موارد استفاده و کاربردهای زبان برنامه‌نویسی پایتون
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

موارد استفاده و کاربردهای زبان برنامه‌نویسی پایتون

در این مقاله از راکت با کاربردهای زبان پایتون آشنا خواهید شد.

پایتون یک زبان اسکریپت نویسی در دسترس است. قطعاً بسیاری از ما از کارهای جادویی که می‌توانیم با کمک پایتون انجام دهیم، آگاه هستیم که البته داستان دیگری است و بعداً درمورد آن صحبت خواهیم کرد. 

این روزها پایتون در این زمینه‌ها حضور دارد: توسعه وب، توسعه برنامه کاربردی، رشته‌های علمی و عددی، برنامه‌های کاربردی تجاری، طراحی GUI، خودکارسازی، هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و ... .

بنابراین بهتر است بدون هیچ اتلاف وقتی، کاربردهایی را که پایتون به دنیا ارائه می‌دهد، بررسی کنیم. 

بررسی گام‌به‌گامی انجام خواهیم داد و سعی می‌کنیم که هیچ نکته‌ای را از قلم نیندازیم اما اگر این موضوع پیش آمد، لطفاً در بخش نظرات به ما اطلاع دهید چون پایتون امکانات و کاربردهای بسیار زیادی دارد. بهتر است سریع‌تر سفرمان را با پایتون آغاز کنیم و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

موارد استفاده و کاربردهای زبان برنامه‌نویسی پایتون

کاربردهای پایتون

تست و توسعه نرم‌افزار

اگرچه گاهی پایتون به‌عنوان یک زبان پشتیبانی محسوب می‌شود اما می‌تواند برای توسعه کلی یک نرم‌افزار هم به کار رود. احتمالاً این نکته برای بعضی افراد غافلگیرکننده باشد اما صحیح است، پایتون در این عصر به‌طور گسترده‌ای درزمینهٔ توسعه تخصصی نرم‌افزار در مقیاس بزرگ‌تری به کار گرفته می‌شود. 

شرکت‌هایی مثل گوگل از زبان برنامه‌نویسی پایتون در توسعه و تست محصولاتشان استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از خدماتی که توسط گوگل ارائه می‌شود، با استفاده از سیستم‌هایی است که با پایتون نوشته‌شده‌اند و جالب است بدانید که صفحه اصلی یوتیوب هم با پایتون نوشته‌شده است. 

بهتر است نگاهی بیندازیم به بیشترین نرم‌افزارهایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و با پایتون نوشته‌شده‌اند:

  • گوگل: گوگل یکی از برجسته‌ترین شرکت‌هایی است که در توسعه و طراحی از پایتون استفاده می‌کند. پایتون ثابت کرده است که به‌خوبی می‌تواند ترافیک مربوط به گوگل را کنترل کند و برنامه‌های مرتبط به آن برای فرایندهای محاسباتی بسیار مشهور هستند.
  • یوتیوب: یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های کاربردی این روزها به‌خصوص در اوقات فراغت، یوتیوب است که با پایتون نوشته‌شده است.
  • دراپ‌باکس: کارش را ابتدا با ذخیره مستندات آغاز کرد و اکنون توانایی ذخیره کردن هرچیزی را دارد و همچنین قابلیت به اشتراک‌گذاری و همگام‌سازی مطالب ذخیره‌شده را هم دارد که همین باعث محبوبیت بیشتر آن شده است و تمام این‌ها به‌وسیله پایتون انجام می‌شود.
  • اینستاگرام: اینستاگرام محبوب‌ترین برنامه کاربردی برای به اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو است. علاوه بر قابلیت اشتراک‌گذاری، چندین ویژگی دیگر هم ارائه می‌دهد که تمام آن‌ها به‌وسیله پایتون انجام می‌شود و آن را محبوب‌تر کرده است.
  • Quora: غول بزرگ دیگری بعد از گوگل که برای تمام سؤالات و جستجوها، پاسخ و راه‌حل منطقی ارائه می‌دهد، Quora است و تمام این موارد با استفاده از یکی از کاربردهای پایتون، انجام می‌گیرند.

علاوه بر کاربردهایی که در بالا درمورد آن‌ها صحبت کردیم، تعداد زیادی نرم‌افزار هستند که با پایتون نوشته‌شده‌اند. بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از: Reddit، Spotify، Bitbucket، و Pinterest.

این لینک را هم مطالعه بفرمایید: بهترین راه‌ها برای یادگیری پایتون

توسعه وب و اینترنت

پایتون یک زبان اسکریپت‌نویسی است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود و این تنها به خاطر ویژگی‌هایی است که ارائه می‌دهد و سایر زبان‌ها مثلNET، PHP. و ... قادر به ارائه آن نیستند. 

پایتون همچنین چندین فریمورک مثل Django و Pyramid و فریمورک‌های دیگری مثل Flask و Bottle برای تسهیل فرایند توسعه وب ارائه می‌دهد. علاوه بر این‌ها پایتون مجهز به سیستم‌های پیشرفته مدیریت محتوا مثل Plone و Django CMS است.

درمورد اینترنت باید گفت که پایتون چندین کتابخانه با ویژگی‌ها و عملکردهای مختلف دارد. کتابخانه‌های استاندارد پایتون از پروتکل‌های مختلف اینترنت پشتیبانی می‌کنند:

  • فرایند ایمیل کردن
  • JSONHTML & XML
  • FTP، IMAP و سایر پروتکل‌های اینترنت
  • رابط کاربری سوکت با استفاده آسان

علاوه بر این‌ها، پایتون مجهز به مجموعه‌ای از کتابخانه‌هایی است که کار را برای کاربرانش تسهیل می‌کند. درمورد آن‌ها در ادامه این مقاله صحبت می‌کنیم.

توسعه GUI دسکتاپ

پایتون مجموعه‌ای از گزینه‌های دیگری را برای توسعه GUI مثل PyQt، Tkinter، Kivy و ... ارائه می‌دهد؛ اما در بین آن‌ها، Tkinter گزینه‌ای است که بیشتر توسعه‌دهندگان برای توسعه GUI از آن استفاده می‌کنند. این واقعیت هم وجود دارد که پایتون محبوبیت زیادی درزمینهٔ توسعه تخصصی GUI کسب نکرده است (اگرچه طبق آمارهای سال 2014 بهترین بوده است.)

ثابت شده است که گزینه‌های بهتری از Tkinter و PyQt و یا همان پایتون وجود دارد. بهتر است ببینیم وقتی صحبت از توسعه GUI می‌شود، از چه موارد تخصصی باید استفاده شود. 

توصیه می‌شود که از NET. و #C برای توسعه GUI ویندوز، از Swift و Objective-C و Cocoa برای Mac و ++C و Qt یا Java وJavaFX  را برای طراحی GUI برای پلتفرم لینوکس استفاده کنید.

درحالی‌که از پایتون هم می‌توان برای این مورد استفاده کرد، کتابخانه Tkinter یکی از رایج‌ترین موارد برای رسیدن به این هدف است چون سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای توسعه GUI است. ساخت GUI به‌وسیله Tkinter آسان‌تر است. Kivy که یکی از آخرین ماژول‌ها برای نوشتن برنامه‌های کاربردی چند لمسی است.

برنامه‌های کاربردی تجاری و مالی

در سال‌های اخیر پایتون رشد قابل‌توجهی در بخش‌های تجاری، تجارت الکترونیکی و تجارت داشته است. همچنین ایجاد ERP با کمک ماژول‌هایی که توسط پایتون فراهم شده است، امکان‌پذیر است. 

این روزها می‌توانیم ببینیم که برای تحلیل‌های کمی و کیفی سهام، در درجه اول از پایتون استفاده می‌شود. یکی از اولین کاربردهای پایتون با استفاده از ماژول‌های آن مثل Numpy، Pandas و scipy، پیش‌بینی ارزش سهام و رمزگذاری در دنیای تجارت بوده است. 

محافظت آسان و حجم کدهای کمتر و توانایی آن برای سازگاری با سایر زبان‌ها و پلتفرم‌ها، پایتون را به اولین گزینه تبدیل کرده است.

تجارت زمینه‌ای است که نیاز به تحلیل‌های زیادی دارد که به‌آسانی توسط پایتون انجام می‌شوند. کارشناسان تجاری، استراتژی‌های برنده و روند بازار را با استفاده از پایتون پیش‌بینی می‌کنند و بسته به دانش شما این عمل با استفاده از فریمورک Django در پایتون انجام می‌گیرد.

درگاه‌های پرداختی هم می‌توانند از طریق پایتون و فریمورک Django مورداستفاده قرار بگیرند.

علمی، عددی و خودکارسازی

این، یکی از رایج‌ترین کاربردهای پایتون است. این روزها پایتون نقش حیاتی در علم، خودکارسازی، هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ ایفا می‌کند و توانسته تا حدی R را پشت سر بگذارد (بسته به ترجیح فردی). 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «پایتون در مقابل R» مراجعه کنید.

پایتون مجموعه‌ای از ماژول‌های جالب و کتابخانه‌هایی برای محاسبات علمی و عددی ارائه می‌دهد و بعضی از آن‌ها در فهرست زیر آمده‌اند:

Pandas: برای تحلیل مجموعه داده استفاده می‌شود.

SciPy: برای کارهای ریاضی و مهندسی و علمی استفاده می‌شود.

IPython: برای ویرایش آسان و ضبط جلسات کاری استفاده می‌شود.

سخن پایانی

ما سعی کردیم که رایج‌ترین کاربردهای این زبان اسکریپت‌نویسی را بیان کنیم و ازآنجایی‌که کاربردهای بسیار مشهود آن کاملاً شناخته‌شده است، آن‌ها را بیان نکردیم. سؤالات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. خوشحال می‌شویم که بتوانیم به شما کمک کنیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات