5 توانایی طراحی و توسعه برای یادگیری در این تابستان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

5 توانایی طراحی و توسعه برای یادگیری در این تابستان

تابستان فرا رسیده است، در حالیکه بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا به بیرون و تعطیلات بروند اما باید به یاد بسپاریم که تابستان واقعا وقت ایده‌آل و خوبی برای یادگیری و توسعه توانایی‌های‌مان است. 

طراحی و توسعه وبسایت‌ها به صورت مداوم در حال تغییر است و تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های جدید در بازه‌های زمانی بسیار کوتاهی ارائه می‌شوند. ما باید سعی کنیم که به صورت ثابت قدم در حال مبارزه و یادگیری باشیم تا در نهایت روی یک مسیر تمرکز داشته باشیم. با این اوصاف باید همواره استعداد‌های‌مان را شکوفا کنیم و توانایی‌های تازه‌ای را به دست بیاوریم. در نهایت باید بگویم که آینده تنها برای فردی مفید خواهد بود که بتواند از حال‌ش بهترین استفاده‌ها را ببرد.

با در نظر گرفتن این موضوعات، بیایید به ۵ عرصه و موضوع نگاه کنیم که می‌توانید آن‌ها را در این تابستان به خوبی یاد بگیرید. البته ممکن است با این موضوعات آشنایی نیز داشته باشید اما دیگر وقت آن است که به صورت عمیق و کامل آن‌ها را یاد بگیرید.

1. CSS Grid

css grid

برای برخی از ماها، هر وقت که یک ویژگی از CSS ارائه می‌شود، یادگیری آن کمی هراسناک و پیچیده است. ما همواره می‌خواهیم که از آخرین ویژگی‌ها استفاده کنیم اما ترس اینکه از قائله عقب بمانیم نیز وجود دارد. در هر حال ما باید بتوانیم که از ویژگی‌های جدید یک تکنولوژی بهترین استفاده‌ها را ببریم.

این دفعه موضوع CSS Grid به صورت کامل همه گیر شده است. مدت زمان زیادی از ارائه آن نمی‌گذرد با این حال بسیاری از مرورگرهای محبوب از آن پشتیبانی می‌کنند. مزیت‌هایی که این تکنولوژی جدید به ما می‌دهد قابل انکار و رد کردن نیست. 

CSS Grid به ما اجازه می‌دهد که بدون پیچیدگی در کدنویسی لایه‌بندی‌های پیچیده و ترکیبی را پیاده‌سازی کنیم. کار با سینتکس CSS Grid ممکن است در ابتدا کمی پیچیده باشد اما در نهایت می‌توانید به این پیچیدگی غلبه کنید. 

منابع یادگیری فارسی:

2. JavaScript

javascript

جاوااسکریپت زبان شیرین و محبوب برنامه‌نویسانی است که همواره دوست دارند چیزهای جدیدی را یاد بگیرند و از تکنولوژی‌های جدید سر در بیاورند. جاوااسکریپت توسعه‌دهندگان و فریمورک‌های فوق العاده زیادی دارد که همه آن‌ها می‌توانند به شما کمک چشم گیری بکنند. 

حتی اگر از سیستم مدیریت محتوایی مانند وردپرس استفاده کنید برای کار با ویرایشگر WordPress Gutenberg لازم است که جاوااسکریپت را به خوبی بدانید. در حقیقت باید گفت که هرجایی نامی از توسعه وب و دنیای وب می‌شود جاوااسکریپت بدون شک در آنجا حضور دارد.

از آنجایی که یادگیری فریمورک‌های دیگر جاوااسکریپت نیاز به داشتن دانش خوبی از جاوااسکریپت و استانداردهای آن است بنابراین تابستان وقت بسیار خوبی برای یادگیری عمیق جاوااسکریپت خواهد بود. 

منابع یادگیری فارسی:

  • وبسایت راکت دوره آموزشی بسیار مفیدی را در این زمینه فراهم آورده که با مشاهده آن می‌توانید به صورت کامل با جاوااسکریپت آشنا شوید. برای مراجعه به این دوره از این لینک استفاده کنید.
  • آموزش جاوااسکریپت ES۶
  • آموزش TypeScript

3. Micro-Interactions

Micro-Interactions

در دنیای پر از جزئیات طراحی، ریزتعاملات بخش مهمی از آن به شمار می‌روند. ریزتعاملات همان تعاملات بصری کوچکی هستند که در طراحی و پیاده‌سازی یک وبسایت وجود دارند. می‌تواند این تعاملات افکتی باشد که از طریق کلیک روی یک دکمه بوجود می‌آید و یا اینکه یک نوار Progress. در هر صورت به تمام ریز کنش‌هایی که در وبسایت تعامل بصری دارند گفته می‌شود.

ممکن است این آیتم‌ها از نظر بصری کوچک باشند اما می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی روی تجربه کاربری وبسایت بگذارند. آن‌ها باعث می‌شوند که کاربران از کارهایی که انجام می‌دهند مطمئن شوند. به همین دلیل آن‌ها به اینکه با وبسایت شما بارها و بارها تعامل برقرار کنند مشکلی نخواهند داشت.

منابع یادگیری فارسی:

4. Design Systems

system design

اگر دنبال سازگاری و ظاهر یکپارچه‌ای در اپلیکیشن و وبسایت‌تان هستید، بنابراین یک سیستم طراحی می‌تواند به شما کمک بکند. برخی دیگر آن‌ را با نام «کتابخانه الگو» یا «styleguide» نیزمی‌شناسند. سیستم طراحی یک زبان بصری است که به شما کمک می‌کند تا المان‌های رابط کاربری را مستندسازی کنید و در نهایت بعدا استفاده نمایید. این به شما اطمینان می‌دهد که فونت‌ها، شکل‌ها، آيکون‌ها و… با همدیگر در بین تمام پلتفرم‌ها سازگاری و یکپارچگی دارد. این موضوع مخصوصا زمانی مهم است که بخواهید با یک تیم روی یک پروژه در مقیاس بزرگ کار کنید.

برای مثال، وقتی که از یک سیستم طراحی استفاده کنید همه افراد داخل یک شرکت می‌دانند که استایل یک دکمه CTA باید به شکلی باشد. این کار باعث می‌شود که پیاده‌سازی چنین المنت‌هایی در طراحی وبسایت بسیار راحت تر شود. طراحان نیازی ندارند که به موضوعات مختلف بسیار فکر کنند به این دلیل که تمام قواعد در داخل مستندات وجود دارد.

ما معمولا چیزهای مختلف را به صورت تصادفی طراحی می‌کنیم. این موضوع ممکن است برای برخی از پروژه‌ها مناسب باشد اما ثابت نیست. 

5. Typography

Typography

بسیاری از ما طراحان که به صورت خودآموز همه چیز را یاد می‌گیریم، هیچوقت بهترین رویکردها در رابطه با تایپوگرافی را یاد نگرفته‌ایم. همواره فقط چیزی را در نظر گرفته‌ایم که به نظرمان زیبا بوده است. اما در کنار این چیزهای بیشتری وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم. برای مثال متون واکنشگرا یکی از موضوعاتی است که همه طراحان باید به خوبی آن را یاد بگیرند.

زمانی را برای یادگیری برخی نکات پایه و همزمان آخرین تکنیک‌های تایپوگرافی وقف کنید. مطمئن باشید یکی از موضوعات بسیار مناسب برای هر طراح خواهد بود.

منابع یادگیری فارسی:

در پایان

تابستان وقت بسیار خوبی برای یادگیری است، مدارس و دانشگاه‌ها بسته شده‌اند و تقریبا کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد. به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی توسعه توانایی‌های شخصی‌تان می‌تواند کمک بسیار خوبی به خودتان باشد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا