با این نکات توان برنامه نویسی خود را افزایش دهید!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

با این نکات توان برنامه نویسی خود را افزایش دهید!

مثمرثمر بودن به عنوان یک توسعه‌دهنده اصلاً چیز آسانی نیست. توسعه‌دهندگی یک شغل پر از استرس است که شما را از لحاظ ذهنی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این حرفه به سرعت شما را خسته می‌کند و مستلزم توجه بالایی است. با تمرکز کردن بر روی کارهای خود، استفاده کردن از میانبرهایی مثل اتوماسیون و کنار آمدن با حواس‌پرتی‌ها می‌توانید نهایت استفاده را از ساعات کاری خود داشته باشید. ما در این مقاله بهترین نکات بهره‌وری را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان بیان خواهیم کرد. ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین ابزارهای مختص توسعه‌دهندگان را پیدا کنید. با خواندن این مقاله به ترفندهایی برای حذف عوامل مزاحم در هنگام کار نیز پی خواهید برد.

1. بهترین ویرایشگر کد را پیدا کنید

یک ویرایشگر کد منبع خوب، می‌تواند تاثیر بسزایی در بهره‌وری شما داشته باشد. ویرایشگرهای زیادی در بازار وجود دارد اما تشخیص دادن بهترین مورد کمی دشوار است. همه چیز به اهداف و نیازهای شما بستگی دارد. شما باید ابتدا ویرایشگرهای مختلف را امتحان کنید تا بفهمید که کدام یک با سبک کار شما هماهنگی دارد. شما باید به موارد ذکر شده در پایین دقت داشته باشید:

  • زبان برنامه‌نویسی شما اهمیت دارد. شما به ویرایشگری نیاز دارید که بتواند قابلیت هایلایت کردن سینتکس زبان مورد نظر شما را داشته باشد. هایلایترهای سینتکس تنها مخصوص زبان‌های برنامه‌نویسی نیست. بعضی از آن‌ها دارای قابلیت‌هایی برای هایلایت کردن سینتکس تکنولوژی‌های محبوبی همچون React نیز هستند.
  • ویرایشگر انتخابی شما باید دارای تم‌ها و پلاگین‌های مناسبی باشد که نیازهای شما را برآورده می‌کنند. به عنوان مثال اگر قدرت دید کمی دارید، باید از ویرایشگرهایی با کنتراست بالا استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید در یک پلتفرم اشتراک کد مثل GitHub یا Bitbucket فعالیت داشته باشید، Git می‌تواند عملکرد قابل قبولی را در اختیار شما قرار دهد. مثلاً VS Code به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید کدهای خود را بدون ترک کردن ویرایشگر در GitHub قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید از اسنیپت‌های کد یا میانبرهای کیبورد مختص به خودتان استفاده کنید، باید به دنبال ویرایشگری باشید که این قابلیت‌ها را ارائه خواهد داد.

2. هر روز با سخت‌ترین کار شروع کنید

شما به راحتی می‌توانید در انبوه کارهای خود غرق شوید. یکی از عادات معمول در بین توسعه‌دهندگان، به تعویق انداختن کارهاست. اگر به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار هستید، می‌دانید که خودتان باید ساعات کار کردن را مدیریت کنید. همین موضوع باعث به تعویق انداختن دوباره‌ی کارها خواهد شد. گاهی اوقات تمام روز مشغول کار کردن هستید اما نتوانسته‌اید کاری را به پایان برسانید. چندین کار را به طور همزمان انجام ندهید. باید یک سلسله مراتب از کارهای خود درست کنید و روزتان را با انجام دادن سخت‌ترین کار شروع کنید. با این روش می توانید جلوی خیلی از مشکلات را بگیرید.

در طی چند سال گذشته، چندوظیفگی به عنوان یک فاکتور مثبت در نظر گرفته می‌شده اما بالاخره مشخص شد که این کار برای همه مناسب نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که تنها 2 درصد از مردم می‌توانند به طور همزمان چند کار را انجام دهند. همچنین این تحقیقات ثابت کرده که مابقی افراد با انجام چند کار به طور همزمان، 40 درصد از بهره‌وری خود را از دست داده‌اند. اگر خودتان را جزو آن 2 درصد می‌دانید، به کارهای‌تان ادامه دهید. در غیر اینصورت باید کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و تنها روی انجام یک کار تمرکز کنید.

3. به طور منظم استراحت کنید

انسان‌ها به طور ذاتی نمی‌توانند برای مدت زیادی روی یک چیز تمرکز کنند. این مسئله در مورد فعالیت‌های ذهنی مثل برنامه‌نویسی نیز صدق می‌کند. مطالعات زیادی در این باره صورت گرفته و هدف تمام آن‌ها، برآورد کردن حداکثر زمانی است که شخص می‌تواند به طور کامل روی یک چیز تمرکز داشته باشد. به عنوان مثال در این مطالعه بیان شده که انسان‌ها می‌توانند حدود 45 دقیقه تمرکز کامل داشته باشند. در حالی که در مطالعه‌ی دیگری آن زمان 52 دقیقه در نظر گرفته شده است.

سپس به تکنیک معروف Pomodoro می‌رسیم. این تکنیک شامل 25 دقیقه کار، 5 دقیقه استراحت کوتاه و 10 دقیقه استراحت طولانی است. این تکنیک محبوبیت زیادی در بین توسعه‌دهندگان کسب کرده و حتی برنامه‌هایی برای کار کردن با Pomodoro نیز ساخته شده است.

به طور کلی هیچ قانون طلایی در این زمینه وجود ندارد. هر کس محدودیت زمانی خاص خودش را داراست، بنابراین باید با کمی آزمایش به روش مناسب خود پی ببرید. خیلی پیرو یک قانون بسیار دقیق نباشید. مثلاً وقتی زمان استراحت فرا رسیده اما هنوز انرژی برای کار کردن دارید، بهتر است کار خود را متوقف نکنید.

به این نکته دقت داشته باشید که استراحت، باید یک استراحت واقعی باشد. ما نمی‌توانیم کارهایی مثل چک کردن ایمیل‌ها، اعلان‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وبلا‌ ها و حتی خیره شدن به صفحه گوشی را استراحت کردن تلقی کنیم. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که این کارها باعث استراحت کردن مغز نخواهد شد.

4. وظایف خود را پیشاپیش برنامه‌ریزی کنید

پیشاپیش برنامه‌ریزی کردن کارها می‌تواند بهره‌وری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. می‌توانید از کارهای خود یک لیست تهیه کرده و وظایف تکمیل شده را با استفاده از برنامه‌هایی مثل Wunderlist و Todoist بررسی کنید. با برنامه‌ای مثل Trello می‌توانید یک جریان کاری برای خودتان تنظیم کنید. امروزه با کمک برنامه‌هایی مثل Zapier و IFTTT می‌توانید ابزارهای بهره‌وری مختلف را با یکدیگر ادغام کنید.

بعد از برنامه‌ریزی کردن وظایف باید به ابزارهای مورد نیاز خود فکر کنید. شما می‌توانید از چندین ابزار برای مدیریت کارهای خود استفاده کنید، اما دردسرهایی را نیز به دنبال خواهد داشت. گاهی اوقات پیچیدگی بیش از حد، منجر به از دست دادن بهره‌وری خواهد شد.

5. ساعات کاری خود را تحت نظر داشته باشید

خیلی از انسان‌ها به تحت نظر داشتن ساعات کاری خود هیچ علاقه‌ای ندارند، اما استفاده از برنامه‌های مربوطه می‌تواند در مدیریت زمان بسیار مفید باشد. با تحت نظر داشتن زمان می‌توانید سطح بهره‌وری خود را بسیار بالا ببرید چون از نحوه‌ی سپری شدن زمان خود در طول روز مطلع خواهید بود. با این کار می‌توانید تمام حواس‌پرتی‌های احتمالی را از ساعات کاری خود حذف کنید. شما به عنوان یک شخص فریلنسر می‌توانید با کمک برنامه‌های ردیابی زمان از مشتریان خود به صورت ساعتی حقوق دریافت کنید.

6. وظایف تکراری خود را اتوماتیک کنید

امروزه اتوماتیک کردن کارهای تکراری یک امر ضروری برای تمام توسعه‌دهندگان است. به همین خاطر است که اخیراً DevOps بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شما در فاز توسعه به اتوماسیون زیادی نیاز نخواهید داشت؛ اگرچه کارهای تکراری زیادی باید برای آماده شدن کدها جهت توسعه صورت بگیرد.

مثلاً شما به عنوان یک توسعه‌دهنده Frontend می‌توانید از برنامه‌هایی برای اتوماتیک کردن کارهای معمول خود مانند کوچک‌سازی، بهینه‌سازی تصویر و موارد دیگر استفاده کنید. با کلیک کردن روی اینجا می‌توانید به مقاله‌ای در رابطه با بهترین ابزارهای ساخته شده برای توسعه‌دهندگان Frontend دسترسی پیدا کنید. مقالاتی هم در رابطه با  ابزارها و فریمورک‌های مختص توسعه‌دهندگان Backend وجود دارد که قطعاً ارزش چک کردن را دارد.

7. از خط فرمان استفاده کنید

شما می‌توانید به طور روزمره از خط فرمان در جریان کاری خود استفاده کنید. اگر به جای GUI (رابط کاربری گرافیکی) از CLI (رابط خط فرمان) استفاده کنید، جریان کاری خود را بسیار افزایش خواهید داد. استفاده ایمن از دستورات CLI یک مهارت مهم برنامه‌نویسی است که می‌توانید از آن در بسیاری از زمینه‌های کاری دیگر استفاده کنید.

8. حواس‌پرتی‌ها را از بین ببرید

بزرگترین دشمن بهره‌وری، حواس‌پرتی‌ها هستند. بنابراین باید آن‌ها را تا حد ممکن از بین ببرید. متاسفانه آن‌ها طبیعت زیرکی دارند، به همین خاطر گیر انداختن آن‌ها اصلاً ساده نیست. ما نمی‌توانیم آن‌ها را به موقع تشخیص دهیم چون در ابتدا برای ما هیچ شباهتی به حواس‌پرتی ندارند.

به عنوان مثال چک کردن ایمیل، تماشای ویدیوهای آموزشی در یوتیوب یا چت کردن با همکاران در Slack به وظایف کاری شباهت دارند. اما اگر زمان زیادی را به آن‌ها اختصاص دهید، نمی‌توانید روز پرباری داشته باشید.

به همین دلیل باید محتاط باشید و اقدامات لازم را برای حذف کردن حواس‌پرتی‌ها انجام دهید. مثلاً تصمیم بگیرید ایمیل‌های خود را تنها روزی 2 بار چک کنید، اعلان‌های گوشی را هنگام کار خاموش کنید یا وبسایت‌های مزاحم را بلاک کنید.

نتیجه‌گیری

اگر از نکات بهره‌وری ما پیروی کنید، می‌توانید ساعات کاری موثرتری داشته باشید. با این کار جریان کاری خود را بهبود خواهید بخشید. شاید عادت کردن به چیزهای جدید سخت باشد اما بالاخره به یکی از عادات معمول شما تبدیل خواهد شد.

آزمایش کردن یکی از مهم‌ترین نکات مربوط به بهره‌وری است. اگر یک تکنیک یا ابزار برای شما مفید واقع نشد، به امتحان کردن ادامه دهید. موارد ناسازگار با خودتان را کنار بگذارید و به سراغ چیزهای دیگر بروید. تکنیکی را پیدا کنید که با جریان کاری و شخصیت شما مطابقت بیشتری داشته باشد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.29 از 7 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا