درس‌هایی که پس از ترک اولین شغل توسعه ‌دهندگی خود یاد گرفتم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

درس‌هایی که پس از ترک اولین شغل توسعه ‌دهندگی خود یاد گرفتم

بعد از سال‌ها تصمیم گرفتم اولین شغل توسعه دهندگی خود را برای همیشه ترک کنم. من طی 9 ماه گذشته در دو شغل تمام‌وقت مشغول به کار بودم. تفاوت‌های زیادی بین این دو شغل وجود داشت که اگر می‌دانستم، زودتر آن را ترک می‌کردم. چند وقت پیش یک کتاب خواندم که در آن توضیح می‌داد دیدگاه الان ما یک واقعیت به حساب نمی‌آید. دیدگاهی که الان داریم، یک چشم‌انداز لحظه‌ای است. وقتی به سمت جلو حرکت کنیم، چیزهای بیشتری را خواهیم دید و درهای جدیدتری را باز خواهیم کرد. با این کار می‌فهمیم که دنیا خیلی بزرگ‌تر از تصورات ماست.

بدست آوردن اولین شغل تنها بخشی از این مسیر است. بزرگ‌ترین چالش یک توسعه دهنده خودآموز این است که بداند چه زمانی باید به مرحله بعد برود. شما از سال پیش تا به حال، شاهد پیشرفت‌های بسیاری بوده‌اید. قدرت خطر کردن داشته باشید و گام اول را بردارید. تا اولین قدم را برندارید، نمی‌توانید از خیلی چیزها مطلع شوید.

این موضوع در مورد رسیدن به بالاترین سطح شماست. همیشه با چالش‌های جدیدی روبرو خواهید شد. وقتی فکر می‌کنید به آخر خط رسیده‌اید، متوجه می‌شوید که کوه‌های بلندتری برای فتح کردن وجود دارد. زیبایی‌ها و شگفتی‌های بیشتری در پشت این کوتاه‌ها پنهان شده است. روی پاهای خود محکم بایستید و اولین گام را به سمت ماجراجویی بعدی بردارید. آیا توانایی لازم برای رسیدن به بالاترین سطح خود را دارید؟

زندگی فقط در مورد کار و پول نیست

باید برای مهم‌ترین چیزها وقت بگذارید. معمولاً آن‌ها چیزهای ساده‌ای هستند. من به مدت یک سال در دو شغل تمام‌وقت کار می‌کردم. یک روز به خودم آمدم و این مسئله را خاتمه دادم. حالا فقط مشغول انجام یک کار هستم و تا به حال اینقدر احساس آزادی نکرده‌ام. تا زمانی که یک کار را ترک نکنید، نمی‌توانید متوجه فشار و سنگینی آن شوید.

به عنوان یک توسعه دهنده خودآموز با این ذهنیت زندگی می‌کردم که باید برای یادگیری، خودم را در معرض دنیا و مشاغل واقعی قرار دهم. می‌خواستم تا حد امکان از افراد باتجربه درس بگیرم. مهم نیست که چقدر منظم یا متمرکز باشید، اگر فقط به کار کردن فکر کنید، در درازمدت شکست خواهید خورد. شرایط زندگی تغییر می‌کند و اولویت‌های ما نیز به دنبال آن دستخوش تغییر خواهد شد. وقتی بیشتر در مورد زندگی یاد می‌گیریم، چیزهای ساده را بهتر فهمیده و قدردان آن‌ها خواهیم بود.

سلامتی یک ثروت است. سلامتی مثل یک تاجی است که تنها افراد بیمار قادر به دیدن آن هستند. باید در لحظه زندگی کنیم و از ثمرات خود لذت ببریم. هرگز موفقیت را با پول اشتباه نگیرید. پول فقط یک ابزار است. ما باید آزادی و خوشبختی را هدف قرار دهیم. به کارهای‌تان ادامه دهید تا به اهداف و رویاهای خود دست پیدا کنید. اما باید در این مسیر به سلامتی و شادی خود نیز دقت کرده و آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

آنتوان دو سنت اگزوپری گفته است: «کمال زمانی بدست می‌آید که ما چیزی برای حذف کردن نداشته باشیم، نه زمانی که چیزی برای اضافه کردن وجود نداشته باشد.»

معمولاً اولین شغل توسعه دهندگی شما فقط یک پله ترقی خواهد بود

دیدگاه الان شما، واقعیت زندگی‌تان نیست. شما یک زمان شغلی رویایی خود را برای فرصت‌های بهتر ترک خواهید کرد. اولین کار توسعه دهندگی من کمی چالش برانگیز بود. من به عنوان یک توسعه دهنده وب استخدام شده بودم اما پس از مدتی وظیفه‌ی ساخت یک اپلیکیشن موبایل را با ما سپردند. در ابتدا کمی جا خوردم اما می‌دانستم که برای پذیرش این چالش آماده بودم.

خوشبختانه از آن چالش سربلند بیرون آمدم و توانستم مهارت‌های زیادی را کسب کنم. باورم نمی‌شد که توانستم به عنوان یک توسعه دهنده موبایل خوب عمل کنم. اگرچه در حال حاضر به عنوان یک توسعه دهنده React/Native مشغول به کار هستم. زندگی پر از شگفتی است. هرگز نمی‌دانید که این مسیر شما را به چه مقصدی خواهد برد. بنابراین پذیرای چالش‌هایی باشید که زندگی شما را تغییر خواهد داد. خیلی به چیزهای مختلف وابسته نشوید، زیرا همه‌ی آن‌ها گذرا هستند. آینده‌نگر باشید و به دنبال چیزهایی بروید که به بهبود شما کمک می‌کند. اگر دچار شک و تردید شدید، فقط به مسیرتان ادامه دهید.

شهامت رویاهای بزرگ‌تر را داشته باشید

ما زمانی به بهترین سطح خود می‌رسیم که از مناطق امن خود بیرون بیاییم. هر چه بیشتر به دنبال چیزهای ناآشنا بروید، پتانسیل‌های خود را بهتر دیده و فرصت‌های بیشتری را بدست خواهید آورد. از پی بردن به توانایی واقعی خود شگفت‌زده خواهید شد.

اگر همه چیز تحت کنترل باشد، یعنی به اندازه کافی سریع پیش نمی‌روید. اگر رویاهای‌تان شما را نمی‌ترساند، یعنی باید وقت بگذارید و مسائل را دوباره ارزیابی کنید. رویاهای‌مان باید دلیل بلند شدن ما از رختخواب باشند. گاهی اوقات ما محدودیت‌های خودمان هستیم. شما به همان چیزی تبدیل می‌شوید که فکرش را می‌کنید، بنابراین اول باید تفکرات خود را اصلاح کنید. اگر به خودتان باور نداشته باشید، هرگز به چیزی نمی‌رسید. روی رویاهای خود تمرکز کنید چون چیزی به اسم غیرممکن وجود ندارد.

حتی تصور تبدیل شدن به یک توسعه دهنده خودآموز نیز برای من دشوار بود. با این حال توانستم عملکرد خوبی در اولین شغل خود داشته باشم. این‌ها شانس نبود چون چیزهای زیادی را در این مسیر فدا کردم. فداکاری همان بهایی است که باید برای رسیدن به چیزهای دلخواه پرداخت کرد، مگر نه؟

تغییر ذهنیت و دیدگاه به معنای زیر سوال بردن تمام اعتقادات قبلی من بود. تغییر دادن ذهنیتی که والدین و جامعه در من قرار داده بودند، سخت‌ترین چالش بود. وقتی ذهنیت‌های نادرست را تغییر دهید، دیگر چیزی جلودارتان نیست.

آلبرت انیشتین می‌گوید: «مهارت کسب کردن، به تمام وجود یک فرد نیاز دارد.»

پشته خود را انتخاب کرده و بر مهارت‌های خود تسلط پیدا کنید

این مسئله بلیط شما برای رسیدن به فرصت‌های بیشتر است. با بهتر شدن، فرصت‌های بیشتری به سمت شما خواهد آمد. با بالاتر رفتن تجربه‌های شما، دیگر به دنبال شغل نخواهید رفت زیرا خود آن شغل‌ها به دنبال شما می‌آیند.

وقتی کارهای خود را به تازگی شروع کردم، رزومه‌ام را برای تمام فرصت‌های شغلی موجود ارسال می‌کردم. در چندین مصاحبه نهایی شکست خوردم اما حالا به طور ماهانه بیش از 80 دعوت‌نامه شغلی در لینکدین دریافت می‌کنم. آژانس‌های زیادی برای کار با من تماس گرفتند. سپس فهمیدم که با دنبال کردن یک سگ نمی‌توانید او را بگیرید. در عوض باید به دنبال غذای سگ باشید چون حالا مطمئنا خود سگ به دنبال شما خواهد آمد. با تسلط پیدا کردن روی حرفه و مهارت‌های خود، مطمئناً فرصت‌های شغلی به سراغ ما می‌آیند.

روی یک پشته خاص تمرکز کنید و بر آن مسلط شوید. زبان‌های جدید و فریمورک‌های مختلف را در صورت لزوم یاد بگیرید. زمانی که پروژه به شما نیاز دارد، تمرکز خود را حفظ کرده و بهترین باشید. این مهارت‌ها اهرم شما برای پیدا کردن شغل هستند.

ایجاد عادات درست، راز رسیدن به چیزهای دلخواه است

روی قدرت خود تمرکز کرده و بهترین بخش خود را آموزش دهید. کارهایی که امروز انجام می‌دهیم، آینده‌سازان فردای ما خواهند بود. اگر هر روز قدم‌های کوچکی بر نداریم، نمی‌توانیم به چیزهای بزرگی برسیم. یک برنامه بسازید و تمام کارهای لازم را برای متمرکز ماندن در این مسیر انجام دهید. پیروزی‌های کوچک می‌تواند ما را به جاهای بزرگی برساند. تنها تفاوت میان ما و ایلان ماسک، مجموعه مهارت‌هاست. این مهارت‌ها را می‌توان یاد گرفت. زمانی که این واقعیت را درک کنید، زندگی شما دیگر مثل سابق نخواهد شد.

عادات صحیح، نقاط قوت ما برای دنبال کردن رویاهای‌مان خواهند بود. کارهای خود را با حذف کردن چیزهای انحرافی شروع کنید. تماشا کردن تلویزیون، بازی کردن، چت کردن با تلفن و غیره جزو کارهایی هستند که ما را از رسیدن به اهداف خود منحرف می‌کنند. با گشت و گذار کردن در رسانه‌های اجتماعی، نمی‌توانید بهره‌وری خود را بهبود ببخشید. این کار فقط زمان و انرژی شما را تلف خواهد کرد. برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده خوب باید سخت تمرین کنید. همیشه از زمان خود به بهترین شکل استفاده کرده و مراقب باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات