوشمند برای پیدا کردن جواب سوالات، ارسال ایمیل، پاسخ دادن به پیام‌ها، تنظیم زنگ هشدار، کنترل کردن خانه‌های هوشمند، رزرو صندلی در وسایل حمل و نقل عمومی، مسیریابی و غیره استفاده کنید.

4. کاوش در فضا

برنامه‌نویسی از همان ابتدا نقش بسزایی در فعالیت‌های فضایی داشته است. امروزه ناسا از زبان‌هایی مثل پایتون برای کاوش، کشف و آشنایی بیشتر با زمین و جهان استفاده می‌کند. تمام راه‌حل‌های خلاقانه‌ی ناسا توسط پایتون طراحی شده است. توسعه‌دهندگان در سازمان‌های فضایی از برنامه‌نویسی برای ساخت برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که می‌تواند نوع مواد موجود در فضا را در مکان‌های مختلف پیدا کند یا تابش‌های ماه را برای حفظ امنیت فضانوردان پیش‌بینی کند. آن‌ها با کمک این برنامه‌ها، پتابایت‌ها داده‌ی مهم را برای فهم مسائل مهم مربوط به زمین جمع‌آوری می‌کنند. ناسا در حال حاضر روی برنامه‌ی Artemis مشغول به کار است؛ این برنامه با ایده‌ی درک بهتر ماه از زبان پایتون استفاده می‌کند. برنامه دارای طرحی برای اعزام یک زن و مرد در سال‌های آینده به ماه است. برنامه‌های فضایی Apolo و Skylab نیز از مهارت‌های برنامه‌نویسی و توسعه‌دهندگی برای کاوش در فضا استفاده می‌کنند.

5. حل چالش‌های تجاری

امروزه مشاغل بزرگ و کوچک برای آسان‌تر کردن پروسه‌های خود به راه‌حل‌های نرم افزاری احتیاج دارند. به عنوان مثال امروزه استفاده از نرم‌افزارهایی مثل آفیس، گوگل کروم، آنتی ویروس، فتوشاپ، اسکایپ، Media Player، AnyDesk و غیره در بین مردم رایج است. نرم‌افزارها برای حل چالش‌های مختلف و بهبود نحوه‌ی عملکرد افراد، دارای مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و مزایای خاص هستند. تمام این امکانات به لطف زبان‌های برنامه‌نویسی ممکن شده است. گوگل کروم به مردم کمک می‌کند تا وبسایت‌های موجود در اینترنت را جستجو کنند. نرم‌افزار آنتی ویروس برای محافظت کامپیوتر شما در برابر ویروس‌ها طراحی شده است. اسکایپ هم برای برقراری ارتباطات داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. حمل و نقل و اقامتگاه

چندین سال پیش، گرفتن یک تاکسی با قیمت مناسب دشوار بود. اما حالا همه چیز با ظهور برنامه‌هایی مثل Uber تغییر کرده است. امروزه چندین سرویس آنلاین برای حمل و نقل وجود دارد که مردم با استفاده از آن‌ها فوراً می‌توانند وسیله‌ی نقلیه‌ی دلخواه خود را با قیمت مناسب انتخاب کنند. علاوه بر این‌ قابلیت‌هایی به منظور ردیابی مسیر، یافتن کمک، امتیازدهی و مرور سفر نیز در این نرم‌افزارها قرار داده شده است. تمام این خدمات با کمک زبان‌های برنامه‌نویسی طراحی شده‌اند. به مسافرت رفتن و پیدا کردن اقامتگاهِ دلخواه در مقصد یکی دیگر از چالش‌های گردشگران در چند سال گذشته بوده است. آن‌ها مجبور بودند به تک تک هتل‌ها سر بزنند تا بتوانند یک اتاق خالی پیدا کنند. گاهی اوقات هم برای اتاق‌ها هزینه‌های بیشتری را پرداخت می‌کردند یا اینکه اقامتگاه مورد نظر با انتظارات آن‌ها تفاوت داشته است. با ظهور سرویس‌هایی مثل Airbnb کار برای توریست‌ها آسان‌تر شد. این سرویس انواع هتل‌ها، مکان‌های اقامتی و تجربیات سایر افراد را در یک پلتفرم واحد گردآوری کرده است.

مسافران می‌توانند قبل از رزرو اتاق به صورت آنلاین از هتل‌ها و اتاق‌ها دیدن کنند. آن‌ها می‌توانند امکانات رفاهی، قیمت و نظرات سایر کاربران را نیز به راحتی در این سرویس‌ها مشاهده کنند.

جمع‌بندی

امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی بدون شک روی تقریباً هر چیزی تاثیر می‌گذارند. آن‌ها زندگی ما را متحول کرده و جهان را به سمت بهتر شدن سوق می‌دهند. زبان‌های برنامه‌نویسی نه تنها باعث سهولت در انجام کارهای روزانه می‌شوند، بلکه نقش بسزایی را در بهبود عملکرد تجارت‌ها و سازمان‌های فضایی نیز بازی می‌کنند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا