راهنمای آموزش برنامه نویسی صفر تا صد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 16 دقیقه

راهنمای آموزش برنامه نویسی صفر تا صد

در دنیا دو دسته انسان وجود دارد: افرادی که از شغل‌شان متنفرند و دوست دارند هر چه سریع‌تر یک کار در حوزه‌ای متفاوت پیدا بکنند و افرادی که هنوز وارد هیچ حوزه کاری نشده و در مرحله تصمیم گیری هستند. خب اگر واقع‌گرایانه‌تر به قضیه نگاه کنیم متوجه می‌شویم در واقع یک دسته سوم نیز وجود دارد آن افرادی هستند که عاشق کارشان هستند. اما قضیه این مقاله ما به دو دسته اول انسان‌ها برمی گردد.

یکی از موضوعاتی که می‌توان به صورت صد در صدی گفت و در آن شکی نداشت این است که حوزه دیجیتال و تکنولوژی یکی از حوزه‌های کاری‌ست که برای سال‌های سال بیشترین فرصت شغلی را از آن خود کرده و این روند نیز ادامه خواهد داشت.

براساس آمار منتشر شده که در وبسایت Statista منتشر شده است در حال حاضر و در سال ۲۰۲۲ در حدود ۲۵ میلیون برنامه نویس در دنیا وجود دارد که هر کدام شغل مورد نظرشان را یا به صورت فریلنسری و یا تمام وقت در یک شرکت پیدا کرده‌اند. این وبسایت پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۴ این رقم برابر با ۲۸.۷ میلیون خواهد بود.

از آماری که در بالا مشاهده کردیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که برنامه نویسی یکی از حوزه‌های دنیای کامپیوتر و دیجیتال است که آینده شغلی بسیار امنی داشته و هر زمان که شروع به یادگیری آن بکنید دیر نخواهد بود. اما هر برنامه نویسی حقیقتا نمی‌تواند شغل مناسبی پیدا کند دلیل این موضوع نیز ساده است، برنامه نویس‌ها از مجموعه‌ای ابزار مختلف استفاده می‌کنند تا بتوانند برنامه و اپلیکیشن مورد نیازشان را ایجاد کنند. اگر این برنامه نویس‌ها چنین کاری را به صورت اشتباهی انجام دهند و نتوانند یک زبان برنامه نویسی یا تکنولوژی مناسب را پیدا کنند نه تنها نمی‌توانند شغل مناسبی پیدا بکنند بلکه باعث می‌شود که زمان و هزینه زیادی را به هدر دهند.

به همین دلیل در این مطلب از وبسایت راکت ما تصمیم گرفتیم تا شما را با حوزه‌هایی از برنامه نویسی آشنا کنیم که هر کدام فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را به همراه دارند. همچنین در این مسیر ما شما را با بهترین دوره‌های آموزشی در زمینه این موارد آشنا خواهیم کرد.

اما قبل از هر چیزی بیایید یک ذره به عقب برگردیم و به صورت مختصر به یک سوال اساسی پاسخ دهیم تا بدانیم که چرا باید در حوزه دیجیتال شروع به فعالیت بکنیم:

چرا کامپیوترها ایجاد شدند و چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

زمانی که انسان‌ها یک کار ثابت با یک الگوریتم مشخص را انجام می‌دهند عمده کاری که انجام می‌دهند یک کار تکراری بوده و این روند ثابت و بی نهایت است. به همین دلیل وقتی که عملا به این موضوع فکر می‌کنید می‌توانید متوجه یک قضیه ساده شوید: انسان‌ها بیمار می‌شوند، اشتباه می‌کنند، خسته می‌شوند، می‌میرند و... . انسان‌ها برای انجام کارهای تکراری درست نشده‌اند بلکه باید از خلاقیت‌های‌شان استفاده کرد.

در چنین حالتی انسان‌ها دست به یک اختراع جدید و البته بسیار چالش برانگیز زدند! خلق موجودیت جدیدی به نام کامپیوتر! یک ماشین محاسبه گر که به آن یک کار مشخص با یک الگو تکراری داده می‌شد و آن‌ها مسئول انجام این کار به صورت بی نهایت بودند. تنها در یک بازه زمانی کوتاه انسان‌ها متوجه شدند که برای انجام چنین کارهایی کامپیوترها چقدر می‌توانند مؤثرتر از انسان‌ها عمل کرده و در نهایت دقیق‌تر نیز باشند.

همین موضوع ساده شروع ایجاد انقلاب جدیدی شد که کامپیوترهای امروزی را ایجاد کرد. در واقع کامپیوترها در ابتدا تنها برای دولت‌ها و کارهای سرّی‌شان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعدها متوجه شدند که انسان‌های عادی نیز می‌توانند از کامپیوترها استفاده کنند. محاسبات روزانه‌شان را انجام دهند، فایل‌های متنی ایجاد کنند، موسیقی گوش دهند، بازی بکنند و... .

تمام این موضوعات با پیشرفت سخت افزاری که کامپیوترها حاصل کردند بدون تلاش یک دسته دیگر از افراد، هیچگاه حاصل نمی‌شد! برنامه نویس‌ها. در واقع برنامه نویس‌ها این وظیفه را داشتند که برای نیازهای جدیدی که انسان‌ها و شرکت‌ها داشتند برنامه جدید ایجاد کرده و کاربردهای تازه‌ای را برای کامپیوترها خلق کنند.

این تنها مقدمه‌ای بسیار مختصر از دنیای کامپیوترهاست. به همین دلیل قصد نداریم زیاد وارد جزئیات تاریخچه کامپیوترها شویم و در نتیجه بحث را در همین جا به پایان می‌رسانیم.

حال که شما قصد دارید به یک برنامه نویس تبدیل شوید بیایید با چند نکته در ارتباط با برنامه نویسی شروع کنیم:

نکات مهم و سوالات متداول در جهت تبدیل شدن به برنامه نویس:

  • برای اینکه تبدیل به یک برنامه نویس شوید حتما به مدرک دانشگاهی نیازی ندارید!
  • برای تبدیل شدن به برنامه نویس نیازی به دانش ریاضی در سطح پیشرفته ندارید!
  • هر زبان برنامه نویسی خاصیت‌ها و ویژگی‌های خود را دارد از این جهت برتری عمومی در بین زبان‌ها وجود ندارد مگر اینکه بخواهید یکسری فاکتور مانند «سریع‌ترین زبان برنامه‌نویسی»، «پر کارترین زبان برنامه نویسی» و... را اضافه کنید. در این مطلب ما تنها به تکنولوژی‌هایی خواهیم پرداخت که فرصت های شغلی بسیار زیادی به همراه داشته و در نتیجه ما از این فاکتور استفاده می‌کنیم.
  • برنامه نویسی شغلی نیست که شما بتوانید تنها در یک ماه آن را به صورت کامل یاد گرفته و یک شغل پردرآمد را بدست بیاورید، برای یادگیری و کار کردن شما نیاز به صبر و طی کردن زمان استاندارد دارید. به همین دلیل در فرایند یادگیری برنامه نویسی نباید هیچ عجله‌ای به خرج دهید.
  • سن برای برنامه نویسی یک معقوله نامربوط است. افراد بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که سن بالای ۳۵ سال داشته و به تازگی شروع به یادگیری آن کرده‌اند. پس تا زمانی که هواس‌تان کاملا جمع است می‌توانید برنامه نویسی را یاد بگیرید.
  • برخی از افراد فکر می‌کنند هزینه برنامه نویسی بسیار زیاد است! ابدا به این شکل نیست. در حال حاضر در سال ۱۴۰۱ هزینه تبدیل شدن به یک توسعه دهنده نودجی‌اس در وبسایت راکت کمتر از ۲ میلیون تومان است! ده‌ها ساعت آموزش برنامه نویسی فقط ۲ میلیون تومان!
  • بعد از پیدا کردن یک فرصت کاری و استخدام شدن بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دیگر نیازی به یادگیری چیزی ندارند! این یک اشتباه است که منجر می‌شود تنها یک سال در یک شرکت بتوانید باقی بمانید. برنامه نویسی، حرفه‌ای‌ست که در آن شما به صورت مداوم نیاز به آپدیت بودن دارید و باید با تکنولوژی‌های جدید خود را وفق دهید.

با در نظر گرفتن نکات گفته شده در بالا حال شما می‌توانید به صورت دقیق‌تر و روشن‌تر مسیر برنامه نویسی را پیش ببرید. در ادامه این مقاله ما شما را با پر درآمدترین حوزه‌های شغلی برنامه نویسی و دوره‌های آموزشی مناسب در این حوزه آشنا خواهیم کرد.

یادگیری و آموزش جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از پویاترین و سریع‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به لحاظ رشد کاری است، شرکت‌ها و استارتاپ‌های بسیار زیادی در دنیا وجود دارند که تمام تمرکز کاری خود را روی جاوا اسکریپت و توانمندی‌های آن قرار داده و بیشترین خروجی را از آن نیز می‌گیرند.

جاوا اسکریپت به دلیل داشتن کاربردهای مختلف در عرصه‌های متفاوت توانسته محبوبیت بسیار زیادی را به دست بیاورد. دلیل این موضوع نیز به چهارچوب جاوا اسکریپت بر می‌گردد. از آنجایی که جاوا اسکریپت تنها زبان برنامه نویسی دنیاست که به شما هم قابلیت توسعه رابط کاربری و هم توسعه سمت سرور را به خوبی می‌دهد در نتیجه استفاده پذیری بسیار بالایی دارد.

Learn JavaScript: Tutorials for Beginners, Intermediate and Advanced  Programmers

جاوا اسکریپت با داشتن کتابخانه‌ها و فریمورک‌های بسیار زیادی که دارد روند توسعه اپلیکیشن‌ها را برای شما بسیار آسان کرده و همین موضوع در نهایت باعث می‌شود که بتوانید بیشترین کارایی و کاربرد را از آن داشته باشید.

در مجموعه آموزشی راکت ما در طی سال‌های گذشته دوره‌های متنوع  و بسیار زیادی را در زمینه جاوا اسکریپت منتشر کردیم و این روند نیز ادامه خواهد داشت. برای مشاهده دوره‌های آموزشی جاوا اسکریپت می‌توانید به صفحه «آموزش جاوا اسکریپت» مراجعه کنید.  

یادگیری و آموزش React

همانطور که گفته شد جاوا اسکریپت دارای فریمورک‌ها و کتابخانه‌های بسیار زیادی است، یکی از حرفه‌ای‌ترین و پر استفاده‌ترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت که در سال‌های گذشته غوغا بسیار زیادی نیز به پا کرد React نام دارد.

React.js یک فریمورک جاوا اسکریپتی برای توسعه رابط کاربری وب اپلیکیشن‌هاست که توسط فیسبوک ایجاد شده است. در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها برای توسعه رابط کاربری اپلیکیشن‌های‌شان از React.js استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که ما سعی کرده‌ایم بخش بزرگی از آموزش‌های خود را به این فریمورک اختصاص بدهیم.

How Much Does React Native App Development Costs?

در کنار خود React.js یک فریمورک دیگر نیز با نام React Native توسعه پیدا کرد که هدف بسیار والا و چالش برانگیزی را دنبال می‌کرد. هدف React Native این بود که بتواند با استفاده از قدرت جاوا اسکریپت و فریمورک React اپلیکیشن‌های موبایل را ایجاد کند که البته با گذشت چندین سال از توسعه آن، واقعا توانست خروجی‌های عالی را ایجاد کند. اپلیکیشن اینستاگرام یکی از خروجی‌های React Native بود.

همانطور که گفته شد به دلیل بازار کار بسیار عالی که فریمورک React.js در اختیار دارد، ما در مجموعه آموزشی راکت تصمیم گرفتیم که دوره‌های متعددی را برای این ابزار فوق العاده ایجاد کنیم. به همین دلیل اگر با جاوا اسکریپت آشنایی دارید حال نوبت آن است که سراغ صفحه «آموزش React» بروید و در آنجا به صورت مرحله به مرحله و از صفر تا صد با React ‌‌آشنایی پیدا کنید.

یادگیری و آموزش Vue

افراد و توسعه دهندگان بسیار زیادی وجود دارند که می‌خواهند در زمان بسیار کمتری رابط‌های کاربری حرفه‌ای را ایجاد کنند، به همین منظور به جای استفاده از فریمورک‌های بسیار پیچیده و سطح بالا سراغ فریمورک‌هایی می‌روند که نیازمندی‌های‌شان را در مدت زمان کمتری پیاده سازی می‌کنند.

فریمورک Vue.js حرفه‌ای‌ترین و بهترین فریمورک جاوا اسکریپتی در این زمینه است. Vue.js با الهام گرفتن از توانایی‌های حرفه‌ای‌ترین فریمورک‌های جاوا اسکریپتی ایجاد شده اما مسیر رسیدن به این ویژگی‌ها را کوتاه‌تر کرده و به همین دلیل توسعه دهندگان مبتدی بسیار زیادی را به خود جذب کرده است.

Vue.js برای شرکت‌هایی که از حجم و گستردگی متوسطی برخوردار هستند یک نعمت به حساب می‌آید به همین دلیل فرصت‌های شغلی بسیار زیادی توسط این شرکت‌ها نیز برای توسعه دهندگان ایجاد شده است. فرایند یادگیری ساده‌تر، کارایی آسان‌تر و در نهایت تولید سریع‌تر خروجی همه در کنار همدیگر به ویوجی‌اس این قابلیت را می‌دهد که یک انتخاب مناسب برای بسیاری از توسعه دهندگان باشد.

6 Questions to Ask Before You Hire a Vue.js Developer - PSD2HTML Blog

به دلیل بازار کار مناسب و میزان حقوق بالایی که Vue.js در اختیار دارد ما در مجموعه راکت تصمیم گرفتیم تا بخش زیادی از آموزش‌های خود را به Vue.js و ابزارهای جانبی آن اختصاص دهیم. برای یادگیری و آموزش Vue به صورت صفر تا صد و گام به گام می‌توانید به صفحه «آموزش Vue» مراجعه کنید.

یادگیری و آموزش طراحی وب

شغل‌های مربوط به ساخت وب سایت و طراحی وب یکی از محبوب‌ترین حوزه‌هایی بوده که در ده سال اخیر بازار کار ایران را به صورت کامل از آن خود کرده است. از این جهت افرادی که وارد این حوزه کاری می‌شوند همواره می‌توانند فرصت‌های شغلی مناسبی را برای خودشان دست و پا کرده و به صورت حرفه‌ای نیز در این زمینه مشغول شوند.

در حال حاضر درآمد یک طراح وبسایت در ایران «بین ۸ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان» است که رقم بسیار مناسبی براساس تجربیات کاری شماست. از آنجایی که طراحی وبسایت به نسبت بسیاری دیگر از حوزه‌های نرم افزاری، پیچیدگی‌های تحلیلی کمتری دارد، افراد بسیار زیادی تصمیم می‌گیرند که در این زمینه کاری مشغول شوند.

تنها با یادگیری یکسری زبان کدنویسی و ابزارهای مختلف و بالا بردن توانایی‌های خود در زمینه‌های طراحی رابط/تجربه کاربری می‌توانید در این زمینه به عنوان یک فرد حرفه‌ای شناخته شوید. بیشتر کاری که یک طراح وبسایت انجام می‌دهد، ساخت رابط کاربری مناسب برای یک شرکت یا استارتاپ است.

از آنجایی که این حوزه کاری فرصت‌های شغلی بسیار زیادی داشته و یکی از ترندهای یک دهه گذشته در ایران و جهان بوده است ما در مجموعه آموزشی راکت یک مسیر یادگیری صفر تا صدی را برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم. برای دسترسی به این مجموعه آموزش می‌توانید وارد صفحه «آموزش طراحی وب» شوید.

یادگیری و آموزش فلاتر

طی سال‌های بسیار زیادی پیدا کردن یک روش سریع و در همین حال استاندارد برای ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل تقریبا ناممکن بود. شما بایستی برای انجام چنین کاری حتما از روش‌های Native یا محلی استفاده می‌کردید که البته این روش‌ها بسیار استاندارد بوده اما مشکل اصلی در این است که این روش‌ها به سرعت شما را به چیزی که می‌خواهید نمی‌رسانند.

برای مثال شما در زمان توسعه یک اپلیکیشن آندرویدی نیاز داشتید که حتما با زبان جاوا به خوبی آشنایی داشته و سپس سراغ یادگیری Android Studio بروید که هر کدام از این موارد یک دنیای آهسته و زمان بر در جهت یادگیری دارند.

خبر خوب این است که دیگر این موضوعات مشکل به حساب نمی‌آیند چرا که گوگل فلاتر را توسعه داد، فلاتر یک فریمورک قدرتمند و البته سریع در جهت توسعه رابط کاربری اپلیکیشن‌های موبایل با همان حس و حال Native یا محلی است. خوشبختانه امروزه فلاتر در ایران توانسته جایگاه بسیار خوبی به دست آورده و توسط شرکت‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد.

از آنجایی که فلاتر در حال رشد و توسعه بوده و در کشور ایران نیز با فرصت‌های شغلی بسیار زیادی روبرو است ما تصمیم‌مان را بر این گرفتیم تا در قالب دو دوره آموزشی به صورت کامل شما را با این فریمورک و تمام نیازمندی‌های آن آشنا کنیم. به همین دلیل شما می‌توانید طی دوره‌های آموزشی صفر تا صد «آموزش فلاتر» با این فریمورک دوست داشتنی و قابلیت‌های قدرتمند آن آشنا شوید.

یادگیری و آموزش Node.js

همانطور که می‌دانید جاوا اسکریپت اوایل تنها برای توسعه رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گرفت و استفاده‌ای جدای از این موضوع نداشت. اما در سال ۲۰۰۹ با بوجود آمدن محیط اجرایی نودجی‌اس این قابلیت برای جاوا اسکریپت فراهم شد تا بتواند در زمینه توسعه سمت سرور نیز نقش داشته باشد.

از آن زمان به بعد شرکت‌های بسیار زیادی از خودشان این سوال را پرسیدند که چرا بجای استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف برای توسعه بخش‌های مختلف از یک زبان برنامه نویسی یکپارچه استفاده نکنیم. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفتند با قدرت گرفتن از نودجی‌اس یا Node.js، رابط کاربری‌شان را با جاوا اسکریپت و سمت سرور را با Node.js ایجاد کنند.

البته نودجی‌اس تنها یک محیط اجرایی است و به تنهایی نمی‌تواند یک وبسایت پیشرفته را ایجاد بکند به همین دلیل فریمورک هایی برای این محیط اجرایی ایجاد شد. Express.js یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های جاوا اسکریپتی برای توسعه سمت سرور است.

از آن جایی که نودجی‌اس توانسته محبوبیت بسیار زیادی را به بدست بیاورد و توسط شرکت‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار بگیرد ما در مجموعه راکت تصمیم گرفتیم تا در حدود ۳۰ ساعت آموزش را برای Node.js ایجاد کنیم. برای یادگیری و آموزش Node.js به صورت گام به گام و از صفر تا صد وارد صفحه «آموزش Nodejs» شوید.

نتیجه گیری

برنامه نویسی یکی از حوزه‌های کاری‌ست که خوشبختانه در کشور ایران فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را ارائه می‌کند. مطمئنا اگر یک فرد با تجربه و توانا در این حوزه باشید می‌توانید به سادگی در هر شرکتی که دوست دارید استخدام شوید و حقوق مناسبی را دریافت کنید.

بازار کار برنامه نویسی همچنین یکی از مناسب‌ترین فیلدها برای کار کردن در خارج از کشور و یا دریافت درآمد دلاری از داخل ایران است. شغل‌های ریموت برنامه نویسی بسیار زیادی در دنیا وجود داشته و همین موضوع باعث می‌شود که شما در نهایت بتوانید به حقوق و درآمد مناسبی که می‌خواهید برسید.

اگر قصد دارید برنامه نویسی را به صورت اصولی و از پایه یاد بگیرید به شما پیشنهاد می‌کنم که از صفحه «مسیر یادگیری برنامه نویسی» استفاده کنید. در این مسیر شما به خوبی و از پایه با زبان‌ها و تکنولوژی‌های مختلف برنامه نویسی آشنا خواهید شد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 6 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا