React Native در مقابل Ionic
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

React Native در مقابل Ionic

React Native در مقابل Ionic: کدام یک فریم‌وورک بهتری برای توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل است؟

امروزه، توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل مسیر طولانی‌ای را طی کرده است و به مانند قبل نیست. در دوره‌های پیشین، روند توسعه‌دهی فقط شامل تصمیات ساده‌ای مانند طراحی، ویژگی‌ها و هزینه ساخت برنامه بود. اما حال این سناریو تغییر کرده است. امروز، توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل با انتخاب فریم‌وورک توسعه‌دهی صحیح برای برنامه شروع می‌شود. چندین گزینه مانند Flutter، AngularJS، Ionic، React Native و... وجود دارند که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. در این پست، ما می‌خواهیم دو فریم‌وورک قوی برای توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل، یعنی Ionic و React Native را مقایسه کنیم تا ببینیم که کدام مورد بهترین گزینه برای نیازهای توسعه‌دهی برنامه شما است.

دوره‌های مربوطه:

React Native - مقدمه

React Native توسط Facebook و با استفاده از JavaScript، یعنی یکی از معروف‌ترین زبان‌های مورد استفاده توسعه دهندگان موبایل، توسعه داده شده است. React Native قابلیت ساخت برنامه‌هایی برای سیستم عامل‌هایی خاص را به همراه دارد. توسعه دهندگان می‌توانند از کدهای موجود در این فریم‌وورک مجددا استفاده کنند و نیازی نیست که یک برنامه را از ابتدا بسازند. این یک ابزار کاربردی برای ساخت برنامه‌هایی برای سیستم عامل‌های Android و iOS است.

ویژگی‌ها و برتری‌های React Native

  • با توجه به این که React Native در میان Android و iOS قابلیت استفاده مجدد را دارد، در زمان و هزینه توسعه‌دهی صرفه‌جویی می‌کند.
  • React Native با پشتیبانی از DOM مجازی، قابلیت مشاهده تغییرات را به صورت realtime به همراه دارد.
  • جامعه بزرگی از توسعه دهندگان React Native وجود دارد.
  • کدی که توسط یک توسعه دهنده نوشته شده است می‌تواند به راحتی توسط توسعه دهندگان دیگر خوانده شده، مطالعه شده، درک شده و گسترش یابد.
  • پس از این که کد مورد نظر مستقر شده است، می‌تواند بر روی Android و iOS استفاده شود.
  • مشکلات برنامه‌های React Native برای Android و iOS می‌توانند سریعا رفع شوند.
  • React Native همینطور در حال بهبود است و با انتشار هر نسخه جدید، توسعه‌دهی برنامه جالب و راحت می‌شود.

Ionic - مقدمه

Ionic توسط Drifty و با استفاده از TypeScript توسعه داده شده است. Ionic یک پلتفرم متن باز برای توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل دورگه با استفاده از فناوری‌های HTML5، JavaScript و CSS می‌باشد. برنامه‌های ساخته شده با استفاده از فریم‌وورک Ionic در درجه اول بر روی رابط کاربری، ظاهر و احساس متمرکز هستند. با توجه به این که Ionic ترکیبی از Apache Cordova و Angular را به کار می‌گیرد، برای بسیاری از توسعه دهندگان اولین انتخاب برای توسعه‌دهی برنامه است. Ionic ابزارهایی مانند HTML5، CSS، SaaS و... را برای توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل دورگه فراهم می‌کنند تا بر روی ویندوز، Android و iOS اجرا شوند.

ویژگی‌ها و برتری‌های Ionic

  • Ionic‌ یک فریم‌وورک متن باز برای توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل دورگه است.
  • بر پایه AngularJS و Apache Cordova ساخته شده است.
  • فریم‌وورک Ionic یک رابط خط دستوری (CLI = Command Line Interdace) را به همراه دارد که توسعه دهندگان را نیرو می‌بخشد تا برنامه‌ها را بر روی هر پلتفرمی آزمایش کنند.
  • Ionic تمام عملکردهایی که با SDKهای توسعه‌دهی بومی در دسترس هستند را ارائه می‌دهد تا شما را قادر سازد تا برنامه‌ها را توسعه داده، و آن‌ها را برای سیستم عامل‌های مختلف سفارشی‌سازی کنید و سپس هم از طریق Cordova این برنامه‌ها را مستقر کنید.
  • برنامه‌ها نیازمند یک بار توسعه‌دهی با استفاده از Ionic هستند و می‌توانند بر روی پلتفرم‌های Android، iOS و ویندوز مستقر شوند.
  • امکان ساخت برنامه‌ها با استفاده از فناوری‌های HTML5، CSS و JavaScript.
  • برنامه‌های توسعه داده شده با استفاده از Ionic، در درجه اول بر روی رابط کاربری متمرکزند تا تجربه کاربری بهتری را فراهم کنند.
  • Ionic چندین عنصر هیجان‌انگیز را فراهم می‌کند تا برای توسعه‌دهی از میان آن‌ها انتخاب کنید.

Ionic 4 آخرین نسخه Ionic تا به حال است. این نسخه یک بازسازی کامل از فریم‌وورک معروف JavaScript برای توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل و دسکتاپ می‌باشد. با این که Ionic تا به اینجا در حال استفاده از کامپوننت‌های Angular بوده است، اما این نسخه در عوض با استفاده از کامپوننت‌های وب ساخته شده است. این مسئله قابل توجه است؛ زیرا کل پروژه را تغییر می‌دهد. این یعنی فریم‌وورک Ionic حال یک فریم‌وورک توسعه‌دهی برنامه است که می‌تواند به همراه هر فریم‌وورک frontend دیگری استفاده شود؛ نه فقط Angular.

React Native‌ در مقابل Ionic: مقایسه

جدول زیر تفاوت بین این دو را بر اساس‌های مختلف نمایش می‌دهد.

تا به اینجا، شما باید دانشی را درباره تفاوت‌های اساسی بین Ionic و React Native به دست آورده باشید. هر دوی این فریم‌وورک‌ها با یکدیگر فرق دارند و ویژگی‌های متمایزی را فراهم می‌کنند. حال بیاید هر فریم‌وورک را بر پایه برخی پارامترها، بیشتر بررسی کنیم.

کارایی

برنامه‌های Android که با استفاده از React Native توسعه داده شده‌اند، معمولا امتیاز بهتری در کارایی نسبت به برنامه‌های Ionic‌ دارند. علت آن این است که Ionic از web-view در توسعه‌دهی برنامه‌های موبایل استفاده می‌کند، اما فریم‌وورک React Native این کار را انجام نمی‌دهد.

طراحی

Ionic چندین عنصر از پیش توسعه داده شده را به همراه دارد که ساخت برنامه‌های ظریف به همراه یک رابط کاربری زیبا را ممکن می‌سازند. این چیزی است که باعث می‌شود Ionic در زمینه طراحی، React Native را شکست دهد. React Native در مقایسه با Ionic، تعداد کمی عنصر از پیش توسعه داده شده را ارائه می‌دهد.

هزینه

توسعه‌دهی برنامه‌ها با استفاده از Ionic بسیار ارزان‌تر از توسعه‌دهی با React Native است. علت آن این است که در Ionic، یک کد مشابه می‌توانند در چندین پلتفرم به کار برده شود.

کلام آخر

پس شما از کدام فناوری استفاده خواهید کرد؟ خب، گفتن آن آسان نیست. وقتی که به تصمیم‌گیری درباره بهترین فریم‌وورک توسعه‌دهی برنامه می‌رسیم، چندین فاکتور وجود دارند که می‌توانید در نظر بگیرید؛ مانند هزینه، ویژگی‌ها، نیازمندی‌ها، پلتفرم‌ها و اندازه تیم. هر دوی آن‌ها اهداف مختلفی را محقق می‌سازند و انتخاب هر کدام از آن‌ها می‌تواند آسان باشد. اگر بودجه کمی دارید، Ionic می‌تواند انتخاب شما برای ساخت یک برنامه زیبا با کارایی خوب باشد. در سمت دیگر، React Native شما را قادر می‌سازد تا برنامه‌های بومی ماندی را بسازید، اما هزینه توسعه‌دهی در آن می‌تواند بیشتر از Ionic باشد. شما برحسب نیازمندی‌ها و ترجیحات خود، می‌توانید هر کدام از این فریم‌وورک‌ها را انتخاب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان کاکایی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات