۵ گام برای برندسازی تجارت الکترونیک شما
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۵ گام برای برندسازی تجارت الکترونیک شما

اگر در برندسازی تازه وارد هستید، بهترین روش برای شروع کردن در نظر گرفتن معنای آن است. اغلب با به زبان آوردن برند، لوگو اولین چیزی است که به ذهن شما خطور خواهد کرد. برند چیزی بیشتر از یک لوگوی جذاب است. برندسازی، درکی بر پایه تجربه و ارتباط است. برند نشان‌دهنده تجارت شماست. شما باید برند خود را توسعه دهید تا بتواند پیام واضح و خاصی را به مخاطبان هدف ارسال کند. برند شما باید علت خاص بودن تجارت شما را به مردم بازگو کند. با این کار شما می‌توانید یک تجارت الکترونیک بلندمدت را راه‌اندازی کنید.

استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک به شما در جذب مشتری کمک می‌کند. شما باید ابتدا بر روی برند خود تمرکز داشته باشید، زیرا با نادیده گرفتن آن جذب مشتری دشوار خواهد بود.

فهرست

۱. داستان برند

۲. هویت برند

۳. تعریف و تمرکز

۴. ارتباط با محتوا

۵. رشد مداوم

۱. داستان برند خود را بدانید

هنگامی که تصمیم دارید تجارت الکترونیک خود را برندسازی کنید، این جمله را مد نظر داشته باشید:«مردم کالا نمی‌خرند، آن‌ها برندها را خریداری می‌کنند.»

شما باید در اولین گام، داستان برند خود را بدانید. شما می‌توانید با پرسیدن این سه سوال، ایده‌ی روشن‌تری در این باره بدست آورید.

- من در حال انجام چه کاری هستم؟

- علت انجام آن کار چیست؟

- چگونه قرار است آن را انجام دهم؟

احتمالاً حالا داستان برند خود را می‌دانید و هزار بار آن را در ذهن خود اجرا کرده‌اید. حال شما باید آن داستان را با دیگران به اشتراک بگذارید. باید با روشی قابل فهم آن را به مردم توضیح دهید، با این کار آن‌ها به خرید کردن ترغیب خواهند شد. گفتن داستان‌ به شما کمک می کند تا با مشتریان ارتباط برقرار کنید. این کار هدف شما و علت ارائه دادن آن محصول را به آن‌ها نشان خواهد داد. همچنین به آن‌ها می‌فهماند که شما قادر به حل چه مشکلاتی هستید. وقتی دیدگاه و ارزش‌های بنیادی خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهید، در واقع شخصیت خود را نیز نشان خواهید داد.

۲. هویت برند خود را پیدا کرده و توسعه دهید

هویت برند شما همان چیزی است که دنیا با نگاه کردن به تجارت الکترونیک شما آن را می‌بیند. هویت برند شما باید نمایان‌گر داستان شما باشد. هدف آن درگیر کردن فوری مخاطبان مورد نظر، جلب کردن توجه آن‌ها و ارتباط برقرار کردن با احساسات آن‌ها است. هویت برند شما باید در تمام سطوح تجارت الکترونیک شما از جمله لوگو، پالت رنگی، تایپوگرافی و بسته‌بندی حضور داشته باشد.

یک روش مفید برای دستیابی به این مرحله این است که می‌توانید با تحقیق کردن، archetype مناسب برند خود را پیدا کنید. مصرف‌کنندگان با روش‌های مختلف به  archetype متفاوت وصل می‌شوند. هدف آن ایجاد ارتباطات عاطفی بین مصرف‌کننده و برند است؛ که به نوبه‌ی خود می‌تواند سبب وفاداری مشتریان شود. شما می‌توانید از بین ۱۲ مورد، ۲ مورد را که نمایان‌گر برند شماست انتخاب کرده و سپس در هویت خود بکار بگیرید.

۳. مخاطبان بازار خود را بشناسید و منحصراً بر روی آن‌ها تمرکز کنید

شما به راحتی می‌توانید با اجرا کردن برنامه‌هایی که به‌طور خاص بر روی مخاطبان هدف تمرکز ندارد، بودجه‌ی تجارت الکترونیک خود را از بین ببرید. البته شما می‌توانید با مشخص کردن بازار و تمرکز کردن بر روی افرادی خاص، از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

خبر خوب این است که امروزه با وجود طیف گسترده‌ای از گزینه‌های بازاریابی مثل گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و غیره، وصل شدن به جامعه‌ی مورد نظر شما از گذشته آسان‌تر شده است. پس از یافتن جامعه‌ی مناسب، می‌توانید برنامه‌های خود را مطابق و منحصر با آن تنظیم کنید. چنین کاری به شما این امکان را می‌دهد تا منابع با ارزش خود را برای پروژه‌های بعدی ذخیره کنید. محصولات و خدمات شما مخصوص کسانی است که به آن‌ها نیاز دارند، بنابراین با دانستن مکان و ماهیت آن‌ها می‌توانید انتخاب‌های بهتری داشته باشید. با پی بردن به مخاطبان خاص خود می‌توانید ROI خود را افزایش دهید.

۴. به طور مداوم با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید

داشتن یک تجارت الکترونیک با برندی عالی تنها بخشی از بازاریابی در این حرفه است. شما باید ارتباط مستقیمی با مخاطبان خود داشته باشید، زیرا این امر به ایجاد یک ارتباط مداوم و پایدار کمک می‌کند. این کار سبب می‌شود برند شما از دید مصرف‌کننده مهم به نظر برسد. همین مهم دانستن باعث می‌شود آن‌ها در موقع خرید ابتدا به برند شما فکر کنند.

پلتفرم‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید با مخاطب هدف خود ارتباط داشته باشید. از محتوای وبسایت گرفته تا پست‌های وبلاگ، تصاویر، فیلم‌ها، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب و همه و همه به شما در این راه کمک خواهند کرد.

شما می‌توانید از پلتفرم دلخواه خود استفاده کنید، اما تمام آن‌ها یک نیاز مشترک دارند. آن نیاز مشترک همان نیاز به آپلود کردن است. شما می‌توانید رتبه‌ی خود را با آپلود کردن مطالب مرتبط و ارزشمند برای مخاطبان بهبود بخشید. همچنین می‌توانید پیام خود را مستقیماً به گروه‌ها یا افرادی که نسبت به خدمات شما علاقه دارند منتقل کنید.

ارتباط و اتصال مداوم یک روش عالی برای تعریف داستان شما، تبلیغ تجارت و محصولات شما، ترویج خدمات و رسیدن به مخاطبان جدید است. زمانی که مردم محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند، مخاطبان جدید جذب کسب و کار شما خواهند شد. این یک روش ارزشمند است که به کمک آن می‌توانید برند خود را به شهرت برسانید.

۵. از متخصصان کمک بگیرید

کمک گرفتن از منابع خارجی در تجارت الکترونیک یک روش ارزشمند در ایجاد برندهای با کیفیت و حرفه‌ای است. آن‌ها می توانند خدماتی را ارائه دهند که بسیاری از نیازهای شما در زمینه برندسازی و تجارت الکترونیک را پوشش می‌دهد. آن‌ها دارای منابع و تخصص‌هایی هستند که می‌توانند عملکرد برند شما را به بالاترین سطح برسانند. با این کار کسب و کار شما رشد خواهد کرد و مجبور می‌شوید با برندهای قدرتمند موجود در بازار رقابت کنید.

نتیجه‌گیری

مطلع بودن از داستان شما و استفاده از آن در شخصیت و دیدگاه خود، می‌تواند به طور طبیعی سبب برقراری ارتباط با مخاطبان شود. با بکارگیری یک ذهنیت درست که بر روی ارزش‌های بنیادی برند شما تمرکز دارد، می‌توانید تجارتی موفق و مشتری‌پسند را راه‌اندازی کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات