راهنمای کامل توسعه برنامه های موبایل – بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

راهنمای کامل توسعه برنامه های موبایل – بخش دوم

چرا می‌خواهید یک برنامه تلفن همراه بسازید؟ آیا کسی به شما گفته که برنامه موبایل برای رشد کسب و کار اجباری است؟ پس درست شنیده‌اید. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم بهترین تکنولوژی مناسب را که برای شما عالی است انتخاب کنید. در بخش اول این مقاله به بخشی از این موضوع پرداختیم در این مطلب به بررسی موارد دیگر می‌پردازیم.

توسعه

فاز اولیه، در آماده سازی همه نیازها و طراحی کمک می‌کند. سپس مرحله توسعه با افزودن مفهوم برنامه آغاز می‌شود. این مرحله به طور عمده به سه قسمت داخلی تقسیم می‌شود:

  • توسعه بک-اند: این مرحله هسته اصلی برنامه است که شامل توسعه و برنامه نویسی سمت سرور می‌باشد. تعمیر و نگهداری برنامه، عملکرد، مدیریت حساب، ادغام شخص ثالث و سایر موارد تحت توسعه بک-اند پوشش داده می‌شوند.
  • API: رابط برنامه نویسی برنامه به عنوان پیوندی بین فرانت-اند و بک-اند برنامه عمل می‌کند. در اینجا API یک جز اصلی در روند توسعه محسوب می‌شود.
  • توسعه فرانت-اند: این مرحله مستقیما با کاربر تعامل دارد، از جمله عناصر طراحی مانند وایرفریم‌ها، ماکت، ذخیره سازی و همگام سازی پایگاه داده که یک تجربه کاربری روان را در اندازه‌ها و جهت‌های مختلف صفحه نمایش می‌دهند.

تست و انتشار

پس از اتمام مراحل توسعه فنی برنامه، نوبت به مرحله تست QA می‌رسد. مرحله تست مرحله مهمی است؛ زیرا قطعا مشکلاتی در روند ارسال و تأیید برنامه از سوی اپل وجود دارد. برنامه نویس اپلیکیشن را به منظور عملکرد بهینه، عیب یابی، رابط کاربری یکپارچه و انطباق کامل با تمام دستورالعمل‌های تنظیم شده توسط اپل بررسی می‌کند. پس از بررسی آن توسط تیم اپل، برنامه شما می‌تواند به App Store ارسال شود.

بین Android و iOS کدام یک را انتخاب کنیم؟

جدا از اینکه کدام یک بهتر است، هر دو سیستم‌عامل مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما iOS از نظر توسعه برنامه، گزینه بهتری نسبت به اندروید است. iOS در کشورهایی مانند انگلیس و ایالات متحده آمریکا حضور بهتری دارد. برنامه‌ای که در پلتفرم iOS توسعه می‌یابد از کیفیت بالایی برخوردار است و دارای ویژگی‌های ابتکاری و بسیار ایمن‌تر نسبت به برنامه‌های اندروید می‌باشد. در مقایسه با اندروید، iOS درآمد بیشتری کسب می‌کند و برای توسعه یک برنامه آیفون به هزینه و زمان کمتری نیاز است.

مقایسه سیستم‌عامل‌های موبایل

توسعه اپلیکیشن آیفون چگونه برای کسب و کارها سودمند است؟

 مزایای توسعه برنامه آیفون

  • درآمد بهتر: این یک واقعیت است که برنامه‌های آیفون از ROI بیشتری نسبت به برنامه‌های اندرویدی برخوردار هستند. برای به دست آوردن بهترین فرصت‌ها از فرآیند توسعه برنامه iOS، باید اشتباه و سایر داده‌های مرتبط را تحت نظر داشته باشید تا بتوانید از مزیت بزرگ آن استفاده کنید.
  • استاندارد با کیفیت بالا: توسعه برنامه آیفون برای تجارت بدون داشتن برنامه ریزی ارزش ندارد. وقتی هر کاربری برنامه iOS را دانلود می‌کند، باید اطمینان حاصل کند که با یک تجربه شگفت انگیز در عملکرد بی عیب و نقص همراه است.
  • امنیت داده‌های سازمانی: برنامه iOS از طریق اقدامات امنیتی دقیق مانند جلوگیری از تکثیر داده‌ها، سیستم یکپارچه مدیریت داده‌ و اندازه گیری میزان از دست رفتن امنیت محافظت می‌کند.
  • برنامه‌‌ای برای همه نیازهای شغلی: برنامههای گوناگونی را پیدا خواهید کرد که به رشد تجارت شما کمک می‌کنند و هر لحظه با آن در ارتباط هستید. برنامه تلفن همراه می‌تواند یک درگاه مناسب برای دسترسی به مشتریان به منظور افزایش بازگشت سرمایه تجاری شما و دستیابی به درآمد بهتر باشد.
  • پایگاه مشتری: 70 درصد از کاربران اندروید را در اطراف خود می‌بینند، اما iOS به طور همزمان کیفیت و عملکرد را ارائه می‌دهد. این مورد توسط کاربران آیفون مشاهده شده است که به محض اینکه iOS را تجربه کردند، دیگر از سایر سیستم‌عامل‌ها راضی نخواهند شد.
  • مخاطبان حرفه‌ای: کاربران آیفون آماده هر نوع نوآوری هستند و از تکنولوژی هوشمند استقبال می‌کنند. همچنین فرصت‌های بی شماری را در اختیار دارند تا برنامه‌های چالش برانگیزی ایجاد کرده و در بازارها غوغا به پا کنند. مشاغل انجام شده با استفاده از برنامه‌های آیفون بعدا می‌توانند رهبران بازار شوند و از رقبای خود جلوتر بروند.
  • عدم پراکندگی و تست آسان: تنها 10 درصد کاربران از آخرین نسخه اندروید استفاده می‌کنند و اکثر آنها نسخه‌های قدیمی‌تر را روی گوشی‌های خود دارند. بنابراین می‌توان گفت که اندروید دچار پراکندگی است، در حالی که 85 درصد کاربران آیفون از آخرین نسخه سیستم‌عامل iOS بهره می‌گیرند. این امر به آنها کمک می‌کند تا به سمت یک شرکت توسعه دهنده معروف برای ساخت اپلیکیشن روی بیاورند.
  • ارائه در بازار: اپل یک رهبر است و حضور گسترده‌ای در بازار ایجاد کرده است. این شرکت برای تضمین موفقیت در برنامه‌های iOS کاملا جا افتاده است. در حالی که برنامه‌های اندروید باید با میلیون‌ها برنامه جدید منتشر شده در بازار دست و پنجه نرم کنند. همچنین بسیاری از خدمات توسعه وجود دارد که با کسب درآمد کافی برای بازیابی سرمایه گذاری نامشخص است.
  • زمان کمتر توسعه: چقدر طول می‌کشد تا یک برنامه ساخته شود؟ به جرأت می‌توان گفت که iOS با سرعت بالایی همراه است و در مقایسه با برنامه اندروید زمان کمتری می‌برد. اندروید مجبور است با دستگاه‌های مختلف پیش برود و تست شود تا به طور موثر کار کند، بنابراین زمان طولانی‌تر و هزینه توسعه بیشتری می‌خواهد.

Flutter چیست؟

فلاتر یک ابزار توسعه متن باز تلفن همراه است که برای ساخت برنامه‌های iOS و Android به صورت بومی استفاده می‌شود. به طور خلاصه به ایجاد یک برنامه تلفن همراه بومی با استفاده از یک پایگاه کد کمک می‌کند. این بدان معنی است که می‌توانید از یک زبان برنامه نویسی و یک پایگاه کد برای ایجاد دو برنامه مختلف هم برای iOS و هم برای Android استفاده کنید.

فلاتر به طور عمده از دو قسمت تشکیل شده است:

  • SDK: مجموعه‌ای از ابزارها است که به توسعه برنامه‌ها برای کامپایل کد به کد ماشین بومی کمک می‌کند.
  • فریمورک: مجموعه‌ای از عناصر رابط کاربری قابل استفاده مجدد مانند ورودی متن، دکمه‌ها، اسلایدرها و موارد دیگر برای شخصی سازی نیازهای شماست.

ویجت

چیدمان و صفحه بندی

فلاتر یک SDK موبایل است که نمایش واکنش گرا ارائه می‌دهد و ویجت‌ها را پیاده سازی می‌کند. ویجت عنصری است که رابط کاربری برنامه را تحت تأثیر قرار داده و آن را کنترل می‌کند. ویجت می‌تواند به راحتی برنامه‌ای را خراب کرده یا ایجاد کند.

مثال زیر را بررسی کنید:

ویجت از اهمیت بالایی برخوردار است و با ایجاد دسترسی سریع و لحظه‌ای به برنامه، در همه اندازه‌های صفحه نمایش خوب به نظر می‌رسد.

این یکی از بزرگترین پیشرفتها در فلاتر محسوب می‌شود که اندازه و موقعیت ویجت‌ها را بر اساس یک سری قوانین تعیین می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا به راحتی چندین طرح را پیاده سازی کنید. CSS دارای مدل‌های طرح بندی است و شامل باکس مدل‌ها، عناصر شناور، مدیا و بسیاری موارد دیگر است. کلیت چیدمان کاملا ساده است و موقعیت آنها به اندازه نمایشگر بستگی دارد. همچنین بیشترین طرح بندی برای یک ویجت معمولا از یک مدل پشتیبانی شده توسط آن ویجت استفاده می‌کند. در زیر درخت ویجت را با layout بررسی کنید:

new Center(

child: new Column(

children: [

new Text ('Hello, World!')),

new Icon(Icons.star, color:

colors.green)

]

)

)

خروجی: Hello, World!

فلاتر از زبان Dart برای ایجاد اشیا بهره می‌گیرد. دارت هم از جمع آوری زباله‌ها پشتیبانی می‌کند که ثابت شده برای انواع سیستمها کارایی دارد. همچنین دارت با یک کامپایلر خاص همراه است که در برنامه خود به آن نیاز دارید.

فلاتر از پلتفرم ویجت استفاده نمی‌کند و ویجت‌های خاص خود را ارائه می‌دهد. همچنین به یک بستر برای ارائه ویجتی که در صفحه دستگاه نشان داده شده و دسترسی به خدمات و رویدادهای آن نیاز دارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات