جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
Flutter چیست؟ چرا شما باید آن را در سال  2020 یاد بگیرید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

Flutter چیست؟ چرا شما باید آن را در سال 2020 یاد بگیرید؟

 امسال اپلیکیشن‌های موبایل، بیش از گذشته محبوبیت پیدا کرده‌اند. خوشبختانه ابزارهای برنامه‌نویسی زیادی در اختیار توسعه‌دهندگانی که قصد ساخت اپلیکشن‌های موبایل را دارند، قرار دارد. درمیان این ابزار‌ها، ابزار Flutter وجود دارد که اخیراً خودش را بسیار برجسته نشان داده است.

Flutter چیست؟

Flutter یک فریم‌ورک رایگان و منبع باز (open-source) برای رابط کاربری (User Interface) است که توسط گوگل ساخته شده است و در ماه می سال 2017 معرفی گردید. در چند کلمه اگر بخواهیم توضیح دهیم، Flutter به شما این امکان را می‌دهد که یک اپلیکیشن موبایل، به صورت بومی (native) را تنها با یک کد پایه بسازید. 

این به این معنی است که شما می‌توانید با یک زبان برنامه‌نویسی و یک کد پایه، دو تا اپلیکیشن مختلف بسازید ( برای iOS  و Android ).

Flutter از دو بخش مهم تشکیل شده است:

یک SDK ( بسته توسعه نرم افزار):

یک مجموعه‌ای از ابزارها که به شما کمک خواهند کرد تا اپلیکیشن‌های خودتان را توسعه دهید. این شامل ابزارهایی برای کامپایل  (compile)کردن کد شما به درون یک دستگاه کد بومی (native machine code) می‌شود.

یک فریم‌ورک (کتابخانه UI برپایه ویجت‌ها):

مجموعه‌ای از المان‌های رابط کاربری (UI) که قابلیت چندین بار استفاده شدن دارند (مثل دکمه‌ها، متن‌های ورودی‌، اسلایدرها و غیره) که شما می‌توانید با توجه به نیاز‌های خودتان آن را شخصی سازی کنید.

برای توسعه دادن به کمک Flutter، شما از یک زبان برنامه‌نویسی به اسم Dart استفاده خواهید کرد. این زبان توسط شرکت گوگل در اکتبر سال 2011 ساخته شده است، اما در طول سال‌های گذشته بسیار بهبود یافته است.

Dart بر روی توسعه فرانت‌اند (برنامه نویسی سمت کاربر) متمرکز می‌شود، و شما می‌توانید از آن برای ساختن اپلیکیشن‌های موبایل و وب، استفاده کنید.

اگر شما با برنامه‌نویسی کمی آشنا باشید، با توجه به اینکه Dart  از جمله زبان‌های برنامه نویسی شی گرا  است، شما می‌توانید ساختار زبان Dart را با زبان JavaScript مقایسه کنید.

گوگل در رابطه با فلاتر می‌گوید : «Flutter یک بسته‌ی ابزاری از رابط کاربری (UI) متعلق به این شرکت است که برای ساختن اپلیکیشن‌های زیبا و بومی برای موبایل، استفاده می‌شود.»

چرا باید Flutter در سال 2020 را یاد بگیرید؟

من چندین دلیلم را برای اینکه چرا از Flutter خوشم می‌آید و چرا می‌خواهم از آن در سال آینده استفاده کنم، را انتخاب کرده‌ام. من درادامه جزییات و بازخورد خودم را به شما ارائه خواهم داد.

راحتی در یادگیری و استفاده:

Flutter یک فریمورک جدید است و شما می‌توانید این را حس کنید! ایجاد اپلیکشن‌های موبایل با آن ساده‌تر است. اگر شما از Java، Swift و یا React Native استفاده کرده باشید، متوجه خواهید شد که Flutter چقدر متفاوت است.

قبل از شروع استفاده از Flutter، من شخصاً هرگز از توسعه اپلیکیشن‌های موبایل خوشم نمی‌آمد. آن چیزی از Flutter که من عاشقش هستم این است که می‌توانید یک اپلیکیشن بومی واقعی بدون یک مجموعه از کد ایجاد کنید.

کامپایل سریع: بهره‌وری حداکثر

به لطف Flutter، شما می‌توانید کد خودتان را تغییر دهید و نتیجه آن را در همان لحظه مشاهده کنید، که به آن Hot-Reload گفته می‌شود. درمدت زمان بسیار کوتاه پس از ذخیره سازی شما، این اپلیکیشن به صورت خودکار به روز رسانی می‌شود.

تغییرات قابل توجه، شما را مجبور به بارگذاری مجدد برنامه می‌کنند. اما اگر شما کاری مانند طراحی می‌کنید، به عنوان مثال، تغییر در سایز یک المان، در همان لحظه تغییر اعمال می‌شود.

مناسب برای استارتاپMvp ها (  Minimum Viable Product):

اگر شما می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن محصولتان را به سرمایه‌گذار‌ها نشان دهید، Flutter یک انتخاب مناسب است.

موارد زیر چهارتا از مهم‌ترین دلایل من برای استفاده از Flutter در MVP هایتان است:

  • استفاده از Flutter در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل بسیار ارزان‌تر است، زیرا نیازی به ساخت و نگهداری 2 اپلیکیشن موبایل ندارید (یکی برای iOS و یکی برای Android).
  • تنها یک توسعه‌دهنده برای ساختن MVP‌های شما کافی است. 
  • در اجرای آن، شما متوجه تفاوت بین یک اپلیکیشن بومی و یک اپلیکیشنFlutter  نخواهید شد.
  • بسیار زیبا است، شما می‌توانید به راحتی از ویجت‌هایی که توسط Flutter تهیه شده‌ است را استفاده کنید و آن را برای ساخت یک رابط کاربری مناسب برای مشتری‌هایتان، شخصی سازی کنید (مثال‌هایی از اپلیکیشن‌هایی که توسط Flutter ساخته شده‌اند را در این لینک می‌توانید مشاهده کنید.)

مستندات مناسب:

 

برای یک تکنولوژی نوین بسیار اهمیت دارد که مستندات مناسبی داشته باشد. اما همیشه این تمام چیزی که مورد نیاز است، نیست!

شما می‌توانید چیز های زیادی را از مستندات Flutter یاد بگیرید، و هر بخشی با جزییات زیاد و مثال‌های ساده برای استفاده، در نمونه‌های ابتدایی‌تر توضیح داده شده است. هربار که من با یکی از ویجت‌ها در کد‌هایم به مشکل برخوردم، مستندات را بررسی کردم و جواب آنجا بود.

انجمن رو به رشد:

Flutter یک انجمن قدرتمند دارد و این تنها اول کار است!

همانطور که ممکن است بدانید، من دوست دارم دانش و اطلاعات مفید خودم در مورد برنامه نویسی را در وب سایتم به اشتراک بگذارم. لازم است که بدانم، من در حال کار کردن روی یک تکنولوزی با پتانسیل فوق‌العاده‌ای هستم که دارای پشتیبان‌های زیادی است.

هنگامی که من شروع به استفاده از Flutter کردم، اولین کاری که انجام دادم تحقیق کردن راجب انجمن آن بود و در کمال ناباوری تعداد قابل توجه‌ای، مکان برای تبادل اطلاعات درمورد Flutter وجود دارد.

من چند نمونه از مکان‌هایی را که دوست دارم روزانه بررسی کنم، برای شما بیان می‌کنم. 

(https://flutterawesome.com )Flutter Awesome:

 یک لیست عالی که بهترین کتابخانه‌های Flutter و ابزار‌ها را در آن نگهداری می‌کند. این وب سایت مطالبی را به صورت روزانه با مثال‌های فراوان، قالب‌های اپلیکیشن ، توصیه‌ها و سایر چیز‌های دیگر را منتشر می‌کند.

(https://github.com/Solido/awesome-flutter )Awesome Flutter : 

یک مخزن Github (مثل همان کتابخانه در سایت github است، که به سایت Flutter Awesome لینک شده است) به همراه یک لیست از مقالات، ویدیوها، اجزاء، ابزارها و سایر چیزها است.

It’s all widgets (https://itsallwidgets.com): 

یک لیست باز از اپلیکشن‌هایی که با Flutter ساخته شده‌اند.

Flutter Community (https://medium.com/flutter-community):

 یک نشریه معمولی که شما می‌توانید مقالات، آموزش‌ها و سایر چیز‌ها را در آن پیدا کنید.

پشتیبانی شده توسط Android Studio و VS Code

Flutter در IDEهای مختلف موجود است. دو ویرایشگر اصلی کد برای توسعه با این فناوری،Android Studio  و VS Code هستند.

اندروید استودیو یک نرم‌افزار کامل است که با همه چیز یکپارچه‌سازی شده است. برای شروع باید افزونه‌های Flutter و Dart را دانلود کنید.

VS Code یک ابزار سبک است که همه چیز در آن از طریق افزونه‌های موجود در بازار، قابل تنظیم است.

من شخصا از Android Studio استفاده می‌کنم چون به تنظیمات و پیکربندی زیاد، برای کارم نیاز ندارم. شما می‌توانید از هر IDE که ترجیح می‌دهید استفاده کنید.

پیمانکاری آزاد (فریلنس)

اگر شما می‌خواهید به صورت فریلنس (freelance) شروع به کار کنید، حتما باید راجب استفاده از Flutter فکر کنید.

من معتقدم در سال 2020 این فناوری بسیار پیشرفت خواهدکرد و می‌درخشد، و آن هم به این معنی است که بسیاری از مردم به دنبال توسعه دهندگانی خواهند گشت که نحوه استفاده از آن را بلد باشند.

بزرگترین پلتفرم برای فریلنسرها در فرانسه است که به آن Malt گفته می‌شود، اخیراً گرایش‌های تکنولوژی امسال را منتشر کرده است. Flutter با رشد 303 درصدی بین سال‌های 2018 و 2019 در این پلتفرم روبرو شده است.

کلام آخر

خب، نظرتون راجبFlutter  چیه؟ آیا امسال از آن استفاده خواهید کرد؟

امیدوارم این مقدمه برایتان جالب و انگیزه بخش بوده باشد. اگر از این مقاله خوشتان آمد، آن را به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است