طراحی ساده فهرست‌ها (منوها)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

طراحی ساده فهرست‌ها (منوها)

تعاملی بودن. سازگاری. طراحی مینیمال. این ها کلماتی هستند که در زمان حرف زدن راجب به طراحی وب بیشتر به گوش می خورند. اما در این لیست جای کلمه ای خالی است. سادگی. 

یک منو ساده، عنصری بسیار مهم در طراحی وب به شمار می آید. سادگی ترکیبی از بهترین صفات راجب به تعاملی بودن و طراحی مینیمال در یک وبسایت است. برای ساختن یک منو ساده می توانید از دو ویژگی زیر بهره بگیرید:

۱. در طراحی منوهای ساده شما حداکثر باید بین سه تا هفت آیتم را در منوی اصلی خود جای دهید، در این معماری سعی می شود که کمتر از مگامنو و یا لیست های دراپ داون یا همان منوهای کشویی استفاده کرد.

۲. سعی نکنید که بجای استفاده از متن یا برچسب برای لینک های خود از تصاویر و یا آیکون ها بهره بگیرید. برچسب ها باید واضح و به چشم بیایند.

با وجود آنکه ممکن است این تغییرات بسیار کوچک به نظر آیند، اما باید اشاره کنیم که همین تغییرات کوچک می توانند روی وبسایت شما تاثیری زیاد بگذارند. امروز در این مقاله می خواهیم راجع به فواید و اثرات مثبت منوهای ساده روی وبسایت شما حرف بزنیم.

بهتر کردن سازمان دهی محتوا

ساده کردن منوهای وبسایت می تواند تاثیری عمیق روی سازمان دهی وبسایت شما داشته باشد. انتخاب کردن این نوع از منوها شاید ملزم به بازسازی کل وبسایت شما داشته باشد.

ساختار مبتنی بر محتوا

بسیاری از وبسایت ها محتوای شان را بر اساس ساختار تعیین می کنند، و این برای خود دلیل خوبی دارد. براساس این ساختار صفحات وبسایت شما به یک صورت منطقی دسته بندی می شود، همین باعث می شود که وبسایت شما برای کاربر آسان تر استفاده شود و کار با آن راحتتر شود. یک مثال خوب برای این ساختار می تواند Cafe Rio باشد، این ساختار با توجه به جدا کردن بخش های مختلف وبسایت می تواند کاربر را به سادگی به قسمت های مختلف راهنمایی کند. محتوای این وبسایت بر اساس ساختار تعیین شده دسته بندی می شود.

ساختار مبتنی بر مخاطب

ساختار بر اساس محتوا می تواند برای وبسایت هایی که مخاطبانشان از چندین گروه مختلف است، مفید باشد. بر اساس این ساختار محتوای وبسایت شما در زمینه های مختلفی برای رده های مختلفی از افراد از طریق منوهای وبسایت دسته بندی می شود.

 وبسایت University of Nebraska-Lincoln و Humane Society of Charlotte می تواند نمونه های خوبی باشد.

ارتباط بهتر

نباید بسیار تعجب کنید که اگر شکل کلی منوهای وبسایت را تغییر دهید، این تغییر می تواند روی حس مخاطب نسبت به وبسایت شما نیز تغییر ایجاد کند. برای نمونه اگر قبلا در وبسایت تان از آیکن استفاده می کردید اما اکنون از متن، مخاطب شما باید با دقت متن را بخواند تا متوجه شود که این لینک به کجا باز خواهد شد.

برچسب های هدف دار

برچسب های هدف دار به مخاطب شما کمک می کند که بهتر بتواند از آیتم های منو ی شما سر در بیاورد. مطابق با این اصل شما باید برای هر کدام از برگه ها و صفحات خود دسته بندی هایی نیز تعیین کنید، این کار به ساده شدن جستجو در بین مناطق مختلف وبسایت نیز کمک می کند. برای مثال وبسایت Hak5 برای بخش های مختلف وبسایت خود از برچسب های مناسب و برای هر کدام از قسمت ها، برگه های مناسبی را تعیین کرده است.

برچسب های مبتنی بر رفتار

با استفاده از برچسب های مبتنی بر رفتار، می توانید قدم بعدی را برای کاربران خود تعیین کنید «با دادن دلایلی برای بازدیدشان از وبسایت شما». صفحات به فعالیت‌هایی که کاربران در آنها شرکت می کنند اختصاص داده می شوند و این فعالیت ها با فقط یک کلمه نامگذاری می شوند. برای این نوع از برچسب ها می توان سایتی مانند TED را مثال زد.

در نهایت با استفاده از منوهای ساده، کاربر شما بیشتر به جستجو داخل وبسایت شما علاقه مند می شود. با وجود ساده بودن منوها شما باید یادتان باشد که بهترین منوها می توانند فایده خودشان را در زمان اجرا توسط موبایل و یا دستگاه هایی با صفحات کوچکتر نشان دهند. پس یادتان باشد که منو ها حتما باید با دستگاه های مختلف سازگاری کامل داشته باشد.

منوهایی با قابلیت دیداری بیشتر

بسیاری از وبسایت ها برای منوهای خود در حالت واکنشگرا از حالت های منو همبرگری و یا حالت های دیگری استفاده می کنند. در این نوع طراحی منو شما در صورت کوچک بودن صفحه نمایش جمع و جور می شود. برای اطلاعات بیشتر راجب به این موضوع می توانید به این نوشته مراجعه کنید.

اما نظری که درباره ساده کردن منو های وبسایت وجود دارد می گوید که این کار ممکن است کاربر را کمی گیج کند و پیدا کردن مسیرهای مختلف وبسایت را برای وی سخت می کند. برای بصری کردن منوهای وبسایت در حالت منو های ساده، منو در حالت صفحه کوچک با حالت دسکتاپ هیچ فرقی نمی کند. یک مثال خوب برای این نوع از منو ها می توان وبسایت Momentum را مثال زد. 

منوهای جذاب تر

با وجود آنکه منوهایی که قابلیت دیداری بیشتری دارند، می تواند مفید باشد، اما باید به یاد داشته باشید که این نوع از منو ها بسیار مناسب سایت هایی است که آیتم های آن منو کم باشد. اما اگر وبسایت شما بیشتر از ۷ آیتم در منو دارد و یا آنکه از حالت کشویی استفاده می کند، این نوع منو ها نمی تواند واقعا راهی مناسب باشد. در این حالت بهترین کار استفاده از منوهای همبرگری است. منوهایی که همیشه باید نمایش داده شوند. با کلیک بر روی دکمه مربوط به منو همبرگری لینک های منو نمایش داده می شود. یکی از مسائل مهم برای منوهای همبرگری این است که سعی کنید یک متن مرتبط با منو را در کنار آن قرار دهید. برای مثال در تصویر زیر از کلمه Menu در کنار منوی همبرگری نوشته شده است.

نتیجه گیری

اگر تمام کارهایی که در بالا ذکر شد را انجام دهید، می توانید تجربه کاربری وبسایت تان را افزایش دهید، ساده کردن منوهای وبسایت می تواند فایده های بسیاری برای وبسایت شما داشته باشد. برای ساده کردن منوهای وبسایت راههای مختلفی وجود دارد که ما در این مقاله راجب به چند آیتمحرف زدیم. به هر حال تصمیمات باز هم به شما بستگی خواهند داشت.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات