چرا هر توسعه‌دهنده‌ای باید به یک مشاور مهندسی نرم‌افزار تبدیل شود؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

چرا هر توسعه‌دهنده‌ای باید به یک مشاور مهندسی نرم‌افزار تبدیل شود؟

طبق آمار شرکت جمع‌آوری داده Evans، انتظار می‌رود که تعداد توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تا پایان سال 2019 به 26.4 میلیون و تا سال 2023 به 27.7 میلیون نفر برسد.

توسعه‌دهندگان مبتدی نرم‌افزار به دلیل درآمدهای بالا، فرصت‌های زیاد شغلی و شانس کار کردن در پروژه‌هایی که دنیا را تغییر می‌دهند، جذب این کار می‌شوند و در اشتیاق به فنّاوری و توانایی‌های منحصربه‌فرد حل مسئله با یکدیگر مشترک هستند. 

اگرچه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در دسته‌های مشابه هم نیستند، امّا اغلب آن‌گونه‌ای هستند که بیان کردیم. 

درواقع آن‌ها پیش‌زمینه‌های متفاوتی دارند و از بخش‌های مختلفی از جهان هستند، بعضی از آن‌ها تحت تأثیر پیچیدگی‌های ذاتی الگوریتم‌های دشوار هستند و بقیه بیشتر تجارت محور هستند و همیشه به اهداف کلی برای اجرای پروژه‌های موفق توجه می‌کنند.

بدون در نظر گرفتن اینکه از کدام گروه هستند، چندین دلیل وجود دارد که چرا توسعه‌دهندگان باید مشاوران مهندسی نرم‌افزار بشوند؟

در توضیح آن، باید ابتدا بیان کنیم که درواقع مشاور مهندسی نرم‌افزار کیست و چگونه نقش او با نقش یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار تفاوت دارد.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار چه کسی است؟

یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار کسی است که اصول مهندسی نرم‌افزار را برای طراحی، توسعه، پشتیبانی، آزمایش و ارزیابی نرم‌افزار‌های کامپیوتری اعمال می‌کند. 

آن‌ها ذهن پشت نرم‌افزارهای کامپیوتر هستند که با استفاده از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی و فریمورک‌هایی مثل JavaScript ،MongoDB ،Java ،Python  و دیگر موارد، برنامه‌نویسی می‌کنند.

طبق آمارهایی از سایت Indeed که یک موتور جستجوی مربوط به لیست مشاغل است، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار متوسط می‌تواند حدوداً 100,000 دلار در سال به دست بیاورد و توسعه‌دهندگان پیشرفته، 20000 دلار بیشتر از آنها کسب می‌کنند.

موقعیت توسعه‌دهندگان نرم‌افزار معمولاً  از دانشگاه آغاز می‌شود، جایی که آن‌ها برنامه‌نویسی کامپیوتر، طراحی برنامه، تحلیل سیستم‌های کامپیوتری، اصول سخت‌افزار، شبکه، معماری کامپیوتر، ریاضیات، پایگاه‌های داده و سایر مهارت‌های ضروری را یاد می‌گیرند. 

توسعه‌دهندگان مبتدی نرم‌افزار با یک مدرک دانشگاهی می‌توانند اسکریپت‌های ساده بنویسند و همچنین می‌توانند چرخه عمر مورد انتظار نرم‌افزار و پایگاه داده و سرویس‌های نرم‌افزاری مثل صف و ذخیره را درک کنند. 

بیشتر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار با چندین سال تجربه و توانایی نوشتن کدهای پیچیده، به‌عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار فارغ‌التحصیل می‌شوند و گاهی در ادامه موقعیت کاری با همین عنوان باقی‌می‌مانند.

درحالی‌که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند با مشتری تعامل داشته، بیشتر سازمان‌ها شخص دیگری را برای حفظ ارتباط با مشتری استخدام می‌کنند و از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌خواهند، که روی برنامه‌نویسی تمرکز کنند. 

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باقدرتِ رهبری خوب و مهارت‌های ارتباط با مردم، می‌توانند به مدیران توسعه‌دهنده نرم‌افزار و یا مدیر ارشد فناوری برای نظارت بر کار سایر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و به‌عنوان پاسخگوی عملکرد آنان، تبدیل شوند.

مشاور مهندسی نرم‌افزار کیست؟

Eric Dietrich، مؤسس DaedTech LLC، برنامه‌نویس، معمار، مشاور مدیریت IT ، نویسنده و تکنسین، اذعان می‌دارد که مشاور مهندسی نرم‌افزار معانی مختلف زیادی برای مردم عادی دارد.

او می‌گوید: بیشتر مردم فکر می‌کنند که این به معنی توسعه‌دهنده نرم‌افزاری است که برای کمپانی‌هایی که کارفرمایشان نیستند، کد می‌نویسند. 

بعضی‌ها فکر می‌کنند که این به معنی آن است که شخصی وارد می‌شود، دست تکان می‌دهد و یک سری اصطلاحات رایج را بیان می‌کند و قبل از آنکه کسی چیزی از آن‌ها بفهمد، آنجا را ترک می‌کند! بعضی دیگر نیز فکر می‌کنند که این به معنای لیستی از مهارت‌های نرم مثل معامله است.

او همچنین می‌گوید: اما درواقع هیچ‌کدام این‌ها نیست! در عوض، مشاور مهندسی نرم‌افزار به معنی چیزی ساده‌تر از این‌هاست؛ یعنی شخصی که توصیه‌های تخصصی می‌دهد.

معمولاً مشاورین مهندسی نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان حرفه‌ای هستند با چندین سال تجربه تخصصی. 

آن‌ها به‌وسیله کمپانی‌ها برای مشاوره، تعیین استراتژی، طراحی و ساخت نرم‌افزارهایی برای حل مشکلات تجاری به کمک سایر توسعه‌دهندگان، استخدام می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد، آن‌ها زمان زیادی را صرف مشورت با ذینفعان مختلف، گرفتن ملزومات پروژه و تبدیل آن‌ها به اهداف می‌کنند. 

چون مسیر روشنی برای مشاور مهندسی نرم‌افزار برای دنبال کردن وجود ندارد، تجربیات دنیای واقعی مهم‌ترین سرمایه‌ای است که آن‌ها دارند. 

با استفاده از اهرم تجربه، مشاوران نرم‌افزار، خود را با تجارت مشتری منطبق می‌کنند و نرم‌افزاری را برنامه‌ریزی کرده و یا می‌سازند به‌طوری‌که انگار بخشی از آن تجارت هستند.

مشاور مهندسی نرم‌افزار در مقابل توسعه‌دهنده نرم‌افزار

Dietrich می‌گوید: این‌یک عبارت استخدامی یا نحوه پول درآوردن شما نیست. این در مورد چگونگی برخورد شما با مردم است. اساساً مشاوران توسعه‌دهنده نرم‌افزار مسیرهای مشخصی از مدیریت دریافت نمی‌کنند. 

در عوض به آن‌ها وظیفه‌ای را در قالب یک مأموریت مشخص، محول می‌کنند و آن‌ها از تجربه‌شان برای انجام آن کار استفاده می‌کنند که معمولاً این روش، کاهش هزینه‌ها، افزایش بازدهی و مؤثرتر کردن پروسه را به‌وسیله توصیه‌های فنی دربر دارد.

در Roocket ما می‌دانیم که هر دوره یک هدف آموزشی و حیاتی دارد. ما باور داریم که این خیلی مهم است که هر ایده ای را به چالش بگذاریم تا به بهترین مسیر برای رسیدن به آن دست پیدا کنیم. 

برای تضمین نتیجه، ما به‌طور مداوم تمام توسعه‌دهندگان خود را آموزش می‌دهیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم که مهارت‌هایشان را به‌طور مداوم توسعه دهند. 

برخلاف باورهای ما، به بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در گروه‌های دیگر گفته می‌شود که چه‌کاری انجام دهند و آن را چگونه انجام دهند. 

یک مدیر پروژه کار آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کند، یک تحلیل‌گر تجاری به آن‌ها می‌گوید که چه نرم‌افزاری نیاز است بنویسند و چرا، یک معمار به آن‌ها می‌گوید چگونه از یک دیدگاه انتزاعی نرم‌افزار بنویسند، یک تکنسین مسیرهای کاری آن‌ها را بررسی می‌کند و جزئیات ریزتری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و سپس توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ارشد، مسیرها را به‌خوبی مشخص می‌کنند.

Dietrich همچنین می‌نویسد که: این‌یک خلاصه‌ای از کار است: چرایی، تعریف و آنچه هزینه‌ها را کاهش دهد. 

بیشتر مردم بین توسعه‌دهندگان پیشرفته با فاکتور زمان فرق می‌گذارند و به تعداد کمی از مردم باید چرایی و چگونگی گفته شود.

وسوسه بودن پشت یک دستور و اعلام زمان شلیک به‌خودی‌خود روشنگر است، اما هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری علاقه‌مند به چنین فضایی نیست. 

بعضی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار واقعاً لذت می‌برند که وظایف واضحی به آن‌ها برای تکمیل محول شود و پس از اتمام کار، از آن‌ها قدردانی شود. این حلقه بازخوردی، بسیار شبیه بازی‌های ویدئویی است که درواقع هیچ مانعی برای لذت بردن از طبیعت سرراست آن وجود ندارد.

به‌هرحال، حتی در ارتباط با توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که لذت می‌برند به آن‌ها، چرایی و چگونگی انجام کار گفته شود، باید این نکته را در نظر گرفت که رفتن به موقعیتی که باعث می‌شود آن‌ها از مهارت‌های مشورتی خود استفاده کنند، برای تخصص آن‌ها بسیار مفید است.

سه مورد از بهترین دلایل برای تبدیل‌شدن به یک مشاور مهندسی نرم‌افزار

1. چشم‌انداز وسیع‌تر

مشاوران مهندسی نرم‌افزار معمولاً مالکیت بلندمدتی را که بیشتر از عمر محصول است، از زمان تحلیل ملزومات اولیه تا پشتیبانی دارند. 

داشتن یک فهم روشن از هر چیزی که باید یک پروژه نرم‌افزاری را از ابتدا تا انتها توسعه دهد، یک مهارت گران‌بها برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است و کار کردن به‌عنوان یک مشاور مهندسی نرم‌افزار بهترین راه برای کسب این مهارت است.

توسعه‌دهندگانی که از تجربه خود در زمینهٔ مشاوره استفاده می‌کنند، معمولاً می‌دانند که چگونه زمان، پول و تلاش بلندمدت خود را ذخیره کنند که این، آن‌ها را از نظر هر کمپانی که به دنبال استعدادهای تازه است، جذاب می‌کند.

2. روحیه پیشرفت

وقتی ‌که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کار مشاوره را آغاز می‌کنند آن‌هم بعد از اینکه سال‌ها به آن‌ها گفته‌شده است که چه‌کاری را انجام‌ دهند، مایل به تجربه کردن روحیه پیشرفت و رشد بیشتر هستند. 

یکی از مشاوران مهندسی نرم‌افزار بازنشسته می‌گوید: چیزهای بسیاری برای یادگرفتن و رشد کردن وجود دارند و من عاشق این هستم که با افراد مثل کالا برخورد نشود. 

شما یک شانس برای صحبت کردن و کارکردن با مردم در سطح CTO و VP به دست می‌آورید. 

همچنین می‌گوید: این به مهندسان روحیه‌ای برای پیشرفت می‌دهد که می‌بینم بیشتر مهندسان، آن را ندارند.

توسعه‌دهندگانی که بر روی مشاوره تمرکز دارند، تجربیات مهندسی خود را برای تکمیل پروژه‌های نرم‌افزاری چالشی، بسیار مفید می‌بینند و این همچنین از احساس فرسودگی در شغل که در صنایع زیاد دیده می‌شود، جلوگیری می‌کند.

3. استفاده خوب از مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بسیار مهم هستند، اما گفتن اینکه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار فرصت‌های فراوانی برای استفاده خوب از آن‌ها دارند، کمی اغراق است. 

مشاوران مهندسی نرم‌افزار زمان کمی را با مشتریان برای ساختن نرم‌افزاری که مشکلات تجاری آن‌ها را حل کند، صرف می‌کنند که این مهارت‌های مدیریتی و ارتباطی آن‌ها را با مردم زیر سوال می‌برد. 

بعضی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ممکن است در برنامه‌نویسی در سطح متوسط باشند، اما در مشاوره مهندسی نرم‌افزار می‌توانند برجسته باشند، به این دلیل که می‌توانند از مهارت‌های نرم خود به‌ خوبی استفاده کنند.

چگونه یک مشاور مهندسی نرم‌افزار شویم؟

تبدیل‌شدن به یک مشاور مهندسی نرم‌افزار، آن‌قدرها هم سخت نیست اما نیاز به صبر و برنامه‌ریزی خوب دارد. 

در اینجا 5 تا از مراحلی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری می‌تواند برای تبدیل‌شدن به یک مشاور طی کند، بیان کرده‌ایم:

1. به‌اندازه کافی تجربه در زمینه توسعه نرم‌افزار کسب کنید: مشاوران مهندسی نرم‌افزار به تجربه کافی در توسعه‌دهندگی نرم‌افزار و چگونگی راهنمایی کردن توسعه‌دهندگان مبتدی، نیاز دارند. 

برای بعضی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار چندین سال تجربه کافی خواهد بود، درحالی‌که دیگران ممکن است بخواهند حداقل یک دهه تجربه کسب کنند و ترجیح می‌دهند آن را با کارکردن در کمپانی‌های مختلف به دست آورند.

2. در یک تکنولوژی جدید استاد شوید: هیچ‌ چیزی نمی‌تواند مانع سرعت سرسام‌آور تکنولوژی شود. تکنولوژی‌های جدید و برتر تمام مدت به وجود می‌آیند و فرصت‌های بسیار خوبی برای ایجاد انگیزه برای مشاوران مهندسی فراهم می‌کنند. 

وقتی‌که تکنولوژی‌ها در یک صنعت رو به افول می‌روند، فرصت‌های زیادی برای مشاور مهندسی نرم‌افزار فراهم می‌شود.

3. قهرمان یک کمپانی شوید: هر کمپانی هر از گاهی به یک قهرمان احتیاج دارد. وقتی‌که زمان ذخیره روز برای یک قهرمان برسد، بعضی از کمپانی‌ها سریعاً از بیرون کمک می‌گیرند درحالی که سایرین این کار را نمی‌کنند، زیرا از درون کسی را دارند که می‌تواند در این موقعیت، زمان را ذخیره کند و به‌تنهایی خودش را برای نقش یک مشاور مهندسی نرم‌افزار آماده می‌کند.

4. یک حضور آنلاین قوی داشته باشید: به لطف اینترنت، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند با یک اعلام حضور آنلاین قوی، تبدیل به مشاوران مهندسی نرم‌افزار بشوند. 

آن‌هایی که اسمی برای خود حک می‌کنند، می‌توانند انتظار فرصت‌های شغلی بسیاری را از طرف کمپانی‌های مشغول درزمینهٔ کاری خودشان، داشته باشند.

5. از دیگر مشاوران مهندسی نرم‌افزار یاد بگیرید: ارزش یک راهنمای خوب قابل اندازه‌گیری نیست به‌خصوص زمانی که ورودی‌ها و خروجی‌های یک حرفه مشخص را در معرض یادگیری قرار می‌دهد. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، بهترین کاری که می‌توانید برای خودتان انجام دهید، این است که با یک منتور (راهنما) کار کنید و هر آنچه قابل یادگیری است از او یاد بگیرید، تا بتوانید کار خود را به‌عنوان مشاور مهندسی نرم‌افزار آغاز کنید.

سخن پایانی

در پایان، برای جلوگیری از احساس فرسودگی در هر زمینه‌ای، لازم است که از نیروی محرک رو به جلو خود محافظت کنید. 

یک‌راه برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار حرفه‌ای برای اینکه دوباره عاشق شغل‌شان بشوند، این است که به یک مشاور مهندسی نرم‌افزار تغییر نقش بدهند و از مهارت‌های غیر فنی خود استفاده کنند. 

توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که زمان حداقلی را برای کار کردن به‌عنوان مشاور مهندسی نرم‌افزار صرف می‌کنند، چشم‌انداز وسیع‌تری دارند نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند و پس‌ از آنکه سال‌ها به آن‌ها گفته‌شده است که چه‌کار کنند و آن را چگونه انجام دهند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید