یک روتین صبحگاهی برای صرفه‌جویی در زمان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

یک روتین صبحگاهی برای صرفه‌جویی در زمان

ساعات کاری قدیمی، ساختار ضعیفی برای بهره‌وری دارند. شاید آن روش‌ها در گذشته کاربرد داشت اما در دنیای امروزه چندان کمکی به شما نخواهد کرد. اگرچه تمام این موارد به خود شخص و عوامل محرک اطراف او بستگی دارد.

افسانه‌ی 8 ساعت روزکاری

سازنده‌ترین کشورهای جهان به طور روزانه 8 ساعت کار نمی‌کنند. پربازده‌ترین کشورها، کوتاه‌ترین روزهای کاری را دارند. مردم کشورهایی مثل لوکزامبورگ در هفته تقریباً 30 ساعت کار می‌کنند و حقوق بیشتری را نسبت به دیگران بدست می‌آورند. این آمار در مورد افراد متوسط این کشورهاست، اما وضعیت افراد دارای بهره‌وری بالاتر چطور است؟

Gary Vaynerchuck ادعا دارد که 20 ساعت در روز کار می‌کند، اما من افراد موفق زیادی را می‌شناسم که روزانه تقریبا 3 تا 6 ساعت کار می‌کنند. این موضوع به اهداف شما در زندگی نیز بستگی دارد. Gary می‌خواهد صاحب New York Jets شود. او اولویت‌های خود را به وضوح انتخاب کرده، بنابراین شما هم باید اولویت‌های خاص خودتان را مشخص کنید. اگر شبیه بقیه مردم باشید، یعنی به درآمدزایی از کارهای محبوب خود علاقه دارید.

کیفیت در برابر کمیت

روزهای کاری ما ترکیبی از فعالیت‌های روزانه و حواس‌پرتی‌هاست. معمولاً مردم در طول زمان کاری خود به اوج عملکردشان نمی‌رسند. خیلی از آن‌ها کارهای خود را با آرامش انجام می‌دهند چون زمان زیادی در اختیار دارند. اگر واقعاً به نتایج کارهای خود اهمیت بدهید، عملکردی تمام و کمال در کارها خواهید داشت. چرا باید کارها را نصف و نیمه انجام دهیم؟ اگر قرار به کار کردن باشد، باید واقعاً کار کنیم.

تحقیقات نشان داده که برای رسیدن به نتایج بهتر در تناسب اندام، انجام دادن ورزش‌های کوتاه‌تر اما فشرده از ورزش‌های طولانی موثرتر است. این بدان معناست که در کنار یک فعالیت فشرده باید استراحت و ریکاوری درستی نیز داشته باشید.

ما در طول فرآیند بهبودی، شاهد رشد بیشتر خواهیم بود. تنها راه برای داشتن یک ریکاوری واقعی، تمرین کردن تا مرز خستگی است. همین موضوع در کار کردن نیز صدق می‌کند. بهترین نتایج کاری در بازه‌‌های فشرده و کوتاه مدت اتفاق می‌افتد. منظورم یک زمان کاری 1 تا 3 ساعته است. باید در طی این ساعات، عمیقاً کار کنید و هیچ حواس‌پرتی نداشته باشید. وقتی دست از کار کردن می‌کشید و استراحت می‌کنید، ایده‌های بسیار بهتری به ذهن‌تان خطور خواهد کرد.

برای دستیابی به نتایج بهتر، 20 درصد از انرژی خود را به کار و 80 درصد باقیمانده را به بهبود خود اختصاص دهید. با داشتن یک ریکاوری باکیفیت، رشد خواهید کرد. با تقویت کردن مدل ذهنی خود، کیفیت و تاثیر کارهای‌تان افزایش خواهد یافت. روانشناسان به این کار «تمرین آگاهانه» می‌گویند. هدف ما از انجام این کار، آموزش بهتر است. ما با این کار به دنبال استراتژیک بودن و تمرکز داشتن بر روی نتایج هستیم.

مطالعات نشان داده که تنها 16 درصد از افراد هنگام کار کردن به ایده‌های خلاقانه دست پیدا کرده‌اند. معمولاً ایده‌های خوب هنگام تفریح و استراحت کردن به افراد الهام می‌شود. آقای Scott Birnbaum می‌گوید: «خلاقانه‌ترین ایده‌ها با نشستن جلوی مانیتور به سراغ‌تان نمی‌آیند.»

وقتی مستقیماً روی یک چیز کار می‌کنید، ذهن شما روی حل کردن مشکل مورد نظر تمرکز می‌کند. در عوض وقتی مشغول کار کردن نباشید، ذهن شما نیز آرام خواهد بود. وقتی مشغول رانندگی یا تفریحات دیگر هستیم، محرک‌های بیرونی موجود در محیط باعث تحریک شدن خاطرات و افکار ما می‌شوند. ذهن ما از لحاظ زمینه‌ای و زمانی بین گذشته، حال و آینده سرگردان است. به همین خاطر مغز ارتباطات متمایز و مرتبط با مشکل مورد نظر را خلق می‌کند.

خلاقیت، ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز است. وقتی از کارهای خود دست بکشید و واقعاً ریکاوری کنید، پیشرفت‌های خلاقانه‌ای را در رابطه با کارهای خود بدست خواهید آورد.

سه ساعت اول باعث پیشرفت یا نابودی شما خواهد شد

طبق گفته‌های Ron Friedman، سه ساعت آغازین شما باارزش‌ترین ساعات برای به حداکثر رساندن بهره‌وری است. او اظهار دارد که سطح تمرکز ما در این سه ساعت بسیار بالاست. این گفته از چند لحاظ منطقی به نظر می‌رسد، بنابراین بیایید ابتدا در مورد خواب صحبت کنیم. تحقیقات زیادی تایید کرده‌اند که قشر جلوی مغز، بلافاصله بعد از خوابیدن فعال‌تر و خلاق‌تر است. ضمیر ناخودآگاه شما در حین خواب، ارتباطات زمینه‌‌ای و زمانی را ایجاد می‌کند. به همین خاطر بعد از بیدار شدن، ذهن ما برای انجام کارهای متفکرانه آماده است. مغز ما در ابتدای صبح بیشترین هماهنگی را دارد.

من قبلاً عادت داشتم که اول صبح ورزش کنم. بعد از مدتی فهمیدم که ورزش صبحگاهی باعث کم شدن انرژی‌ام می‌شود. به تازگی ساعت 6 صبح بیدار می‌شوم و به سمت کتابخانه مدرسه می‌رم. در بین راه یک شِیک پروتئین گیاهی با 250 کالری (تقریباً 30 گرم پروتئین) می‌نوشم.

 Donald Layman (استاد بازنشسته تغذیه) توصیه می‌کند که برای صبحانه حداقل 30 گرم پروتئین مصرف کنید. Tim Ferriss نیز در کتاب خود توصیه کرده که نیم ساعت بعد از بیدار شدن، 30 گرم پروتئین مصرف کنید. غذاهای سرشار از پروتئین شما را به مدت بیشتری سیر نگه می‌دارند زیرا هضم کردن آن‌ها مستلزم زمان بیشتری است. پروتئین سطح قند خون را ثابت نگه داشته و از گرسنگی جلوگیری می‌کند. تقریباً ساعت 6:30 صبح به کتابخانه می‌رسم و یک جلسه برای خود برگزار می‌کنم. هدف من از برگزاری این جلسه، مشخص کردن اهداف و کارهای روزانه‌ام است.

یادداشت کردن رویاها، یکی از سریع‌ترین روش‌های به اوج رسیدن است. من اهداف روزمره خود را در یک دفترچه یادداشت می‌کنم. سپس در مورد ایده‌های کاری خود می‌نویسم و سعی می‌کنم این جلسه هدفمند را کوتاه و متمرکز نگه دارم.

تا ساعت 6:45 پروژه‌ی مورد نظر خود را برای کار کردن مشخص می‌کنم. گاهی اوقات این پروژه در خصوص نوشتن یک کتاب، کار بر روی یک مقاله تحقیقاتی یا ساخت یک دوره آنلاین است. شاید کار کردن از این ساعت برای شما کمی دیوانه‌کننده باشد اما من با این روش می‌توانم 2 تا 5 ساعت بدون حواس‌پرتی کار کنم. ذهنم در این ساعات کاملاً شفاف است و هیچ محرکی نمی‌تواند تمرکز مرا از بین ببرد.

ذهن من بین ساعت ۱۱ صبح تا ظهر، آماده‌ی استراحت کردن است. من از این زمان برای انجام تمرینات ورزشی استفاده می‌کنم. تحقیقات نشان داده که وجود غذا در بدن، به بهبودی تمرینات ورزشی کمک می‌کند. از این رو تمرینات من حالا بسیار موثرتر و قدرتمندتر از زمانی است که بلافاصله بعد از بیدار شدن ورزش می‌کردم. بعد از تمرینات کمی استراحت کنید و در صورت لزوم به کارهای خود ادامه دهید.

از صبح خود مراقبت کنید

می‌دانم که این برنامه ممکن است برای همه کارآیی نداشته باشد چون شرایط زندگی ما با یکدیگر متفاوت است. همه باید در چارچوب محدودیت‌های خاص خود کار کنیم. اگر می‌خواهید در صبح بهترین عملکرد را داشته باشید، باید راهی را برای رسیدن به این هدف تعیین کنید.

اگر میخواهید روی کارهای خود کاملاً تمرکز داشته باشید، می‌توانید قانون «1-90-90» را دنبال کنید. این یک استراتژی رایج است که در آن باید 90 دقیقه اول از روزکاری خود را به اولویت شماره یک خود اختصاص دهید. امیدوارم اولویت اول شما چک کردن ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی نباشد.

افراد زیادی جلسات خود را صبح برگزار می‌کنند اما این مسئله به ضرر خلاقیت و عملکرد آن‌هاست. تمام جلسات خود را به بعدازظهر موکول کنید. شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل خود را بعد از سه ساعت کار عمیق چک کنید. باید از ساعات صبح خود برای دریافت بهترین خروجی استفاده کنید.

اگر مراقب نباشید، عوامل زیادی وقت شما را درگیر خود خواهد کرد. اگر می‌خواهید از صبح خود مراقبت کنید، باید طی ساعات خاصی غیرقابل دسترس باشید. تنها در مواقع اضطراری می‌توانید از غار تمرکز خود بیرون بیایید.

ارتباط ذهنی- جسمی

فعالیت‌های غیرکاری به اندازه مشخصی روی بهره‌وری شما تاثیرگذار خواهد بود. مطالعات نشان داده که انجام دادن ورزش به طور منظم می‌تواند پیری مغز را تا 10 سال به عقب بیاندازد. همچنین افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، بازده بیشتری در محل کار دارند. مغز بخشی از بدن شماست، بنابراین عملکرد آن با سلامت بدن افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر می‌خواهید در بالاترین سطح خود فعالیت داشته باشید، باید یک رویکرد جامع را در زندگی دنبال کنید. شما حکم یک سیستم را دارید. با تغییر دادن بخشی از سیستم، تمام آن به طور همزمان تغییر خواهد کرد. با بهبود بخشیدن بخشی از زندگی خود، شاهد بهبود پیدا کردن بخش‌های دیگر خواهید بود. به این موضوع اثر پروانه‌ای گفته می‌شود و نشان می‌دهد که تاثیرات یک عادت خاص (مثل ورزش یا مطالعه) به تمام بخش‌های زندگی نفوذ کرده و به تدریج کل زندگی فرد را متحول می‌کند.

نوع غذا و زمان غذا خوردن می‌تواند روی توانایی شما در تمرکز کردن تاثیرگذار باشد. داشتن یک خواب خوب برای رسیدن به بالاترین سطح عملکرد ضروری است. بنابراین به جای مدیریت زمان، باید روی مدیریت کردن انرژی خود تمرکز کنید. برنامه کاری شما نباید براساس هنجارها و انتظارات اجتماعی باشد. برنامه خود را مطابق با زمانی درست کنید که در آن بهترین عملکرد را دارا هستید.

جداسازی روانی و بازی کردن را فراموش نکنید

تحقیقات مختلف نشان داده که برای متعهد بودن و رویارویی با تقاضاهای شغلی باید یک ریکاوری خوب داشت. ریکاوری فرآیند کاهش یا حذف فشار و استرس (فیزیکی و روانی) ناشی از کارهاست. یکی از ریکاوری‌های خاصی که در تحقیقات اخیر محبوب واقع شده، «جدایی روانی از کار» نام دارد. جدایی روانی زمانی رخ می‌دهد که به طور کامل از فعالیت‌ها و تفکرات مرتبط با کار در زمان استراحت خودداری کنید.

جدایی یا ریکاوری مناسب برای سلامت جسمی و روحی شما ضروری است. تحقیقات نشان داده که افراد با جدایی روانی از کارها موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

  • خستگی و تعلل کمتر
  • مشارکت بیشتر در کارها
  • تعادل بیشتر بین کار و زندگی
  • سلامت روانی بیشتر

هنگام کار کردن، خودتان را واقعاً وقف آن کنید. اگر به یک روز استراحت نیاز دارید، از کار دست بکشید و روی سایر جنبه‌های زندگی تمرکز کنید. اگر خودتان را واقعاً از کار جدا نکنید، نمی‌توانید در زندگی به تعادل برسید. همیشه تحت فشار خواهید بود و خواب درستی نخواهید داشت. تمام این عوامل در کنار هم کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

علم ثابت کرده که بازی کردن برای بهره‌وری و خلاقیت مهم است. باید از کار کردن فاصله گرفته و وارد سایر بخش‌های زیبای زندگی شوید. بازی کردن با فرزندانم برای من یک سرگرمی است. آقای Stuart Brown با مطالعه روی 6 هزار نفر به این نتیجه رسیده که بازی کردن می‌تواند همه چیز را به طور اساسی بهبود ببخشد. او اظهار دارد که بازی منجر به انعطاف‌پذیری مغز، سازگاری و خلاقیت می‌شود. Greg McKeown می‌گوید: «افراد بسیار موفق، بازی را یک فاکتور ضروری برای خلاقیت می‌دانند.»

مزایای شناختی و اجتماعی بازی به شرح زیر است:

شناختی

  • تقویت حافظه و تمرکز
  • بهبود مهارت‌های یادگیری زبان
  • حل خلاقانه مسائل
  • بهبود مهارت‌های ریاضی
  • افزایش توانایی خودتنظیمی

اجتماعی

  • مشارکت
  • کار گروهی
  • حل تعارض
  • توسعه مهارت رهبری
  • کنترل رفتارهای پرخاشگرانه

یک زندگی متعادل، کلیدی برای داشتن یک عملکرد بالاست. هدف ما باید برقراری تعادل باشد.

به آهنگ‌های تکراری گوش دهید

وقتی یک آهنگ را با تکرار گوش می‌دهید، دوست دارید در آن غرق شوید. این مسئله به آزادانه عمل کردن ذهن شما کمک می‌کند.

 Matt Mullenweg، Ryan Holiday و سایر افراد موفق برای سرحال شدن، چندین بار به یک آهنگ گوش می‌دهند. من به موسیقی کلاسیک یا الکترونیکی علاقه دارم. به شما پیشنهاد می‌کنم این روش را امتحان کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی