نحوه‌ی افزایش و بالا بردن رتبه‌بندی خود
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

نحوه‌ی افزایش و بالا بردن رتبه‌بندی خود

یک سوء تفاهم بزرگ در مورد موضوعات UX و سئو وجود دارد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که سئو مربوط به ساخت لینک و کلمات کلیدی است. در حالی که این دو جزو بزرگ‌ترین جنبه‌های تمام روش‌های سئو هستند، اما تنها بخشی از بهینه سازی موتورهای جستجو را به خودشان اختصاص می‌دهند.

UX و SEO چه می‌باشند؟

آیا شما هم تصور می‌کنید که طراحی سئو و UX ارتباطی به یکدیگر ندارند و نمی‌توان آن‌ها را واقعا به همدیگر پیوند زد؟ در واقع این عقیده اشتباه است و ما دلیل آن را در این مقاله توضیح می‌دهیم.

همه چیز از گوگل شروع می‌شود. موتورهای جستجو دائماً الگوریتم‌ها و صفحات نتایج خود را به منظور دسته‌بندی چیزهای خوب از بد و دسترسی سریع کاربران به بهترین‌ نتایج تغییر می‌دهند. سئو چیزی فراتر از ساخت لینک و کلمات کلیدی است. این یک فرآیند کلی بوده و مجموعه‌ای از ابزارهایی است که هدف اصلی آن‌ها ارائه‌ی تجربه‌ای بهتر به مشتری می‌باشد.

برای اینکه بتوانید سئوی خود را بهبود بخشید، باید آزمایش‌های گوگل را پشت سر گذاشته، شایستگی خود را نشان داده و حضور آنلاین خود را بهینه کنید. این دقیقاً به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است. اما طراحی UX به چه معناست؟

طراحی تجربه‌ی کاربری فرآیند دانشین کردن احساسات و نگرش افراد براساس تحقیقات و انواع ابزارهای طراحی است. تجربه‌ی کاربری در سئو درباره‌ی خوشحال کردن کاربران است. آن‌ها اهداف مشترکی دارند. این اهداف همان ارائه‌ی خدماتی خوب به مشتری و تاثیرگذاری بر رفتار کاربران می‌باشند. اگر UX/UI و سئو در کنار یکدیگر قرار بگیرند، می‌توانند برای یک برند یا تجارت کارهای فوق‌العاده‌ای را انجام دهند.

وظیفه‌ی طراحان UX شامل داشتن تخصص در سئو می‌باشد. طراحان باید بتوانند راهی مناسب و بهینه‌شده را برای تبلیغ یک برند یا خدمات در وب به وجود آورند. ممکن است آن‌ها روش و اهداف نهایی مختلفی داشته باشند، اما حقیقت ماجرا این است که UX/UI و سئو مکمل یکدیگر هستند. مطمئناً شما قبل از پرسیدن «آیا UX بر روی سئو تاثیر می‌گذارد؟» ابتدا می‌پرسید:

آیا SEO بر روی UX تاثیر می‌گذارد؟

جواب این سوال مثبت است. قطعاً این دو مکمل یکدیگر هستند و همین امر باعث می‌شود تا آن‌ها برای پیشرفت مشاغل بسیار مهم باشند. آغاز سئو با داشتن تخصص در انتخاب کردن روش درست تحقیق و تولید کلمات کلیدی می‌باشد. این چیزی فراتر از استفاده کردن از کلمات کلیدی است. اگر به اینترنت بروید و بهترین شیوه‌های سئو را جستجو کنید، احتمالاً پاسخ‌های بی‌شماری از جمله ساخت لینک، بهینه‌سازی کلمات کلیدی و بهینه‌سازی جستجوی صوتی را مشاهده خواهید کرد. 

متخصصان سئو با تحقیقات فراوان به روش‌هایی پی برده‌اند که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانند محتوایی را ایجاد کنند که رتبه‌ای بالاتر در صفحات نتایج جستجو داشته باشد. اینگونه محتواها مملو از کلمات کلیدی هستند، با نیازهای مخاطبان مورد نظر مطابقت دارند، به صفحات داخلی لینک شدند و طوری تنظیم شده‌اند تا به نتیجه‌ای مشخص دست پیدا کنند. اما این‌ها تنها بخشی از پروژه‌ی اصلی هستند.

پس از به اتمام رسیدن فعالیت‌های متخصصان سئو، کارهای جذاب کردن حضور آنلاین برای کاربران آغاز می‌شود. هنگامی که یک متخصص سئو با استفاده از دانش خود محتوا را در جایگاه بالایی از نتایج جستجو قرار می‌دهد و کاری می‌کند تا آن محتوا در دید کاربران قرار گیرد، باید قدم دیگری برای رسیدن به پیروزی در این رقابت برداشته شود و این همان جایی است که UX وارد میدان می‌شود.

چرا UI و UX برای رتبه‌بندی سئو و وبسایت اهمیت دارند؟

بیایید بگوییم که شما محتوایی را آماده و منتشر کرده‌اید. سپس افراد زیادی به صفحات شما مراجعه می‌کنند و دلیل آن استراتژی مناسب در سئو می‌باشد. ممکن است با خودتان بگویید که چرا طراحی UX و UI برای من مهم است؟ بگذارید علت را توضیح دهم.

هنگامی که مخاطب هدف به وبسایت شما مراجعه کرده و در صفحات آن پیمایش می‌کند، این UX است که به آنان پاسخ سوالات و راه‌حلی برای برطرف کردن نیازهایشان را می‌دهد.

هدف از طراحی UX، بهبود تجربه‌ی کاربر در هنگام مراجعه به وبسایت شما است. بدون وجود آن، تمام تلاش‌های شما و راهکارهای سئو به هم می‌خورد. اگر قرار نباشد آن‌ها وبسایت شما را به موفقیت برسانند، پس حضورشان چه فایده‌ای خواهد داشت؟

ترکیب روش‌های UX، UI و سئو سبب به وجود آمدن بهترین راه‌حل‌ها می‌شود. سئو زمینه را برای مسائل پیش رو آماده می‌کند و UX از آن استفاده می‌کند تا بازدیدکنندگان را به مسیر درست هدایت کند.

استفاده از ۵ روش کارآمد UX برای تاثیرگذاری بر روی SEO

برای بازاریابان شگفت انگیزترین تحولات با ترکیب درست UX و سئو صورت می‌گیرد. یک وبسایت سازگار با موبایل می‌تواند بر سئو تاثیر مثبتی داشته باشد. کار کردن بر روی سئوی وبسایت بدین معناست که شما بر روی موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان تمرکز دارید. اما وقتی تکنیک‌های UX را پیاده‌سازی می‌کنید بدین معناست که بر روی بازدیدکننده و تجربه کاربران تمرکز دارید. اینجا همان بخشی است که این دو به روشی بسیار خوب با یکدیگر همپوشانی دارند.

حال به بهترین قسمت از این موضوع می‌رسیم. چند استراتژی UX وجود دارد که شما می‌توانید برای بهبود سئوی خود از آن استفاده کنید. این موارد در پایین ذکر شده‌اند:

۱. آزمایش زبانی 

افراد درون صنعت و مشتریان هدف، از یک زبان خاص استفاده می‌کنند. در واقع ما به یک زبان واقعی اشاره نمی‌کنیم، این تنها سبک و اصطلاحاتی است که معمولاً در صنعت برای توصیف و بازاریابی خدمات و محصولات مشابه استفاده می‌شود. 

تعیین کردن این موضوع یک گام اساسی در جهت کسب یک استراتژی است. بنابراین محتوای آن‌ها باید مطابقت داشته باشد.

۲. معماری ساده وبسایت

به گفته‌ی پیتر مورویل و لوئیس روزنفلد، دو کارشناس طراحی UX، معماری اطلاعات متشکل از ۳ حلقه می‌باشد:

- محتوا

- کاربر

- زمینه‌ی مورد استفاده

وظیفه‌ی یک طراح UX این است که براساس برنامه‌ریزی و تحقیق، جریان وبسایت و محتوا را سازماندهی کند. هدف نهایی دستیابی به یک معماری ایده‌آل و ساده در وبسایت است. این معماری ساده باید به گونه‌ای باشد که اهداف وبسایت را با اهداف و خواسته‌های کاربر متعادل کند.

۳. کاهش در زمان بارگذاری صفحه

طبق تحقیقاتی که گوگل در سال ۲۰۱۸ انجام داد، ۳ ثانیه طول می‌کشد تا افراد وبسایت شما را به خاطر زمان بارگذاری بالا ترک کنند. این می‌تواند ناعادلانه و ناامیدکننده به نظر برسد. زمان بارگذاری آهسته می‌تواند ترافیک وبسایت شما را نصف کند. خوشبختانه نکات بسیار خوبی در مورد طراحی UX وجود دارد که می‌توانند این مسئله را برطرف کنند، از جمله:

- از فونت‌های نامفهوم و مبهم استفاده نکنید.

- دکمه‌های چرخش و جلوه‌های افقی را بدون تصویر بسازید.

- برای بخش‌بندی کردن مطالب از علائم نگارشی درست استفاده کنید.

- از اسکرول پارالاکس خودداری کنید، به خصوص اگر سعی دارید سایت را برای استفاده در موبایل‌ها بهینه کنید.

- قبل از ارسال تصاویر مطمئن شوید که تمام آن‌ها با کیفیت و با اندازه‌ای مناسب باشند.

۴. تحقیق هدفمند

تمام کلمات کلیدی که در طول تحقیقات پیدا می‌شوند، تاثیر خوبی ندارند یا معنای یکسانی را به مخاطبان هدف منتقل نمی‌کنند. به همین دلیل است که شما باید هدفمند تحقیق کنید. کاربران در وب به دنبال راه‌حل و پاسخ می‌گردند. گاهی‌اوقات آن‌ها نمی‌دانند که دقیقاً به دنبال چه هستند و همین امر می‌تواند یک بازاریاب را به چالش بکشد. شکی در این نیست که هدفمند بودن یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری با کیفیت است.

هنگامی که متوجه شدید هدف چیست، باید آن اهداف را در قالب یک طراحی موفق درآورید. برای انجام این کار شما باید:

- بفهمید که کاربر از کجا آمده است و چه چیزی را جستجو کرده تا به صفحات شما برسد.

- اسم آن‌ها را یاد بگیرید. شما می‌توانید این کار را از طریق ثبت نام در رسانه‌های اجتماعی انجام دهید.

- با بررسی کردن بازدیدها و رفتارهای آن‌ها در وبسایت خود، از تاریخ فعالیت قبلی آن‌ها مطلع شوید.

۵. ترغیب جستجوگرها به کلیک کردن 

سئو همان چیزی است که آن‌ها را به وبسایت شما رسانده است، اما چه چیزی می‌تواند آن‌ها را مجبور کند تا بر روی دکمه‌ی فراخوان عمل کلیک کنند؟

شما می‌توانید با خلق یک طراحی UX خوب به این کار دست پیدا کنید. اما طراحی شما باید بتواند توجه کاربران را به خودش جلب کند و دارای ویژگی‌هایی باشد که آن‌ها را به کلیک و اقدام کردن تشویق کند.

جمع بندی

شما هرگز نمی‌توانید عالی و بی نقص باشید، بنابراین در دنیای بازاریابی آنلاین، همیشه جایی برای بهبود وجود خواهد داشت. سئو و UX روندهایی تکراری هستند که با تحقیق شروع می‌شوند، با طراحی و اجرا ادامه می‌یابند، با تجزیه و تحلیل مداوم ترکیب می‌شوند و دوباره به تحقیق برمی‌گردند. اجرای استراتژی‌های درست سئو و UX در طراحی وبسایت شما یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اگر استراتژی‌های شما نتایجی فوری ندارند، ناامید نشوید و با انگیزه‌تر از همیشه به کارهای خود ادامه دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی