5 مهارت غیرمنتظره UX برای کمک به ارتقای سطح شما

ترجمه و تالیف : ژینو عباسی
تاریخ انتشار : 26 شهریور 99
خواندن در 3 دقیقه
دسته بندی ها : تجربه کاربری

در تلاش برای يافتن شغلی در زمينه طراحی  UX هستيد؟ در سال پيش رو انتظار می‌رود در اين حيطه (با وجود مديرانی كه قصد دو برابر كردن نيروی كار خود در بخش طراحی  UX را دارند)، رشد چشمگيری را تجربه كند، پس اولويت بازار به كارگيری طراحان بيشتر در اين زمينه است.

هرزمان كه چنين انفجاری در زمينه استخدام نيرو رخ می‌دهد، بايد در نظر داشته باشيد كه اين شرايط عليه شما است. قطعا موقعيت‌های شغلی بيشتری ايجاد می‌شود. اما از طرفی ديگر، به اين معنی است كه طراحان UX (و طراحان قلابی) بيشتری خود را نشان داده و سعی می‌كنند اين موقعيت‌ها را به چنگ آورند.

پس بياييد فرض كنيم، شما نيز از همان نقطه شروع آن‌ها، شروع به كار می‌كنيد: با مهارت‌های پايه‌ای، از طراحان UX انتظار می‌رود بتوانند هدف خود را منتقل كرده، كاربران را بيازمايند و وايرفريم كنند. شما چگونه می‌خواهيد خود را از ساير طراحان  UXكه آن‌ها نيز می‌توانند تمامی‌ اين كارها را انجام دهند، متمايز كنيد؟

شما خود را با مهارت‌های غيرمنتظره و بيشترتان، برجسته‌تر و متمايز می‌كنيد.

1. جمع‌آوری كننده اطلاعات

تاكيد زيادی بر روی لزوم برخورداری طراحان از مهارت‌های برقراری ارتباط خوب، وجود دارد. اما ارتباطات زمينه وسيعی است كه می‌تواند به نحوه همكاری طراحان با تيم‌هايشان يا هدايت آزمايش‌های كاربر، اشاره كند.

"سوال‌های درست را همان بار اول بپرسيد"

از آن جايی كه ورودی كاربر نقش بسيار حياتی در فرآيند تصميم‌گيری دارد، اين موضوع كه طراحانUX  مهارت‌های خود را بيشتر تقويت كنند، فكر خوبی است. هدايت موفق مصاحبه با كاربر يا مشتری و تهيه پرسشنامه‌ها و نظرسنجی نيز، به همان مهمی است.

سوال‌های درست را همان بار اول بپرسيد و شما خواهيد ديد بسيار راحت‌تر می‌توانيد بخش‌های مختلف را در مكان مناسب خود جهت ساخت يا بهبود يك تجربه كاربر، قرار دهيد.

2. گردآوری بازخوردها

چيزی به نام تيم يك نفره در طراحی UX وجود ندارد. شما بايد با طراحان UI، نويسندگان UX، كدنويس‌ها، بازارياب‌ها، مشتريان و كاربران همكاری كنيد. كه به اين معنا است شما بايد يك گردآورنده فيدبك ماهری باشيد تا بتوانيد در اين نقش موفق ظاهر شويد. اين امر برای ‌هر دو مورد ارائه و دريافت بازخورد، صدق می‌كند.

همچنين به اين معنا است كه، بايد در زمينه گردآوری بازخورد موثرتر عمل كرد چرا كه شما نه تنها شخصا بازخورد را دريافت و ارائه می‌كنيد بلكه شما، از كانال‌های زياد و متنوعی نيز، بازخورد دريافت خواهيد كرد. پس، توانايی سازمان‌دهی و اولويت‌بندی مناسب و برقرار كردن ارتباط خوب با تيم‌تان و سايرين، بسيار مهم خواهد بود.

3. تكنيسين‌های درحال ظهور

يك طراح  UXماهر بودن در اين دوره يك چيز است. ولی توانايی تبديل اين شغل، به يك شغل تمام عمر چيزي ديگر است، كه به اين معنی است، شما بايد هميشه حواستان به مواردی كه پيش رويتان خواهد آمد، باشد.

"45% مديران اعلام كرده‌اند كه طراحان  UXبا مهارت‌های VR استخدام خواهند كرد."

همانطور كه می‌دانيد، ترندها و تكنيسين‌ها هميشه درحال تغيير هستند. اگر با اين تغييرات هم قدم نشويد، يافتن كار به عنوان يك طراح آن هم زمانی كه همتايان شما از شما پيشی گرفته‌اند، بسيار دشوار خواهد بود.

پس، مساله‌ای كه بايد در سال پيش رو بسيار به آن توجه داشته باشيد، تكنولوژی‌های درحال ظهوری مانند AI (هوش مصنوعی)، AR (واقعيت افزوده) ، و VR (واقيت مجازي) است. در همان گزارش ادوبی كه پيش‌تر به آن اشاره شد، 45% مديران اظهار كرده‌اند، طراحاني دارای مهارت‌های VR و 37% طراحانی دارای مهارت‌های  ARدر طول سال‌های آتی استخدام خواهند كرد.

4. طراح با اخلاق

يكی از مشكلاتی كه ممكن است زمان طراحی يك برنامه با آن مواجه شويد موارد اخلاقی است. مخصوصا، برنامه‌هايی كه كاربران مدت زمان بيشتری با آن‌ها در تعامل هستند (مانند بازی‌ها) يا در طول روز مكررا از آن استفاده می‌كنند (مانند شبكه‌های اجتماعی)، نيازمند اين موارد اخلاقی هستند.

بله، شما می‌خواهيد يك تجربه عالی كه كاربران را به تعامل مكرر با برنامه‌تان تشويق می‌كند، را طراحی كنيد. اما آيا می‌خواهيد اين تجربه چنان اعتيادآور باشد كه به سلامتشان لطمه بزند؟

از آن‌جايی كه اعتياد به تكنولوژی و كمبود خواب ناشی از استفاده نامناسب از تكنولوژی، تبديل به يكی از مشكلات بزرگ در جامعه ما شده است، طراحان  UXبرنامه‌ها نيازمندند با رويكرد‌های اخلاقی بيشتری، سازگاری يابند.

5. رويكردهای ميان رشته‌ای يا Cross-Disciplinarian

يكی از مهارت‌هایی كه طراحان UX بيشترين درگيری با آن را دارند، توانايی انتقال هدفشان است. اما اين معمولا به معنی دارا بودن دركي قوی، از آن‌ چه كه كاربران شما می‌خواهند می‌باشد تا بتوانيد تجربه مناسب را برای آن‌ها طراحی كنيد. انتقال هدفتان به افرادی كه با آن‌ها درحال كار هستيد، چه؟

اگر به اين مساله فكر كنيد، خواهيد ديد تصميماتی كه می‌گيريد بر روی هم تيمی‌هايتان نيز تاثير می‌گذارد. شما تجربه‌ای را طراحی می‌كنيد كه طراحان UI بايد آن را تصويرسازی كنند. يا نويسندگان  UIشما بايد آن را در قالب كلمات توصيف كنند. يا كدنويس‌های شما بايد آن را به موردی كاربردی در وب ترجمه كند. آيا طراحی تجربه‌ای بدون درك ميزان واقعی كاری كه صرف تبديل آن به واقعيت می‌شود، عادلانه است؟

اگر تا كنون با  CSSو جاوااسكريپت كار نكرده‌ايد، يا اخيرا زياد دست به قلم نبرده‌ايد، اگر تاكنون با بازاريابی وبسايتی كه می‌سازيد درگير نبوده‌ايد، اكنون ممكن است فكر خوبی برای كار با اين موارد باشد. اين كار نه تنها به شما درك بهتری از هماهنگی تمام موارد خواهد داد، بلكه به شما اجازه خواهد داد، تجربه‌هایی بسازيد كه هميشه محدوديت‌های توانايی تيم شما را به چالش نكشد.

از مهارت‌های غير منتظره طراحي UX خود برای ارتقای سطح‌تان بهره ببريد

البته كه تسلط بر روی مجموعه مهارت‌های پايه‌ای به عنوان يك طراح  UXضروری است. بدون اين پايه مستحكم، مهارت‌های‌ اضافه‌تر نمی‌توانند در تلاش شما جهت برتری، كمك‌يارتان باشند. با گفتن اين، اگر اكنون نيز يك طراح  UXماهری هستيد و آمادگی لازم جهت ارتقای سطح‌تان را داريد، اين مهارت‌های غيرمنتظره می‌توانند به شما هر آنچه كه برای پيروزی در رقابت لازم داريد را، ارائه دهند.

منبع

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید