برنامه‌ی ۵ مرحله‌ای من برای یادگیری کدنویسی به عنوان یک فرد کاملاً مبتدی در سال ۲۰۲۱
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

برنامه‌ی ۵ مرحله‌ای من برای یادگیری کدنویسی به عنوان یک فرد کاملاً مبتدی در سال ۲۰۲۱

برنامه‌نویسی در دنیای اقتصاد مبتنی بر دیجیتال امروز یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که باید در مجموعه ابزارهای خود داشته باشید. شکی در این نیست که یادگیری کدنویسی می‌تواند فرصت دستیابی به نقش‌های موجود در تکنولوژی را در اختیار شما قرار دهد، اما همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا نقشی جالب در استارتاپ‌های آینده مثل ساخت محتوا یا بازاریابی دیجیتال داشته باشید.

اگر آرزوی سفر به دنیا را دارید، صنعت تکنولوژی در انقلابِ دور کاری پیشرو است. یادگیری برنامه‌نویسی نیز می‌تواند به شما این امکان را دهد تا کارهای فریلنسری را با سهولت بیشتر انجام دهید و رئیس خودتان باشید. با خودم فکر کردم که باید مدتی کدنویسی را یاد بگیرم. برخی از جنبه‌های پایتون را به طور خلاصه در مطالعات خود یاد گرفتم اما به دلیل دشوار بودن بیخیال آن‌ها شدم. به نظر می‌آمد که نمی‌توانم مثل همکلاسی‌های خود کدنویسی را به راحتی یاد بگیرم.

به همین خاطر از دنبال کردن آن دست کشیدم و قبل از فارغ التحصیل شدن به سراغ کلاس‌های دیگر رفتم. ۳ سال گذشت و حالا می‌خواهم با کتاب «Programming for Dummies» به سر آدمی که آن زمان بوده‌ام بکوبم. اگر همان طرز فکر را ادامه می‌دادم، هرگز به جایی نمی‌رسیدم.

اخیراً برنامه نوشتن را دوباره شروع کرده‌ام، چون یادگیری این مهارت بخشی از اهداف من در سال ۲۰۲۱ بود. در ابتدا برای تجزیه و تحلیل داده‌های خود به آن احتیاج داشتم و مجدداً اصول مربوط به آن را بررسی کردم. امتحان کردن آن برای بار دوم یک احساس خوبی را به من منتقل می‌کرد و از این موضوع واقعاً تعجب کرده بودم. بالاخره این احساس در من به وجود آمد که انگار مشغول انجام یک کار جالب هستم. فهمیدم که در تمام این مدت، چیزی که بیشتر از همه از دست داده‌ام، یادگیری فعال مهارت‌های جدید بوده است.

حالا صبح‌ها و عصرها در اوقات فراغت خود برنامه‌نویسی می‌کنم و تا حد امکان یاد می‌گیرم. قطعاً می‌خواهم از زمان و تمام منابع خود بیشترین استفاده را داشته باشم، به همین خاطر امسال قصد دارم تا ببینم که چقدر می‌توانم در برنامه‌نویسی پیشرفت کنم.

در اینجا برنامه‌ی ۵ مرحله‌ای من برای یادگیری کدنویسی به عنوان یک مبتدی آورده شده است. در این برنامه از هیچ بوت‌کمپ یا دوره‌های آنلاینی استفاده نکردم.

۱. علت علاقه‌ی خود به یادگیری کدنویسی را تعریف کنید

این اولین گام اساسی در این زمینه است. با این حال مهم است که برای بررسی اهداف خود کمی وقت گذاشته و زحمت بکشید. گاهی اوقات افراد انگیزه خود را بعد از مدتی از دست می‌دهند و به سراغ کار دیگری می‌روند. وقتی دلیل خودتان را برای یاد گرفتن کدنویسی بیان می‌کنید، یعنی انگیزه و ثابت قدم بودن خود را نشان داده‌اید. در حال حاضر من مراحل بعدی خود را برنامه ریزی می‌کنم. من ایده‌ی فریلنسری، کار از راه دور و حتی بازگشت به دانشگاه برای دکترا را دوست دارم. یادگیری کدنویسی چیزی است که تمام این احتمالات را پیش روی من قرار می‌دهد و به من کمک می‌کند تا مهارت جدیدی را به جریان کار خود اضافه کنم.

تصمیم بگیرید که چرا می‌خواهید کدنویسی را یاد بگیرید. آیا علاقه‌ای به ترفیع یا نقشی دیگر در شغل خود دارید؟ آیا دوست دارید از کار خود استعفا داده و تجارت خودتان را راه اندازی کنید؟ آیا دوست دارید تحقیقات دانشگاهی را دنبال کنید؟

اهداف و جایگاه دلخواه خود را بنویسید و ببینید که در چه بخش‌هایی با یادگیری کدنویسی هم جهت هستند. اگر این کار را انجام دهید، نگرش و انگیزه واضح‌تری خواهید داشت. این به شما کمک می‌کند تا بهتر به این سفر ادامه دهید.

۲. در مورد زبان متناسب با اهداف خود تصمیم بگیرید

دلیل خود را برای یادگیری برنامه‌نویسی به خاطر داشته باشید، حالا باید در مورد یک زبان برای شروع تصمیم بگیرید.

من پایتون را انتخاب کردم. این بدان خاطر بود که قبلاً در دوره کارشناسی با آن کار کرده بودم و همچنین یکی از زبان‌های پرکاربرد در زمینه‌های آکادمی فیزیک و مهندسی من است. این زبان به خاطر سینتکس ساده‌ای که دارد، شبیه انگلیسی است و یکی از زبان‌های مناسب برای افراد مبتدی می‌باشد. اگر یک شخص کاملاً مبتدی باشید، پایتون و جاوااسکریپت یک نقطه‌ی شروع بسیار خوب هستند، زیرا تقاضا برای هر دو بسیار زیاد است.

جاوا اسکریپت در توسعه‌ی وبسایت و برنامه محبوب‌ترین است. اگر هدف شما این است که به عنوان یک توسعه ‌دهنده نرم افزار کار کنید، آشنایی با آن ضروری است. اگر به توسعه‌ی برنامه علاقه دارید، Swift ارزش یادگیری را خواهد داشت. اگر بیشتر به تجزیه و تحلیل داده‌ها یا علم داده علاقه‌مند هستید، R یا SQL می‌تواند همان راهی باشد که باید آن را دنبال کنید.

مهم نیست که اهداف بلند مدت شما چه باشد، برای هر هدفی یک زبان وجود دارد. وظیفه اصلی شما این است که یک زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کرده و به آن پایبند بمانید. وقتی روی یکی از آن‌ها تسلط پیدا کنید، انتخاب کردن زبان‌های بعدی آسان‌تر می‌شود.

۳. از طریق منابع موجود، با مفاهیم اساسی آشنا شوید

وقتی برای اولین بار می‌خواهید کدنویسی را یاد بگیرید، هزینه کردن برای بوت‌کمپ‌ها و دوره‌های آنلاین وسوسه کننده است. با این حال قبل از اینکه هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید، ارزشش را دارد که ببینید آیا کدنویسی همان چیزی است که از آن لذت می‌برید یا خیر. آیا می‌توانید تا مدت‌ها آن را مطالعه کنید؟

منابع رایگان زیادی برای کمک به شما در یادگیری مفاهیم اساسی برنامه‌نویسی وجود دارد. من با freeCodeCamp و W3S Schools شروع کردم. هر دو وبسایت، مفاهیمی اساسی را توضیح می‌دهند و دارای سوالات چند گزینه‌ای هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا به خوبی درگیر محتوا شده و میزان حفظ دانش خود را آزمایش کنید.

نباید کتاب‌ها را نیز فراموش کنید. سری کتاب‌های «The Head First» یک نقطه شروع محبوب هستند. همچنین منابع آنلاین بیشتری با هزینه‌های اشتراک سالانه مثل Codecademy و Dataquest نیز در دسترس هستند. اگر می‌خواهید تعهد بیشتری در یاد گرفتن کدنویسی داشته باشید، پرداخت حق عضویت سالانه یک روش تقریباً کم هزینه برای یادگیری تعاملی است.

همچنین می‌توانید دوره‌های موجود در Coursera یا LinkedIn Learning را هم بررسی کنید. پیدا کردن برخی منابع رایگان یا کم هزینه، راهی عالی برای ورود به این عرصه و کسب تجربه‌های عملی است. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا یادگیری کدنویسی یک تعهد بلند مدت برای شماست یا اینکه با اهداف شما سازگار می‌باشد.

۴. به طور مستقل تمرین کنید و دانش بدست آمده را به کار بگیرید

یادگیری کدنویسی کاری نیست که بتوانید آن را تنها با کتاب خواندن و فیلم دیدن انجام دهید. برنامه‌نویسی قبل از هر چیزی یک مهارت عملی است. بهترین راه برای یادگیری، انجام دادن است. این بدان معناست که باید پروژه‌های شخصی خودتان را شروع کنید و مشکلات موجود را به صورت مستقل حل کنید.

تنها چیزی که بین شما و خواسته‌های‌تان ایستاده، زمان و تمرین است. بهترین راه برای ایجاد اعتماد به نفس و استفاده از مهارت‌هایتان، تمرین به شکل مستقل و بدون کتاب و مربی است. اگر در شروع کردن مشکل دارید، ایده‌های بسیار خوبی در اینترنت وجود دارد. همچنین می‌توانید از GitHub و Stack Overflow الهام، کمک و حتی ایده بگیرید.

با تعیین هدف و ارائه‌ی راه حلی برای برطرف کردن آن مشکل در زبان خود، یک چیز عملی خلق کنید. این همان چیزی است که می‌تواند دانشجو را از یک برنامه نویس جدا کند.

۵. تکرار کنید

آخرین مرحله همان تکرار مراحل ۱ تا ۴ است. شما باید به طور منظم وقت بگذارید و اقدامات لازم برای یادگیری کدنویسی را انجام دهید. نمی‌توانید فوراً همه چیز را یاد گرفته و به زبان انتخابی خود تسلط پیدا کنید.

حوضه تکنولوژی به طور دائم در حال تغییر و پیشرفت است. یکی از جالب‌ترین چیزها در رابطه با آن این است که می‌توانید دائماً مهارت‌های جدیدی را یاد گرفته و دانش خود را گسترش دهید. اگر به یادگیری برنامه‌نویسی متعهد هستید، باید مراحل فوق را با هر زبان جدید که یاد می‌گیرید تکرار کنید. باید از منابع آنلاین استفاده کنید و قول دهید که مشکلات را حل می‌کنید. باید متعهد شوید که پروژه‌ها را مستقل خواهید ساخت. اگر انگیزه داشته باشید و علت انجام کارهای خود را بدانید، قطعاً به مقصد خواهید رسید. فقط ادامه دهید.

از اینجا به کجا برویم

تبریک می‌گویم!! اگر مراحل بالا را برای چند ماه دنبال کرده باشید، به احتمال زیاد در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس خودآموز هستید. اگر تصمیم گرفته‌اید که کدنویسی در آینده شما جای مشخصی دارد، شاید از خودتان بپرسید که از اینجا باید به کجا حرکت کنید. این به اهداف شما در برنامه‌نویسی برمی‌گردد اما می‌تواند موارد پایین هم باشد:

  • یک بوت‌کمپ یا گواهینامه
  • مراجعه به یک مرکز آموزش رایگان مانند Recurse Center یا Founders and Coders.
  • وارد عمل شدن و گشتن به دنبال فرصت‌های شغلی

تنها چیزی که بین شما و آینده‌تان با کدنویسی ایستاده است، توانایی شما در حفظ انگیزه و وقت گذاشتن برای یادگیری است. به دست آوردن نقشی در توسعه نرم افزار بدون مدرک یا بوت‌کمپ غیرممکن نیست. فرصت‌ها به سراغ شما نمی‌آیند پس این خودتان هستید که باید به دنبال آن‌ها باشید. برای آینده خود برنامه ریزی کنید و همین امروز کدنویسی را یاد بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.75 از 4 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات