5 مورد لازم برای وبسایت نمونه کار توسعه‌دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

5 مورد لازم برای وبسایت نمونه کار توسعه‌دهندگان

 اگر یک برنامه‌نویس هستید، سایت نمونه کار ها مثل کارت ویزیت شماست. توسعه‌دهندگانی که به تازگی بوت‌کمپ خود را تمام کرده‌اند یا افرادی که به تازگی وارد عرصه فریلنسینگ شده‌اند، معمولاً اول این کار را انجام می‌دهند. یک وبسایت خوب می‌تواند بدون زحمت پروژه‌هایی را برای شما فراهم کند. اینگونه وبسایت‌ها می‌توانند به یک کارفرما یا مشتری بالقوه نشان دهند که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده قادر به انجام چه کارهایی هستید. وقتی یک شخص از کارهای شما تقاضای نمونه می‌کند، هیچ چیزی رضایت بخش‌تر از دادن لینک سایت به آن‌ها نیست. چون دیگر لازم نخواهد بود که هر بار برای آن‌ها توضیح دهید.

با این حال یک نمونه کار می‌تواند راهی دشوار برای ارائه دادن طیف گسترده‌ای از مهارت‌های یک توسعه‌دهنده باشد. احتمالا ً وبسایتی که ساخته‌اید بر پایه HTML و CSS است؛ بنابراین چگونه می‌توانید مهارت خود را در Swift، React یا Kubernetes به نمایش بگذارید؟

پاسخ این سوال در پروژه‌های به نمایش گذاشته شده در وبسایت است. من قبلاً در مقاله‌ای نحوه‌ی ساخت نمونه کار برای توسعه‌دهندگان نرم افزار را در مدت 5 روز توضیح داده‌ام، اما در این مقاله می‌خواهم به روش نمایش پروژه‌هایی بپردازم که شما را به عنوان یک توسعه‌دهنده و مهندس نرم‌افزار نشان دهد.

کلید به نمایش گذاشتن کارهای گذشته در نمونه کارها

اولین قدم شما باید در نظر گرفتن مخاطبان باشد. آیا آنها بیشتر به توضیحات محصول یا کدها اهمیت می‌دهند؟ اگر یک طراح UX یا UI هستید، باید بازدیدکننده را در جریان روند تفکر، انتخاب های طراحی و آزمایش کاربر قرار دهید. اگر یک توسعه دهنده‌ی iOS هستید، یک لینک به مخزن گیت‌هاب می‌تواند بیشتر کارهای سخت را برای شما انجام دهد.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید آن‌ها را به یاد داشته باشید:

عنوان و شرح: همیشه عنوان پروژه یا حداقل شرح مختصری از الزامات پروژه را ذکر کنید.

پشته تکنولوژی: شامل فهرستی از تکنولوژی‌های مورد استفاده برای ساخت وبسایت می‌باشد. من به شخصه طرفدار این موضوع هستم و آیکون‌های زبان‌ها یا تکنولوزی‌های استفاده شده را لحاظ می‌کنم. همیشه روند ساخت یک پروژه مشخص نیست و نشان دادن تجربه با مواردی مثل AWS یا Docker می‌تواند یک امتیاز مثبت به حساب آید.

تصویری از سایت یا برنامه: این موضوع به نظر واضح است اما مطمئن شوید که یک تصویر از صفحه‌ی فرود را در آن قرار می‌دهید. همچنین می‌توانید از یک گیف که معرف تجربه‌ی کاربر در برنامه می‌باشد نیز استفاده کنید. من در گذشته از EZGif برای تبدیل ویدیو به گیف استفاده می‌کردم. من علاقه‌ای به استفاده از ویدیو ندارم چون هیچ تضمینی وجود ندارد که کارفرما یا هر شخص دیگری روی آن‌ها کلیک کند.

لینکی به پروژه: اگر برنامه به صورت زنده است، یک لینک به URL را لحاظ کنید. برای گوشی‌ها نیز می‌توانید از لینکی به GooglePlay یا App Store استفاده کنید.

لینکی به GitHub: لینک کردن مخزن کد همیشه یک ایده بسیار خوب است، مگر اینکه پروژه حاوی اطلاعات حساس مشتری باشد. فقط مطمئن شوید که با یک فایل مناسب ReadMe و یک شرح پروژه همراه باشد.

حالا که از اصول اساسی مطلع هستید، در پایین 5 نوع مهم از پروژه‌هایی را بیان می‌کنم که می‌توانید در نمونه کارهای خود از آن‌ها بهره ببرید:

پروژه‌ای که از برنامه‌های شخص ثالث استفاده می‌کند

APIها پایه‌های وب و طراحی برنامه هستند. فریمورک‌های زیادی به جدا شدن بخش frontend و backend متکی هستند. بهترین راه برای استفاده کردن از این مهارت در نمونه کارها، به نمایش گذاشتن سایتی است که می‌تواند براساس خدمات شخص ثالث ساخته شود. می‌توانید توانایی خودتان در استفاده‌ی درست از API را نیز نشان دهید.

این به معنای قرار دادن گوگل‌مپ در وبسایت یا ورود به سیستم از طریق فیسبوک نیست. یک پروژه‌ی خوب شامل برنامه‌نویسی فانکشنال مثل استفاده از Twilio برای ارسال پیام‌های متنی، اتصال از طریق VOIP و غیره برای ساخت پروژه‌ای خاص است. اگر برای شروع کردن تردید دارید، RapidAPI می‌تواند لیستی از محبوب‌ترین سرویس‌ها را ارائه دهد.

پروژه‌ای که به خوبی جستجو شود

یک وبسایت کاتالوگ با عملکردی خوب، برای هر توسعه‌دهنده‌ی تازه‌کار پروژه‌ ای ساده اما ضروری است. در این مورد به من اعتماد کنید، جستجو دشوار است. گوگل به وسیله‌ی نتایج سریع و جستجوی مربوطه‌ی خود همه‌ی ما را لو داده است. ساخت لیستی از استودیوی یوگای مورد علاقه‌ی شما، کافی شاپ‌ها و غیره می‌تواند یک روش خوب برای الاستیک سرچ باشد. حتی یک وبسایت سریع و واکنش‌گرا که نتایج مرتبط را سریعاً نشان دهد نیز می‌تواند مفید باشد. این موضوع نشان می‌دهد که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده، بر روی کدهای سریع و کاربردی تمرکز دارید. گاهی اوقات ساده بودن بهترین چیز است.

پروژه‌ای که برای شخص دیگری ساخته شده است

اگر تمام پروژه‌های موجود در سایت نمونه کارها مثل یک سرگرمی به نظر برسد، تشخیص حرفه‌ای بودن شما دشوارتر خواهد شد. نشان دادن پروژه‌های مشتری نیز می‌تواند مشکل باشد چون برخی از تجارت‌ها دوست ندارند همکاری خود با یک توسعه‌دهنده شخص ثالث را نشان دهند یا حتی به طرز عجیبی از کدهای خود حفاظت می‌کنند. بنابراین اگر تا به حال برای هیچ شرکتی سایت طراحی نکرده‌اید، یک دوست شاغل پیدا کنید. سپس برای کسب و کار او وبسایت بسازید. نمایش دادن پروژه‌ای که برای شخص دیگری ساخته شده، علاوه بر مهارت‌های برنامه نویسی شما، مدیریت مشتری و مهارت‌های مدیریت محصول شما را نیز به دیگران نشان می‌دهد.

پروژه‌ای که یک مشکل خاص را حل می‌کند

مطمئناً نمونه کار هایی برای کاپ کیک‌ عالی به نظر می‌رسند اما در مورد یک برنامه‌ی موبایل یا خدمات ترجمه درخواستی چطور؟ هر محصول دیجیتال موفق، یک مشکل خاص را برطرف می‌کند. حداقل پروژه‌ای را در نمونه کار های خود لحاظ کنید که علاوه بر نحوه‌ی ساخت، به دلیل ساخته شدن نیز اشاره شده باشد. لازم نیست که حتماً پروژه شما در مورد صلح جهانی یا ریشه‌کن کردن بیماری‌ها باشد. پروژه‌ای خوب است که بتواند با هدفی روشن، یک ذهنیت محصول محور را به دیگران نشان دهد.

پروژه‌ای که درک شما از «برندسازی» را نشان می‌دهد

همه‌ی مردم یک توسعه‌دهنده‌ی با استعداد در زمینه frontend نیستند. من هم، چنین شخصی نیستم. با اینکه می‌توانم در بخش backend کدنویسی کنم، اما هنوز CSS یک دشمن است. آخرین نوع از پروژه‌ها مهم باید نشان دهد که شما دید خوبی دارید. این به معنای تبدیل شدن به یک گرافیست یا یک ماه خواندن Adobe Illustrator نیست. شما باید به سادگی بتوانید درک درستی از فضا و فراخوان عمل را نشان دهید. نشان دهید که می‌توانید یک پالت رنگی هوشمند و یک فونت مناسب را در کنار یکدیگر قرار دهید.

آیا برای رسیدن به موفقیت و استخدام شدن به تک تک این سایت‌ها نیاز دارم؟

مطمئناً جواب منفی است، اما این موارد الگویی مفید برای پر کردن یک وبسایت نمونه کار هستند. آن‌ها نشان می‌دهند که شما یک توسعه‌دهنده باتجربه هستید. همچنین می‌توانند توجه مشتریان جدید و استخدام‌کنندگان را به شما جلب کنند. در دنیای توسعه‌ی نرم افزار امروز، بسنده کردن به یک لینک از سایت نمونه کار آسانتر از 30 دقیقه توضیح دادن به دیگران است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات