Jamstack چیست و چه کاربردی دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 16 دقیقه

Jamstack چیست و چه کاربردی دارد؟

Jamstack یکی از محبوب‌ترین ابزارهایی است که برای ایجاد اپلیکیشن و وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به سرعت نیز در حال رشد است. Jamstack که یک اکوسیستم منحصربه‌فرد از مجموعه چند فناوری محسوب می‌شود، به توسعه دهندگان پشتیبانی لازم برای ایجاد وب سایت‌های قدرتمند و اپلیکیشن‌های کاربردی پیشرفته را می‌دهد.

مدتی قبل Jamstack بیشتر به عنوان یک اصطلاح ناشناخته در بین جامعه توسعه دهندگان به حساب می‌آمد، اما امروزه به یک سرمایه‌گذاری قدرتمند برای بسیاری از صاحبان کسب و کار تبدیل شده است. حتی شرکت‌های بزرگی مانند Cloudflare برای سرویس‌های ابری خود و Microsoft نیز برای Azure Static Web Apps درگیر آن هستند. یا شرکت‌های دیگر مانند Shopify، PayPal و Nike هم با آن کار می‌کنند.

بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید که ببینیم Jamstack دقیقا چیست و آیا زمانش فرا رسیده که به آن مهاجرت کنیم.

Jamstack چیست؟

این اصطلاح که در اصل با نام JAMstack شناخته می‌شود، نوعی اکوسیستم توسعه به شمار می‌رود و از Javascript، APIها و Markup (همان سرواژه‌های JAM) تشکیل شده است. همچنین به عنوان راه حلی برای معماری توسعه وب در نظر گرفته می‌شود که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد به مزایایی مانند امنیت بالاتر و عملکرد بهتر دسترسی داشته باشند و در عین حال CMS مبتنی بر پایگاه داده پویا را توسعه دهند.

این ابزار به شرکت‌ها و توسعه دهندگان امکان می‌دهد یک وب سایت داینامیک بسازند که در آن asset فایل‌های استاتیک به صورت از پیش رندر شده در CDN قرار می‌گیرند. به علاوه محیط پویا در سمت کلاینت جاوا اسکریپت نیز از طریق توابع serverless اجرا می‌شود.

برای درک بهتر بیایید Jamstack را با استراتژی توسعه LAMP مقایسه کنیم که در آن توسعه دهندگان از چهار مؤلفه متن باز برای ساخت وب سایت‌ها استفاده می‌کنند: Linux، Apache HTTP، MySQL و PHP.

در LAMP هر درخواست کاربر برای یک صفحه، سرور را مجبور می‌کند تا به پایگاه داده کوئری بزند، مگر اینکه صفحه در حافظه کش شده باشد و نتیجه را با داده‌های نشانه‌گذاری صفحه و پلاگین‌ها ترکیب کند. در حالی که وب سایت‌های Jamstack به سرعت فایل‌های بهینه‌سازی‌شده و markup را رزرو می‌کنند، زیرا فایل‌ها قبلا روی CDN کامپایل شده‌اند و دیگر نیازی به نوشتن کوئری در پایگاه داده نیست.

جریان کاری Jamstack به طرز چشمگیری مشکلات دست‌و‌پاگیر مربوط به توسعه و نگهداری را کاهش می‌دهد و آن را برای توسعه دهندگان بسیار جذاب می‌کند.

مزایای Jamstack

Jamstack ابزار توسعه ایده‌آلی برای همه نخواهد بود، اما مزایای زیادی برای ارائه دارد. به عنوان مثال با واکشی HTML از یک CDN، سیستم دیگر لازم نیست منتظر بماند تا HTML ترکیب شده و به مشتریان برگردانده شود. این راه‌حل همچنین تجربه بهبود روند توسعه را با روش‌های استاتیک فراهم می‌کند.

با استفاده از Jamstack توسعه دهندگان می‌توانند فایل‌های استاتیک خارق‌العاده‌ای را بسازند که بر اساس درخواست، به میزبانی CDN آماده ارائه می‌شوند. برخی از بزرگ‌ترین مزایای Jamstack عبارتند از:

  • عملکرد: از آنجایی که فایل‌های استاتیک از پیش ساخته شده را مستقیما از CDN رزرو می‌کنید، به زمان بارگیری بسیار سریع‌تری دست خواهید یافت که با گزینه‌های رندر سمت سرور قابل مقایسه نیست. از این طریق برای کنترل هرگونه افزایش ترافیکی که ممکن است با آن مواجه شوید، با تاخیر کم‌تری روبه‌رو می‌شوید.
  • تجربه کاربری: عملکرد بهتر وب سایت به طور قابل توجهی تجربه کاربر، ترافیک وب سایت و همچنین سئو را بهبود می‌بخشد. تجربه کاربری همیشه یک عامل مهم در تضمین موفقیت وب سایتها بوده و برای جذب دائمی مشتریان امری ضروری است. زیرا وب سایت‌هایی که از نظر عملکردی بهینه شده‌اند، همیشه کاربران را راضی نگه می‌دارند.
  • امنیت: با بهره‌گیری از Jamstack هیچ نگرانی برای سرور یا پایگاه داده وجود ندارد. چرا که از فناوری‌های شخص ثالث برای رسیدگی به این مسائل استفاده می‌شود. معماری Jamstack به صورتی است که قسمت بک-اند و فرانت-اند توسعه شما از هم جدا شده، در نتیجه می‌توانید برای اجرای آسان فرآیندهای سمت سرور به APIها اعتماد کنید. Jamstack همچنین دارای مزایای امنیتی است که سایر رویکردها فاقد آن هستند.
  • میزبانی و مقیاس‌پذیری: هم میزبانی و هم مقیاس‌پذیری اغلب می‌تواند در دنیای توسعه مشکل‌ساز باشد، اما وقتی که فایل‌ها را از یک CDN بگیرید، کمتر با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوید. CDNها بی‌نهایت مقیاس‌پذیر هستند، بنابراین توسعه‌پذیری عالی را در محیط توسعه خود دریافت می‌کنید. میزبانی CDN برای فایل‌های استاتیک نیز ارزان‌تر از میزبانی سنتی است، در نتیجه می‌توانید هزینه‌ها را پایین نگه دارید.
  • تعمیر و نگهداری: Jamstack به‌جای مدیریت مستقیم زیرساخت‌ها، با نزدیک کردن قسمت فرانت-اند به فناوری‌های جدید، روند کار را آسان‌تر می‌کند. همچنین حذف پلاگین‌ها، پایگاه‌های داده و سایر خدمات میزبانی می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان و هزینه به طور قابل توجهی صرفه‌جویی کنید.
  • تجربه توسعه: از دیدگاه توسعه، Jamstack مزایای زیادی دارد. به این صورت که با بهره‌گیری از Github، CI/CD، CDN و پیش‌نمایش‌های خودکار پشتیبان بالایی را به دست می‌آورید. به علاوه محیط‌های توسعه محلی، توانایی اجرا و عیب‌یابی عملکردهای ابری به صورت محلی همگی فوق‌العاده هستند.

آیا Jamstack محدودیت دارد؟

از بسیاری جهات Jamstack یک راه‌حل نوآورانه و انقلابی برای توسعه است. به طوری که می‌تواند به شما کمک کند تا یک وب سایت بسیار جذاب‌تر ایجاد کنید و شرکت خود را به روشی باورنکردنی رشد دهید. البته این بدان معنا نیست که هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.

به عنوان مثال Jamstack برای توسعه دهندگان باتجربه مناسب‌تر است، اما برای مبتدیان نه. چرا که برای شروع حداقل به دانشی در مورد توسعه وب نیاز دارید. همچنین باید مواردی مانند Vue یا React را نیز درک کنید تا ابزاری را توسعه دهید که هر کسی بتواند به سادگی از آن استفاده نماید.

از طرفی مواردی هم وجود دارد که نمی‌توانید با آن پیاده‌سازی کنید، مانند داده‌های user-specific و real-time. بنابراین ممکن است Jamstack به طور موثر در پروژه‌هایی که به این نوع داده‌ها نیاز دارند کارایی نداشته باشد. برای مثال پیاده‌سازی داشبورد تجزیه و تحلیل احتمالا ایده خوبی با استفاده از Jamstack نخواهد بود. همچنین مشکلات پیش روی دیگر برای برخی از توسعه دهندگان شامل موارد زیر است:

  • پیچیدگی API: یافتن راه‌حل مناسب برای نیازهای خود در میان گزینه‌های مختلف و متعدد بسیار دشوار است. البته این موضوع می‌تواند چیزی باشد که شما در مورد اکوسیستم وردپرس و تنوع عظیم پلاگین‌های آن نیز می‌شنوید. اما در هر صورت API حداقل وب سایت شما را خراب نمی‌کند.
  • فرآیندهای طولانی ساخت: اگر تعداد صفحات زیادی دارید، احتمالا فرآیند ساخت گسترده‌ای پیش رو خواهید داشت. زیرا هر زمان که یک صفحه را تغییر دهید (حتی یک صفحه کوچک)، باید کل وب سایت خود را بازسازی نمایید. بنابراین اگر به وب سایتی با هزاران صفحه برخورد کنید، قطعا برایتان مشکل‌ساز می‌شود. هرچند راه‌حل‌هایی برای این مشکل وجود دارد.
  • مدیریت داینامیک: استفاده از Jamstack به معنای کنار گذاشتن کامل بک-اند نیست. چون شامل بخش مهمی از رویکرد دسترسی به توابع serverless می‌شود که با گذشت زمان موثرتر خواهد شد. این توابع را می‌توان در لبه نیز اجرا کرد. بنابراین بخش‌های پشتیبانی وب‌سایت شما با افزایش مقیاس، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند.

بهترین ابزارهای Jamstack

اکنون که اصول اولیه Jamstack را می‌دانید، بیایید به برخی از ابزارهایی که می‌توان برای طراحی یک وب سایت یا اپلیکیشن در محیط Jamstack استفاده کرد، نگاهی بیاندازیم.

GIT

هزاران ابزار در اکوسیستم Git وجود دارد که در بین توسعه دهندگان Jamstack رایج هستند. ابتدا با خود Git شروع می‌کنیم. گیت یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده رایگان و متن باز قدرتمند است. با بهره‌گیری از آن شرکت‌ها می‌توانند همه چیز را از پروژه‌های کوچک گرفته تا کسب و کارهای بزرگ با کارایی و سرعت بالا انجام دهند. این گزینه بسیار آسانی برای استفاده و یادگیری است و از طیف وسیع ابزارها مانند Perforce، ClearCase و Subversion برتری دارد.

GitHub و GitLab نیز دو سرویس برای ریپازیتوری‌های Git با خدمات داخلی به منظور میزبانی صفحات استاتیک در خارج از پایگاه کد شما هستند. استفاده از این سرویس‌ها باعث می‌شود زمانی که در حال ساخت یک وب سایت با Jamstack هستید، مدیریت و روند کار فوق‌العاده باشد. همچنین می‌توانید به صورت رایگان به این قابلیتها دسترسی داشته باشید.

GitLab به شما یک پلتفرم DevOps جامع برای توسعه می‌دهد، جایی که می‌توانید از یک مجموعه ابزار CI/CD لذت ببرید. راه‌حل جامع که به عنوان یک برنامه کاربردی ارائه می‌شود، نحوه ادغام و همکاری تیم‌های امنیتی، توسعه و عملیات را تغییر می‌دهد. ضمن این‌که به تسریع تحویل نرم افزار در مقیاس عظیم هم کمک می‌کند.

AWS AMPLIFY

AWS Amplify توسط سرویس‌های وب آمازون ایجاد شده که یک پلتفرم توسعه مملو از ویژگی‌های مفید برای افراد در محیط Jamstack به حساب می‌آید. هدف Amplify کاهش پیچیدگی‌های مرتبط با خدمات وب آمازون برای استقرار برنامه‌های تلفن همراه و وب است. از این طریق 12 ماه میزبانی رایگان همراه با فضای ذخیره‌سازی دریافت می‌کنید.

این گزینه به طرز چشمگیری گردش کار AWS را بهبود می‌بخشد، به خصوص اگر شما یک کاربر تازه‌کار هستید.

با کمک AWS Amplify شرکت‌ها می‌توانند به ویژگی‌هایی مانند یک مرکز داده جامع برای همگام‌سازی داده‌ها بین ابر و وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین دسترسی آسان به تمام بخش‌های مختلف عملیات ابری وجود دارد. این سرویس همچنین با طیف وسیعی از ابزارهای مرکزی جاوا اسکریپت به خوبی کار می‌کند.

NETLIFY

Netlify یک راه‌حل پیشگام در محیط Jamstack است که به کاربران امکان می‌دهد متناسب با شرایط خاص خود، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داینامیک تولید کنند. از این طریق می‌توانید به مجموعه‌ای از افزونه‌ها دسترسی داشته باشید و ابزارهای خود را بسازید. داشتن محیط انعطاف‌پذیر توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا وب سایت‌ها را بر روی یک زیرساخت multi-cloud به منظور ارتقای سرعت و مقیاس‌پذیری اتوماسیونها اجرا کنند.

Netlify به گونه‌ای ساخته شده که از ابتدا کاملا ایمن باشد، همچنین توسعه وب سایت‌ها را برای عملکردهای سفارشی و استقرار مستقیم ساده می‌کند و دیگر نیازی به نگرانی در مورد مدیریت، مقیاس‌بندی و یکپارچه‌سازی سرویس‌های وب نیست. به این معنی که می‌توانید معماری Jamstack خود را سریع‌تر پیاده‌سازی کنید.

برخلاف سایر برنامه‌های قدیمی، پروژه‌های Jamstack کاملا از صفحات فرانت-اند و رابط کاربری شما در پایگاه‌های داده پشتیبان و برنامه‌های Netlify جدا هستند. با استفاده از این سرویس می‌توان کل قسمت فرانت-اند را با asset‌ها و صفحات استاتیک بهینه‌سازی شده در پروژه‌های وب جدید سریع‌تر از همیشه توسعه داد.

NEXT.JS

Next.JS با الهام از عملکرد PHP راه‌حلی برای ماژول‌های جاوا اسکریپت از پیش رندر شده است. این راه‌حل به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به راحتی کامپوننت‌های برنامه خود را اکسپورت کنند و تست‌های جداگانه‌ای برای تعیین نحوه عملکرد هر کامپوننت انجام دهند. همچنین می‌توان به طیف گسترده‌ای از کامپوننت‌ها و ماژول‌ها از NPM دسترسی داشت. Next به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا در زمان خود صرفه‌جویی کنند و نیاز به استفاده از پکیج‌های مختلف و کامپایلرها را از بین می‌برد.

این راه‌حل بسیار کاملی است و اطمینان حاصل می‌کند که توسعه دهندگان می‌توانند پروژه‌ها را به سرعت ایجاد کنند. به علاوه این فناوری به شما امکان می‌دهد که تنها پکیج مورد نیاز در گردش کار جاوا اسکریپت خود را استفاده کنید، نه همه جاوا اسکریپت را به طور همزمان. Pre-fetching یکی از ویژگی‌های Next.JS است که به پکیج‌های بهینه کد اجازه بارگیری یکپارچه را می‌دهد.

Next.JS همچنین از جایگزینی hot-module پشتیبانی می‌کند. به این معنی که به جای بارگیری مجدد کل برنامه زمانی که کد را تغییر می‌دهید، فقط ماژول‌هایی را که تغییر داده‌اید دوباره ایجاد می‌کنید.

ANGULAR

احتمالا شناخته شده‌ترین فریمورک جاوا اسکریپت Angular است که توسط مهندسان گوگل طراحی شده و برای اولین بار در سال 2012 معرفی شد. این فریمورک به توسعه دهندگان راه جدیدی برای ایجاد صفحات داینامیک ارائه می‌دهد. قبل از این فناوری، گزینه‌های دیگری برای ایجاد صفحات پویا وجود داشت، اما آن‌ها به این سرعت و راحتی نبودند.

انگولار یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی است که شرکت‌ها می‌توانند هنگام ساخت یک وب سایت با Jamstack از آن استفاده کنند. ابزارهای فرانت-اند آن توسعه دهندگان را از سراسر جهان جذب می‌کند. هر نسخه دارای ویژگی‌هایی است که به طور مداوم ارتقا می‌یابند تا اطمینان حاصل شود می‌توان بهترین نتایج را کسب کرد.

این فریمورک عملکرد HTML را با دستورات قدرتمندی گسترش می‌دهد و برای اجرای این دستورات به تلاش بسیار کمی نیاز است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پیشوند -ng را به عناصر HTML خود اضافه کنید. Angular همچنین به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد ویجت‌هایی را با استفاده از داده‌های قابل ویرایش از طریق two-way binding ایجاد کنند. به این معنی که دیگر مجبور نیستند کدی بنویسند که دائما بین model و view همگام‌سازی شود.

بدین ترتیب توسعه دهندگان به مواردی مانند پیمایش مجازی نیز دسترسی پیدا می‌کنند که می‌تواند به نمایش فهرست‌های بزرگی از عناصر و رندر کردن آیتم‌هایی که روی صفحه قرار می‌گیرند به منظور کاهش زمان بارگیری کمک نماید.

REACT

یکی دیگر از ابزارهای ضروری در دنیای جاوا اسکریپت برای Jamstack، ری‌اکت است که برای اولین بار در سال 2013 راه‌اندازی شد و به لطف عملکرد فوق‌العاده‌اش، نظر هزاران کاربر در سراسر جهان را به خود جلب کرد. امروزه چشم‌انداز کامل آن توسط فیسبوک همراه با تمام اعضای جامعه توسعه دهندگان حفظ می‌شود. این فریمورک توسط برخی از بزرگ‌ترین غول‌های صنعت تکنولوژی مانند نتفلیکس، پی‌پال و اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

React یک پیشگام واقعی در اکوسیستم Jamstack محسوب می‌شود که با رویکرد هیجان‌انگیز خود به راه‌حل‌های ساده و سرراست برای مدیریت جاوا اسکریپت دست یافته است. شما می‌توانید به آپدیت‌های دسته‌ای و همچنین DOM مجازی دسترسی داشته باشید که اجرای سریع کامپوننت‌ها را آسان‌تر می‌کند. به علاوه یک مزیت دیگر آن سازگاری با بسیاری از ابزارهاست.

می‌توانید با کمک React یک برنامه یا وب سایت جامع و کامل بسازید و برای دسترسی به برخی از ویژگی‌های آن به ‌ویژه پشتیبانی جامعه React مشکلی نخواهید داشت.

GATSBY

Gatsby از ابتدا برای بهبود تجربه کاربری در سطح جامعی ایجاد شد. این ابزار یک تولیدکننده سایت استاتیک است که تمرکز زیادی روی مواردی مانند سئو، عملکرد و دسترسی دارد. همچنین بسیاری از ویژگی‌ها را به صورت out-of-the-box ارائه می‌دهد تا به توسعه دهندگان کمک کند بهترین راه‌حل را بدون پیچیدگی برای کاربران خود ارائه دهند.

گتسبی برای توسعه وب سایت‌های استاتیک از قبل پیکربندی شده‌ که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد صفحات را سریع‌تر بارگیری کنند، کدهای قوی‌تر بنویسند و رندر سمت سرور را نیز فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید به ویژگی‌هایی مانند واکشی اولیه داده‌ها، بهینه‌سازی assetها و بارگیری سریع تصاویر دسترسی داشته باشید. به علاوه دارای مستندات و پکیج‌های عالی است که به شما کمک می‌کند سایت خود را سریعتر راه‌اندازی نمایید.

بهره‌گیری از GraphQL نیز باعث می‌شود که سیستم بتواند داده‌های شما را از هر جایی (مثل CMS، JSON، Markdown و APIها) جمع‌آوری کند.

AGILITY CMS

توسعه یک وب سایت Jamstack موثر به معنای دسترسی به فناوری CMS مناسب است.Agility  با این‌که اولین CMS برای پشتیبانی از Jamstack نیست، اما یکی از گزینه‌های شناخته شده به حساب می‌آید و هنگامی که وارد بازار شد، به سرعت توجه طیف عظیمی از توسعه دهندگان در سراسر جهان را به خود جلب کرد.

Agility CMS یک پیشگام در این حوزه است که می‌تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا بستری برای هر اکوسیستم آنلاین ایجاد نمایند. این فناوری از APIهای REST پشتیبانی می‌کند، بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند همه برنامه‌های شخص ثالث و فریمورک‌های فرانت-اند مورد علاقه خود را به هم متصل کنند.

همچنین به توسعه دهندگان این آزادی را می‌دهد که راه‌حل‌هایشان را به روش خود کدنویسی کنند. به این صورت که دیگر مجبور نیستند از مجموعه دستورات خاصی برای ایجاد محتوا پیروی نمایند و قالب‌های آماده‌ای نیز برای توسعه سریعتر در دسترس هستند. Agility CMS همچنین پایگاه داده شما را میزبانی می‌کند، بنابراین لازم نیست نگران اتصال، پشتیبان‌گیری و نگهداری برنامه باشید.

رویکرد Agile نیز با معماری قوی خود به منظور کمک به شرکت‌ها در مدیریت محتوای دیجیتال و مشارکت با گتسبی، برای استراتژی‌های توسعه Jamstack گزینه ایده‌آلی است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا