جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
راهنمای کامل توسعه برنامه های موبایل – بخش سوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

راهنمای کامل توسعه برنامه های موبایل – بخش سوم

چرا می‌خواهید یک برنامه تلفن همراه بسازید؟ آیا کسی به شما گفته که برنامه موبایل برای رشد کسب و کار اجباری است؟ پس درست شنیده‌اید. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم بهترین تکنولوژی مناسب را که برای شما عالی است انتخاب کنید.

مزایای Flutter

  • متن باز: فلاتر یک فناوری متن باز است که توسط جامعه فعال توسعه دهندگانی که پشتیبانی می‌کنند و منابع مفیدی را توسعه می‌دهند، استفاده می‌شود.
  • صرفه جویی در وقت و هزینه: فلاتر ابزاری برای توسعه کراس پلتفرم است که توسعه دهندگان از پایگاه کد یکسان برای ساخت برنامه‌های iOS و Android استفاده می‌کنند.
  • عملکرد عالی: فلاتر به دو دلیل عملکرد فوق العاده‌ای را ارائه می دهد. یکی اینکه زبان دارت عادت به کامپایل کردن در کد بومی دارد و دوم اینکه ویجت مخصوص به خود را داراست. بنابراین نیازی به دسترسی به موارد نصب شده نیست.
  • استقرار سریع: فلاتر به خاطر قابلیت hot reload مورد توجه بسیاری از توسعه دهندگان موبایل قرار گرفته است. با این کار امکان مشاهده فوری کد روی شبیه ساز و سخت‌افزار فراهم می‌شود. اگر هر برنامه‌ای با خطا روبه رو شود، معمولا آن را برطرف می‌کند و بدون اینکه بدانید برنامه چه خطاهایی دارد، به استفاده از برنامه ادامه می‌دهد.
  • سازگاری: فلاتر با ویجت خود همراه است، بنابراین منجر به مشکلات سازگاری کمتری می‌شود. توسعه دهندگان در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل به مشکلات کمی توجه دارند و زمان کمتری را برای تست برنامه روی نسخه‌های قدیمی‌تر صرف می‌کنند.

Flutter یا React Native، کدام بهتر است؟

می‌دانیم که ری‌اکت نیتیو توسط فیسبوک و فلاتر توسط گوگل توسعه داده شده‌ است. هر دو سیستم‌عامل در بازار هیاهو ایجاد می‌کنند و هر دو محبوبیت خود را با برنامه‌های تلفن همراه افزایش داده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال گزینه‌ای برای ساخت برنامه‌های تلفن همراه هستند، بنابراین فلاتر و ری‌اکت نیتیو دو فریمورک اصلی می‌باشند که میزبان توسعه برنامه‌های تلفن همراه کراس پلتفرم هستند. جای تعجب نیست که فلاتر چگونه به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا یک برنامه بومی زیبا ایجاد کنند و به راحتی در توسعه برنامه‌های کراس پلتفرم نقشی اساسی ایفا می‌کند. در اینجا مقایسهای از عملکرد فلاتر و ری‌اکت نیتیو داریم که به شما کمک می‌کند تا یک استارتاپ را به راحتی شناسایی کرده و بهترین ویژگی را برای توسعه برنامه تلفن همراه به ارمغان آورد.

جدول زیر را بررسی کنید تا درک خوبی از بهترین فریمورک هیبریدی داشته باشید

  • رابط کاربری: هنگام صحبت در مورد رابط کاربری و ایجاد بلاک کامپوننت‌ها، فاصله زیادی بین ری‌اکت نیتیو و فلاتر خواهید دید. ری‌اکت نیتیو بر اساس کامپوننت‌های بومی استوار است و فلاتر با تنظیمات ویجت با طراحی سفارشی رابط کاربری و پشتیبانی بومی بدون نقص کار می‌کند.
  • زمان توسعه: ری‌اکت نیتیو یکی از بهترین فریمورک‌های قابل اعتماد است که با ایجاد ساده سازی روند توسعه، برنامه نسل بعدی موبایل را سریعا ایجاد می‌کند در حالی که فلاتر زمان طولانی‌تری برای توسعه نیاز دارد اما تضمین می‌دهد قابلیت استفاده با کیفیت بالا و عملکردی بهتر از ری‌اکت نیتیو ارائه دهد.
  • عملکرد: نگاشت بین فلاتر و ری‌اکت نیتیو بهترین راه است برای تشخیص اینکه کدام فریمورک برای توسعه برنامه تلفن همراه ایده آل می‌باشد. در حال حاضر فلاتر به خاطر وجود زبان دارت از همه جلوتر است.
  • پایداری: این یکی از جنبه‌های مهمی است که در آن شرکت‌ها انتظار یک برنامه موبایل بی عیب و نقص را دارند. وقتی ما در حال مقایسه ری‌اکت نیتیو و فلاتر هستیم، رقابت بسیار دشوار به نظر می‌رسد. آخرین نسخه Flutter beta 2 دارای ویژگی چشمگیری برای توسعه دهندگان است که در آن جامعه بزرگ از React Native پشتیبانی می‌کنند و نتایج بسیار خوبی ارائه می‌دهند.
  • پایگاه مشتری: چند سال پیش فلاتر منتشر شد و هنوز هم در تلاش است تا حضور خود را در صنعت نشان دهد. این فریمورک هنوز جدید است و ایجاد پایگاه و شناخته شدن در بازار زمان می‌برد. در حالی که ری‌اکت نیتیو نیازی به معرفی ندارد، زیرا یکی از امیدوار کننده‌ترین فریمورک‌های توسعه برنامه‌های تلفن همراه است که می‌تواند پروژه‌ها را در هر اندازه و مقیاسی انجام دهد.
  • مستندات و جعبه ابزار: روند نوشتن مستندات بسیار پیچیده و وقت گیر به نظر می‌رسد. هرچند فلاتر دارای مستنداتی است که به راحتی انجام پروژه را تسهیل می‌بخشد و زندگی توسعه دهنده را آسان‌تر می‌کند. در حالی که در ری‌اکت نیتیو مجموعه ابزار به خوبی سازماندهی نشده است. همچنین این فریمورک کامپوننت‌های مورد استفاده برای هموار کردن فرایند را حذف می‌کند.

برای ایجاد یک ایده واضح در مورد اینکه کدام فریمورک بهتر است و بخواهید هوشمندانه انتخاب کنید، یک بررسی تکمیلی را در آینده منتشر خواهیم کرد.

 3- انتخاب رویکرد توسعه - تصمیم گیری در مورد جنبه‌های فنی توسعه فرانت-اند

توسعه برنامه بومی

برنامه بومی برنامه‌ای است که مستقیما بر روی دستگاه نصب شده و از طریق فروشگاه‌های آنلاین مانند Google Play یا App Store دانلود می‌شوند. هر برنامه تلفن همراه با زبان برنامه نویسی بومی خود همراه است. همچنین ابزارهایی برای کمک به توسعه برنامه‌ها و استقرار در چندین سیستم‌عامل تلفن همراه و مرورگرهای وب را در اختیار دارد. عملکرد آن معمولا سریعتر از برنامه‌های وب است. چندین نکته وجود دارد که باید هنگام ساخت یک برنامه تلفن همراه از آنها اجتناب کنید.

توسعه برنامه کراس پلتفرم چیست؟

توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم بر روی تلفن همراه به معنی ایجاد یک برنامه نرم‌افزاری است که با چندین سیستم‌عامل سازگار باشد. گرچه پرهزینه است، اما توسط برنامه‌های بومی برای ساخت اپلیکیشن‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چند مورد از جدیدترین فریمورک‌های کراس پلتفرم را که به شما کمک می‌کنند در این دنیای دیجیتال با روند فناوری همراه باشید، بررسی کنید. برنامه نویسان از رویکردهای جدید کراس پلتفرم مانند توسعه برنامه هیبریدی موبایل، برنامه وب پیش رونده و برنامه‌های یونیورسال ویندوز استفاده می‌کنند.

کراس پلتفرم یا برنامه بومی

قبلا سردرگمی زیادی در ذهن وجود داشت که آیا باید یک برنامه تلفن همراه بومی ایجاد کرد یا باید به سراغ کراس پلتفرم رفت؟ در حالت ایده آل، برنامه‌های چند پلتفرمی دارای یک کد واحد هستند و می‌توانند با چندین سیستم‌عامل کار کنند. بیایید به طور مختصر و مفید هر دو را مقایسه کنیم و شک و تردیدها را برطرف سازیم.

ویژگی‌های برنامه‌های بومی و برنامه‌های کراس پلتفرم

  • رابط کاربری: اندروید، آی او اس یا ویندوز هر کدام نمای متمایزی به شما می‌دهند و رابط کاربری تأکید بر ظاهر سازنده و کاربردی دارد. در حالی که رابط کاربری کراس پلتفرم به بستری که برای آن توسعه یافته‌اند، وابسته هستند. از این رو در مقایسه با برنامه‌های بومی، می‌توانند ظاهر مناسبی را مدیریت کنند.
  • قابلیت اطمینان: نسخه‌های بومی برای یک سیستم‌عامل خاص تلفن همراه ساخته شده‌اند که از SDK مربوطه استفاده می‌کنند و توسعه دهندگان برنامه‌های تلفن همراه به راحتی از همه منابع سخت‌افزاری بهره مند می‌شوند. از طرف دیگر کراس پلتفرم سریع‌تر عمل می‌کند ولی ممکن است اغلب به دلیل مشکلات سازگاری با سخت‌افزار دستگاه و سیستم‌عامل به مشکل بخورد.
  • قابلیت استفاده مجدد: توسعه دهندگان باید برای هر سیستم‌عامل در برنامه‌های بومی کد را از ابتدا بنویسند، در حالی که پایگاه کد در کراس پلتفرم یک بار نوشته شده و می‌تواند از طریق سیستم‌عامل‌های دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
  • به روزرسانی‌های سیستم‌عامل: برنامه‌های بومی بلافاصله از ویژگی‌های جدید پشتیبانی کرده و بر کراس پلتفرم غلبه می‌کنند.
  • هزینه: شرکت‌های توسعه دهنده برنامه‌های بومی به تیمهایی نیاز دارند تا یک پلتفرم جداگانه را حفظ کرده و بر آن تمرکز داشته باشند، زیرا اینگونه شرکت‌ها می‌توانند هزینه کنند و تیم‌های متعددی داشته باشند. از طرف دیگر توسعه کراس پلتفرم نیازی به سرمایه گذاری کلان ندارد و گزینه بهتری برای صنایع کوچک می‌باشد.
  • بازار: برنامه‌های بومی بازار خود را در قالب فروشگاه برنامه دارند که در آن کاربران می‌توانند برنامه‌ها را یا به صورت رایگان نصب کنند یا می‌توانند با پرداخت هزینه خریداری کنند. اما برنامه کراس پلتفرم را می‌توانید از یک مرورگر وب دریافت کنید.

هر دو برنامه تلفن همراه بومی و کراس پلتفرم دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. به طوری که برنامه بومی به رابط کاربری با کیفیت، عملکرد بالا، قابلیت اطمینان و سرعت زیاد منجر می‌شود. در حالی که برنامه کراس پلتفرم از نظر بازار، هزینه و قابلیت استفاده مجدد از امتیاز بالایی برخوردار است. با این حال انتخاب هر کدام به نیازهای پروژه و تجارت شما بستگی دارد.

برنامه وب پیش رونده چیست؟

PWA (Progressive Web Apps) اولین بار توسط گوگل در سال 2015 معرفی شد. این برنامه‌ای است که مانند یک صفحه وب عمل می‌کند و بهترین تجربه کاربری را به ارمغان می‌آورد. آنها وب سایتی هستند که با استفاده از فناوری مدرن وب جلوه خاصی به برنامه می‌بخشند. شاید متوجه شده باشید که برنامه‌هایی مانندWhatsapp ، WeChat و بسیاری از برنامه‌های مشابه به شما کمک می‌کنند بدون اتصال اینترنت به برنامه دسترسی داشته باشید و به شما امکان خواندن پیام‌های قبلی را می‌دهند. بنابراین پس از پیاده سازی PWA در وب سایت، کاربران می‌توانند بدون اینترنت به صفحات وب دسترسی داشته باشند. از آنجا که PWA می‌تواند در حالت قطع ارتباط نیز کار کند، می‌تواند با فریمورک‌های مختلفی مانند ionic و react سازگار باشد.

ویژگی‌های PWA

مواردی وجود دارد که متوجه می‌شوید وب سایت به دلیل مشکلات اینترنت به خوبی بارگیری نمی‌شود، اما در اینجا با PWA این مشکل حل می‌گردد. PWA برای همه مرورگرها سریع، ایمن، واکنش گرا و سازگار است. بیایید به ویژگی‌های PWA بپردازیم.

  • سریع: با استفاده از PWA وب سایت شما می‌تواند حتی در سرعت کم اینترنت، سه برابر سریعتر اجرا شود. علاوه بر این، با یک محیط امن همراه است که اتصالات HTTPS را با سهولت پیاده سازی می‌کند.
  • واکنش گرا: امروزه داشتن یک وب سایت واکنش گرا یکی از عوامل اساسی استفاده از استراتژی‌ها و تجربه سازگار در همه دستگاه‌ها مانند تبلت، تلفن همراه و دسکتاپ است.
  • سازگاری با کراس پلتفرم: PWA روی همه مرورگرهای مدرن مانندChrome ،Firefox ، Safari و Edge به خوبی کار می‌کند.
  • حالت آفلاین: PWA از مکانیزم حافظه پنهانی استفاده می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد در صورت داشتن اینترنت کند یا حتی بدون نیاز به اتصال اینترنت به وب سایت دسترسی پیدا کنند.
  • نصب روی موبایل: فرض کنید کاربری وجود دارد که فضای کافی در تلفن همراه خود ندارد، بنابراین PWA به او کمک می‌کند فضای سخت‌افزاری را ذخیره کرده و به عنوان یک برنامه تلفن همراه عمل می‌کند.
  • محتوای قابل اشتراک: هر صفحه در PWA دارای یک URL منحصر به فرد است، بنابراین می‌توانید آن را با برنامه‌های دیگر یا پلتفرم شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

توسعه برنامه White Lable

White label برنامه‌ای است که توسط یک شرکت توسعه دهنده اپلیکیشن خصوصی طراحی شده و توسط سایر مشاغل مجددا فروخته می‌شود. این سرویس خدماتی را ارائه می‌دهد به این صورت که برنامه توسط فروشنده سفارش داده شده و توسط شرکت ارائه دهنده خدمات شخص ثالث ساخته می‌شود.

چرا اپلیکیشن‌هایWhite Label ؟

دیگر یک وب سایت برای تجارت محلی کافی نیست. در نتیجه برنامه تلفن همراه یک ضرورت است و با فعالیت آنلاین همراه است. بنابراین مردم از این فعالیت استفاده می‌کنند و به برنامه‌های تلفن همراه روی می‌آورند. بنابراین سرمایه گذاری روی یک برنامه تلفن همراه برای شرکت اقدام خوبی محسوب می‌شود. هرچند گاهی اوقات توسعه برنامه خیلی پیچیده است. پس به منظور ایجاد برنامه‌های سفارشی برای مشاغل، به یک تیم توسعه جدید نیاز دارد. می‌توان این سرویس را به تیم توسعه شخص ثالث سپرد و با افزودن یک برنامه تلفن همراه به خدمات خود حتی بدون نگرانی در مورد هزینه اضافی، یک برنامه تلفن همراه ایجاد کرد. 

هنگام انتخاب شرکت white label به چه مواردی باید توجه کرد؟

  • توسعه 100 درصد برنامه سفارشی برای مشتریان
  • تست کامل QA در هر برنامه
  • پشتیبانی از نسخه چندگانه در ورژن اولیه برنامه
  • گزارش پیشرفت همراه با پیش نویس و بازبینی نسخه اولیه برنامه
  • پشتیبانی از فروشگاه Google Play و App Store

چگونه می‌توان برنامه‌های White Label را مجددا فروخت؟

اگر به دنبال توسعه کار خود هستید، برنامه‌های white label مناسب شما هستند. از آنجا که مصرف کنندگان وقت زیادی را صرف کار با تلفن‌های خود می‌کنند، منطقی است که با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی، اپلیکیشنی را به کسب و کارتان اضافه کنید. مادامی که برنامه شما مشکل مشتری را برطرف کند، حتما کاربران بیشتری را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است