مقایسه Django و Laravel
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

مقایسه Django و Laravel

علیرغم محبوبیت و رشد روزافزون تقاضا برای توسعه موبایل، توسعه وب هم توجه زیادی را به خودش جلب کرده است و فناوری‌های مربوط به آن به‌سرعت در حال پیشرفت هستند. 

محبوبیت سریع و فزاینده جاوااسکریپت چیزهای زیادی را به‌ویژه با رشد مفاهیم جدید مربوط به توسعه مثل برنامه‌های کاربردی وب پیشرفته، بارگذاری سریع صفحات در موبایل و برنامه‌های کاربردی تک‌صفحه‌ای به نمایش می‌گذارد. مسائل به‌ویژه برای توسعه‌دهندگان جوان که تازه شروع به کار کرده‌اند، پیچیده‌تر می‌شود.

 مواردی که باعث می‌شوند شروع سفر یادگیری ترسناک به نظر برسد عبارت‌اند از: تعداد بسیار زیاد فناوری‌های موجود قابل انتخاب، عملکردهای مختلفی که فراهم می‌کنند، تفاوت‌های بین آن‌ها و این واقعیت که جام مقدسی در توسعه وب و نه حتی یک راه‌حل که برای همه مسائل مناسب باشد، وجود ندارد.

به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم این روند را شفاف‌سازی کنیم و فناوری‌های مختلف را در اینجا معرفی می‌کنیم. دوتا از فناوری‌های رایج در توسعه وب جهانی، Django و Laravel هستند که فریمورک‌های مربوط به توسعه back-end هستند.

اما بهتر است که ابتدا با فریمورک آشنا شویم.

فریمورک چیست؟

فریمورک‌ها بخش انتزاعی نرم‌افزار هستند. انتزاعیات مفاهیم اصلی و بدون پیچیدگی و جزئیات هستند. درواقع ما هرروزه و نه‌تنها درزمینهٔ نرم‌افزار، با مفاهیم انتزاعی در ارتباط هستیم. به‌عنوان‌مثال اگر شما بخواهید با ماشین رانندگی کنید، نیازی به درک ترمودینامیک موتور و چرخه انرژی درونی یا حتی مکانیک پیچیده ماشین ندارید، تنها به چرخیدن چرخ‌های آن نیاز دارید.

درواقع این مفاهیم انتزاعی در نرم‌افزار، بیشتر برای کمک به توسعه‌دهندگان جوان است تا سریع‌تر وارد بازی شوند و بتوانند از ابزارهای عمومی که توسط توسعه‌دهندگان حرفه‌ای ایجاد شده‌ است، مطابق با نیازهای خودشان استفاده کنند و بنابراین دیگر مجبور نیستند که دوباره برای هر عملکردی که نیاز دارند، چرخ را اختراع کنند.

دوتا از مفاهیم انتزاعی مشهور نرم‌افزار، کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها هستند. کتابخانه‌ها مجموعه‌ای از روش‌ها هستند که توابع خاصی را تولید می‌کنند و شما به هر روشی که مناسب باشد می‌توانید از آن استفاده کنید و تنها یک راه منحصربه‌فرد برای استفاده کردن از آن وجود ندارد. 

از طرف دیگر، فریمورک‌ها ساختار محکم‌تری دارند و به‌عنوان اسکلت برنامه کاربردی شما هستند. فریمورک‌ها به شما کمک می‌کنند که به تلاش برای توسعه زیرساخت‌های سطح پایین ادامه دهید و منطق تجاری برنامه کاربردی خود را درک کنید که این منجر به ساخت برنامه کاربردی حرفه‌ای‌تر و مرتب‌تر می‌شود.

اساساً دودسته فریمورک در توسعه وب وجود دارد:

فریمورک‌های Front-end

فریمورک‌های front-end مربوط به توسعه بخش کاربری هستند و تمرکز اصلی آن‌ها بر روی CSS و جاوااسکریپت است. امروزه، به‌طورمعمول از فریمورک‌های جاوااسکریپت مثل Vue.JS و Angular برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شود.

فریمورک‌های Back-end

فریمورک‌های back-end مسئول اجرای منطقی بخش سرور هستند. درواقع همان جادویی که وب‌سایت شما را ایجاد می‌کند. نحوه ارتباط با داده، ذخیره داده، روش مدیریت پاسخ‌ها و سایر موارد. فریمورک‌های back-end چند ویژگی اصلی دارند که باید آن‌ها را درک کرد:

مسیریابی: وقتی‌که سرور شما یک درخواست دریافت می‌کند، درواقع به یک منبع خاص و یا یک فعالیت خاص اجازه داده است که آن را کنترل کند. وقتی قسمت محصولات یک وبسایت را مشاهده می‌کنید، کنترل‌گر محصولات باید با منبع مناسب و ... پاسخ دهد.

قالب‌بندی: اگر شما از فریمورک‌های مربوط به کاربر مثل Vue.JS و Angular استفاده نمی‌کنید، پس باید ‌نماها را بسازید و آن‌ها را با داده پر کنید. نما (view) درواقع صفحه‌ای است که کاربر در مرورگر خودش می‌بیند، قالب‌بندی شما را قادر می‌سازد که به‌صورت پویا صفحه را با داده‌ای که توسط کنترلر (controller) منتقل می‌شود، پر کنید.

به یاد داشته باشید که تعداد زیادی معماری مختلف وجود دارد که هرکدام آن‌ها روش مختص به خود را برای ایجاد نما و داده‌هایش دارد.

ORM :ORM مخفف object relational mapping است که درواقع لایه‌ای بین مدل و پایگاه‌داده شما است که نقش پایگاه‌داده شیء مجازی را ایفا می‌کند.

ویژگی‌های دیگری هم وجود دارند مثل امنیت، ذخیره‌سازی، ساختار و ایجاد منابع و سایر موارد.

معرفی فریمورک Django

Django از معماری MVT که مخفف مدل-نما-الگو است استفاده می‌کند. این فریمورک با زبان برنامه‌نویسی پایتون نوشته شده است. یک فریمورک رایگان و متن‌باز است که توسعه سریعی‌ دارد و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که کدهای کارآمد و مرتب‌تر بنویسند. 

این یک فریمورک کاملاً قوی است و تعدادی از بهترین شرکت‌ها در جهان برای ساختار back-end از آن استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها شامل Pinterest، Udemy، NASA و Instagram هستند.

معرفی فریمورک Laravel

Laravel از معماری MVC که مخفف مدل-نما-کنترلگر است استفاده می‌کند. این فریمورک با زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده است و یکی از مشهورترین زبان‌های وب است. همچنین یک فریمورک قدرتمند است که 9GAG،  UNIONو Toyota از آن استفاده می‌کنند.

مقایسه Django و Laravel

مقایسه را براساس پارامترهای مختلف آغاز می‌کنیم:

کدنویسی

ابتدا نگاهی به کد پایه مسیریابی در هردو زبان می‌اندازیم. در نگاه اول متوجه می‌شوید که کد Laravel کاملاً شهودی است. ازطرف دیگر کد Django نسبتاً پیچیده‌تر به نظر می‌رسد و این به این دلیل است که از توصیفات منظمی در فرایند مسیریابی خود استفاده می‌کند که به‌ویژه برای مبتدیان کار راحتی نیست.

شبه کد زیر ، اعلام مسیریابی صفحه در هردو زبان را مشخص می‌کند.

پی اچ پی :

مقایسه Django و Laravel

پایتون:

مقایسه Django و Laravel

انجمن کاربران

انجمن‌های هردو بسیار فعال و پاسخگو هستند و هردو انجمن تعداد زیادی مشارکت‌کننده در Github دارند. اگر در هربخش این فریمورک‌ها به مشکلی برخوردید، حتماً یک نفر از انجمن هست که بتواند به شما کمک کند.

منحنی یادگیری

منحنی یادگیری کمی پیچیده است چون به هر فرد بستگی دارد. اگر کارکردن با سینتکس پایتون برایتان راحت باشد، بنابراین بهتر است که Django را انتخاب کنید که به نظر می‌رسد موردپسند توسعه‌دهنده باشد و یادگیری آن نباید مدت زیادی طول بکشد. 

اگر به Django علاقه‌مند هستید، در اینجا بهترین آموزش‌های Django را که انجمن برنامه‌نویسان پیشنهاد می‌کنند، می‌توانید ببینید.

گفته می‌شود که منحنی یادگیری Laravel شیب تندی دارد اما باوجود ابزارهایی مثل Laracasts و مستندات خوب، انتخاب این فریمورک و تسلط یافتن بر زبان PHP نباید زیاد سخت باشد. اگر علاقه‌مند به Laravel هستید، در اینجا می‌توانید بهترین آموزش‌‌های Laravel را که انجمن برنامه‌نویسان پیشنهاد کرده‌اند، ببینید.

عملکرد

در سال 2018، Laravel و Django برای سریال‌سازی JSON به‌صورت کامل مورد آزمایش قرار گرفتند و ازآنجاکه پایتون یک زبان کاملاً سریع است، با اختلاف زیادی توانست برنده این رقابت شود. 69k ،djnago پاسخ JSON را انجام داد درحالی‌که 8K، laravel پاسخ JSON را توانست انجام دهد. در رابطه با سرعت، Laravel با Django قابل‌مقایسه نیست.

امنیت

دنیای وب یک محیط کاملاً خصمانه همراه با آسیب‌ها و حملاتی است که به‌طور مداوم در آن اتفاق می‌افتد و به همین دلیل است که فریمورک‌ها باید بتوانند اقدامات لازم را در برابر حملات مختلف شامل تزریق SQL یا اسکریپت‌نویسی متقابل، انجام دهند. 

Django به‌طورجدی اقدامات امنیتی را انجام می‌دهد و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که از اشتباهات رایج توسعه وب بپرهیزند و اقدامات امنیتی را به‌خوبی اجرا می‌کند. باوجوداینکه Laravel هم اصول اولیه امنیتی را رعایت می‌کند اما به سطح Django نمی‌رسد و به همین دلیل است که NASA از Django برای وب‌سایتش استفاده می‌کند.

API

 ممکن است که شما علاقه‌ای به تمام ویژگی‌هایی که یک فریمورک back-end دارد، نداشته باشید و ترجیح دهید یک برنامه کاربردی با RESTful API بسازید. 

ویژگی جالب Laravel این است که از ساختار API پشتیبانی می‌کند به این صورت که کوئری‌ها به‌صورت پیش‌فرض به JSON تبدیل می‌شوند؛ Django این ویژگی را ندارد و باید از یک کتابخانه در کنار آن استفاده کنید تا بتوانید این ویژگی را اجرا کنید.

پس انتخاب اول برای api نویسی، لاراول است.

سخن‌پایانی

به یاد داشته باشید که این فریمورک‌ها وب‌سایت‌های زیادی را پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین انتخاب آن‌ها کار اشتباهی نیست و کاملاً به ملزومات نرم‌افزاری که در اختیاردارید و طرح شما بستگی دارد. 

همچنین فریمورک‌های back-end اساساً بسیار شبیه هم هستند، بنابراین اگر قبلاً با یکی از آنها کار کرده‌اید، به راحتی می‌توانید دیگر فریمورک‌های بک‌اند را یادبگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید