داستان موفقیت استارتاپ Evernote
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

داستان موفقیت استارتاپ Evernote

سوال ابتدایی شاید این باشد که، "Evernote چیست؟"

Evernote مکانی برای ذخیره همه چیز به صورت دیجیتالی است. درواقع مغز دوم شماست که داده‌ها را ذخیره می‌کند. Evernote یک برنامه مدیریت کار، یادداشت برداری، سازماندهی و بایگانی است. شرکت Evernote، مستقر در شهر Redwood، کالیفرنیا، است.

در این مقاله با داستان موفقیت اورنوت مانند نتفلیکس، توییچ، کلودفلر و سایر برندها که در وب‌سایت راکت نقل کرده‌ایم، آشنا خواهید شد.

اسم استارتاپ

Evernote

دفتر مرکزی

Redwood city, California

صنعت 

SAAS, Software

تاسیس

29 فوریه 2000

موسسین

Phil Libin, Stepan Pachikov

CEO

Ian Small

وب‌سایت

www.evernote.com

 

Evernote یک برنامه چند پلتفرمی است که برای ضبط، سازماندهی و اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها در همه جای دنیا استفاده می‌شود. استفاده رایگان از آن در ماه با محدودیت‌هایی همراه است و نسخه پولی را بدون محدودیت ارائه می‌دهد. بنیانگذار این استارت آپ Eric Libin است و او می‌گوید که "Evernote چیزی بیش از ابزاری برای ذخیره تصاویر، عکس‌ها و فایل‌هاست. Evernote مغز فکری شماست".

اسکن و جستجوی اسناد، الگوهای یادداشت، فهرست وظایف و بایگانی، همه خدماتی هستند که توسط این شرکت ارائه می‌شود.

افراد ممکن است با استفاده از متن، طرح‌ها، تصاویر، موسیقی یا اطلاعات آنلاین ذخیره شده در برنامه یادداشت‌برداری کنند. نوت‌بوک‌ها، یادداشت‌هایی را نگه می‌دارند که قابل دسته‌بندی، حاشیه‌نویسی، تغییر، جستجو، پیوست و دانلود هستند. Evernote پلتفرمی برای اندروید، iOS، macOS و مایکروسافت ویندوز است.

موسسین Evernote

Stepan Pachikov موسس evernote

شرکت EverNote که در آن زمان با حروف بزرگ «N» طراحی شده بود، پس از تاسیس در سال 2000 توسط Stepan Pachikov، کارآفرین رایانه روسی-آمریکایی آذربایجانی تبار، نرم‌افزار بازاریابی را برای رایانه‌های شخصی رومیزی ویندوز، رایانه‌های لوحی و دستگاه‌های دستی آغاز کرد. شرکت EverNote شروع به بازاریابی برای نرم‌افزار تشخیص دست خط ritePen و برنامه یادداشت‌برداری و برش وب EverNote کرد.

Phil Libin مدیر عامل Evernote

با شروع به کار به عنوان Evernote - دیگر با حرف کوچک n- در سال 2008، توجه خود را به وب، تلفن های همراه و Apple Mac تحت رهبری مدیر عامل جدید، Phil Libin جلب کرد. سرویس وب Evernote در 24 ژوئن 2008 با نسخه بتای باز راه‌اندازی شد و در جولای 2011 به 11 میلیون کاربر رسید.

داستان تامین مالی Evernote

در اکتبر 2010،به یک دور سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری توسط DoCoMo Capital پیوستند. از آن زمان، این تجارت 50 میلیون دلار دیگر از Sequoia Capital و Morgenthaler Ventures و همچنین 70 میلیون دلار دیگر از Meritech Capital و CBC Capital دریافت کرده است. Evernote در 30 نوامبر 2012 مبلغ 85 میلیون دلار اضافی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری AGC Equity Partners/m8 Capital و Valiant Capital Partners تامین کرد. در 9 نوامبر  2014 هم 20 میلیون دلار سرمایه اضافی از شرکت Nikkei دریافت کرد.

Evernote سرمایه‌گذاری را در سال 2009 افزایش داد، اما قبل از آن، بودجه عموما توسط مدیر عامل، اریک، خانواده و دوستان نزدیکش تهیه می‌شد. بحران مالی سال 2008، سخت‌ترین بحران برای این استارت‌آپ بود و تصمیم گرفت که Evernote را تعطیل کند. زیرا آنها با کمبود پول مواجه بودند. حتی سرمایه‌گذاران در زمان نیاز عقب نشینی کردند.

اما یک معجزه اتفاق افتاد؛ که هیچ کس انتظار آن را نداشت. کاربری با تیم Evernote تماس گرفت و به آنها گفت که این ابزار چگونه به او کمک کرده است. این برنامه او را منظم و بدون استرس کرده بود. کاربری که می‌خواست نامش فاش نشود، نوعی سرمایه‌گذاری را ارائه کرد. بعد از یک هفته یا بیشتر، او نیم میلیون دلار انتقال داد.

کاربران Evernote

Evernote در حال حاضر در 193 کشور فعال است که 30٪ آن در آسیا و 25٪ در ایالات متحده و کانادا است.

در 446 روز به 1 میلیون کاربر و بعد در نیمی از این زمان به یک میلیون کاربر رسید. از آن زمان تا امروز، رشد بسیار عالی بوده است.

لوگو Evernote

لوگوی Evernote

عملکرد اصلی این برنامه ذخیره و یادآوری یادداشت‌هایی است که می‌نویسید، به همین دلیل است که نماد فیل انتخاب شده است. زیرا فیل‌ها ظرفیت قابل توجهی برای به خاطر سپردن چیزها دارند.

این از ضرب‌المثلی که دارند می‌آید؛ می‌گویند: "فیل هرگز فراموش نمی کند."

ماموریت Evernote

ماموریت Evernote این است که به افراد و گروه‌ها کمک کند تا همه چیز را به خاطر بسپارند، ایده‌ها را به عمل تبدیل کنند و بدون زحمت با هم کار کنند.

روند رشد Evernote

اورنوت موتور رشد خود را دارد. 75 میلیون کاربر Evernote و ارزش 1 میلیارد دلاری آن نشان می‌دهد که آنها به روش خود راه‌های توسعه را کشف کرده‌اند. آنها چگونه توانستند 100.000 نفر اول را ثبت نام کنند؟

در زیر لیستی از برخی کارهای تعیین کننده‌ای که برای رشد کرده‌اند، آورده شده است.

  • راه اندازی یک محصول برای خود

اگر کاری را انجام می‌دهید و به آن اشتیاق دارید، در کار شما منعکس می‌شود. لیبین گفته است که این اولین شرکتی بود که اشتیاق زیادی به کار کردن روی آن داشت. اورنوت بهترین تجربه کاربری را دارد زیرا زمان و تلاش زیادی را صرف کرده‌اند تا آن را به یک برنامه بین پلتفرمی‌تبدیل کنند.

علاوه بر این، امکان همگام‌سازی محتوا در بین دستگاه‌ها بسیار عالی است و چون مدعی هستند که مانند مغز شماست، پس اجباری است که همه جا با ما باشد.

  • زمان معرفی Evernote به بازار

زمانی که اورنوت به بازار معرفی شد، اپلیکیشن‌های زیادی مانند آن در بازار موجود نبود. لیبین گفت: "ما در زمان‌بندی بسیار خوش‌شانس بودیم. ما بسیار خوش‌شانس بودیم که اپ استورها درست زمانی که ما آماده می‌شدیم راه‌اندازی شدند. اگر 6 ماه از پیشرفت برنامه عقب بودیم، همه آن فرصت را از دست می‌دادیم".

  • مدل فریمیوم

این مدل برای Evernote بسیار موثر بود. کاربران را در فریمیوم جذب کردند و آنها را در برنامه نگه داشتند و در نهایت آنها را به مشتریان پولی تبدیل کردند. لیبین می‌گوید: " ما به پرداخت شما اهمیتی نمی‌دهیم. ما تمایل داریم شما در اطراف بمانید و به استفاده از آن ادامه دهید و همه دوستانتان را مجبور به استفاده از آن کنید."

یک واقعیت جالب؛ آمار درآمد Evernote نشان می‌دهد که قیمت هر کاربر فعال 0.09 دلار در ماه است و آنها حدود 0.25 دلار برای هر کاربر در ماه ایجاد می‌کنند.

  • دسترسی بتا بسته

نسخه بتا در سال 2008 راه اندازی شد و تنها در چهار ماه به 125000 کاربر رسید. این فقط برای تست کاربر بود، اما خیلی خوب کار کرد. ایجاد یک جامعه پیرامون محصول به همان اندازه مهم است زیرا افرادی که از ابتدا با شما هستند شما را به سمت توسعه و گسترش راهنمایی می‌کنند.

مدل کسب و کار Evernote 

این شرکت بر اساس مدل فریمیوم کار می‌کند، که به مشتریان اجازه می‌دهد، قبل از ارتقاء به سرویس پولی، محصول اصلی را به صورت رایگان بررسی کنند. این یک انگیزه قوی برای ایجاد جذاب‌ترین، رقابتی‌ترین و اعتیادآورترین محصول ممکن است.

رویکرد تجاری Evernote همچنین یک مفهوم مهم را در اولویت قرار می‌دهد: آنها برای خودشان معتبر هستند. این نرم‌افزار تقریبا یک سال پس از اینکه فیس‌بوک برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفت، منتشر شد. در حالی که رسانه‌های اجتماعی هنوز به عنوان تنها ترند روز شناخته می‌شدند. Evernote متوجه شد که تنها راه برای سودمندتر شدن برنامه آنها این است که کاربران به صورت اجتماعی با آن ارتباط برقرار کنند.

بوم مدل کسب‌وکار Evernote

بوم مدل کسب و کار Evernote

1.بخش مشتریان Evernote 

  • کاربرانی جهانی اینترنت

  • کسانی که میخواهند خبرنامه های بزرگ ارسال کنند

  • دولوپرها

  • شرکت هایی که میخواهند با ابزار همکاری کنند

2.ارتباط با مشتریان Evernote 

  • مدیریت حساب

  • پشتیبانی تکنولوژی 

  • انجمن ها

  •  بخش پرسش و پاسخ

  • جامعه

  • ادغام با مرورگرها

  • خدمات همگام سازی و پشتیبانی گیری

  • آنلاین

  • طرح

  • Web clipper

  • همکاری

3.ارزش پیشنهادی Evernote 

  • هرچیز هرجا

  • ساده

  • هماهنگی آسان

  • سرعت در استفاده

  • هرگز فراموش نکردن

  • مغز خارجی

  • یادداشت برداری - بخاطرسپاری همه چیز

4.فعالیت‌های کلیدی Evernote 

  • توسعه نرم افزار

  • ادغام

  • نگهداری IT

  • Backup

  • خدمات مشتریان

  • تبلیغات

  • بازاریابی

  • آپدیت ویژگی ها

  • نقشه راه محول

5.شرکای کلیدی Evernote 

  • از اکثر سیستم عامل های محبوب پشتیبانی می کند

  • توسعه دهندگان شخص ثالث

  • DoCoMo (ژاپن )

  • کدآکادمی

  • تجارت اینترنتی صنعت موبایل

  • سرمایه گذاران

  • مشتریان شخص ثالث

  • شرکا  (Adonit, Moleskine, Post-it notes, Samsung and Telephonica digital)

6.کانال‌های Evernote 

  • Evernote.com

  • Evernote App

  • بلاگ

  • شرکای برنامه

  • Marketplace

  • API

  • SDK

  • انجمن فنی

  • کارت هدیه

7.منابع کلیدی Evernote 

  • دولوپرها

  • ذخیره سازی

  • پلتفرم

  • ذخیره و دسترسی داده

  • مدل اطلاعات

  • پلتفرم متقابل

  • ادغام ها

8.جریان درآمدی Evernote 

  • Evernote ورژن محدود رایگان یا پولی دارد

  • استفاده از سرویس آنلاین تا مدت زمان مشخص ماهانه رایگان است

  • برای مشتریان پولی استفاده ماهانه نامحدود

  • رایگان (طرح پایه )

  • پلاس (سالانه 29.99$)

  • پریمیوم (سالانه 59.99$ )

9.ساختار هزینه Evernote 

  • سرور و ذخیره سازی

  • تیم توسعه

  • عملیات

  • نگهداری

  • نقشه راه

  • بازاریابی

  • دفتر

  • مالیات

شرکای Evernote 

  • Blinkist - سرویسی که کتاب‌ها را خلاصه می‌کند. اعضای Blinkist می‌توانند بخش‌های متن علامت‌گذاری شده خود را با Evernote همگام کنند. با درج عنوان کتاب در یادداشت‌های هر کتاب.

  • Moleskine - اورنوت و Moleskine در آگوست 2012 برای ایجاد یک نوت بوک دیجیتالی با صفحات و برچسب‌های طراحی شده خاص برای همگام‌سازی گوشی‌های هوشمند همکاری کردند.

  • سامسونگ - یک عضویت رایگان یک ساله در Evernote Premium با هر فبلت Samsung Galaxy Note 3 ارائه شد.

  • Telefónica Digital - به گزارش نیویورک تایمز، Telefónica Digital و Evernote در 13 آگوست 2013 یک قرارداد همکاری جهانی را اعلام کردند که به مصرف کنندگان برزیلی دسترسی رایگان به Evernote Premium به مدت یک سال را می‌داد. به مشترکین Telefónica در کاستاریکا، گواتمالا، پاناما، بریتانیا، و اسپانیا نیز این مشوق ارائه شد.

  • Deutsche Telekom - اورنوت و Deutsche Telekom در 25 مارس 2013 با یکدیگر همکاری کردند تا یک سال دسترسی رایگان Evernote Premium به مشتریان آلمانی بدهند. این همکاری در ژانویه 2014 گسترش یافت تا بازارهای اروپایی بیشتری را شامل شود.

رقبای Evernote 

رقبای برتر Evernote عبارتند از:

  • ProofHub

  • Tettra

  • Google Keep

  • Microsoft OneNote

  • Simplenote

  • CintaNote

  • Apple Notes

  • Notejoy

چالش‌های Evernote

  • Evernote دارای پنج برنامه کاربردی جداگانه بود که هر کدام دارای مجموعه‌ای از عملکردها، نکات طراحی و مشکلات فنی خاص خود بودند. در ابتدا، هر کدام توسط پنج تیم مختلف برای پنج پلتفرم مختلف مدیریت می‌شدند.

  • آنها هنوز در مورد آنچه مشتریان واقعا می‌خواهند، نظری ندارند. با وجود اینکه یک استراتژی عالی فریمیوم، 225 میلیون مصرف کننده را برای آنها به دست آورده است، آنها به هیچ وجه از این پایگاه استفاده نمی‌کنند.

  • تکیه شدید به خرید فریمیوم به جای توسعه به موقع، Evernote را با بسیاری از کاربران ناراضی که مایل به خرید نسخه پولی نبودند باقی گذارد. آزمایش اولیه با یک محصول خاص مانند Evernote Food با شکست مواجه شد.

  • تلاش برای ایجاد محصولی که همه را راضی کند، توسعه راکد و گزینه‌های غیرمتمرکز را در پی داشت و رقابت را با خدمات جدیدی که وارد بازار می‌شدند، سخت‌تر می‌کرد.

  • مدیریت به جای تمرکز بر روی چیزهای فعلی، دست خود را روی محصولات مختلف گذاشت و فرصت‌های خوبی را به رقبا داد.

برنامه‌های آینده Evernote 

همراه با معماری مجدد و انتقال داده‌ای که در فضای ابری انجام داده‌اند، کلاینت وب مجدد مهندسی شده (در نسخه محدود)، کلاینت‌های جدید موبایل (در اولین پیش‌نمایش)، و کلاینت‌های جدید (هنوز منتشر نشده) برای ویندوز ، مک و لینوکس، Evernote را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که نوآوری کند و با سرعتی که مدت‌هاست ندیده‌ایم عرضه شود.

علاوه بر این، "خط پایان" برای تعمیر اصول اساسی در واقع یک خط پایان نیست. این شروع یک مسابقه جدید است: مسابقه ای برای رساندن Evernote به سطح کاملا جدیدی از نوآوری و توسعه. Evernote قبلا این مسابقه را در برخی از بخش‌ها به صورت ساکت شرکت شروع کرده و تیم هیجان‌زده است که پیشرفت خود را در زمان فرا رسیدن وقت آن با سایر نقاط جهان به اشتراک بگذارد.

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید