بهترین فریمورک JavaScript در سال 2021 کدام است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

بهترین فریمورک JavaScript در سال 2021 کدام است؟

آیا نمی‌دانید کدام یک از فریمورک‌های JavaScript برای پروژه شما مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال و انتخاب بهترین فریمورک JavaScript ادامه مقاله را دنبال کنید.

JavaScript چیست؟

JavaScript یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. این یک زبان برنامه نویسی متنی است که هم در سمت کلاینت و هم در سمت سرور استفاده می‌شود و به شما امکان می‌دهد صفحات وب تعاملی و پویا بسازید، و استفاده از آن نیز آسان است. همچنین این یک زبان اسکریپت نویسی بسیار قدرتمند است که به طور گسترده برای کنترل رفتار صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، اکثر وب سایت‌های مدرن دنیا با استفاده از JavaScript توسعه یافته‌اند و عمده مرورگرهای وب از موتور جاوا اسکریپتی برای اجرای آنها استفاده می‌کنند. پیش‌تر گفتیم که JavaScript در ایجاد صفحات وب تعاملی به توسعه دهندگان کمک می‌کند، همچنین از سبک‌های برنامه نویسی مبتنی بر رویداد، فانکشنال، شی‌گرا و مبتنی بر نمونه اولیه نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. این زبان در دستکاری DOM هم کمک زیادی می‌کند و دارای APIهای انعطاف‌پذیر برای کار با انواع مختلف داده‌ها مانند رشته‌ها، تاریخ‌ها، آرایه‌ها، عبارات منظم و موارد دیگر است.

جدا از این بسیاری از توسعه دهندگان وب ادعا می‌کنند که JavaScript دارای اشکالاتی در قسمت‌های مختلف است، اما همچنان پرکاربردترین زبان برنامه نویسی است. با توجه به نظرسنجی توسعه دهندگان 2020 که توسط Stack Overflow برگزار شد، 69.7 درصد از 47184 توسعه دهنده حرفه‌ای مصاحبه شده، JavaScript را ترجیح می‌دهند.

کدام فریمورک JavaScript حاکم بر بازار است؟

برای پاسخ به این سوال شما باید نتایج نظرسنجی را بررسی کنید.

در زیر برخی از نتایج نظرسنجی آورده شده است. این نظرسنجی توسط The Software House انجام شده و در آن روندها نشان می‌دهد که React قطعا یکی از موارد پرکاربرد و محبوب است. مواردی هم وجود دارد که در واقع این روند را تحت تأثیر قرار داده است. تا حدودی به دلیل تأخیر طولانی در Ivy، علاقه به Angular کاهش یافته و به دلیل انتظار طولانی مدت در انتشار Vue 3.0، علاقه به Vue کمی افزایش یافته است.

فریمورک‌هایی که سال گذشته توسط توسعه دهندگان استفاده شده:

همانطور که می‌بینید ReactJS در این رقابت پیشرو است. React پرکاربردترین فریمورک سال گذشته بود. همچنین سلطه آن در سال 2021 نیز ادامه خواهد داشت و برای یادگیری نسبت به بقیه در اواویت است. پس از ری‌اکتVue ، Angular و Svelte جای خود را در این لیست پیدا کرده اند.

کدام فریمورک‌ها را باید در آینده یاد بگیریم؟

وقتی نوبت به روندهای آینده می‌رسد، ری‌اکت همچنان پیشتاز است. همانطور که می‌بینید تقاضا برای یادگیری ReactJS در جامعه توسعه دهندگان در حال افزایش است. پس از آنVueJS ، Svelte و Angular قرار دارند. می‌توان گفت آینده قابل پیش بینی نیست اما افزایش تقاضا برای فریمورک‌های نسل بعدی مانند Svelte چیزی است که نباید از آن غافل شد.

از کدام راه حل‌ها می‌توان برای مدیریت state استفاده کرد؟

وقتی نوبت به مدیریت state می‌رسد، راه‌حل‌هایی مانندReact-redux  و React Hooks مدنظر هستند. واضح است که در این مورد هم ری‌اکت پیشگام است.

اکنون بیایید بهترین فریمورک‌های JavaScript را بررسی کنیم

در آغاز دیدیم که کدام فریمورک‌ها بیشتر ترجیح داده می‌شوند و برخی از آنها را در زیر ذکر کرده‌ایم. ما نمی‌توانیم بگوییم کدام یک بیشتر برای شما مناسب است. اگرچه همیشه خوب است که روند فریمورک‌ها را بررسی کنید. بدون شک React در اوج است و Svelte جای خود را بسیار سریع باز می‌کند. Vue و Angular نیز موقعیت خود را حفظ می‌کنند. از طرف دیگر Preact به عنوان یک گزینه مناسب در حال رشد است.

در اینجا ما با JavaScript و اینکه کدام یک توسط جامعه توسعه دهنده ترجیح داده می‌شود آشنا شدیم.

حال بیایید بررسی را شروع کنیم.

REACT

React برجسته ترین فریمورک JavaScript می‌باشد و تقاضا برای آن به سرعت در حال افزایش است. پتانسیل استفاده از آن برای توسعه برنامه‌های بومی از جمله مزایای اصلی React در نظر گرفته می‌شود. به علاوه آنچه باعث مطلوبیت بیشتر می‌شود این است که جامعه گسترده، پشتیبانی توسط فیسبوک، بهبود کارایی، محیط‌های اشباع شده و کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد از دلایل اصلی موفقیت React به شمار می‌روند. این فریمورک برای ساختن برنامه‌های SPA یا کراس پلتفرم و طراحی برنامه‌های تجاری کوچک ایده آل است. به همین دلیل React بهترین فریمورک JavaScript شناخته می‌شود.

ویژگی‌های ReactJS:

  • برای اکثر دستگاه‌ها یک رابط کاربری با کیفیت بالا ایجاد می‌کند.
  • از جریان داده یک طرفه استفاده می‌کند.
  • از فایل JSX استفاده می‌کند که به شما امکان درک و کدنویسی آسان برنامه را می‌دهد.
  • با مدیریت یک DOM مجازی، عملکردی کارآمد را ارائه می‌دهد.

برای گرفتن ایدههای بهتر نگاهی به Vuexy React Admin Template بیندازید، این الگو با استفاده از ری‌اکت ساخته شده است. علاوه بر این می‌توانید مجموعه‌ای از Admin dashboard template React را بررسی کنید.

ANGULAR

AngularJS یک فریمورک وب متن باز مبتنی بر JavaScript است که توسط گوگل پشتیبانی و نگهداری می‌شود. بسیاری از توسعه دهندگان JavaScript کار خود را با Angular آغاز می‌کنند. تطبیق پذیری فریمورک عامل اصلی موفقیت Angular است. این برخی از بهترین عناصر مانند تزریق وابستگی اتصال داده دو طرفه، CLI، راهنمای داخلی، پشتیبانی از Typescript ، MVC و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. به دلیل افزایش استفاده از React و Vue، در چند سال گذشته Angular شاهد محبوبیت و جذابیت زیادی بوده است. می‌توانید چند کتابخانه Angular UI Component را بررسی کنید که به شما در توسعه پروژه‌های شگفت انگیز کمک می‌کند.

امکانات:

  • اتصال دو طرفه هماهنگی بین DOM و مدل را مدیریت می‌کند و بالعکس.
  • الگوها نمای رندر شده با اطلاعات از کنترلر و مدل هستند.
  • تعدادی سرویس داخلی را ارائه می‌دهد. مثلا برای رندر XMLHttpRequests، از HTTP استفاده می‌کند.
  • یک تزریق وابستگی داخلی دارد که به توسعه دهنده اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی را به سادگی ساخته، درک و ارزیابی کند.
  • دارای راهنمای داخلی است.

اگر با یک پروژه انگولار کار می‌کنید، بهترین گزینه قالب‌های Apex Angular Admin و Modern Angular Admin هستند. همچنین می‌توانید این مجموعه جذاب Angular Admin Template را نیز بررسی کنید.

VUE

Vue با توجه به اندازه فریمورک نسبتا کوچک، مستندات دقیق، واکنش پذیری، قابلیت استفاده مجدد، پشتیبانی از TypeScript و منحنی یادگیری فوق العاده ساده با سرعت بالایی رشد کرده و از تعداد زیادی عوامل منحصر به فرد تشکیل شده است. با این حال ممکن است اغلب برای سازمان‌هایی که تعداد زیادی توسعه دهنده دارند انعطاف‌پذیر باشد. Vue در حال حاضر در بازار آسیا تقاضای زیادی دارد. زیرا برای ارائه برنامه‌های مدرن و با کارایی بالا مناسب است. اگر به دنبال ایجاد نمونه اولیه سریع هستید، این فریمورک می‌تواند بهترین گزینه باشد. همچنین می‌توانید از برخی کتابخانه‌های VueJS UI Component نیز بهره بگیرید.

امکانات:

  • از DOM مجازی استفاده می‌کند.
  • الگوهای HTML را ارائه می‌دهد که اتصال با DOM را به داده‌های نمونه Vue انجام می‌دهد.
  • ویژگی اتصال داده در Vue روند دستکاری و اختصاص مقادیر به صفات HTML، تغییر سبک، اختصاص کلاس‌ها و ... را امکان پذیر می‌کند.
  • کامپوننت‌ها یکی از جنبه‌های کلیدی VueJS است که به ساخت عناصر سفارشی کمک می‌کند و می‌توانید در HTML از آنها استفاده مجدد کنید.
  • V-on صفتی است که با عناصر DOM برای گوش دادن به وقایع در VueJS ترکیب شده است.

اگر با پروژه مبتنی بر Vue کار می‌کنید، Vuexy Vuejs Admin Template انتخاب خوبی خواهد بود. همچنین می‌توانید مجموعه VueJS Admin Template را با دانلود رایگان استفاده کنید.

SVELTE

Svelte یکی از شگفت انگیزترین فریمورک‌های مدرن JavaScript است و کدها را به JavaScript خالص یعنی JS Vanilla متشکل از همه کدها و کتابخانه‌های شخص ثالث کامپایل می‌کند. علاوه بر این به دلیل تغییر شیوه کدنویسی برای توسعه برنامه‌های وب، توسط چندین توسعه دهنده به عنوان یک تغییر دهنده بازی در نظر گرفته می‌شود. همچنین سرعت بی نظیر و عملکرد استثنایی با وابستگی‌های صفر و عدم وجود کتابخانه‌های مدیریت پیچیده را نیز فراهم می‌کند.

امکانات:

  • کد کمتر
  • بدون DOM مجازی
  • واکنش پذیر

EMBER

Ember یک فریمورک متن باز است. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد طیف وسیعی از برنامه‌های وب را ایجاد کنند. همچنین یک فریمورک کاملا پشتیبانی شده است که فوق العاده سازگار و انعطاف‌پذیر است. با استفاده از Ember و سایر ابزارهای اساسی می‌توان توسعه پشته کامل را ایجاد کرد. همچنین از کامپوننت‌ها، طرح‌بندی‌ها و معماری بک-اند خود استفاده می‌کند تا به برنامه نویسان اجازه دهد تگ‌های HTML مخصوص برنامه خود را بسازند.

امکانات:

  • یک فریمورک JavaScript متن باز تحت مجوز MIT است.
  • برای ساخت برنامه‌های وب JavaScript مفید است.
  • HTML و CSS در مرکز مدل توسعه قرار دارد.
  • ابزار Inspector را ارائه می‌دهد که به نوبه خود برای عیب یابی از برنامه‌های Ember استفاده می‌شود.
  • از الگوهایی استفاده کرده که به بروزرسانی خودکار مدل کمک می‌کند.

PREACT

Preact یک کتابخانه JavaScript محسوب می‌شود. این یک گزینه سریع با حجم 3 کیلوبایت برای ری‌اکت با همان ES6 AP است. همچنین سبک‌ترین انتزاع ممکن DOM مجازی را فراهم می‌کند. به علاوه این برنامه بر روی ویژگی‌های پایدار پلتفرم ساخته شده است و رویدادهای واقعی را ثبت می‌کند و به راحتی با کتابخانه‌های دیگر سازگار است. علاوه بر این، می‌توان آن را مستقیما در مرورگر و بدون هیچ گونه مراحل انتقال استفاده کرد.

امکانات:

  • رندر سریع و کارآمد
  • اندازه کوچک و سبک
  • استفاده موثر از حافظه
  • درک پایگاه کد بیشتر از چند ساعت طول نمی‌کشد
  • سازگاری

METEOR

Meteor.js یکی از پرکاربردترین فریمورک‌های بک-اند JavaScript است. مفهوم موجود در پشت این فریمورک این است که در کمترین زمان برنامه را توسعه داده و حتی دانش خود را سریعتر شکل دهیم. برای این منظور توسعه دهندگان فرانت-اند همچنین می‌توانند در پس‌زمینه به درستی با Meteor کار کنند بدون اینکه بین زبان‌هایی مانند پایتون، پی اچ پی و ... سر و کله بزنند. به علاوه انعطاف پذیری را برای استفاده از یک زبان در تمام مکان‌های مناسب فراهم می‌کند. اگر با Meteor کار می‌کنید، می‌توانید برخی از Meteor Admin Templates را بررسی کنید.

ویژگی‌ها:

  • این فریمورک یک کد یکسان برای برنامه‌های وب، آی او اس، اندروید و دسک تاپ ایجاد می‌کند.
  • ساخت برنامه‌های وب در زمان واقعی (real-time) را امکان پذیر می‌کند.
  • امکانات کامل را برای ساخت برنامه‌های وب فراهم می‌کند.
  • دارای نمایش زنده برای مرورگر است.
  • همچنین پکیج‌های لازم برای فریمورک‌های معروفی مانندBackbone.js ، Bootstrap و ... را ارائه می‌دهد.

BACKBONE.JS

BackboneJS یک کتابخانه JavaScript سبک وزن است که به شما کمک می‌کند برنامه‌های سمت کلاینت را که در مرورگر وب اجرا می‌شوند، ایجاد و ساختاردهی کنید. این فریمورک یک معماری MVC را فراهم می‌کند که داده‌ها را به مدل‌ها خلاصه کرده و DOMها را به نمایش می‌گذارد و آنها را به رویدادها متصل می‌کند. اگر به دنبال طراحی بهتر با کد کمتر هستید، بهتر است از کتابخانه BackboneJS استفاده کنید. همچنین ویژگی‌های بسیار خوبی دارد و برای ساخت برنامه‌های مختلف به خوبی سازمان یافته و ساختار یافته است. BackboneJS از طریق رویدادها ارتباط برقرار می‌کند؛ این بدان معناست که برنامه دیگر به هم ریخته نمی‌شود و کد شما ساده‌تر، زیباتر و نگهداری آن آسان‌تر خواهد بود.

امکانات:

  • ساخت برنامه‌های تک صفحه‌ای برای توسعه دهندگان بسیار ساده و روان است.
  • انواع مختلفی از بلوک‌های ساختاری مانند مدل‌ها، روترها، نماها و موارد دیگر را برای ساخت برنامه‌های وب سمت کلاینت ارائه می‌دهد.
  • وابستگی کم به jQuery و وابستگی شدید به Underscore.js دارد.
  • این یک کتابخانه رایگان و متن باز می‌باشد که شامل بیش از 100 افزونه در دسترس است.

جمع بندی

در این مقاله مجموعه‌ای از بهترین فریمورک‌های JavaScript وجود دارد که هر یک ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهد و می‌تواند به شما در توسعه یک پروژه عالی کمک کند.

بنابراین انتخاب فریمورک‌های مناسب به نیاز پروژه شما بستگی دارد. هر فریمورک مزایا و معایب خاص خود را دارد، شما فقط باید بفهمید کدام یک بهترین ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد و پاسخگوی تمام نیازهای شما است.

امیدواریم که با بررسی موارد گفته شده، درک بهتری از فریمورک‌های JavaScript داشته باشید و بتواند برای توسعه پروژه بعدیتان در نظر گرفته شود. پس از تحقیق و مطالعه بسیار عمیق، ما این فریمورک‌های JavaScript را خلاصه کرده‌ایم تا بتوانید یکی را براساس مشخصات پروژه خود انتخاب کنید. همچنین می‌توانید اینها را با یکدیگر مقایسه کرده تا عملکرد آنها را بهتر درک کنید.

هر برنامه نویسی که ایده اولیه این فریمورک‌ها را داشته باشد و در حال توسعه برنامه‌های موبایل و وب باشد، می‌تواند آن را که برای نیازهایش مناسب است، به خوبی بفهمد و انتخاب کند. امیدواریم که شک و تردید شما را در مورد فریمورک‌های JavaScript برطرف کرده باشیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات