لاراول؛ پر تقاضا‌ترین فریمورک سال
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

لاراول؛ پر تقاضا‌ترین فریمورک سال

زمانی که مشغول پیدا کردن شغل مناسب در حیطه کاری خودم بودم با آگهی‌های بسیار زیادی مواجه شدم که بدنبال توسعه‌دهنده لاراول بودند. حقیقتا از این مسئله بسیار تعجب کردم. با جستجوهای مختلفی که انجام دادم به دنبال پاسخ به این پرسش بودم که چرا لاراول تا به این حد پرطرفدار بوده و شرکت‌های ایرانی بسیار زیادی روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

در خلال این جستجوها به نتایج خارق‌العاده‌ای دست پیدا کردم که قصد دارم در این مقاله آن‌ها را به اشتراک بگذارم. اهمیت یادگیری لاراول در چیست؟ به چه دلیل تقاضا برای توسعه‌دهنده این فریمورک تا به این حد بالاست و چگونه می‌توان آن را یاد گرفت؟

لاراول چیست؟

داستان لاراول به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد، زمانی که توسعه‌دهنده آن یعنی تیلور اوتول تصمیم گرفت تا براساس زبان PHP یک فریمورک همه کاره برای توسعه سمت سرور ایجاد کند. لاراول یک راهکار همه جانبه برای توسعه سمت سرور در نظر گرفته شد و به همین جهت توانست تا به اینجای کار فریمورک بسیار محبوبی باشد.

لاراول یک فریمورک MVC و ماژولار است. وجود پکیج‌های مختلف این قابلیت را به لاراول می‌دهد تا بتواند در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های مختلف شرکت داشته و قدرت لازم را به توسعه‌دهندگانش بدهد.

لاراول از سال ۲۰۱۰ به بعد به صورت مداوم بروزرسانی شده و از آن زمان تا به حال نسخه‌های متفاوتی از خود را ارائه داده است. در سال ۲۰۲۱ می‌توان این ادعا را کرد که لاراول جزوی از کم خطاترین و بی نقص‌ترین فریمورک‌های توسعه سمت سرور است که می‌توانید از آن بهره بگیرید.

از آنجایی که لاراول به صورت کامل با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سمت سرور PHP نوشته شده، در نتیجه می‌توان لاراول را نیز یک فریمورک خالص برای توسعه Back-End دانست. لاراول به خوبی می‌تواند نیازمندی‌هایی که برای یک فریمورک سمت سرور مورد نیاز است را برای شما فراهم کند. از جمله این نیازمندی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی ادغام و سازگاری بالا با سیستم‌های مختلف مدیریت دیتابیس
  • مدیریت درست ارسال‌ها و درخواست‌ها
  • دارا بودن Template Engine
  • توانایی توسعه REST API
  • برقراری امنیت برای فرم‌های ورودی سایت
  • پشتیبانی از معماری MVC
  • و بسیاری چیزهای دیگر

ویژگی‌های اصلی که می‌توان از لاراول دریافت کرد شامل چه مواردی می‌شود؟

لاراول به عنوان یک فریمورک توسعه سمت سرور ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی داشته که هر کدام از آن‌ها می‌تواند در بخشی از فرایند توسعه به شما کمک بکند. بیایید با چند مورد از این ویژگی‌ها آشنا شویم.

احراز هویت

احراز هویت یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک اپلیکیشن سمت سرور است. تمام مراحل اصلی احراز هویت و اعتبارسنجی معمولا توسط توسعه‌دهنده Back-End انجام خواهد شد. هر چند که توسعه این بخش از اپلیکیشن می‌تواند بسیار دردسرساز باشد اما لاراول با در نظر گرفتن توابع و ویژگی‌هایی، فرایند پیاده‌سازی قابلیت‌های احراز هویت را بسیار ساده‌تر کرده است. لاراول حاوی یکسری امکانات داخلی است که به شما کمک می‌کند تا سیستم احراز هویت مورد نظر خود را براساس اپلیکیشنی که ایجاد کرده‌اید توسعه دهید.

نوآوری در موتور قالب یا Template Engine

موتور قالبی که لاراول در خود پیاده‌سازی کرده و از آن استفاده می‌کند به شما قابلیت توسعه اپلیکیشن‌های داینامیک را به آسانی می‌دهد. ویجت‌ها و ابزارک‌های مختلفی که در این قالب پیاده‌سازی شده به شما اجازه توسعه یک اپلیکیشن ساختارمند را می‌دهد.

ORM

زمانی که کار به توسعه دیتابیس می‌رسد، همه چیز کمی چالش برانگیز و سخت می‌شود. اما وجود یک ORM می‌تواند از پیچیدگی این پروسه جلوگیری کند. ORM مخفف Object Relational Mapping است و در واقع یک مدل شئ‌گرا برای توسعه دیتابیس و مدل‌های مربوط به آن از طریق اپلیکیشن نوشته شده است. ORM یک لایه انتزاعی برای ارتباط برقرار کردن با دیتابیس بوده و شما را از روش‌های سنتی برای ارتباط با دیتابیس و انجام عملیات‌های CRUD با استفاده از SQL تا حدی بی نیاز می‌کند. لاراول از جمله فریمورک‌هایی‌ست که قابلیت ORMنویسی مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از دلایل محبوبیت بالای لاراول توسعه آسان‌ مدل‌های بانک اطلاعاتی و روش‌های ارتباط برقرار کردن با آن است.

تست واحد Unit-testing

تستینگ یکی از کلیدی‌ترین کارهایی است که یک برنامه‌نویس ارشد باید انجام دهد. هر تغییری که در اپلیکیشن انجام می‌دهید یک بار نیاز به تست کردن دارد. این تست کردن برای بررسی نبود مشکلات انجام می‌شود. لاراول ویژگی‌های داخلی و کلیدی در اختیار دارد که به شما امکان انجام تست‌های مختلف را می‌دهد.

Artisan

وجود یک ابزار متنی مبتنی بر خط فرمان به شما امکان مدیریت سریع‌تر پروژه را می‌دهد. در لاراول ابزاری تحت عنوان Artisan وجود دارد که برای این منظور طراحی شده است. انجام کارهای تکراری و پیاده‌سازی کردن آن‌ها با استفاده از یک ابزار متنی می‌تواند بسیار آسان‌تر باشد.

چرا باید لاراول را یاد گرفت؟

یادگیری لاراول می‌تواند دلایل مختلف و بسیار زیادی داشته باشد. جامعه کاربری گسترده، وجود فرصت‌های کاری بسیار زیاد، سهولت در توسعه تنها مواردی از این دلایل به حساب می‌آیند. در زیر می‌توانید به صورت مفصل این دلایل را مشاهده بکنید.

  • جامعه کاربری: لاراول و زبان برنامه‌نویسی PHP از جامعه کاربری بسیار بزرگی برخوردار بوده و افراد بسیار زیادی وجود دارند که از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن این مسئله شما قابلیت آن را پیدا خواهید کرد که با استفاده از منابع بسیار بیشتری فرایند توسعه اپلیکیشن را یاد بگیرید، در مواجهه با مشکلات مختلف با راحتی بسیار بیشتری آن‌ها را حل کنید چرا که راه‌حل‌های بسیار زیادی از طرف این جامعه کاربری در فضای اینترنت قرار گرفته است.
  • فرصت‌های کاری: زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی و تکنولوژی‌های مبتنی بر آن برای سال‌های بسیار زیادی است که در فضای کار برنامه‌نویسی ایران حضور داشته و در نتیجه منجر شده که برنامه‌نویسان حرفه‌ای بسیار زیادی در این زمینه رشد کنند.
  • سهولت در توسعه: خاصیت فریمورک به نسبت زبان خالص برای توسعه در این است که امر توسعه با استفاده از فریمورک بسیار ساده بوده و سهولت در انجام آن بالاست. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که هر فریمورکی نمی‌تواند فرایند توسعه بسیار سریعی را به شما بدهد. لاراول از جمله مواردی است که می‌تواند در کنار سریع‌ بودن، سهولت بالایی در امر اجرا و توسعه داشته باشد. به همین دلیل افراد می‌توانند پروژه‌های بزرگ را در زمان کمی ایجاد کنند.

چگونه لاراول را یاد بگیریم؟

برای یادگیری لاراول شما نیاز دارید که ابتدا به خوبی با زبان برنامه‌نویسی PHP آشنا شوید و سپس سراغ یادگیری لاراول و یا فریمورک‌های مرتبط با آن بروید. به همین دلیل نیاز است که قدم‌های پیش‌نیاز زیر را پیش بروید.

پیش‌نیاز اول: آموزش PHP

در قدم اول نیاز دارید که به خوبی با خود PHP آشنا شوید. یادگیری PHP به این منظور که بتوانید با دستورات اولیه آن کار کرده و سپس بتوانید فرایند مدیریت دیتابیس را یاد بگیرید. با در نظر گرفتن این موارد شما کم کم می‌توانید پروژه‌های کوچک را ایجاد کرده و تا حد مناسبی فرایند یادگیری را پیش ببرید. برای این موضوع می‌توانید از دوره آموزشی «آموزش PHP» استفاده کنید.

پیش‌نیاز دوم: آموزش شئ‌گرایی در PHP

لاراول یک فریمورک با پشتیبانی از الگوهای شئ‌گرایی است. به همین دلیل شما نیاز دارید که با توانمندی‌های شئ‌گرا در زبان مبدا یعنی PHP آشنا شوید. برای این منظور می‌توانید از دوره آموزشی «آموزش شئ‌گرایی در PHP» استفاده کنید.

برای یادگیری عمیق‌تر PHP و حرفه‌ای تر شدن هر چه بیشتر در این زمینه، می‌توانید از صفحه «مسیر یادگیری PHP» استفاده کنید.

در قدم اول: آموزش لاراول

بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط به PHP نیاز است که قدم اول یادگیری لاراول را شروع کنید. برای این منظور می‌توانید با دوره آموزشی «آموزش لاراول» کارتان را شروع کنید. در این دوره با تمام ویژگی‌های اولیه لاراول آشنا خواهید شد و توانمندی کافی برای توسعه اپلیکیشن‌های کوچک را پیدا خواهید کرد.

در قدم دوم: آموزش پروژه محور لاراول

بعد از یادگیری نکات اول مربوط به آموزش لاراول، نیاز است که فرایند آموزش پروژه محور لاراول را شروع کنید. در این دوره آموزشی شما یاد خواهید گرفت که از لاراول در ساخت پروژه‌های بزرگ استفاده کنید. تمام این مراحل به صورت قدم به قدم پیش خواهد رفت. در نتیجه مشکلات مختلفی در این زمینه نخواهید داشت.

جدای از این دو قدم شما نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی بیشتری نیز دارید. برای همین می‌توانید از صفحه «مسیر یادگیری لاراول» استفاده کنید.

در پایان

اگر به دنبال پیدا کردن یک شغل در زمینه توسعه وب و برنامه‌نویسی هستید می‌توانید فرایند آموزش لاراول را پیش بگیرید. در کشور ایران، لاراول یکی از پر تقاضاترین فریمورک هایی‌ست که می‌توانید پیدا کنید. جدای از موقعیت های شغلی عالی لاراول به شما این کمک را می‌کند تا پروژه‌های بزرگی را نیز توسعه دهید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.4 از 10 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا