جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بهترین فریمورک های وب پایتون برای یادگیری در سال 2021
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

بهترین فریمورک های وب پایتون برای یادگیری در سال 2021

آیا می‌خواهید به عنوان یک توسعه دهنده پایتون مسیر خود را طی کنید؟ پس شما در جای درستی هستید. در اینجا با بهترین فریمورک های وب پایتون برای یادگیری در سال 2021 آشنا خواهید شد.

اول از همه، فریمورک ها با ارائه ساختاری برای توسعه برنامه‌ها زندگی توسعه دهندگان را آسان می‌کنند. آنها به طور خودکار پیاده سازی راه حل‌های معمول را کاهش می‌دهند و زمان توسعه را به حداقل می‌رسانند و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا به جای عناصر معمول روی منطق برنامه تمرکز کنند.

در این مقاله تعدادی از بهترین فریمورک های وب پایتون را برای یادگیری در سال 2021 ذکر کرده‌ایم. این موضوع در مسیر شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه‌ای بک-اند و بهبود مهارت‌های موجود مفید خواهد بود.

چرا پایتون ؟

از آنجا که این یک واقعیت مشهور است که پایتون به عنوان یکی از سریع‌ترین زبان‌های مورد تقاضای حال ظهور است و بزرگترین رقیب جاوااسکریپت به حساب می‌آید. به خصوص به دلیل رشد هوش مصنوعی.

StackOverflow گزارش داده است که پایتون در حال حاضر در اوج محبوبیت است. این زبان ساده، همه کاره و مناسب برای حوزه‌هایی مانند توسعه وب، علوم داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، پردازش تصویر و موارد دیگر است. همچنین پایتون انتخاب بسیاری از شرکت‌های مطرح از جمله نتفلیکس، اینستاگرام و دراپ باکس می‌باشد. سایت‌هایی که بارگیری بالایی دارند و روزانه میلیون‌ها درخواست کاربر را پردازش می‌کنند، به همین خاطر بهره‌گیری از پایتون برای حفظ عملکرد آنها بسیار مهم است.

اغلب اوقات پایتون در علوم داده، یادگیری ماشین، توسعه وب، آموزش علوم کامپیوتر، کامیوتر ویژن، پردازش تصویر و بازی سازی استفاده می‌شود. به علاوه یکی از آسان‌ترین زبان‌های نرم‌افزار برای یادگیری و تسلط در نظر گرفته شده است. همچنین پایتون بدون شک بهترین زبان شروع برای مبتدیان است.

پایتون که اغلب به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان شناخته می‌شود، بسیاری از شرکت‌های نوپا را پشتیبانی می‌کند و استفاده از آن در زمینه‌های رو به رشد علوم داده و هوش مصنوعی ضروری است. Stack Overflow اخیرا نتایج نظرسنجی سالانه توسعه دهندگان خود را برای سال گذشته منتشر کرده و در آن پایتون را سریعترین زبان برنامه نویسی اعلام کرده است.

برای دانستن جزئیات بیشتر می‌توانید مقاله 10 زبان برتر برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021 را بررسی کنید. 

کدام یک بهترین فریمورک وب پایتون است؟

به دلیل اینکه پایتون دائما در حال رشد می‌باشد، لازم است با بهترین فریمورک های وب آن برای یادگیری در سال 2021 نیز آشنا شوید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، جنگو در این رقابت پیشتاز است؛ زیرا یکی از پرکاربردترین فریمورک های پایتون است. بعد از آن به ترتیب فلاسک و تورنادو قرار می‌گیرند.

بنابراین مطمئن هستیم که جنگو در صدر جدول است و در آینده نیز در همین موقعیت برتر باقی خواهد ماند. اما نباید از دیگر فریمورک های مدرن وب پایتون غافل شد. علاوه بر این لازم نیست که شما با این جریان حرکت کنید. هنگام انتخاب فریمورک وب باید سطح راحتی، نیاز پروژه و سهولت استفاده را در نظر بگیرید.

پس بیایید بررسی را شروع کنیم.

DJANGO

از زمان اولین حضور جنگو، این یکی از بهترین فریمورک های وب پایتون به شمار می‌رود. جنگو تقریبا با هر ویژگی مورد نیاز شما همراه است و این قابلیت بیشتر برای ساخت برنامه‌هایی در مقیاس بزرگ در نظر گرفته می‌شود.

به مدت زیادی جنگو در نسخه 1.x ثابت بود. در سال 2017 با آوردن نسخه 2.0 سازگاری با پایتون 2.0 را به نفع نسخه 3.4 به بالا کاهش داد. جنگو 3 در دسامبر 2019 منتشر شد، این نسخه به پایتون 3.6 به بالا نیاز دارد و پشتیبانی از استاندارد جدید ناهمزمان ASGI را برای برنامه‌های وب پایتون اضافه کرد.

بخش عمده‌ای از محبوبیت جنگو سرعت استقرار آن است. از آنجا که این فریمورک شامل بسیاری از ماژول‌های مورد نیاز برای توسعه یک برنامه وب ​​است، بنابراین می‌توانید به سرعت کار توسعه خود را پیش ببرید. مسیریابی، تجزیه URL، اتصال پایگاه داده از جمله ORM (object-relational mapper)، اعتبار سنجی فرم، محافظت در برابر حمله و الگوپذیری همه در این سیستم موجود است.

جنگو ویژگی‌های شگفت انگیزی را ارائه می‌دهد:

  • مستندات عالی
  • SEO بهینه شده
  • مقیاس پذیری بالا
  • همه کاره بودن
  • پیشنهادات امنیتی بالا
  • کاملا تست شده
  • فراهم کردن توسعه سریع

FLASK

فلسک یکی دیگر از فریمورک های پایتون است که تحت مجوز BSD در دسترس می‌باشد. این از فریمورک Ruby Sinatra الهام گرفته شده و همچنین به مجموعه ابزار Werkzeug WSGI و الگوی Jinja2 وابسته است.

ایده اصلی این فریمورک کمک به ایجاد یک پایه و اساس برنامه وب است. با بهره‌گیری از آن می‌توانید از افزونه‌های مورد نیاز خود استفاده کنید. فلسک برای هر پروژه‌ای انتخاب می‌شود. در واقع این یک گزینه پیش فرض برای هر پروژه وبی است که با جنگو سازگاری ندارد. طراحی سبک و ماژولار فلسک، آن را به راحتی با نیازهای توسعه دهندگان سازگار می‌کند.

به علاوه این یک سری ویژگی‌های مفید مانند سرور توسعه یکپارچه و دیباگ سریع، موتور قالب Jinja2، پشتیبانی از کوکی‌های امن و امکان اتصال هر ORM را دارد. همچنین به توسعه دهندگان این اجازه را می‌دهد تا از جایی که امکان استفاده از هر نوع پسوند مورد نیاز وجود دارد، یک پایه و اساس برنامه وب ایجاد کنند. این میکرو فریمورک با Google App Engine نیز سازگار است.

امکانات:

  • سرور توسعه داخلی و دیباگر سریع
  • پشتیبانی یکپارچه برای تست واحد
  • ارسال درخواست RESTful
  • قالب بندی Jinja2
  • پشتیبانی از کوکی‌های امن (sessionهای سمت کلاینت)
  • سازگار با WSGI 1.0
  • مبتنی بر یونیکد
  • امکان اتصال به هر ORM
  • رسیدگی به درخواست HTTP

TORNADO

تورنادو میکرو فریمورک دیگری با اهداف خاص منظوره است مانند: برنامه‌های تحت شبکه ناهمزمان. تورنادو برای ایجاد خدماتی که بسیاری از اتصالات شبکه را برقرار می‌کند و آنها را بر خط نگه می‌دارد، یعنی هر چیزی که شامل WebSocketها یا long polling باشد کاملا مناسب است. علاوه بر این به پایتون 3.5 یا بالاتر نیاز دارد و پشتیبانی از نسخه 2 را به طور کامل منسوخ کرده است.

مانند Bottle یا Falcon، تورنادو نیز ویژگی‌های خارج از برنامه اصلی خود را حذف می‌کند. همچنین دارای یک سیستم الگوی ساخت داخلی برای تولید HTML و سایر خروجی‌ها است و مکانیزمی برای بین المللی سازی، مدیریت فرم، تنظیم کوکی‌ها، احراز هویت کاربر و محافظت از CSRF را فراهم می‌آورد.

علاوه بر این در ارائه زیرساخت به برنامه‌هایی که نیاز به کنترل نزدیک بر شبکه ناهمزمان دارند، بسیار کارآمد است. به عنوان مثال تورنادو نه تنها یک سرور ناهمگام HTTP داخلی بلکه یک سرویس گیرنده ناهمزمان HTTP نیز فراهم می‌کند. بنابراین گزینه خوبی برای ساخت برنامه‌هایی مانند web scraper یا bot است که به طور موازی از سایت‌های دیگر استفاده کرده و بر اساس داده‌های برگشتی عمل می‌کنند.

امکانات:

  • پشتیبانی داخلی برای احراز هویت کاربر
  • سرویس‌های real-time
  • عملکرد با کیفیت بالا
  • زبان تمپلیت وب مبتنی بر پایتون
  • سرویس گیرنده HTTP غیر مسدود کننده
  • پیاده سازی الگو‌های احراز هویت و صدور مجوز شخص ثالث (Google OpenID/OAuth, Facebook Login, Yahoo BBAuth, FriendFeed OpenID/OAuth, Twitter OAuth)
  • پشتیبانی از ترجمه و بومی سازی

FASTAPI

همانطور که از نام آن پیداست، FastAPI برای ایجاد سریع نقاط انتهایی API ساخته شده است و همچنین سریع اجرا می‌شود. این از پروژه Starlet برای هسته شبکه پر سرعت خود استفاده می‌کند، اما برای استفاده از FastAPI نیازی به دانستن اطلاعات داخلی Starlet ندارید. شما نقاط انتهایی را تقریبا به همان روش Flask یا Bottle تعریف می‌کنید، از دکوراتور‌ها برای نشان دادن اینکه کدام توابع چه مسیرهایی را مدیریت می‌کنند استفاده می‌کنید و سپس دیکشنری‌هایی را که به طور خودکار به JSON ترجمه می‌شوند برمی‌گردانید.

همچنین به راحتی می‌توانید چگونگی بازگشت مقادیر را نادیده بگیرید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید HTML / XML را از برخی نقاط انتهایی برگردانید، می‌توانید این کار را با برگرداندن ساده یک شی response سفارشی انجام دهید. اگر میخواهید میانافزار سفارشی اضافه کنید، می توانید hc هر چیزی که از استاندارد ASGI پیروی میکند، استفاده کنید.

توسعه دهندگان می‌توانند فریمورک بک-اند پایتون را به هر طریقی که نیاز داشته باشند، توسعه دهند. با این حال، این امکان برای برنامه‌های open-ended طراحی شده است. علاوه بر این، شرکت‌های بزرگی از جمله LinkedIn و Pinterest از فلسک استفاده کرده‌اند. در مقایسه با جنگو، فلسک برای پروژه‌های کوچک و آسان مناسب است. بنابراین می‌توانید انتظار توسعه وب سرور، پشتیبانی از Google App Engine و همچنین تست واحد داخلی را داشته باشید.

امکانات:

  • افزایش سرعت توسعه 200 تا 300 درصد
  • کاهش 40 دصد خطاها
  • رفع اشکال در زمان کمتر
  • به حداقل رساندن تکثیر کد
  • مستندات تعاملی خودکار

AIOHTTP

فریمورک ناهمزمان AIOHTTP یکی دیگر از فریمورک های پایتون است که به شدت به ویژگی‌های پایتون 3.5 به بالا مانند async و awaits متکی است. از کتابخانه asyncio پایتون استفاده می‌کند و بنابراین یک فریمورک ناهمزمان به حساب می‌اید. علاوه بر اینکه یک فریمورک وب سرور است، AIOHTTP می‌تواند به عنوان یک فریمورک کلاینت نیز عمل کند. همچنین این یک شی request و router را فراهم می‌کند تا بتواند به تغییر مسیر کوئری‌ها برای توابع ایجاد شده رسیدگی کند. علاوه بر این، پکیج aiohttp همچنین از سرور WebSockets و Client WebSockets پشتیبانی می‌کند.

امکانات:

  • از پروتکل HTTP هم از طرف کلاینت و هم از طرف سرور پشتیبانی می‌کند
  • از Web-Socket کلاینت و سرور پشتیبانی می‌کند و از Callback Hell جلوگیری می‌کند
  • وب سرور را با میان‌افزارها و مسیریابی قابل اتصال فراهم می‌کند

DJANGO REST

فریمورک Django REST یک مجموعه ابزار قدرتمند و انعطاف پذیر برای ساخت Web APIها می‌باشد. به علاوه این یک جعبه ابزار منعطف و کاملا برجسته با معماری ماژولار و قابل تنظیم است که توسعه هر دو نقطه پایانی turn-key API و ساختارهای پیچیده REST را امکان پذیر می‌کند. همچنین این مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌های out-of-the-box را در خود جای داده است. بناربراین بهره‌گیری از کلاس view core بسیار ساده است و به طور کلی استفاده از این فریمورک برای همه آسان است.

ایده اصلی پشت DRF تقسیم واضح یک مدل، نمایش عمومی (به عنوان مثال JSON ، XML و ...) و همچنین مجموعه‌ای از نمای کلی براساس کلاس است که می‌تواند برای برآورده کردن نیازهای نقطه پایانی API خاص با استفاده از Serializer که نگاشت بین آنها را توصیف می‌کند، تنظیم شود. علاوه بر این، فریمورکDjango REST  شامل یک مرورگر داخلی تازه توسعه یافته برای تست API است. همچنین امکان انعطاف پذیری برای گسترش و سفارشی‌سازی ابزارهای فریمورک را با توجه به خواسته‌های برنامه نویس فراهم می‌کند که این امر زمان توسعه را بسیار کاهش می‌دهد. این فریمورک توسط غول هایی مانند Mozilla و Eventbrite مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امکانات:

  • API مبتنی بر وب برای توسعه دهندگان یک عملکرد بزرگ محسوب می‌شود
  • خط مشی‌های احراز هویت از جمله پکیج‌های OAuth1a و OAuth2
  • سریال سازی که از منابع داده ORM و non-ORM پشتیبانی می‌کند
  • کاملا قابل سفارشی سازی است - اگر به ویژگی‌های قدرتمندتر نیاز ندارید، فقط از نماهای منظم مبتنی بر توابع استفاده کنید
  • مستندات گسترده و پشتیبانی عالی جامعه
  • کلاسهای عمومی برای عملیات CRUD
  • مدیریت پاسخ HTTP، مذاکره درباره نوع محتوا با استفاده از هدرهای HTTP Accept

برخی از فریمورک های دیگر پایتون نیز به شرح زیر هستند:

جمع بندی

در این مقاله بهترین فریمورک های وب پایتون برای یادگیری در سال 2021 را ذکر کرده‌ایم. هر کدام از آنها اهمیت و ویژگی‌های خاص خود را دارند. اگرچه شما باید بر اساس نیاز پروژه خود، مورد مناسب را انتخاب کنید. همانطور که فریمورک ها اساس توسعه وب هستند، انتخاب یکی تا حد زیادی به نوع برنامه‌ای که قصد توسعه آن را دارید بستگی دارد.

اکنون اگر روندها را دنبال کنیم، جنگو و فلسک برترین فریمورک های پایتون تاکنون هستند. در این میان جنگو بیشترین استفاده را دارد. بنابراین جنگو و فلسک دو دسته عمده فریمورک را نشان می‌دهند: فریمورک های فول استک و میکرو فریمورک ها (که بعضا non-full-stack هم نامیده می‌شوند).

اگر شما نیاز به توسعه یک سیستم غنی از ویژگی دارید، بهتر است یکی از فریمورک های کامل را انتخاب کنید. میکرو فریمورک انتخاب خوبی برای پروژه‌های کوچک و متوسط، نمونه سازی اولیه و یادگیری ساختارها است.

بنابراین هنگام انتخاب هر کدام با دقت عمل کنید. در صورت تمایل در بخش نظرات به ما بگویید که انتخاب شما کدام است و تجربه کار با کدام یک را داشته‌اید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است