درک ارتباط بین طراحی UX و سئو
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

درک ارتباط بین طراحی UX و سئو

در میان بازاریابان بیتجربه، سوء تفاهم رایجی وجود دارد، که سئو فقط کلمات کلیدی و لینکسازی (Link Building) است. حتی اگر اینها جنبههای کلیدی استراتژی شما باشند، SEO به مراتب فراتر از اینهاست . گوگل برای رتبه بندی سایت شما از فاکتورهای زیادی استفاده میکند که مهم ترین آن ها تجربه کاربری ست.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع درک ارتباط بین طراحی UX و سئو بپردازیم که سئو و UX چطور به یکدیگر وصل میشوند و چگونه آنها را به صورت استراتژیک با هم ادغام کنیم.

همه چیز در سئو درباره تجربه کاربری است

گوگل با هدف بهبود تجربه کاربران، در چند سال گذشته به سرعت تکامل یافته است. برای جدا کردن گندم از کاه و ارائه نتایج جستجو با کیفیت بالا، قابل اعتماد و مرتبط، موتور جستجو تغییرات متعددی را در SEPR ایجاد کرده و به روز رسانی الگوریتمهای سخت گیرانه را انجام داده. الگوریتم RankBrain بهترین مثالی ست، که بدانیم UX چقدر برای گوگل مهم است.

تاثیر RankBrain در رتبه بندی (Ranking)شما

رنک برین سومین فاکتور رتبه بندی محسوب می شود. این الگوریتم روی معیارهای رفتاری از قبیل، نرخ پرش در سایت (bounce rate)، نرخ کلیک ارگانیک (CTR)، میانگین نمایش صفحات (pages per session) و زمان ماندگاری کاربران در سایت (dwell time)  تمرکز دارد.

RankBrain، گوگل را مطلع میکند که آیا بازدیدکنندگان از گشت و گذار در سایت شما لذت میبرند یا خیر؟ در واقع  وقتی یک کاربر به راحتی از یک صفحه به سمت دیگر حرکت میکند، روی لینکهای شما کلیک میکند، زمان زیادی را در صفحات شما سپری میکند و دوباره به سایت شما باز میگردد، این ها نشان می دهد که سایت شما یک منبع کاربر پسند است.

از طرفی، اگر کاربر، سایت شما را بدون هیچ فعالیت اضافی ترک کند و بعد از دیدن صفحه شما به صفحه نتایج گوگل بازگردد و دیگر هرگز به سایت شما برنگردد، با این کار به گوگل میگوید که سایت شما بهینه سازی ضعیفی دارد و یا نتایج بیربطی برای کاربران خود نمایش میدهد.

UX اول از همه خوشحال کردن کاربر است و بعد از آن سئو

RankBrain فقط یکی از نمونههای متعددی است که نشان میدهد UX و SEO اهداف مشترک دارند. حتما به یاد دارید هدف گذاری و بهینه سازی برای تطابق کلمات کلیدی، یکی از روشهای رایج برای افزایش رتبه در گذشته بود.

امروزه برای دیده شدن در مقابل جستجو کنندگان واقعی، و گرفتن رنک در SERPs (صفحه نتایج موتورهای جستوجو)، باید پاهایتان را در کفش خودتان بگذارید. به عبارت دیگر، شما باید هدف کاربران را درک کنید و بدانید که چگونه در نتایج جستجو نمایان شوید.

یک نمونه از این موارد، بهینه سازی جستجوی صوتی است که به عنوان یک عامل حیاتی در استراتژی SEO شما مبدل میشود. هدف گوگل این است که برای کاربران اطلاعاتی فراهم کند که به سوالات آنها پاسخ میدهد و مشکلاتشان را حل میکند،. بنابراین، برای نمایان شدن  در نتیجه جستجوی صوتی، شما باید محتوای خود را برای بیشتر کلمات کلیدی، مبتنی بر سوال و  کلمات کلیدی با دقت زیاد، بهینه سازی کنید.

ایستگاه بعدی طراحی وب سایت شماست. هدف SEO این است که به شما کمک کند موقعیت خود را در Google بالا ببرید و قابل مشاهدهتر شوید. اما هنگامی که یک کاربر به سایت شما مراجعه میکند، نقش UX در اینجا، یافتن پاسخ سریعتر سوالات آنها ، برجسته کردن حرفهای بودن شما و افزایش آگاهی از نام تجاری شماست.

پیاده سازی SEO و طراحی UX: بهترین شیوه

مثالهایی که در بالا بیان شد به وضوح نشان میدهد که تلاش برای بهبود SEO شما بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، طراحی سایت شما از ابتدا بدون بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو نیز اشتباه بزرگی است. این دو جنبه؛ یعنی سئو و تجربه کاربری، دست به دست هم میدهند و نیاز است که از همان شروع کار با هم آمیخته شوند.

دقیقا به همین دلیل، لازم است که چند نکته حیاتی را رعایت کنید.

بهبود زمان بارگذاری صفحه

همواره یکی از مهمترین معیارهای گوگل برای نشانه گذاری رتبه بندی، سرعت بارگذاری صفحات است که از سرعت بروزرسانی آنها مهمتر است و آمار این را نشان داده است.

به عنوان مثال؛ آیا میدانستید که تاخیر یک ثانیه ای در بارگذاری صفحه تا 11 درصد میزان بازدید شما را کاهش می دهد؟

همچنین بارگذاری ضعیف صفحه، باعث آسیب دیدن نرخ تبدیل و بطور کلی تجربه کاربر میشود.  اگر سایت شما در 2 ثانیه و یا کمتر از این بارگذاری نشود، تقریبا نیمی از بازدیدکنندگانتان را از دست خواهید داد. ناگفته نماند که این موضوع، روی میزان بقای شما نیز تاثیر میگذارد.

حالا چند نکته برای بهبود سرعت سایت شما:

  • انتخاب یک پلن میزبانی قابل اعتماد
  • انتخاب تصاویر با کیفیت بالا، اما کاهش حجم آنها با فشرده سازی و برش
  • تقویت کَش مرورگر
  • حذف پخش خودکار فرمتهای چند رسانهای 
  • سرمایه گذاری در یک شبکه تحویل محتوا
  • استفاده از بارگذاری تنبل(lazy loading)

معماری وبسایت خود را ساده تر کنید

معماری سایت شما چگونگی تنظیم صفحات سایت شماست. از دیدگاه SEO، معماری خوب یک سایت به این معنی است که گوگل قادر به پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات شما، تا زمانی که لینک شما جایگاه خود در در میان صفحات قوی و ضعیف پیدا کند، باشد.

معماری سایت شما بر بازدیدکنندگان شما تاثیر میگذارد، چرا که اکثر آنها از منوی ناوبری برای پیدا کردن صفحه مناسب استفاده میکنند.

 به همین دلیل است که شما باید ناوبری وب سایت خود را سادهتر کنید، برچسبهای منوهای اطلاعی اضافه کنید، CTA های قابل توجهی اضافه کنید و اطمینان حاصل کنید که صفحات شما بیش از 4 کلیک از صفحه اصلی نداشته باشند.

سرمایه گذاری در رسپانسیو کردن سایت

با افزایش تعداد کاربران موبایل، چیزی مهمتر از بهینه سازی سایت برای صفحات موبایل وجود ندارد. گوگل صفحات موبایل را قبل از صفحات نسخه دسکتاپ ایندکس میکند، پس با داشتن صفحات رسپانسیو هرگز نباید نگران آسیب دیدن رتبه خود در گوگل باشیم.

حالا هدف شما این شد که صفحاتی کاربر پسند چه برای موبایل و چه برای دسکتاپ داشته باشید. 

برای شروع، وسعت دید را کاهش دهید، مطمئن شوید که میزان بزرگی فونت ها کافی باشد و محتوای شما به راحتی قابل خواندن باشد. پنجره های بازشو مزاحم را حذف کنید و فیلدهای غیر ضروری را از فرمهایتان حذف کنید و مطمئن شوید که دکمههای CTA و لینکها به راحتی قابل لمس کردن هستند.

سئو مخرب باعث نارضایتی کاربر میشود

همانطور که UX ضعیف به SEO آسیب میرساند، روشهای سئو اسپم میتواند UX شما را خراب کند. به عنوان مثال، ایجاد پستهای تبلیغاتی یا اضافه کردن تعداد زیادی پیوندهای نامناسب به صفحه اصلی یا محتوای شما ممکن است باعث از دست رفتن کاربران شود. در اینجا به چند عنصر SEO که شما باید در هنگام طراحی یک سایت کاربرپسند داشته باشید، میپردازیم:

  • انتخاب دامین برند ساز، کوتاه و به یاد ماندنی. (مثل (https://roocket.ir
  • محتوای بسیار آموزنده با بیش از 1000 کلمه  و جذاب که سوالات خوانندگان شما را پاسخ میدهد، بنویسید.
  • لینکهای داخلی برای ایجاد پیوند از یک صفحه به صفحه دیگر اضافه کنید، اما مطمئن شوید که آنها به طور طبیعی اضافه شده اند.
  • مطالب خود را با اضافه کردن سرفصلها و شکستن متن به بخش های کوچکتر، قابل خواندن کنید.
  • متا تگها را بهینه کنید، شامل؛ عناوین صفحه، متای توضیحات، عنوانهای مطالب، و یا برچسبهای تصاویر (alt tag) مناسب.

تاثیر طراحی UX چگونه باعث درک شما توسط بازدید کنندگان میشود

سایت شما اولین ارتباط بین شما و مخاطب هدف شماست. این همانند شناسه شماست که به بازدیدکنندگان شما اعتماد و اعتبار شما را نشان میدهد.

 دقیقا به همین دلیل، شما باید از طراحی UX خود برای ایجاد اعتماد و افزایش آگاهی در میان آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، یک صفحه فرهنگی ایجاد کنید و از قدرت داستانها برای ایجاد احساسات در مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنید و نام تجاری خود را به رسمیت بشناسانید. همچنین باید عکسهای کارکنان خود را پست کنید.

 و همچنین به اشتراک گذاشتن نظرات و نظرات مشتریان برای نشان دادن یک برند قانونی و معتبر امری تاثیر برانگیز است. مهمتر از همه، طراحی ما باید ماندگار باشد. یک استایل ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز، از رنگها و فونتها تا محتوای بصری در سایت شما، به طور مداوم مورد استفاده قرار میگیرد.

کلام آخر

درک ارتباط بین طراحی UX و سئو و پیادهسازی طراحی SEO و UX در حال حاضر ممکن است سخت به نظر برسد، اما برای ارتقاء رتبه بندی و ایجاد یک نام تجاری قوی بسیار مهم است. چنین رویکردی جامع و کاربر محور، به حضور آنلاین شما کمک خواهد کرد. کاربران را راضی نگه دارید، روابط را بیشتر تقویت کنید و در نتیجه به گوگل بگویید که شما یک منبع آنلاین با ارزش هستید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@vfaryadras2020
وحید فریادرس
Vue js, Nuxt js

عاشق خلق کردن هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

وحید فریادرس

Vue js, Nuxt js

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات