چرا به مدرک مهندسی نیازی نخواهید داشت؟‍
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چرا به مدرک مهندسی نیازی نخواهید داشت؟‍

اگر شغل شما ساخت تکنولوژی‌های مختلف است، چرا نباید از تکنولوژی برای ساخت شغل خود استفاده کنید؟

وارد شدن به صنعت تکنولوژی، بدون داشتن مدرک بسیار سخت است. البته به لطف اینترنت این کار کاملاً امکان‌پذیر است. ما در سال 2022 کنترل بیشتری روی چیزهای مصرفی و آموزشی خود داریم. من واقعا دوست دارم طبق این دو فلسفه‌ی محبوب زندگی کنم:

  • چگونه می‌توانم در هر جایی رشد کنم، یاد بگیرم و از آن برای ارزش نهادن به یک سازمان استفاده کنم؟
  • چگونه می‌توانم خوش‌گذرانی کنم و اشتیاق خودم و همکارانم را در هر صنعتی افزایش دهم؟

هر دوی این موارد لازم و مهم هستند. من این مقاله را برای تمام کسانی نوشته‌ام که فاقد مدرک علوم کامپیوتر یا مهندسی هستند اما به این رشته علاقه دارند. بیایید مقاله را ادامه داده و در کنار یکدیگر با آن ۱۱ دلیل آشنا شویم:

1. یاد بگیرید و بدست آورید

یک مدرک دانشگاهی نباید از لحاظ مهارت‌های فنی ضروری باشد. گنجینه‌ای از دانش در اختیار شما قرار دارد. موک‌های (MOOC) زیادی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید مجموعه مهارت‌های لازم را در خودتان پرورش دهید. باید پشته‌ی تکنولوژی خود را بشناسید و زبان‌های برنامه نویسی لازم برای یادگیری را مشخص کنید.

2. الماس به واسطه فشار ساخته می‌شود. آتش طلا را جلا می‌دهد

مهندسین نرم افزار مشتاق باید یک مصاحبه‌ی موفق را پشت سر بگذارند. افراد باید به طور خاص برای مصاحبه آماده شوند تا بتوانند بسیاری از مشکلات پایه‌ای نرم افزار را در یک محیط تحت فشار حل کنند. پلتفرم‌هایی مانند LeetCode و HackerRank برای این کار ایده‌آل هستند.

3. تنها چیز دائمی، تغییر است

صنعت تکنولوژی دائماً در حال تحول است. فناوری‌ها به طور مرتب بروزرسانی و منتشر می‌شوند، بنابراین باید با ترندهای حال حاضر همراه باشید. به شما توصیه می‌کنم در خبرنامه‌های معتبر ثبت‌نام کرده و تکنولوژی‌ها یا سازندگان آن‌ها را در Twitter یا Subredditهای مربوط دنبال کنید.

4. روی شانه‌ی غول‌ها بایستید

شما یک جامعه جهانی را در اختیار دارید. بنابراین افرادی که در این صنعت کار می‌کنند را اطراف خود جمع کنید. اگر به شبکه‌سازی علاقه ندارید، می‌توانید رهبران صنعت دلخواه خود را دنبال کنید. در کنفرانس‌ها و نشست‌ها شرکت کنید. ویدیوهای رایگان بسیاری از کنفرانس‌ها در یوتیوب وجود دارد. با این کار می‌توانید به اصطلاحات تخصصی صنعت پی برده و با کلمات کلیدی لازم آشنا شوید. بخش سرگرم‌کننده‌ی حضور داشتن در صنعت نرم افزار این است که می‌توانید به هر گفتگوی جهانی بپیوندید. می‌توانید از همه جا الهام بگیرید. هزاران نفر مشغول ساختن چیزهای جالب هستند و خیلی از این چیزها به صورت متن‌باز وجود دارد.

5. در یک تیم، چیزی به نام «من» وجود ندارد

همیشه مراقب نفس خود باشید. اگر می‌خواهید عادت‌های خوبی داشته باشید و به یک مهندس نرم افزار قدرتمند تبدیل شوید، باید به تیمی بپیوندید که شما را از مناطق امن‌تان خارج خواهند کرد. من کسانی را می‌شناسم که با 20 سال سابقه کار، هنوز عادات بدی دارند و از آن مطلع نیستند چون هیچکس با آن‌ها روراست نیست. باید اطراف خود را با افرادی پر کنید که بهتر از شما هستند. غرورتان باید با این انتخاب کنار بیاید.

6. نظر ندادن

خیلی از مردم با انتقاد شدن رابطه خوبی ندارند. این مسئله زمانی دلهره‌آور می‌شود که دچار سندروم ایمپاستر باشید. به نظر من این موضوع راهی برای رشد کردن و بهتر شدن است. کارهای مهندسان نرم افزار به طور دائم توسط همکاران آن‌ها (pull request/merge request) بررسی می‌شود، بنابراین نباید در این رابطه احساس بدی داشته باشند. گاهی اوقات این نظرات می‌تواند خوب نباشد. اگر حفظ کیفیت و نگهداشت کد را به عنوان یک اولویت اصلی در نظر بگیرید، می‌توانید از گرفتن نظرات شخصی جلوگیری کنید. در این حالت افراد بسیار ماهر از کارهای‌تان انتقاد کرده و کارهای اشتباه‌تان را نشان خواهند داد. این سریع‌ترین راه برای رشد کردن است.

7. اشتراک‌گذاری، اهمیت دادن است

شما باید به طور روزانه، کدهای دیگران را بررسی کنید. باید به کیفیت خروجی آن‌ها اهمیت دهید. اگر تازه‌کار هستید، یعنی باید به نظرات دیگران نگاه کرده و بفهمید که چرا همچین نظراتی داشته‌اند. باید در وهله‌ی اول بفهمید که یک کد باکیفیت به چه کدی گفته می‌شود.

8. باید با Git آشنا شوید

استوار باشید و از مبارزه لذت ببرید. شما به عنوان یک مهندس نرم افزار روی مشکلات دشواری کار خواهید کرد. اگر از به چالش کشیده شدن لذت می‌برید، یعنی از کارهای خود نیز لذت خواهید برد. زمان درست کمک خواستن را بدانید و در صورت لزوم به سایر مهندسان کمک کنید.

9. ابزارهای خود را بشناسید

مهندسان نرم افزار خوب، ابزارهای خود را می‌شناسند. آن‌ها می‌دانند که این ابزارها برای حل چه مشکلاتی طراحی شده‌. من چند مورد ضروری برای شغل شما را ذکر خواهم کرد. باید به خوبی با آنها آشنا شوید، پس از گوگل استفاده کنید.

  • IDE شما (VSCode یا موارد دیگر)
  • Git (Bitbucket، Github یا موارد دیگر)
  • Docker
  • یکپارچه سازی مداوم (CI) یا استقرار پیوسته (CD) (Jenkins یا موارد دیگر)
  • ردیابی مشکل (Jira یا موارد دیگر)

10. عاشق مشکلات شوید نه راه‌حل‌ها

من این جمله را در یک کنفرانس UX شنیدم. بسیاری از کارهای شما به دلیل نمونه‌سازی، ریفاکتور کردن، اولویت‌بندی مجدد و غیره دور انداخته خواهد شد.

11 دو بار طراحی کنید، یک بار کدنویسی کنید

ما احتمالاً فقط یک بار کدنویسی نمی‌کنیم، اما باید قبل از کد نوشتن حداقل یک طراحی اولیه انجام دهیم. مشکلات را در زمینه دیده و آن‌ها را درک کنید. قبل از پیاده‌سازی باید در مورد آن‌ها فکر کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات