ترندهای طراحی UX/UI در سال 2022 (بخش دوم)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

ترندهای طراحی UX/UI در سال 2022 (بخش دوم)

در بخش اول با تعدادی از ترندهای مهم در سال آینده آشنا شدیم و فهمیدیم که باید داده‌ها را برای کاربران خود جذاب کنیم. حالا در بخش دوم با ادامه‌ی ترندهای طراحی UI/UX در سال ۲۰۲۲ آشنا خواهیم شد:

اپلیکیشن‌های موبایل یا نسخه‌های سازگار با موبایل در مرورگرها؟

هزینه‌ی ساخت سایت‌های سازگار با موبایل خیلی کمتر از ساختن یک اپلیکیشن موبایل است. این مسئله می‌تواند هزینه‌ی تبلیغات را به طور کلی کاهش دهد. به لطف طراحی واکنش‌گرا، می‌توانیم وبسایت‌هایی را بسازیم که با دستگاه‌های مختلف سازگاری دارند. برای توسعه دادن یک اپلیکیشن موبایل، باید کدهای زیادی برای تمام سیستم عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز نوشته شود.

امروزه اپلیکیشن‌ها شباهت زیادی با یکدیگر دارند، اما خاص بودن خود را به نحوی حفظ کرده‌اند. بعضی از طراحان فکر می‌کنند که «تجربه‌ی وب Frontend» یک فرصت خارق‌العاده در سال 2022 خواهد بود.

3D

گرافیک‌های سه بعدی و انیمیشن‌ها در بین طراحان جا افتاده است. به همین خاطر این موضوع را جزو اولین موارد ذکر شده در مقاله قرار ندادیم.

3D تقریباً 4 سال است که در بین ما وجود دارد و به این زودی‌ها هم جایی نخواهد رفت. طبق مشاهداتی که صورت گرفته، گرافیک‌های سه بعدی به مرور زمان متنوع‌تر و فراگیرتر خواهند شد. هنرهای سه بعدی و انیمیشن‌ها در ترندهای سال‌های قبل حضور داشته‌اند. بنابراین طراحان در وبسایت‌ها و صفحات فرود خود بیشتر از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

مطمئناً 3D باید یکی از ترندهای برتر در سال 2022 باشد. اشکال سه بعدی متحرک همیشه نسبت به انیمیشن‌های کلاسیک بهتر و موثرتر عمل می‌کنند.

انتقال انرژی، بافت و معنا از طریق گرافیک‌های سه بعدی آسان‌تر است، زیرا می‌توانیم آن را خیلی بهتر از یک تصویر دو بعدی درک کنیم. تصاویر سه بعدی آموزنده‌تر، عمیق‌تر و تعاملی‌تر هستند. طراحان زیادی از اشیای سه بعدی در فضاهای دو بعدی استفاده می‌کنند. با این کار می‌توانید به نتایج جالبی برسید چون پتانسیل زیادی در طرح‌های این چنینی وجود دارد.

همیشه باید قبل از پیاده‌سازی کردن محتواهای سنگینی مثل گرافیک سه بعدی، از عملکرد بهینه اپلیکیشن خود مطمئن شوید. برای مشاهده بهترین نتایج، برنامه‌ی شما باید بتواند تمام المان‌ها را به سرعت بارگذاری کنید.

کمپین Metaverse

یک موضوع جالب در خصوص لوگوی Meta وجود دارد. این لوگو نه دو بعدی و نه سه بعدی است.

Balenciaga x The Simpsons: 2D strikes back

خانه مد بالنسیاگا با همکاری سازندگان کارتون سیمپسون‌ها، قسمت جدید از این مجموعه انیمیشنی را در هفته مد پاریس به نمایش گذاشت تا کالکشن جدید بهاری و تابستانی 2022 خود را به حضار نشان دهد.

استفاد از انیمیشن یا ناپدید شدن

شرکت‌های زیادی در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های خود از انیمیشن استفاده می‌کنند تا تعامل و تجربه‌ی کاربر را بهبود ببخشند. استفاده از انیمیشن باعث جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر شدن محتوای شما خواهد شد.

انیمیشن یک ترند مهم طراحی وب در سال 2022 است. محصولاتی که در سال آینده بدون انیمیشن باشند، احتمالاً جالب به نظر نخواهند رسید. محبوبیت انیمیشن‌های ترکیبی به طور روزانه در حال افزایش است. این ترکیب شامل استاپ موشن، انیمیشن‌های 3D و 2D است. طراحان برای بدست آوردن استایل‌های غیرمعمول و بهبود کیفیت محصولات نهایی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

طراحی موشن بخش مهمی از جایگاه برندها در سال 2022 خواهد بود. به یک هوت بصری جدید برای شرکت خود فکر کنید. با بالاتر رفتن متخصصان در زمینه انیمیشن‌سازی، فرصت اجرای ایده‌های جدید هم افزایش پیدا می‌کند.

چگونه از انیمیشن‌های وب در سال 2022 استفاده کنیم؟

  • برای خلق یک داستان

انیمیشن می‌تواند با ایجاد یک ارتباط عاطفی بین رابط و کاربر، پیام خاصی را منتقل کند.

  • برای سرگرم‌کننده کردن بارگذاری

مشتریان برای هیچکس صبر نمی‌کنند. اگر صفحه‌ی بارگذاری شما سرگرم‌کننده باشد، قطعاً توجه آن‌ها را جلب خواهد کرد. انیمیشن‌های درصدی، کاربران را سرگرم می‌کنند و به آن‌ها زمان باقیمانده برای بارگذاری را نشان می‌دهند. اگر طرفدار درصد نیستید، می‌توانید از نوار پیشرفت استفاده کنید. می‌توانید از هر چیزی که گذر زمان را نشان می‌دهد، استفاده کنید.

  • برای مجذوب شدن با افکت‌های کرسر

کاربران دقیقا به نقطه‌ای نگاه می‌کنند که کرسر در آن وجود دارد. می‌توانید انیمیشن‌های تعاملی هوشمندی را خلق کنید که به این کرسر واکنش نشان می‌دهند. این روش کاربر را به گشتن در وبسایت شما ترغیب می‌کند. این افکت‌ها در دهه 2000 بسیار محبوب بودند. بنابراین ممکن است دوباره محبوبیت بالای خود را بدست بیاورند.

  • برای ایجاد هرج و مرج با تایپوگرافی جنبشی

آیا تا به حال به رقصاندن حروف فکر کرده بودید؟

حالا که از حروف صحبت کردیم، می‌دانستید که برای طراحی عناوین اصلی در فیلم‌ها هم نامزد جایزه‌ی Emmy وجود دارد؟ به انیمیشن عنوان اصلی در سریال The Queen’s Gambit نگاه کنید:

تصاویر متحرک برای شخصیت بخشی

طبق آمار Statista، بازار جهانی انیمیشن در سال 2020 به 270 میلیارد دلار رسید. ترندهای امروزی بیشتر به سمت ویدیوها می‌روند و از اطلاعات ثابت فاصله می‌گیرند. برندهای جهانی از انیمیشن در شبکه‌های اجتماعی و ساخت تبلیغات استفاده می‌کنند. مزیت اصلی تصاویر متحرک، تنوع و انعطاف‌پذیر بودن آن‌هاست.

 

چنین کارهایی اغلب در دو مورد استفاده می‌شوند:

  • برای ویدیوهای توضیحی
  • به عنوان تبلیغات

توضیحات متحرک چند سال پیش مد شد. ویدیوهای توضیحی به شما نحوه‌ی کار و نوع پروژه‌های شرکت را به وضوح نشان خواهند داد. ویدیوهای معمولی نمی‌توانند چیزهایی که وجود ندارد را نشان دهند. اما شما در انیمیشن‌ها می‌توانید هر چیزی را به تصویر بکشید. کاربران در ویدیوهای تبلیغاتی یا استخدامی ترجیح می‌دهند کاراکترهای انیمیشنی را به جای اشکال انتزاعی تماشا کنند. کاراکترهای انیمیشنی می‌توانند حس دوستی و محبت را به اندازه‌ی انسان‌ها برانگیزند.

ریزتعاملات

ریزتعاملات همان تغییرات کوچک در رابط هستند که پیمایش در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند. معمولاً در قالب جلوه‌های بصری یا صوتی بکار گرفته می‌شوند و به کاربر اطلاعات خاصی را اعلام می‌کنند.

تعاملات متحرک به طراحی شما جان می‌بخشند و به شما کمک می‌کنند تا کاربران را درگیر خود کنید. توجه کردن به تمام جرئیات، یکی از جنبه‌های کلیدی در کارهای یک طراح است. وقتی تمام المان‌های یک طراحی را زیر نظر داشته باشید، تجربه کاربری موفقی را بدست خواهید آورد.

برقراری یک هماهنگی در بین المان‌ها مهم است. رنگ‌ها را می‌توان یک بخش قابل توجه از ریزمعاملات دانست. رنگ‌ها به المان‌های رابط معنا می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم نحوه‌ی استفاده از پالت‌های رنگ سرد و گرم را قبل از سال 2022 یاد بگیرید.

ریزتعاملات باید به پیمایش در صفحات وب یا اپلیکیشن‌ها، بیان عملکرد آن‌ها و غیره کمک کنند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در این بخش، تسریع و ساده‌سازی مراحل طولانی مدت برای رسیدن به یک اقدام خاص است. تعاملات با استفاده از بازی‌وارسازی، باعث بهبود UX می‌شوند.

لوگوهای متحرک

سال 2022 باعث از میان برداشته شدن کارت‌های تجاری، دفترچه یادداشت‌ها و خودکارها نمی‌شود. لوگوهای متحرک برای محصولات چاپی هیچ معنایی ندارد. برندهای آنلاین در دنیا با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شوند و به دنبال راهکارهای جدیدی خواهند گشت. طراحی لوگوی متحرک یکی از همین راهکارهاست.

استفاده از لوگوهای متحرک، مزایای بازاریابی زیادی را به همراه دارد. به موارد گفته شده در پایین دقت کنید:

  • باعث جلب توجه و دیده شدن برند شما می‌شوند.
  • به بهبود SEO کمک می‌کنند. گوگل از محتوای پویا استقبال می‌کند. صفحاتی با گرافیک‌های متحرک می‌تواند مخاطبان را سریع‌تر جذب کند.
  • ظاهر بسیار خوبی در موبایل‌ها دارند. قطعاً یک انیمیشن از یک لوگوی ثابت جذاب‌تر به نظر می‌رسد.
  • می‌توانید ایده‌های نهفته در لوگوی ثابت را در قالب یک انیمیشن توسعه دهید. با این کار در عرض چند ثانیه هم رسالت و هم ارزش برند را به کاربران نشان خواهید داد.

شما می‌توانید یک لوگوی موجود را متحرک کنید.

جمع‌بندی

باید در سال 2022 منتظر چه چیزی باشیم؟ مطمئناً شاهد ظهور برندها، وبسایت‌ها و برنامه‌های جدیدی خواهیم بود. این موضوع را به خاطر داشته باشید که طراحی‌ها همیشه تغییر می‌کنند اما معنای آن‌ها ثابت باقی می‌ماند. اگر نتوانید این مسئله را درک کنید، خواندن مقالات مختلف در این زمینه بی‌فایده است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی