جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه می‌توان به یک مهندس فریلنسر موفق تبدیل شد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

چگونه می‌توان به یک مهندس فریلنسر موفق تبدیل شد

کنار گذاشتن شغل دائمی و روی آوردن به حرفه فریلنسینگ کاری است که خیلی‌ها آرزویش را دارند. فریلنسر ها به تنهایی کار می‌کنند که آزادی و انعطاف پذیری زیادی را به همراه دارد. به طور بالقوه زمان بیشتری برای دوستان و خانواده یا سرگرمی‌ها وجود دارد. و هیچ رئیسی به صورت احمقانه با آن‌ها جر و بحث نمی‌کند.

در عوض، آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که بر روی چه پروژه‌هایی کار کنند، کدام فناوری را ترجیح می‌دهند و می‌خواهند با چه مشتریانی تجارت کنند. علاوه بر این، فریلنسر ها در صنعت فناوری به طور کلی می‌توانند هزینه‌های بالای ساعتی را برای کار خود دریافت کنند، زیرا آن‌ها در اغلب اوقات متخصصانی هستند که متقاضی بالایی دارند.

البته، فریلنسر بودن همیشه خوب نخواهد بود. در این حرفه هم مشکلات و عدم اطمینان وجود خواهد داشت. برای نمونه، افراد فریلنسر علاوه بر داشتن حرفه‌ای مانند برنامه نویسی یا مشاوره، باید در مدیریت زمان، بازاریابی شخصی، مذاکره، ارتباطات و امور دیگر نیز مهارت داشته باشند.

برای کمک به شما در تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق، چه به صورت پاره وقت و چه به صورت تمام وقت، من نکاتی را در ادامه برای شما ذکر کرده‌ام که به من در طی این مسیر کمک کرده است.

۱. از شبکه شخصی خود نهایت بهره را ببرید

بسیاری از افراد فریلنسر شدن را را دشوار می‌دانند و من به خوبی می‌توانم این موضوع را درک کنم. متداول‌ترین وضعیت این روند این است که شما به فکر این هستید که چگونه جهشی بزرگ بعد از کنار گذاشتن شغل دائمی خود داشته باشید. چیزی که به من کمک کرد و می‌تواند به دیگران نیز کمک کند، یک شبکه شخصی است.

پیدا کردن مشتری جدید آسان نیست، به خصوص در آغاز کار. اما گاهی اوقات از آنچه فکر می‌کنید راحت‌تر است. فقط نگاهی به مشتریان قبلی خود بیندازید و هیچ اشکالی ندارد که با آن‌ها تماس بگیرید تا ببینید آیا هنوز برای یک یا چند پروژه به کمک نیاز دارند یا خیر؟!.

در مورد کارفرمایان سابق شما نیز همین طور است. اگر آن‌ها را در وضعیت خوبی قرار داده‌اید (و همیشه باید سعی کنید این کار را انجام دهید!)، چرا با آن‌ها گفتگو نمی‌کنید تا ببینید آیا می‌توانید باز هم به صورت پیمانی با هم کار کنید؟

۲. از ارائه دهندگان کارگزینی و پلتفرم‌های کاری استفاده کنید

اگر هنوز یک شبکه شخصی قدرتمند ندارید تا بتوانید از فرصت‌های جدید فریلنسینگ استفاده کنید، این اصلا مشکلی ندارد. صنعت بزرگی وجود دارد که فقط به منظور جستجوی افرادی برای پروژه‌های فریلنس ایجاد شده است.

نکته منفی کار با چنین ارائه دهندگانی این است که آن‌ها معمولا۱۰ تا ۳۰ درصد از نرخ ساعتی شما را کاهش می‌دهند. اما به نظر من، نکات مثبتش بیشتر از معایبش است. با کمک آن‌ها، فریلنسر ها می‌توانند مشتری‌ها و پروژه‌هایی را پیدا کنند که هرگز فرصتی برای کار با آن‌ها نداشته‌اند. شرکت های بزرگ تقریبا به طور انحصاری خلا خود را از طریق استخدام شرکت‌هایی که قرارداد طولانی مدت دارند، پر می‌کنند.

اما مراقب ارائه دهندگان غیرقابل اعتمادی باشید که سعی می‌کنند شما را فریب دهند.

گزینه دیگر برای یافتن پروژه‌های جدید، استفاده از پلتفرم‌هایی است که می‌توانید در آن ثبت نام کرده و به دنبال فرصت‌های جدید باشید و یا پروفایل خود را منتشر کنید و استخدام کنندگان و مشتریان احتمالی با شما تماس بگیرند.

۳. پیگیر امور مالی خود باشید

چیزی که مردم دست کم می‌گیرند این است که اگر خودشان کار کنند، باید از هر چیزی که به امور مالی مربوط می‌شود، مراقبت کنند. به عنوان مثال کارفرمایی وجود ندارد که به مالیات اهمیت دهد. من توصیه می‌کنم یک مشاور مالیاتی خوب برای کمک به خودتان استخدام کنید. آن‌ها باعث صرفه جویی در وقت شما و همچنین مانع دردسرهای زیاد می‌شوند.

پیشنهادات خوبی نیز در وب وجود دارد، به عنوان مثال SaaS که به شما در زمینه حسابداری کمک می‌کند. اما جدا از هر تصمیمی که گرفتید، همیشه حواستان به امور مالی‌تان باشد. چیزی که هیچکس به شما نمی‌گوید این است که شما همیشه باید حداقل ۴۰ درصد از درآمد خود را برای مالیات کنار بگذارید. بسیاری از مردم به دلیل پرداخت نکرده مالیاتشان ورشکسته شده‌اند.

۴. پروفایل لینکدین خود را بروز نگه دارید

به نظر من، داشتن یک پروفایل مناسب با یک شبکه بزرگ تجارت اجتماعی مانند لینکدین برای موفقیت به عنوان یک فریلنسر الزامی است. اما فقط در صورت اهمیت دادن به پروفایل خود می‌توانید از طریق لینکدین  فرصت‌های جدید کسب کنید. بدتر از نداشتن یک پروفایل تجاری در این صنعت داشتن یک پروفایل رها شده است.

بنابراین، شما باید مدت زمان زیادی را صرف کار بر روی پروفایل خود کنید. یک بنر سفارشی خریداری کنید که از حرفه IT شما پشتیبانی می‌کند، CV خود را مرتبا بروز کنید و از دوستان و مشتریان‌تان بخواهید که برای مهارت‌های شما نظراتی را ارائه دهند. شما همچنین باید یک بیوگرافی کوتاه بنویسید که بر مهارت‌ها و نقاط قوت شما تاکید دارد و برای کلمات کلیدی مرتبط بهینه شود.

من هنوز هر روز یا حداقل هفته‌ای یک بار وقت خود را برای کار کردن بر روی پروفایلم کنار می‌گذارم، با مشتری گفتگو کرده یا اینکه ارتباطات جدیدی را برقرار می‌کنم.

۵. بر روی خودتان و مهارت‌هایتان سرمایه گذاری کنید

کار کردن در این صنعت چالش برانگیز و پربار است، اما لازم است که همگام با تغییرات سریع تکنولوژی نیز پیش برویم. شما دائما باید چیزهای جدیدی مانند فریمورک‌ها، زبان‌ها یا الگوها را یاد بگیرید. چون به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید، همه این‌ها به نظم، کنجکاوی و تمایل شما برای فدای درآمد برای توسعه شخصی‌تان برمی‌گردد.

مدارک و گواهینامه‌ها چیز‌های خوبی هستند و می‌توانند درهای زیادی را برای شما باز کنند. اما همیشه به خاطر داشته باشید که اگر برای انجام یک دوره جدید کمی وقت بگذارید، در این مدت هیچ درآمدی کسب نخواهید کرد و این چیزی است که بسیاری از فریلنسر ها دوست ندارند، بنابراین آن را نادیده می‌گیرند.

با این حال، واقعا بسیار مهم است که خود را بروز نگه دارید. به عنوان یک فریلنسر، شما دائما مجبور هستید در محیط‌های جدید با افراد و فناوری‌های مختلف کار کنید و شرکت‌ها برای یادگیری کارها به شما هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. بنابراین سعی کنید مهارت‌های خود را به طور مرتب ارتقا دهید، حتی اگر این به معنای از دست دادن کوتاه مدت درآمد شما باشد. مطمئنا این موضوع در طولانی مدت نتیجه خواهد داد.

۶. برقراری ارتباط را بیاموزید

مهم نیست که شما یک برنامه نویس عالی هستید (یا فکر می‌کنید که هستید)، وقتی نوبت به یافتن مشتری‌های جدید و فرصت‌های فریلنسینگ می‌رسد، آنچه مهم است این است که چگونه می‌توانید مهارت‌های خود را به بازار عرضه کنید.

اگر به پیشنهادات یک پروژه نگاهی بیندازید، ممکن است این تصور را داشته باشید که هیچ شخصی نمی‌تواند تمام مهارت‌های لازم برای یک کار خاص را داشته باشد. و تقریبا در هر مورد، حق با شماست. اما اگر می‌خواهید بر روی یک پروژه کار کنید، این امر شما را از مصاحبه برای این فرصت باز نمی‌دارد. اگر بتوانید نقاط قوت خود را به خوبی بیان کنید، احتمال این وجود دارد که بتوانید خودتان را ثابت کرده و پروژه را به دست آورید.

توانایی برقراری ارتباط تاثیرگذار نه تنها به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌های پیمانکاری را به دست آورید بلکه در طول پروژه‌ها نیز بسیار مفید بوده و به شما کمک می‌کند. در آغاز کار چیز زیادی دریافت نخواهید کرد اما باید سریعا خودتان را با شرایط سازگار کنید.

به علاوه، اگر تصور خوبی را از خود به جای بگذارید، اگر بودجه مشتری‌ها اجازه دهد، آن‌ها سعی خواهند کرد تا قرارداد شما را تمدید کنند.

۷. یک نمونه کاری برای نمایش داشته باشید

نمونه کارهای خوب باید تجربه شما را منعکس کند و می‌تواند عاملی مهم در رقابت شما با سایر فریلنسر ها باشد. در بیشتر اوقات، استخدام کنندگان و مشتریان شما را نمی‌شناسند. تنها چیزی که آنها معمولا می‌بینند رزومه و نمونه کارهای شماست.

حتی اگر هیچ پروژه واقعی برای نمایش ندارید، ارزش دارد که برخی از برنامه‌ها را یه صورت نمادین با فناوری مورد نظر خود بسازید تا به مشتریان بالقوه نشان دهید.

۸. مهارت‌های خود را ارزان نفروشید

افرادی که دارای دانش و مهارت‌های کافی در یک یا چند حرفه فناوری اطلاعات هستند، منبعی کمیاب به حساب می‌آیند. این مشکل بزرگی برای هر شرکتی است که کارمندان را پیدا و استخدام کند. این امر باعث می‌شود که فریلنسر ها در موضع قوی برای مذاکره قرار بگیرند.

من بسیاری از شرکت‌ها و افراد را دیده‌ام که استدلال این را دارند که مثلا نرخ روزانه معادل ۱۰۰۰ دلار برای یک نفر بسیار زیاد است. اما آن‌ها نمی‌بینند که متخصصان برای کسب این مهارت‌ها، سرمایه گذاری زیادی را در خودشان کرده‌اند. معمولا شرکت‌ها برای میزان مهارتی که متخصصان دارند هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

علاوه بر این، فریلنسر ها خطرات زیادی را متحمل می‌شوند. با بیمار شدن آن‌ها به آن شرکت لطمه وارد می‌شود و مشکل آن‌ها مشکل شرکت‌ها هم به حساب می‌آید.

همیشه بخاطر بسپارید، اگر شما و مهارت‌هایتان تقاضای زیادی دارد، آن مهارت‌ها را ارزان نفروشید.

و در اخر...

به طور خلاصه، فریلنسر بودن شغلی عالی است که فرصت‌های خوب با درآمد مناسب را فراهم می‌کند. اما همه چیز آسان نخواهد بود و شما به طور دائم باید بر روی خودتان کار کنید. برای به دست آوردن مشتری‌های جدید از شبکه شخصی خود یا ارائه دهندگان کارگزینی استفاده کنید.

در شبکه‌های تجاری مانند لینکدین حضوری قدرتمند داشته باشید و برای یادگیری مهارت‌های جدید وقت بگذارید و هزینه کنید و فراموش نکنید که بازاریابی شخصی بازکننده اصلی درب برای فرصت‌های جدید است.

گاهی اوقات همه چیز به آن صورت که می‌خواهید طی نمی‌شود، هیچوقت تسلیم نشوید و کاری که به آن علاقه دارید را ادامه دهید. و در پایان تاکید می‌کنم که همه چیز به نحوه ارتباط شما بستگی دارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید