مقایسه ReactNative و Xamarin
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

مقایسه ReactNative و Xamarin

ReactNative و Xamarin ازجمله ابزارهای بسیار عالی برای توسعه برنامه‎‌های کاربردی موبایل هستند. هردوی آن‌ها بسیار محبوب هستند. اما کدام‌یک بهتر است؟ کدام‌یک می‌تواند برای کار شما کاملاً مناسب باشد؟ در این پست، تلاش می‌کنیم به این سؤالات پاسخ دهیم.

مقایسه ReactNative و Xamarin

در این مقاله از راکت یک مقایسه مختصر بین این دو فریمورک انجام شده است. امیدواریم از آن لذت ببرید.

پس بیایید شروع کنیم!

معرفی ReactNative و Xamarin

ReactNative :ReactNative یک فریمورک عالی برای توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل است که توسط Facebook توسعه یافت. یک ابزار متن‌باز است. با استفاده از آن شما می‌توانید برنامه‌های کاربردی برای iOS و اندروید بسازید.

برای ساختن یک برنامه کاربردی ReactNative شما نیاز به کدنویسی در جاوااسکریپت و React دارید، بنابراین داشتن سطح خوبی از دانش نسبت به جاوااسکریپت و React ضروری است. این فریمورک در مارس سال 2015 منتشر شد.

Xamarin :Xamarin هم یک فریمورک عالی برای توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل است که توسط مایکروسافت توسعه یافت. یک نرم‌افزار متن‌باز است که شما می‌توانید از آن برای ساخت برنامه‌های کاربردی ویندوز، iOS و اندروید استفاده کنید.

برای ساختن یک برنامه کاربردی Xamarin باید در #C کدنویسی کنید؛ بنابراین داشتن سطح خوبی از دانش نسبت به #C ضروری است. این فریمورک در 16 می سال 2011 منتشر شد.

عملکرد

عملکرد ReactNative :ReactNative عملکردی تقریباً native دارد. با استفاده از این ابزار، شما می‌توانید برنامه‌های کاربردی فوق‌سریع بسازید. سایت رسمی آن احتمالاً ادعا می‌کند که عملکرد آن native است، اما به خاطر داشته باشید که عملکرد کاملاً native فقط از طریق زبان‌های native مثل جاوا، Objective-C و Swift به دست می‌آید.

این فریمورک به شما اجازه می‌دهد که از کد native در برنامه کاربردی خودتان استفاده کنید و برای بخش باقیمانده از ReactNative استفاده کنید که برنامه کاربردی Facebook هم به همین روش ساخته‌شده است. استفاده از کد native عملکرد برنامه کاربردی شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

عملکرد xamarin :xamarin هم به شما اجازه می‌دهد که برنامه‌های کاربردی با عملکرد بالا بسازید. از شتاب سخت‌افزاری خاص پلتفرم برای ایجاد سرعت‌بالای برنامه کاربردی استفاده می‌کند؛ بنابراین مشابه ReactNative، زامارین هم عملکردی تقریباً native ارائه می‌دهد.

محیط توسعه

ReactNative :ReactNative انعطاف‌پذیری زیادی به شما ارائه می‌دهد. به شما اجازه می‌دهد که محیط توسعه خودتان را انتخاب کنید. شما می‌توانید هر ویرایشگری را برای توسعه برنامه کاربردی موبایلتان پیدا کنید.

خبر خوب این است که تعداد زیادی IDE و ویرایشگرهای متن خوب مثل Atom، Sublime Text، visual studio code، Vim Editor و موارد دیگر در اینترنت قابل‌دسترسی است؛ بنابراین شما می‌توانید آزادانه هرکدام را که بیشتر می‌پسندید، انتخاب کنید.

Xamarin : برای ساخت یک برنامه کاربردی xamarin، شما باید در visual studio کار کنید. این تنها گزینه در دسترس است، اگرچه محیط‌های دیگری هم وجود دارند اما به‌هرحال کارکردن با آن‌ها آسان نیست.

بنابراین تنها محیط توسعه‌ای که برای ساخت برنامه‌های کاربردی موبایل با xamarin مناسب است، visual studio است؛ اما به خاطر داشته باشید که آن محیط توسعه یکپارچه و جالبی را ارائه می‌کند.

visual studio ابزارها، کنترل‌ها و طرح‌بندی‌های مفید زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد که باعث می‌شود توسعه برنامه کاربردی موبایل شما ساده و نرم پیش برود.

سرعت توسعه

ReactNative : ویژگی بارگذاری مجدد کد در ReactNative سرعت توسعه را افزایش می‌دهد. با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید زمان زیادی ذخیره کنید چون شما را قادر می‌سازد که برنامه‌تان را به‌سرعت مجدداً بارگذاری کنید.

بنابراین پس از ایجاد یک سری تغییرات در کد، نیازی نیست که شما مجدداً کد را اجرا کنید. به‌سادگی با "hot" برنامه را مجدداً بارگذاری کنید.

از طرف دیگر، تعداد زیادی کامپوننت از قبل ساخته‌شده در ReactNative وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای دستیابی به توسعه سریع‌تر برنامه کاربردی استفاده کنید.

Xamarin : ابزارهای توسعه موجود در visual studio سرعت روند توسعه را افزایش می‌دهند. هنگام ساخت یک برنامه کاربردی، کنترل‌ها و طرح‌بندی‌ها زمان زیادی را برای شما ذخیره می‌کنند.

نیازی نیست که کدها را در scratch بنویسید. به‌جای آن به‌راحتی می‌توانید از کنترل‌های موجود استفاده کنید و افزونه‌های Xamarin و NuGet در کل، کار شما را بسیار آسان‌تر و زمان زیادی را ذخیره می‌کنند.

سهم بازار

ReactNative ‌:ReactNative توسط بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ استفاده می‌شود. برنامه‌های موبایلی محبوبی که از این فریمورک استفاده می‌کنند مثل: Facebook، instagram، Facebook Analytics، Skype، Pinterest و موارد دیگر.

مقایسه ReactNative و Xamarin

Xamarin : Xamarin هم توسط بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها مثل Honeywell، slack، BOSCH، Cognizant، jetBlue و موارد دیگر استفاده می‌شود.

مقایسه ReactNative و Xamarin

جامعه حمایتی

ReactNative :ReactNative حمایت قوی از جامعه توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند. مواد آموزشی زیادی در اینترنت برای ReactNative قابل‌دسترسی هستند؛ بنابراین شما می‌توانید به‌آسانی آن را بااستفاده از دوره‌های آنلاین، آموزش‌ها و ویدئوهای موجود در وب‌سایت یاد بگیرید.

تعداد زیادی پست وبلاگی و مقاله درمورد ReactNative نوشته‌ شده است؛ بنابراین اگر به مطلب خاصی در مورد ReactNative نیاز داشته باشید، می‌توانید به‌سادگی از جستجوی Google استفاده کنید و مقالات و پست‌های وبلاگی زیادی را خواهید دید. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید درمورد عملکرد آن یاد بگیرید، عبارت «عملکرد reactnative» را گوگل کنید و تعداد زیادی پست وبلاگی و مقاله درمورد آن پیدا خواهید کرد.

مقایسه ReactNative و Xamarin

ابزارهای توسعه زیادی هستند که منابع آموزشی زیادی برای آن‌ها پیدا نخواهید کرد؛ اما این موضوع درمورد ReactNative صدق نمی‌کند. تعداد قابل‌توجهی منابع آموزشی برای این قالب‌کاری وجود دارد و تعداد آن‌ها روبه افزایش است.

در همین زمان که این پست نوشته می‌شود، 6650000 نتیجه گوگل برای جستجوی عبارت «آموزش reactnative» ارائه می‌دهد.

مقایسه ReactNative و Xamarin

Xamarin : Xamarin هم جامعه حمایتی خوبی دارد. مواد آموزشی مثل دوره‌های آنلاین، ویدئوها و آموزش‌ها به تعداد کافی برای این فریمورک وجود دارند.

مشابه ReactNative، تعداد زیادی مقاله و پست وبلاگی درمورد Xamarin نوشته‌ شده است و تعداد آن‌ها هم روبه افزایش است!

در همین زمان که این پست نوشته می‌شود، 5800000 نتیجه برای عبارت «آموزش Xamarin» در گوگل پیدا می‌شود.

مقایسه ReactNative و Xamarin

هنگام کار روی پروژه خودتان، اگر چیزی را متوجه نمی‌شدید یا در جایی گیر کردید، همیشه می‌توانید سؤالاتی درمورد ReactNative و Xamarin از متخصصان در سایت‌ها و مجامع QA بپرسید.

ReactNative و Xamarin؛ کدام‌یک بهتر است؟

پاسخ به این سؤال که کدام فریمورک بهتر است؛ کاری دشوار است چون هردوی این ابزارها در سطح کیفی بسیار بالایی قرار دارند و هردو توسط شرکت‌های بزرگی مثل Facebook و مایکروسافت توسعه یافته‌اند.

به‌جای پرسیدن این سؤال که کدام فریمورک بهتر است، از خودتان بپرسید که کدام‌یک از آن‌ها برای کار شما مناسب است.

نگاه دقیقی به فاکتورهای مقایسه مثل عملکرد، زمان توسعه و سهم بازار بیندازید و تصمیم بگیرید که کدام‌یک از این قالب‌های کاری برای تجارت شما بهترین است.

اگر کارمندان شما در جاوااسکریپت و React متخصص هستند، به نظر من انتخاب ReactNative ایده عالی می‌تواند باشد چون توسعه‌دهندگان شما می‌توانند سریعاً مفاهیم ReactNative را دریابند و اگر عاشق React و جاوااسکریپت باشند، از کار کردن با آن لذت خواهند برد.

از طرف دیگر، اگر آن‌ها عاشق #C هستند، انتخاب Xamarin یک تصمیم عاقلانه است چون می‌توانند به‌سرعت Xamarin را یاد بگیرند و اگر به #C علاقه‌مند باشند، عاشق ساختن برنامه‌های کاربردی با آن می‌شوند.

پس پاسخ این سوال که کدامیک بهتر است را بر عهده شما می‌گذاریم.

همچنین اگر علاقمند به یادگیری ReactNative هستید می‌توانید دوره‌ی «آموزش پروژه محور ReactNative » را مشاهده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات