SEO در سال 2021
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

SEO در سال 2021

SEO مخفف بهینه سازی موتورهای جستجو است. سئو در سال‌های گذشته به بخشی جدایی‌ناپذیر از روند مقاله‌نویسی تبدیل شده است. تمام وبلاگ‌نویسان یا کپی‌رایترها باید به خوبی با سئو آشنا باشند.

در ادامه با برخی از ترندهای سئو در سال 2021 آشنا خواهیم شد. ترندها و گرایش‌های متفاوتی در زمینه‌ی سئو وجود دارد، بنابراین باید از آن‌ها باخبر باشید. الگوریتم‌های گوگل به طور سالانه برای سئو بروزرسانی می‌شوند. ما همیشه باید از این تغییرات و بروزرسانی‌ها مطلع باشیم، چون غافل ماندن از آن‌ها تنها به ضرر خودمان است.

اصول پایه‌ای SEO

همانطور که قبلاً گفته شد، سئو همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. در این بخش کرالرهایی وجود دارد که با آنالیز کردن کلمات کلیدی و اسنیپت‌های شما، مطمئن می‌شود که محتوایی مرتبط را منتشر خواهید کرد. مطالبی که می‌نویسید باید در سطح درک و فهم انسان‌ها باشد، بنابراین فکر پیشی گرفتن از الگوریتم را از سر خود بیرون کنید. در غیر اینصورت شکست می‌خورید و محتوای نامفهومی را در اختیار خوانندگان قرار خواهید داد. این موضوع بیشتر از همه به ضرر خود شما تمام می‌شود. در ادامه اصول پایه‌ای سئو را برای شما بیان می‌کنم تا به خوبی با آن‌ها آشنا شوید.

1. سرعت صفحه

سرعت صفحه یکی از اصلی‌ترین و واضح‌ترین چیزهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. شاید با خودتان بگویید که صفحات کند دیگر در سال 2021 وجود ندارد. با این حال گاهی اوقات در مرورگرهای خود با صفحاتی روبرو می‌شویم که بارگذاری آن‌ها بیش از 3 ثانیه طول می‌کشد. برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیرید، بهینه سازی تصاویر، کوچک‌سازی کدها و فشرده‌سازی را به خوبی انجام دهید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، پلاگین‌های غیرضروری را غیرفعال کنید. مشتریان زمان خود را برای بارگذاری شدن محتوای شما تلف نخواهند کرد، بنابراین باید سرعت بارگذاری صفحات خود را بهینه کنید. بارگذاری آهسته باعث افزایش نرخ پرش می‌شود و این اصلاً چیز خوشایندی نیست. سرعت سایت از 9 آوریل سال 2010 به یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی الگوریتم گوگل تبدیل شده است.

2. لینک‌ها

لینک‌دهی در مقالات خود را فراموش نکنید. لینک‌دهی مقالات به یکدیگر، باعث بهتر شدن وبسایت شما شده و فرصت‌های بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد. سایت‌های دیگر را تشویق کنید تا از مطالب شما برای لینک‌دهی استفاده کنند. این موضوع دقیقا مانند شبکه‌سازی است. هر چه مخاطبین یا بک‌لینک‌های شما بیشتر باشد، احتمال همکاری و رسیدن به موفقیت بیشتر خواهد شد.

3. توضیحات

برای صفحات خود، توضیحات متا بنویسید. وقتی مشتریان وبسایت شما را در گوگل جستجو می‌کنند، توضیحات متا اولین چیزی است که می‌بینند. به همین خاطر باید وقت بگذارید و آن را به خوبی درست کنید. ماهیت وبسایت و تگ عنوان را در توضیحات متا لحاظ کنید. 

ما باید متن‌های جایگزین را به تصاویر بهینه شده‌ی خود اضافه کنیم. این کار به نفع سئوی شماست و به بازدیدکنندگان کم بینا نیز کمک بزرگی خواهد کرد. وجود توضیحات alt و فایل‌های تصویری با نام مناسب بسیار ضروری است زیرا به کرالرها در ایندکس کردن کمک می‌کند. طبق گزارشات «Search Engine Journal» در سال 2018، بیش از 20 درصد کل جستجوهای کاربران آمریکایی با Google Images انجام شده بود. مطمئناً در سال 2021 این ارقام خیلی بیشتر است چون مردم می‌خواهند همه چیز را تصویری جستجو کنند. خیلی‌ها حتی اجناس خود را به صورت تصویری خریداری می‌کنند. از این رو، پلتفرم‌های Google Lens و Pintrest در حال پیشرفت کردن هستند. می‌توانید تصاویر خود را با قرار دادن توضیحات مناسب بهینه کنید.

4. URLها

URLها باید ساده و واضح باشند. استفاده کردن از اعداد و حروف عجیب را فراموش کنید. باید در URLهای خود به کاربران بفهمانید که چه چیزی در انتظار آن‌هاست. به عنوان مثال یک URL مثل www.johnswebsite.net/555577688=file%2r هیچ کمکی به آن‌ها نخواهد کرد. در URLها از حروف کوچک استفاده کنید.

5. یکپارچگی کلی

ثبات و یکپارچگی دارای جنبه‌های زیادی است. ما باید در نوشته‌های خود ثبات داشته باشیم. محتوای خاص خود را به طور منظم منتشر کنید. باید خیلی به نام دامین خود توجه داشته باشید. نام دامین دقیقاً مانند شماره تلفن شماست. مردم برای ارائه بازخورد، تعامل و ارتباط برقرار کردن با شما از آن استفاده خواهند کرد. بنابراین نام دامین خود را تا حد ممکن ساده نگه دارید. باید قبل از انتخاب اسم، به خوبی در مورد آن فکر کنید. همیشه زمان تعمیر و نگهداشت وبسایت خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید تا مشتریان ارزشمند را از دست ندهید. ری‌دایرکت کردن کاربران را محدود کنید، زیرا آن‌ها می‌خواهند بدون دردسر به خواسته‌های خود برسند.

6. بروزرسانی‌های منظم

مقالات قدیمی را دوباره بهینه سازی کنید. این کار به جذب ترافیک بیشتر کمک خواهد کرد و از سردرگم شدن کاربران جلوگیری می‌کند.

7. کلمات کلیدی

کلمات کلیدی یکی از عناصر اصلی در سئو هستند. با این حال نباید مطالب خود را پر از کلمات کلیدی کنید.

8. واکنش‌گرا بودن وبسایت

گوگل از سال 2018، سرعت بارگذاری صفحات موبایل را به عنوان معیاری اساسی در تعین رتبه‌بندی نتایج جستجوی وبسایت‌ها قرار داده است. از سال 2019، نمایه‌سازی موبایل برای وبسایت‌های جدید به یک فاکتور در رتبه‌بندی تبدیل شده است. بیشتر از 50 درصد از ترافیک‌ها به گوشی‌های موبایل اختصاص دارد. آن‌ها نقش بزرگی را در زندگی ما و همچنین سئو ایفا می‌کنند، بنابراین نباید آن‌ها را نادیده بگیریم.

SEO در سال 2021

حالا که با مسائل پایه‌ای در سئو آشنا شدیم، بیایید به سراغ موضوعات جدید امسال برویم. سئو در 2021 به چه شکل است؟ امسال چه چیزی بیشترین اهمیت را دارد؟

در وبلاگ SEMrush گفته شده که هوش مصنوعی نقش بیشتری را در سئو ایفا خواهد کرد. این مسئله حقیقت دارد چون با گذشت زمان ما بیشتر به هوش‌های مصنوعی متکی خواهیم شد. خیلی از مردم می‌پرسند که آیا سئو هنوز در سال 2021 مطرح است؟ بعضی‌ها هم می‌پرسند که چرا سئو در سال 2021 مهم است؟ من عقیده دارم که سئو همچنان مطرح بودن خود را در سال 2021 حفظ کرده است. در ادامه با نکاتی آشنا می‌شویم که می‌تواند عملکرد شما را در خصوص سئو تقویت کند.

1. قانون EAT گوگل به عنوان یک فاکتور در رتبه‌بندی

EAT مخفف تخصص، اعتبار و اعتماد است. در واقع بیت‌های نوشته شده توسط متخصصان واجد شرایط، رتبه بالاتری را دریافت خواهد کرد. امروزه اخبارهای جعلی زیادی در دنیا وجود دارد. با این حال گوگل سعی دارد با قرار دادن مقالاتی که توسط متخصصان نوشته شده، زندگی ما را آسان و ایمن‌تر کند. در مقالات خود از آمارها و واقعیت‌ها استفاده کنید. منابع خود را عاقلانه انتخاب کرده و آن‌ها را با دقت تایید کنید. هنگام ساخت صفحات «درباره ما» و «تماس» عملکرد مشخصی داشته باشید. شما ابتدا باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. با مشخص شدن این افراد، مقالات شما هدفمند خواهند شد.

2. رتبه‌بندی Google passage و featured snippet

این قابلیت به گوگل کمک می‌کند تا بخش‌های خاصی از صفحه را به طور مستقل رتبه‌بندی کند. در اینجا ارتباط موجود در کل صفحه نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. با تقسیم کردن وبسایت به بخش‌هایی که دارای موضوع‌های مشخص است، می‌توانید شانس خود را برای بالاتر بردن رتبه افزایش دهید. شما می‌توانید بخش‌های موجود در صفحه را با استفاده از عنوان فرعی H3 دسته‌بندی کنید. در اینجا طولانی بودن متن‌ها ملاک نیست، آن‌ها فقط باید دقیق و مرتب باشند. یکی دیگر از روش‌های کسب رتبه‌های بالا، قرار دادن یک featured snippet در صفحه است. تفاوت بین passage و featured snippet در این است که passage به طور مستقل از زمینه‌ی کلی وبسایت ارزیابی می‌شود و به همین خاطر باید بسیار دقیق باشد. نمایه‌سازی featured snippet براساس محتوا و زمینه‌ی کلی وبسایت است. شما می‌توانید با نوشتن اسنیپت‌های خودتان به گوگل کمک کنید. اسنیپت‌هایی که گفته شد، تنها به محتوای نوشتاری اشاره نمی‌کنند. 4 قالب برای featured snippets وجود دارد که شامل پاراگراف، فهرست، جدول و ویدیو است.

3. افزایش اهمیت ویدیوها

طبق گزارشات داده شده، ویدیوها تا سال 2022  تقریباً 82 درصد از کل ترافیک آنلاین را به خودشان اختصاص خواهند داد. امروزه اسنیپت‌هایی وجود دارد که کاربران را به زمان درست در ویدیو هدایت می‌کند، با این روش آن‌ها می‌توانند به سرعت جواب پرسش‌های خود را بدست آورند. برای اینکه شانس دیده شدن ویدیوی شما بیشتر شود، راهکارهای بعدی را به دقت دنبال کنید: ویدیوی خود را براساس موضوع مرتب کرده و سپس آن را به بخش‌های مشخصی تقسیم کنید. با این کار گوگل می‌تواند خیلی آسان‌تر یک featured snippet را برای بخش خاصی از ویدیوی شما بسازد. یک عنوان مناسب را انتخاب کنید. عنوان شما باید شامل کلمات کلیدی، تگ‌ها و غیره باشد. برای خودتان یک کانال یوتیوب بسازید. پلتفرم یوتیوب، دومین موتور جستجوی بزرگ با بیش از یک میلیارد کاربر است. ساخت یک ویدیوی موفق در یوتیوب به زمان نیاز دارد، اما مطمئناً ارزشش را خواهد داشت.

4. کلمات کلیدی مرتبط با معنا و محتوای طولانی

گوگل طی سال‌های گذشته هوشمندتر شده و هدف جستجوی کاربران خود را درک می‌کند. جستجوی معنایی به طور چشمگیری در حال گسترش است. این موضوع ابزارهای دقیق‌تری را برای درک سوالات کاربران به موتورهای جستجو ارائه می‌دهد. جستجوی معنایی نسبت به کلمات کلیدی، نتایج خیلی شخصی‌سازی شده‌تری را فراهم می‌کند. من در عنوان این بخش به محتوای طولانی اشاره کردم. منظورم این نیست که محتوای کوتاه بد در نظر گرفته می‌شود. در واقع محتوای کوتاه می‌تواند رتبه‌های بسیار بالایی را در گوگل داشته باشد. طبق مطالعاتی که صورت گرفته شده، میزان لایک‌ها و اشتراک‌گذاری محتواهای طولانی بیشتر است. مقالات طولانی یا مقالاتی که بیش از 7 هزار کلمه دارند، بهترین عملکرد را از خودشان نشان می‌دهند و نسبت به یک مقاله کوتاه (حدود 1200 کلمه)، تقریباً 4 برابر ترافیک بیشتر را به خودشان جذب می‌کنند.

5. سازگاری با موبایل

طبق گزارشات بدست آمده از CNBC، 73 درصد از کاربران تا سال 2025 تنها با موبایل‌های خود به اینترنت دسترسی خواهند داشت. به همین خاطر باید از سازگار بودن وبسایت خود با موبایل‌ها اطمینان حاصل کنید. می‌توانید به سراغ Google Search Console Help رفته و یک تست سازگاری بدهید. این تست کاملاً رایگان بوده و اطلاعات مفیدی را در مورد وبسایت به شما خواهد داد. با استفاده از ابزارهای موجود به تفاوت‌های احتمالی بین نسخه موبایل و دسکتاپ وبسایت خود پی ببرید. باید به طور منظم این کار را انجام دهید تا از بهینه بودن نسخه موبایل، اعمال شدن منظم بروزرسانی‌ها، عملکرد بدون نقص و خراب نبودن لینک‌ها مطمئن شوید.

6. تجربه‌ی صفحه

در جدیدترین بروزرسانی گوگل ذکر شده که تجربه صفحه از ژوئن 2021 به بخشی از سیستم رتبه‌بندی تبدیل خواهد شد. اگرچه احتمال دست یافتن به این مسئله تا آگوست 2021 چندان ممکن نیست اما به اهمیت روز افزون تجربه کاربری در طراحی و نگهداشت وبسایت تاکید دارد. هدف این بروزرسانی، اصطلاحاً سیگنال‌های تجربه صفحه است. سازگاری با موبایل، مرور ایمن یا امنیت اتصال جزو المان‌هایی ضروری در هر وبسایت است.

سئو می‌تواند یک ابزار بسیار شگفت‌انگیز باشد، اما باید نحوه‌ی استفاده کردن از آن را بلد باشید. اگر هنوز در سال 2021 از سئوی کلاه سیاه یا خاکستری استفاده می‌کنید، فوراً بیخیال آن شوید. گوگل راه‌های متعددی برای شناسایی این موضوع دارد و در جریمه کردن شما هرگز تردید نخواهد کرد. مطمئناً شما نمی‌خواهید در لیست سیاه گوگل قرار بگیرید. همیشه به دنبال نتایج جستجوی ارگانیک باشید. صداقت بهترین سیاست در سئو است. در این مقاله با یکدیگر متوجه شدیم که چرا سئو همچنان در سال 2021 اهمیت دارد. سئو می‌تواند به شما کمک کند تا تجارت خود را به موفقیت برسانید و کسب و کارتان را بهتر به دیگران نشان دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی