جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
5 دلیل برای سوئیچ کردن به فایرفاکس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

5 دلیل برای سوئیچ کردن به فایرفاکس

Mozilla Firefox یکی از برنامه‌هایی بود که مرا با دنیای نرم‌افزار منبع باز آشنا کرد. من به واسطه‌ی فایرفاکس با چندین برنامه منبع باز آشنا شدم که در نهایت باعث سوئیچ کردن من به لینوکس شد. از زمانی که به سراغ فایرفاکس رفتم، به یک کاربر مشتاق تبدیل شدم. از آن استفاده می‌کردم و همچنان این کار را انجام می‌دهم چون بهترین مرورگر موجود در دنیاست. در اینجا 5 دلیل برای سوئیچ کردن به فایرفاکس را برای شما بیان خواهم کرد:

1. فایرفاکس روی حریم خصوصی تمرکز دارد

فایرفاکس توسط سازمان غیرانتفاعی Mozilla نگهداری می‌شود. این سازمان هیچ علاقه‌ای به داده‌های شخصی شما ندارد. جستجوها، نوع سایت‌ها و مدت زمانی که در وب سپری می‌کنید، برای این سازمان هیچ اهمیتی ندارد. این موضوع تنها مختص موزیلا نیست و سایر مرورگرهای محبوب نیز این حریم شخصی را رعایت می‌کنند.

شما به دلیل حفط حریم خصوصی خود به مرورگرها اجازه‌ی ردیابی فعالیت‌های خود را نمی‌دهید. اما گاهی اوقات تجربه‌های آزاردهنده‌ای داشته‌اید. مثلاً شما یک محصول را از فلان سایت خریداری کردید و حالا تمام سایت‌ها آگهی فروش محصولات مشابه را به شما نشان می‌دهند. اینترنت فضای بسیار بزرگی است، بنابراین بازسازی آن بر اساس علایق کاربران یک ایده خوب به نظر می‌رسد. به نظرم اگر تمام جستجوهای من به صورت منبع باز انجام می‌شد، احتمالاً نتایج مطلوب‌تری را دریافت می‌کردم. اما همچنان می‌خواهم از این نوع بهینه‌سازی استفاده کنم چون علاقه‌ای به سر و کله زدن با چیزهای ناشناخته ندارم.

سیاست موزیلا اینگونه است که داده‌های کمی را از شما دریافت می‌کند‌، اما از آن‌ها به خوبی مراقبت کرده و هیچ چیزی را از شما پنهان نخواهد کرد.

فایرفاکس قابلیتِ نظارت بر اکانت را در اختیار شما قرار می‌دهد. این قابلیت یک سرویس اختیاری از موزیلا است که در صورت نقض داده‌ها و به خطر افتادن هر یک از اکانت‌های آنلاین به شما هشدار خواهد داد. موزیلا با استفاده از نرم‌افزار منبع باز Wireguard یک VPN پولی را به شما ارائه می‌دهد تا با خیال راحت در اینترنت گشت و گذار کنید.

2. فایرفاکس می‌تواند از کانتینرها استفاده کند  

شاید باورتان نشود اما مرورگرهای پیشرو در زمان قدیم از قابلیت Tab پشتیبانی نمی‌کردند. به عنوان مثال در اواخر دهه 90 و اوایل سال 2000، برای اینکه بتوانید به طور همزمان دو صفحه‌ی وب را مشاهده کنید، می‌بایست دو پنجره‌ی مرورگر جداگانه را باز می‌کردید. فایرفاکس اولین مرورگری بود که از این نوع رابط استفاده کرد.

در دنیای امروز وجود تب در مرورگرها عادی است، اما شما با استفاده از پلاگین‌های فایرفاکس می‌توانید تغییرات جالبی را در این رابط‌ها مشاهده کنید. پلاگین Firefox Multi-Account Containers توسط موزیلا ساخته شده و می‌تواند هر تب را به یک کانتینر جدا در مرورگر تبدیل کند.

مثلاً فکر کنید کارفرمای شما از Google Apps استفاده می‌کند، اما شما برای حفاظت از اطلاعات شخصی خود به گوگل اعتماد ندارید. برای جدا کردن فعالیت‌های حرفه‌ای خود می‌توانید از پلاگین نام برده شده استفاده کنید تا گوگل تنها به زندگی حرفه‌ای شما دسترسی داشته باشد. با این روش به راحتی می‌توانید زندگی شخصی خود را از گوگل مخفی نگه دارید.

همچنین می‌توانید یک سایت را با دو اکانت متفاوت باز کنید، اما تب‌های باز شده دارای رنگ‌های مختلفی خواهند بود. این موضوع برای جدا کردن سایت‌ها از یکدیگر بسیار کاربردی است و می‌تواند جلوه‌های بصری زیبایی را به مرورگر شما هدیه دهد.

3. طراحی رابط کاربری فایرفاکس

ما انسان‌ها در مواجه با چیزهای جدید، احساس هیجان می‌کنیم. با این حال چیزهای آشنا و قابل اعتماد نیز به ما احساس آرامش را القا خواهند کرد. فایرفاکس رابط کاربری خود را در طول این سال‌ها آپدیت کرده و نوآوری‌های زیادی را برای بازار فراهم آورده است. با این حال نسبت به نسخه‌های قبلی خود تغییر چندانی نکرده و شما به راحتی می‌توانید رابط کاربری و تمام کنوانسیون‌های استاندارد دنیا را در آن مشاهده کنید.

فایرفاکس هنگام دانلود کردن یک فایل، نحوه‌ی مدیریت آن را از شما می‌پرسد. شما می‌توانید فایل را با استفاده از یک برنامه مناسب باز کرده و یا آن را در هارد دیسک ذخیره کنید. می‌توانید از فایرفاکس بخواهید تا انتخاب‌های شما را برای آینده به یاد داشته باشد.

برای باز کردن منو در فایرفاکس می‌توانید به سراغ منوی همبرگری آن بروید یا با فشردن دکمه alt یک منوی سنتی نشان داده می‌شود که می‌توانید آن را در بالای پنجره فایرفاکس مشاهده کنید. همه چیز در فایرفاکس آشناست. رابط کاربری فایرفاکس سال‌هاست که مشغول بهبود پیدا کردن است و به همین دلیل تجربه‌ی کاربران با یکدیگر یکسان است. فایرفاکس در مواقع لازم از تجربه‌های شما حفاظت خواهد کرد.

4. ابزارهای توسعه در فایرفاکس

در گذشته می‌توانستید به هر وبسایتی رفته و کد منبع آن را مشاهده کنید. شما با چند بار انجام دادن این کار می‌توانستید HTML را یاد بگیرید. همه چیز آن زمان واضح، باز، شفاف و نسبتاً صریح بود.

امروزه اینترنت به یک ابرکامپیوتر قدرتمندِ مبتنی بر ابر تبدیل شده است. برای اینکه مطمئن شویم همه می‌توانند نحوه‌ی عملکرد وبسایت را مهندسی کنند، فایرفاکس مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه قدرتمند را در مرورگر قرار داده است.

در اصل این نوآوری برای فایرفاکس (توسط Firebug در سال 2006) بوده اما امروزه بسیاری از مرورگرها دارای قابلیت devtools هستند. البته آن‌ها همیشه شبیه به هم نیستند. پنل‌های توسعه‌ی فایرفاکس باعث شده تا من از این مرورگر برای طراحی وب و تست UX استفاده کنم.

5.  فایرفاکس منبع باز است

فایرفاکس کاملاً منبع باز است. این مرورگرِ فوق‌العاده، چیزی برای پنهان کردن ندارد. تنها انگیزه آن‌ها از این کار، باز گذاشتن دنیای وب، آموزش دادن به مردم در مورد اینترنت و ترویج راه‌حل‌های منبع باز برای فعالیت‌های روزمره ماست.

شما می‌توانید در فایرفاکس مشارکت داشته باشید. اگر اشکالاتی را مشاهده کردید، می‌توانید آن‌ها را گزارش دهید. هنگام وصل شدن به اینترنت می‌توانید کد اجرایی خود را مشاهده کنید. این مرورگر به اصول خود وفادار مانده است. موفقیت فایرفاکس در منبع باز بودن باعث شد تا رقبای او هم به همین سمت حرکت کنند.

فایرفاکس یک نیروی قدرتمند در اینترنت مدرن و یک مرورگر بسیار عالی است. فایرفاکس به راحتی روی کامپیوترها و موبایل‌های شما قابل اجراست، پس حتماً آن را نصب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.8 از 10 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است