توسعه دهندگان Full-Stack به چه تکنولوژی‌هایی نیاز دارند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

توسعه دهندگان Full-Stack به چه تکنولوژی‌هایی نیاز دارند؟

سه فناوری اصلی برای هر توسعه‌دهنده وب HTML، CSS و JavaScript است. در این مقاله با فرض بر این که شما این سه را از قبل می‌دانید، قصد داریم فناوری‌های دیگری را به شما معرفی کنیم.

1) NEXT.JS

اگر توسعه‌دهنده React هستید، باید Next.js که یک فریمورک رندرینگ سمت سرور است را نیز بیاموزید. این باعث می‌شود وب سایت شما عملکردی سریعتر و قوی‌تر داشته باشد، اما در کل Next.JS یک تجربه توسعه عالی را برایتان به ارمغان می‌آورد. اگر هم توسعه‌دهنده Vue هستید، می‌توانید به جای آن Nuxt.js را در نظر داشته باشید.

2) Tailwind CSS

Tailwind CSS یک فریمورک مفید و کاربردی است که امکان ایجاد مقادیر را در استایل‌تان کاهش می‌دهد تا بتوانید با نوشتن CSS کمتر، طرح‌بندی بهتری را به صورت سریع ایجاد کنید. Tailwind دارای مقادیر کاملا مجزایی است، به طوری که می‌توانید کلاس p-1 را برای مقدار padding 0.25rem بنویسید. این به ما در حفظ layoutها، padding‌ها و margin‌ها کمک می‌کند. به علاوه بیشتر برای توسعه‌دهندگانی توصیه می‌شود که می‌خواهند روی منطق برنامه تمرکز کنند و نه روی رابط کاربری، زیرا به ما امکان می‌دهد رابط کاربری بهتری را سریعا با کد کمتری به منظور دیباگ کردن ایجاد کنیم.

3) TypeScript

برای هر کسی که با پروژه‌هایی در مقیاس متوسط ​​تا بزرگ کار می‌کند، استفاده از TypeScript همراه با جاوااسکریپت بسیار حیاتی است و در این صورت بازسازی کد بسیار آسان‌تر می‌شود. TypeScript به طور کلی به عنوان ابر مجموعه جاوااسکریپت در نظر گرفته می‌شود. برخی از توسعه‌دهندگان ممکن است فکر کنند که TypeScript نسبت به جاوااسکریپت عقب افتاده‌تر و یک سر و گردن پایین‌تراست، زیرا جاوااسکریپت قابلیت‌های داینامیکی را ارائه می‌دهد. با این حال TypeScript نظم و انضباط را در کد اعمال می‌کند که در هنگام نوشتن و حفظ یک پایگاه کد گسترده، بسیار مورد نیاز است.

4) GraphQL

GraphQL نحوه ارسال و دریافت داده‌ها از درخواست‌های HTTP را تغییر می‌دهد و یک رویکرد کاملا جدید برای تعامل با داده‌ها دارد که آن را در قالب یک schema ارائه می‌کند. Schema به تسهیل فرآیند اعتبارسنجی داده‌ها کمک کرده و اگر می‌خواهید اعتبارسنجی داده‌ها را جدی‌تر انجام دهید، باید از کتابخانه joi استفاده کنید. وقتی TypeScript را با GraphQL ترکیب می‌کنید، به کتابخانه‌هایی مانند graphql-codegen دسترسی پیدا خواهید کرد، جایی که ما می‌توانیم انواع داده استاتیک را برای فرانت-اند تولید کنیم. به طوری که اکنون کد فرانت‌اند نیز می‌داند که کدام نوع داده از فراخوانی‌های API را انتظار دارد، این امر فرآیند شناسایی و نگهداری کد هنگامی که نقاط پایانی زیادی برای API خود دارید را آسان‌تر می‌کند.

5) MongoDb + Mongoose + Mongoose-tsgen

خوب همه شما ممکن است با MongoDB - یک پایگاه داده NoSQL برای ذخیره داده‌های خود - و mongoose برای اتصال پایگاه داده با TypeScript آشنا باشید. شاید از خود بپرسید که چه نیازی به mongoose-tsgen است. این شبیه GraphQL-codegen عمل می‌کند که به ایجاد انواع TypeScript کمک کرده تا کد شما بداند چه نوع داده‌هایی از پایگاه داده انتظار دارد. بهره‌گیری از mongoose-tsgen بدون هیچ زحمتی است و با آن انواع داده قابل مدیریتی در اختیار خواهید داشت.

6) Jest + Cypress

در اینجا یک فناوری بسیار خوب برای ساخت پروژه دارید. اکنون زمان آن است که برنامه خود را قبل از ارسال به کاربر نهایی به طور کامل تست کنید، زیرا نمی‌خواهید کدتان باگ داشته و آسیب پذیر باشد. Jest و Cypress ترکیب خوبی هستند. Jest در بیشتر موارد به عنوان یک کاتالیزگر عمل کرده و با کمک cypress می‌توانید تست‌های end-to-end را برای برنامه خود انجام دهید که بخش مهمی برای جلوگیری از بروز هرگونه اشکال یا خطا در برنامه شماست. اگر خط لوله (Pipeline) تست در تولید خود دارید، دیگر نیازی به تست دستی آن نخواهید داشت. چرا که این وظیفه توسط خط لوله انجام می‌شود.

7) Prettier و ESLint

Prettier و ESLint ابزارهای بسیار خوبی هستند که به عنوان وابستگی توسعه به شما کمک می‌کنند. آن‌ها این امکان را می‌دهند تا با ساختاربندی فایل و یافتن مشکلات linting در کد، زمان زیادی را صرفه‌جویی کنید. همچنین به توسعه‌دهنده دیگری که روی کد شما کار می‌کند اجازه می‌دهند در زمان صرفه‌جویی کند، زیرا همه چیز از همان ابتدا از طریق این ابزارها پیکربندی می‌شود.

8) GitHub

GitHub برای ایجاد خط لوله CI / CD پایگاه کد شما است و دانستن اصول اولیه آن برای هر توسعه‌دهنده‌ای امری ضروری است. بنابراین هنگامی که گیت‌هاب را تنظیم کرده و کد جدیدتان را به یک ریپازیتوری پوش (push) کردید، اکنون می‌توانید استراحت کنید؛ زیرا توسط خود گیت‌هاب ساخته، تست و اجرا می‌شود.

9) AWS Lambda

برای شروع، AWS Lambda انتخاب خوبی به منظور یادگیری در بخش معماری برنامه است تا بتوانید پایگاه داده یا GraphQL خود را در آنجا میزبانی کنید. شما می‌توانید EC2 را زمانی انتخاب کنید که پایگاه داده مجبور به انتقال باشد، هر چند به عنوان یک مبتدی برایتان کار می‌کند، زیرا هم stateless و هم serverless است.

10) Serverless

ذکر این عنوان ما را به فناوری می‌رساند که یک ابزار خط فرمان است و به ما کمک می‌کند Lamba را بسیار کارآمدتر مدیریت کنیم. شما نیازی به تسلط بر این ندارید، اما آشنایی با نحوه عملکرد آن می‌تواند مدت زمانی که صرف مدیریت و مقیاس‌بندی معماری ابری خود می‌کنید را کاهش دهد. همچنین باید بدانید که چگونه زیرساخت خود را به صورت کد پیکربندی کنید.

مفهوم زیرساخت به عنوان یک کد بسیار مهم است، زیرا در صورت خرابی معماری موجود می‌توانید آن را از کد خود انتقال دهید. به همین جهت باید درک خوبی از زیرساخت به عنوان کد داشته باشید.

11) Vercel

اگر از Next.js برای فرانت-اند خود بهره می‌گیرید، بدون شک باید به استقرار پایگاه کد خود در Vercel فکر کنید. هیچ راهی بهتر از Vercel برای استقرار کد Next.js شما وجود ندارد، زیرا Vercel خود فریمورک Next.js را دارد و آن را مدیریت می‌کند، بنابراین چه چیزی بهتر از Vercel برای پیکربندی فریمورک Next.js وجود دارد.

12) امنیت وب (bcrypt & OAuth)

امنیت وب امری حیاتی به منظور ایمن کردن برنامه برای همه کاربران است. بنابراین باید در مورد bcrypt به عنوان ابزار هش (Hash) رمز عبور و OAuth برای ورود با APIهای شخص ثالث مانند گوگل و توییتر که برای برنامه‌های‌تان استفاده می‌شوند، آگاهی داشته باشید. مهم‌تر از همه پیروی از پروتکل‌های امنیتی استاندارد وب، اطلاع از ده آسیب‌پذیری برتر OWASP و همچنین نحوه جلوگیری از آنها برای هر توسعه‌دهنده‌ای بسیار حائز اهمیت است.

جمع‌بندی

فهرست فناوری‌های ذکر شده، مجموعه کاملی را برای توسعه‌دهندگان فول-استک شامل می‌شود. هر چند ممکن است چند گزینه جایگزین برای فناوری‌های بالا وجود داشته باشد، اما تصمیم‌گیری و انتخاب بین آن‌ها فقط به عهده خود کاربر است. علاوه بر این به منظور ارائه و بهبود خدمات موجود، رقابت سالم بین این سرویس‌ها ضروری است و برای هر فناوری از توسعه تا چرخه تولید نقش حیاتی دارد. بنابراین لازم است که درک اساسی از همه موارد فوق داشته باشید تا ویژگی‌های جدید را برای برنامه فعلی و بعدی خود حفظ کرده و به راحتی آن را توسعه دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا