روش‌های مدرن برای بهبود رتبه سایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

روش‌های مدرن برای بهبود رتبه سایت

آیا میدانستید که 30 درصد از کل ترافیک وب به موتورهای جستجو اختصاص دارد؟ آیا می‌دانستید هر ثانیه بیش از 63 هزار جستجو در گوگل انجام می‌شود؟

75 درصد از کاربران هرگز به صفحه‌ی دوم نتایج جستجو مراجعه نمی‌کنند. در این بخش می‌توانیم از SEO یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو استفاده کنیم. SEO به فرآیندی گفته می‌شود که در آن شما به صورت ارگانیک از موتورهای جستجو ترافیک دریافت می‌کنید. ترافیک ارگانیک یعنی برای جذب مخاطبان از تبلیغات‌ها یا محتواهای اسپانسر شده استفاده نکرده‌اید.

وقتی شخصی یک کلمه یا عبارتِ مربوط به یک تجارت را جستجو می‌کند، SEO اطمینان می‌دهد که وبسایت آن کسب و کار در نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده خواهد شد. چنین وبسایت‌هایی آنقدر مفید و فریبنده هستند که جستجوگران را وادار به کلیک کردن می‌کنند. می‌توان گفت که یک SEO خوب در دیده شدن وبسایت نقش مهمی ایفا می‌کند.

ابتدا مرورگر را باز کرده و وبسایت خود را در گوگل جستجو کنید. موقعیت سایت خود را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بررسی کنید. این موقعیت را به عنوان یک معیار در نظر بگیرید. بعد از اینکه بهینه‌سازی را انجام دادید، دوباره موقعیت وبسایت را در صفحه نتایج مشاهده کنید. هدف ما این است که وبسایت به واسطه‌ی وجود کلمات کلیدی و عبارات مرتبط در رتبه بالایی قرار بگیرد. با این کار وبسایت شما به طور ارگانیک در بالاترین بخش صفحات نتایج نمایش داده خواهد شد.

مواردی که در ادامه بیان می‌شود، به وبسایت شما در کسب رتبه‌ها بالاتری کمک خواهد کرد. احتمال دیده شدن تجارت شما با پیروی کردن از این اصول افزایش پیدا خواهد کرد:

1. طراحی واکنش‌گرای موبایل

 ایندکس اول موبایل دیگر چیز جدیدی نیست و امروزه به طور گسترده در حال اجراست. وبسایت‌ها باید برای استفاده در تمام پلتفرم‌ها بهینه شده باشند. امروزه کاربران زیادی از موبایل‌ها و تبلت‌ها برای بازدید از وبسایت‌ها استفاده می‌کنند. در حال حاضر گوگل اولویت رتبه بندی را به وبسایت‌های سازگار با موبایل می‌دهد. گوگل بیان داشته که وبسایت‌های ناسازگار با موبایل را جریمه خواهد کرد. وبسایت‌های متخطی در رتبه‌بندی‌ها شاهد ضررهای قابل توجهی خواهند بود. شما با قرار دادن URL وبسایت خود در ابزارهایی خاص، می‌توانید واکنش‌گرا بودن آن را بررسی کنید.

2. بهینه شده برای جستجوی صوتی

امروزه بسیاری از مردم برای گشتن به دنبال اطلاعات خود در اینترنت از جستجوی صوتی در موبایل‌ها، تبلت‌ها و دستیارهای صوتی خود استفاده می‌کنند. به طور کلی اینگونه جستجوها بیشتر در زمینه پاسخ به سوالات کاربرد دارد و روی کلمات کلیدی خاص متمرکز نمی‌شود. SEO با سرعت زیادی در حال تبدیل شدن به یک بهینه‌سازی موتور پاسخ (AEO) است.

باید ساختار SEO را حول محور کلمات کلیدی محاوره‌ای بسازید. هنگام تولید محتوا برای دستگاه‌هایی با قابلیت صوتی، باید این 3 نکته را نیز مد نظر داشته باشید:

  • از کلمات کلیدی بلند استفاده کنید. مثلاً بخش «People also Asked» در گوگل یک نمونه عالی در این زمینه است.
  • ساختار SEO را حول محور کلمات کلیدی محاوره‌ای بسازید. یعنی باید علاوه بر تمرکز داشتن روی یک کلمه کلیدی خاص، به سایر کلمات کلیدی مرتبط با آن حیطه نیز دقت داشته باشید.
  • باید غلط‌های املایی و سایر مسائل دستوری را مد نظر داشته باشید زیرا گاهی اوقات سیری و الکسا گفته‌های شما را به درستی تفسیر نمی‌کنند.

3. بهینه شده برای جستجوی محلی

اگر به دنبال جذب مشتریان جدید هستید، باید وبسایت‌تان را برای محل سکونت خود بهینه کنید. افراد بسیار زیادی در سال‌های اخیر از عبارت «نزدیک من» در جستجوهای خود استفاده کرده‌اند.

4. بارگذاری سریع سایت

سرعت بارگذاری وبسایت بسیار اهمیت دارد. معمولاً یک سایت خوب در 2 ثانیه بارگذاری می‌شود. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری می‌تواند نرخ تبدیل شما را تا 7 درصد کاهش دهد.

تغییر دادن اندازه تصاویر باعث سریع‌تر شدن سرعت بارگذاری می‌شود. اگر وبسایت شما در عرض 3 ثانیه بارگذاری نشود، حدود 40 درصد از کاربران آن را ترک خواهند کرد. از یک ابزار تست سرعت مانند GTmetrix برای تست سرعت بارگذاری سایت خود استفاده کنید. علاوه بر پی بردن به سرعت بارگذاری سایت می‌توانید به راهکارهایی برای بهبود آن نیز دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید از این ابزار برای آنالیز کردن بارگذاری صفحه سایت در 28 سرور (7 منطقه مختلف) استفاده کنید.

5. محتوای مرتبط

بهینه‌سازی محتوای وبسایت یکی از موثرترین راه‌ها برای کسب رتبه های بهتر در موتورهای جستجوست. وبسایت‌هایی که به خوبی اطلاعات مورد نیاز کاربران را ارائه دهند، توسط گوگل پاداش داده خواهند شد. در این بخش باید عبارات جستجو شده توسط مردم در فضای آنلاین را شناسایی کرده و براساس آن یک محتوای مفید را ایجاد کنیم. با انجام این کار، درک کردن موضوع وبسایت شما برای موتورهای جستجو بسیار آسان می‌شود.

6. خوانایی

محتوای ما باید برای مخاطبان قابل خواندن باشد. پر کردن جملات از کلمات کلیدی در گذشته مرسوم بود اما امروزه کاربرد خود را از دست داده است. این کار به محتوای شما آسیب می‌زند و تاثیر بدی بر SEO خواهد داشت. به یاد داشته باشید که شما مطالب خود را برای یک انسان می‌نویسید، بنابراین اطلاعات باید قابل هضم و جذاب باشند. محتوای شما باید آسان، ملموس و سازماندهی شده باشد. ابزارهای مفیدی وجود دارد که اصطلاحات و جملات پیچیده را از نوشته‌های شما پاک می‌کند. استفاده از این ابزارها بسیار آسان است. به کمک آن‌ها می‌توانید مطالب خود را آنالیز کرده و عبارات پیچیده، قیدها، اشکالات نوشتاری و غیره را متوجه شوید.

7. نظرات مشتریان

نظرات مشتریان یکی دیگر از عناصر مهم دیده شدن در فضای آنلاین است. نظرات مثبت، دیگران را ترغیب به استفاده کردن از یک چیز می‌کند. به همین دلیل نظرات خوب کاربران در مورد تجارت شما می‌تواند روی ترافیک‌تان تاثیرگذار باشد.

تحقیقات نشان داده که 86 درصد از مصرف‌کنندگان مایل به نظر دادن در مورد کسب و کارها هستند. باید نظرات مربوط به تجارت خود را آپدیت کنید. 85 درصد از کاربران، نظرات مربوط به 3 ماه پیش را مفید نمی‌دانند. حدود 40 درصد از مصرف کنندگان نیز تنها به نظرات ارسال شده در دو هفته گذشته اهمیت می‌دهند. Google My Business Listing یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن نظرات مشتریان است.

جمع‌بندی

المان‌های مختلف را تست کنید و از کار کردن روی SEO دست نکشید. برای رسیدن به یک SEO خوب به زمان، استقامت و تعهد نیاز خواهید داشت. SEO وبسایت خود را به طور منظم آنالیز کنید. رقبای‌تان همیشه آماده‌ی سبقت گرفتن از شما هستند. تکنولوژی به طور مداوم در حال متحول شدن است و گوگل نیز دائماً تجربه‌ی جستجو را تغییر می‌دهد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.75 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا