چگونه به عنوان یک فریلنسر، متمرکز و بهره ور بمانیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه به عنوان یک فریلنسر، متمرکز و بهره ور بمانیم

برای برخی از فریلنسرها، تمرکز کردن آسان است. برای دیگران، این یک کابوس زنده است. اگر در رسانه‌های اجتماعی زمان ارزشمند خود را هدر می‌دهید و از این موضوع اطلاع پیدا کرده‌اید، بدین معناست که تمام امیدها از دست نرفته است. به جای تسلیم شدن از کارهای فریلنسری و برگشتن به کارهای اداری، این نکات را امتحان کنید تا دوباره در مسیر درست قرار بگیرید.

ایجاد ساختار

بسیاری از مردم به خاطر آزاد بودن به فریلنسری روی می‌آورند. چه چیزی می‌تواند بهتر از بیدار شدن در ظهر و کار کردن در لباس خواب باشد؟ اما چون کسی بر فعالیت‌هایتان نظارت ندارد یا تحت یک برنامه زمانی فشرده کار نمی‌کنید، بدان معنا نیست که مهلت‌های زمانی برای تحویل سفارش نیز ندارید. 

اجازه ندهید تنبلی شما از از بهترین بودن دور کند. شما مجاز به ساختن ساختار خود هستید، بنابراین برنامه‌ای را طراحی کنید که برای شما مفید واقع شود! 

اگر می‌خواهید هر روز صبح یک استراحت ۳۰ دقیقه‌ای برای نوشیدن قهوه داشته باشید، این کار را انجام دهید و احساس آزاد بودن کنید. اما دقت داشته باشید که بعد از این زمان باید دوباره به کار خود ادامه دهید. اجازه ندهید ۳۰ دقیقه به یک ساعت تبدیل شود. عدم داشتن نظم و انضباط، عامل شکست و سقوط بسیاری از فریلنسرها است.

با چرخه انرژی خود کار کنید

هر روز دارای پستی بلندی‌های خاص خودش است و این چرخه برای تمام افراد متفاوت است. بعضی‌ها همین حالا شروع کردن را، آسانتر می‌دانند. آن‌ها سعی می‌کنند با گذشت زمان تمرکز خود را بدست آورند. افراد شب زنده دار، بعد از ظهر خود را صرف استراحت می‌کنند و در عوض از انرژی خود برای کار کردن در شب بهره می‌برند. 

درک کنید که چه زمانی در فعال‌ترین حالت خود به سر می‌برید و از آن زمان‌ها برای کار کردن استفاده کنید. زمان استراحت خود را برای مواقعی که ممکن است احساس خستگی کنید نگه دارید. اگر صبح‌ها بهتر کار می‌کنید، زود بیدار نشوید و زمان مفید خود را با بازی‌های کامپیوتری هدر ندهید. اگر دیگر چاره‌ای نداشتید، روال و روتین روزمزه خود را تغییر دهید.

استراحت کنید و پاداش دهید

بهترین روش برای ایجاد انگیزه، استفاده از تقویت کننده‌هایی مثبت است. وقتی بی وقفه و بدون استراحت کار کنید، کم کم از کارتان خواهید ترسید. مغزهای ما با سیم پر نشده است و این قابلیت را ندارند تا ساعت‌ها بنشینند و متمرکز کار کنند. بازه‌های کار کردن خود را به بازه‌های زمانیِ کوچکتری تقسیم کنید. وقتی به آن نقاط عطف رسیدید، استراحت کنید تا کاری لذت بخش را انجام دهید. ۱۰۰۰ کلمه نوشته‌اید؟ بهتر است مدتی بازی مورد علاقه خود را انجام دهید. الگوی صفحه وب را به اتمام رساندید؟ خودتان را به خوردن کمی بستنی مهمان کنید. این استراحت دادن به ذهن و مغزتان می‌تواند حتی کشش عضلاتتان در هر ۳۰ دقیقه باشد. افراد مختلف، روش‌های مختلفی برای استراحت کردن دارند. بعضی‌ها دوست دارند در طول روز، به شکل مکرر استراحت کنند؛ در حالی که بعضی دیگر می‌خواهند ساعت‌ها کار کنند اما در پایان روز یک استراحت طولانی مدت داشته باشند. تا به چیزی دست پیدا نکردید، به خودتان پاداش ندهید. 

اما دانستن حدود و مرزهایتان نیز مهم است. وقتی این استراحت‌های کوتاه دیگر جوابگو نبودند، دوش بگیرید و یا کاری را انجام دهید که به انرژی ذهنی کمی نیاز داشته باشد. استراحت کنید و سپس به کار خود ادامه دهید. 

از خودتان مراقبت کنید

برای بهره وری بیشتر، هیچ چیزی به اندازه خواب مناسب، ورزش زیاد و چند وعده غذایی سالم نمی‌تواند کارایی داشته باشد. اگر شغل شما طوری است که مانع از انجام دادن آن فعالیت‌ها می‌شود، ممکن است زمانش رسیده باشد که کمی به عقب برگردید. اینکه چه زمانی سرتان شلوغ است و چه زمانی باید به مشتری "نه" بگویید را متوجه شوید. بیش از اندازه کار نکنید.

یک فضای کاریِ راحت و آرام را خلق کنید

شاید این موضوع به نظر مهم نرسد اما راحت بودن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهره وری شما داشته باشد. در یک اتاق آرام و بدون سر و صدا و حواس پرتی کار کنید. روی یک صندلی راحتی یا میزی بزرگ سرمایه گذاری کنید. آن‌ها را با پوسترها و گل و گیاهان مختلف تزئین کنید. با اضافه کردن جزئیات شخصی، کاری کنید که آن فضا مختص شما باشد.

از ابزارها استفاده کنید

اپلیکیشن‌ها، وب سایت‌ها و برنامه‌های زیادی در دنیا وجود دارد که به شما در متمرکز ماندن کمک می‌کند. تقویم‌های دسکتاپی، یادداشت‌های مجازی و ابزارهای مدیریت زمان در تحت کنترل نگه داشتن بیشتر چیزها کاربرد دارند. در این بین، حمایت‌های خانواده نیز می‌تواند به شما کمک زیادی کند. برنامه‌هایی مثل Habitica، Mindbloom و Fighter’s Block؛ این برنامه‌ها زندگی شما را بهبود می‌بخشند و به خاطر با انگیزه ماندن به شما پاداش می‌دهند. این برنامه‌ها می‌توانند به شما در ایجاد عادت‌های بهتر نیز کمک کنند.

چیزی که برایتان کاربرد دارد را انجام دهید

مهمترین توصیه‌ای که می‌توانم به شما کنم این است: بفهمید که بهترین چیز برای شما چیست. مقاله‌های این چنینی می‌توانند شما را در مسیر درست قرار دهد اما آن‌ها نباید جایگزین آزمایش کردن شوند. به تلاش خود ادامه دهید و بفهمید که چه چیزی به شما انگیزه می‌بخشد. بفهمید که بهترین چیز برای موقعیت فعلیتان چه می‌تواند باشد و چه روش‌هایی می‌تواند شما را در این مسیر متمرکز نگه دارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی