6 مورد از بهترین فریمورک‌های توسعه اپلیکیشن هیبریدی موبایل - Android و iOS
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

6 مورد از بهترین فریمورک‌های توسعه اپلیکیشن هیبریدی موبایل - Android و iOS

یکی از اصلی‌ترین روندهای توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه که در بازار سر و صدای زیادی کرده، توسعه برنامه هیبریدی است. گزارش منتشر شده از Statista نشان داده تعداد زیادی فریمورک وجود دارد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های هیبریدی بسازند. با این حال React Native و Flutter دو فریمورک هیبریدی برتر در سال 2019 و 2020 بودند.

بر اساس گزارش فوق، 42 درصد توسعه‌دهندگان در سراسر جهان از React Native به عنوان فریمورک ترجیحی خود طی سال‌های 2019 و 2020 استفاده کردند. در جایگاه دوم، Flutter در سال 2019 ضریب نفوذ 30 درصدی بین توسعه‌دهندگان جهان داشت که بعدا این رقم به مراتب افزایش یافت. به طوری که در سال 2020 نزدیک به 39 درصد توسعه‌دهندگان در سطح جهان را پوشش داد.

در هر صورت فریمورک‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند نیازهای توسعه هیبریدی شما را برآورده کنند. به غیر از این دو فریمورک برتر، بسیاری از توسعه‌دهندگان مدرن تمایل دارند به سمت گزینه‌های دیگری مانند Xamarin ، Unity، Dojo، Corona و ... روی بیاورند.

آمار مهم برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل کراس پلتفرم

قبل از اینکه در مورد مزایای فریمورک‌های هیبریدی و کمتر شناخته شده در بازار صحبت کنیم، اجازه دهید به بررسی برخی از آمارها بپردازیم.

  • اپلیکیشن‌های Android و iOS حدودا 70 درصد از سهم ترافیک آنلاین را در اختیار دارند (انجمن Flutter).
  • 87 درصد از کاربران موبایل وقت خود را صرف اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌کنند (Comscore).
  • انتظار می‌رود تعداد دانلود برنامه‌های تلفن همراه تا سال 2022 از مرز 258 میلیارد عبور کند (Statista).

مزایای فریمورک‌های توسعه برنامه هیبریدی

قبل از اینکه به سراغ لیست بهترین فریمورک‌های توسعه اپلیکیشن موبایل برویم، بهتر است درباره عملکردهای آن‌ها اطلاعاتی کسب کنیم.

  • توسعه سریعتر
  • اجتناب از دردسر بازنویسی کدها برای هر پلتفرم
  • سهولت در یافتن اشکالات در کدهای نوشته شده بر روی این فریمورک‌ها
  • به اشتراک گذاری راحت کدها
  • صرفه‌جویی در زمان توسط کامپوننت‌های UI از قبل توسعه داده شده

بهترین فریمورک‌های توسعه اپلیکیشن هیبریدی

ما قصد داریم چند فریمورک هیبریدی از صنعت توسعه برنامه را انتخاب کرده و در مورد آنها بحث کنیم. همچنین عواملی مانند محبوبیت، عملکرد و نظر متخصصان را در نظر خواهیم گرفت تا بتوانیم مناسب‌ترین فناوری نوین در روند توسعه اپلیکیشن‌های مدرن تلفن همراه را انتخاب نماییم.

1. React Native

این فریمورک توسعه برنامه تلفن همراه مبتنی بر جاوا در بین توسعه‌دهندگان باتجربه و شرکت‌های توسعه‌دهنده بسیار محبوب است. برندهای مشهوری مانند Uber ، Microsoft و Facebook تصمیم گرفته‌اند که React Native را برای نیازهای توسعه اپلیکشن خود اتخاذ کنند. یک فریمورک هیبریدی این ویژگی را دارد که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های کاربردی iOS و Android را همزمان با هم ایجاد کنید.

تاریخچه اولیه React Native به سال 2015 برمی‌گردد که فیسبوک آن را به عنوان یک پروژه متن باز منتشر کرد. به دلیل استفاده یکی از برترین شرکت‌های فعال در عرصه رسانه‌های اجتماعی، این فریمورک طی چند سال در بین توسعه‌دهندگان محبوب شد. برخی از مزایای React Native مانند نوشتن تنها یک کد مشترک برای برنامه‌های iOS و Android و همچنین آزادی در ایجاد برنامه‌های قوی باعث افزایش آمار و محبوبیت آن گردید.

در صورت تمایل می‌توانید آموزش پروژه محور React Native را در راکت دنبال کنید.

2. Flutter

این فریمورک برنامه هیبریدی متن باز به نوعی فرزند گوگل محسوب می‌شود، که معمولا برای توسعه برنامه‌های Android ، Windows ، iOS و Linux مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود React Native را در چند سال آینده پشت سر بگذارد. گوگل در ابتدا فلاتر را در سال 2017 منتشر کرد. دو بخش در این فریمورک هیبریدی وجود دارد که توسعه‌دهندگان از آن استفاده می‌کنند: Software Development Kit (SDK) و UI Library.

SDK دارای ابزارهایی است که به توسعه‌دهندگان در ایجاد برنامه برای پلتفرم‌های iOS ، Android یا Windows در میان سایر سیستم‌عامل‌ها کمک می‌کند.

UI Library دارای عناصری مانند ویجت‌ها، دکمه‌ها و متون است که سایر برنامه‌نویسان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

به منظور یادگیری Flutter می‌توانید از این دوره ارزشمند در راکت استفاده نمایید.

3. Ionic

شرکت‌های معروفی مانند NASA و Amtrak از Ionic برای ساختن اپلیکیشن‌های موبایل بهره می‌گیرند. این فریمورک متن باز یک انتخاب عالی برای ایجاد برنامه‌های وب پیشرونده (PWA) و برنامه‌های کاربردی موبایل با عملکرد بالا است.

Ionic شامل کامپوننت‌های رابط کاربری، کتابخانه‌های اصلی و سایر عناصر طراحی برای ساخت بهترین اپلیکیشن‌های تلفن همراه Android و iOS است. به علاوه از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی موجود در بازار مانند HTML ، CSS و JavaScript استفاده می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

4. Xamarin

زامارین فریمورکی متن باز است که توسط مایکروسافت برای ساخت برنامه‌های تلفن همراه با کیفیت بالا تحت پلتفرم‌های iOS ، Android و Windows استفاده می‌شود. ویژگی‌های منحصر به فرد آن تخصیص حافظه و جمع آوری زباله است.

این فریمورک توسعه برنامه هیبریدی به کاربران امکان می‌دهد اپلیکیشن‌هایی بسازند که نیازی به بازنویسی حداکثر 90 درصد از کد را ندارند. بسته به نوع سیستم‌عامل مورد نظر، توسعه‌دهندگان می‌توانند این برنامه‌ها را بر روی رایانه شخصی خود بنویسند و آنها را در قالب apk. یا ipa. کامپایل کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از این فریمورک برای نوشتن برنامه‌های تلفن همراه کراس پلتفرم با زبان #C استفاده نمایند.

مقایسه Xamarin و React Native.

5. Kendo UI

این فریمورک رابط کاربری مبتنی بر HTML5 به توسعه‌دهندگان در ایجاد اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم با عملکرد بالا و زمان توسعه کم کمک می‌کند. کتابخانه آن شامل بیش از 70 ویجت و تعداد زیادی ابزار بررسی داده است. اگر می‌خواهید برنامه‌ای با قابلیت‌های پیشرفته در حداقل زمان ممکن بسازید، Kendo UI یک انتخاب عالی برای شماست.

نحوه استفاده از Kendo UI در انگولار.

6. Unity

Unity به طور کلی برای توسعه بازی در تلفن‌های هوشمند به صورت کراس پلتفرم استفاده می‌شود. ابتدا Unity Technologies آن را در ژوئن 2005 منتشر کرد. این فریمورک توسعه برنامه هیبریدی می‌تواند به شما در ایجاد محیطهای سه بعدی، عناصر، کاراکترها، مدل‌ها و موارد دیگر کمک کند. اگر در حال توسعه بازی هستید یا در صنایعی مانند اتوماسیون، انیمیشنسازی یا حتی بازاریابی فعالیت می‌کنید، می‌توانید در ساخت بازی‌های با کیفیت بالا از Unity بهره بگیرید. به علاوه می‌توانید وابستگی‌های ماژول را در برنامه‌های تلفن همراه با اختصاص یک شی به آن‌ها هنگام اجرا محدود کنید.

نکات مهم در مورد استفاده از فریمورک‌های توسعه برنامه هیبریدی تلفن همراه

با گذشت زمان، پذیرش فریمورک‌های هیبریدی به دلیل محبوبیت آنها در بین کاربران به سرعت در حال افزایش است. علاوه بر این، مزایای بیشتری نیز به توسعه‌دهندگان می‌دهد. هر چند برای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین با قابلیت‌های ایده آل مناسب نیستند، چرا که کراس پلتفرمی بودن محدودیت‌هایی برای چنین اپلیکیشن‌های هیبریدی به همراه دارد.

قبل از اینکه این مقاله را به پایان برسانیم، بیایید چند نکته کلیدی برگرفته شده از مطالب بالا را با هم مرور کنیم:

  • برنامه‌های هیبریدی هزینه ساخت و توسعه کمتری دارند و هزینه نگهداری کمتری هم می‌طلبند.
  • این برنامه‌ها توسعه‌دهندگان را از بازنویسی کدها برای هر سیستم‌عامل نجات می‌دهند.
  • React Native یک فریمورک توسعه برنامه هیبریدی مبتنی بر جاوا است.
  • Flutter یک فریمورک توسعه برنامه هیبریدی متن باز است که توسط گوگل منتشر شده است.
  • Ionic توسط غول‌های فناوری از جمله ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خوب مطمئنا در آینده اسامی جدیدی معرفی می‌شوند که بعدها در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. اما در حال حاضر می‌توان به این فریمورک‌های هیبریدی موجود در بازار بسنده کرد. امیدوارم این توضیحات برای‌تان مفید واقع شود. در صورت داشتن هرگونه نظر یا سوالی، آن را در بخش زیر با ما در میان بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید